Aankoop RT of GT 2007 - .....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jochen1200
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mei 2008, 20:37

Aankoop RT of GT 2007 - .....

Bericht door Jochen1200 »

Beste,

Ik heb enkele jaren met een RT 1150 Twin Spark gereden tot volle tevredenheid! Ik heb deze onlangs verkocht en ga terug een Bmw kopen. De keuze bestaat slechts uit 2 modellen. Of K 1200 GT of R 1200 RT. Ik zou opteren voor bouwjaar 2007 of 2008. de volgende opties moeten er opzitten: Verwarmd zadel, ASR, ESA en Xenon en RDC zijn welkom maar geen noodzaak!

Paar praktische vragen:

1 Ik meen toch te lezen dat een RT kwalitatiever is dan een K of is dit louter een indruk.
2 Wat met de onderhoudskost. Bvb een groot onderhoud 40.000 km lijkt me met een viercilinder uit de K een stuk kostelijker dan een makkelijk werkbare 2-cilinder? Hebben jullie uit ervaring de eindsom van zo’n onderhoud met beide machines? Hierbij bedoel ik louter onderhoud maar geen banden of bijplaatsen gps enz…
3 Rijplezier: Heel belangrijk, soms vond ik mijn 1150 wat tam en zeker in hogere toeren zit er niet echt pit in. Hoe staat dat met de huidige 110 pk boxer…
4 Is de 152 pk van de K houdbaar. Ik rij ook dikwijls met een motorclub een dagrit en daar wordt echt niet geraced. Er wordt daar binnendoor gereden aan 80 km/u. Heeft de K hiervoor even goede zithouding? Bij m’n RT 1150 was dat prachtig  

Dank voor jullie advies en indien andere interessante bemerkingen laat ze graag weten.

Grtn
avierstraete
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
Woonplaats: Kampen
Locatie: Kampen (NL)

Re: Aankoop RT of GT 2007 - .....

Bericht door avierstraete »

Beste Jochen,

Ik ben laatst(2 jaar geleden) overgestapt van een R1150 RT naar een K1200 GT. Mijn ervaring is dat de K1200 GT niet duurder is dan de R1150 RT in onderhoud, in tegendeel. De K1200 GT is een echte tourbuffel waarmee je de PK's goed kunt doseren. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je met de R1150 RT minder hard hoeft te "werken" en dat de zitpositie om langdurig te touren(veel) beter is. Sterker nog, je vindt geen motor die een betere zitpositie heeft als de R1150 RT. Neemt niet weg dat ik heel tevreden ben over mijn K1200 GT. Is gewoon een heel andere motor met zijn eigen rijeigenschappen. Gewoon een dagje op gaan rijden om het verschil tussen deze motoren te ervaren.

Met vriendelijke groet,

Aloys
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
Plaats reactie