K1600 klak

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

HVEI
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2011, 19:21

K1600 klak

Bericht door HVEI »

Ik heb mijn k1600 GTL nu twee weken en ben inmiddels 2500 km verder. Fantastische motor, bevalt prima, maar ik stoor mij aan een heel bijzondere klak.
Bij gas terugnemen, dus gas eraf, hoor ik een klak. Weer gasgeven: klak. Hetzelfde gebeurt bij koppeling inknijpen: klak. Het is alsof de kardan as speling heeft, of speling in de aandrijving, ik weet het niet.
De klak is vergelijkbaar met de schakelklak, maar ik heb dit nooit eerder bij mijn vorige motor (R1200 RT) waargenomen.

Wie herkent dit, weet wat het is en wat kun je er aan doen?

Het is een duidelijk aanwezige klak die ik ook kan reproduceren als ik de motor op de standaard, met ingeschakelde versnelling laat draaien.
Som hoor ik ook een kalk als ik over een drempel o.i.d rijd.

Huub
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K1600 klak

Bericht door bmwfreakske »

Naar de dealer als je er niet gerust in bent,ik vermoed dat je over dit euvel hier nog niet veel gaat terug vinden .
Andalousie 09/2018
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600 klak

Bericht door ®win »

Ik herken het niet. MIjn GTL, nu met nog net geen 900 km ervaring, heeft daar geen last van.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: K1600 klak

Bericht door Sven 12RT »

HVEI schreef: Bij gas terugnemen, dus gas eraf, hoor ik een klak.
Hier 't zelfde.
GT met slordige 7000 km.
Schadelijk, geen idee.
Netjes op z'n machine, vind van niet...
R1200RT, again :-)


Afbeelding
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1600 klak

Bericht door K1200GT »

Heb (nog) geen 1600 (na de K1200RS heb ik me voorgenomen nooit meer een BMW tijdens het eerste productiejaar te kopen), maar dit euvel (= lawaaierig schakelen, lastwissel-en andere "geluiden" cardan) werd me dunkt in menig testverslag vermeld... lijkt me echt iets dat ze bij een volgende modelpflege oplossen :wink:

Je kan misschien ook je :idea: opsteken op het Duitse forum http://www.bmw-k-forum.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
dillen
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005, 11:44
Locatie: nijlen

Re: K1600 klak

Bericht door dillen »

Huub,

ik vermoed inderdaad ook (zoals k1200gt) dat het de beruchte "klak" van de transmissie (-demper?) zal zijn.
Er is hier al veel over geschreven en naar het schijnt is er niks aan te doen. Volgens een BMW-medewerker op het Duitse K-forum zou het helpen als je hem in de rain-modus zet om bv. traag door de binnenstad of in de file te rijden...

Ik heb die klak ook duidelijk gehoord tijdens een meerdaagse testrit op een K1600GT, en samen met de vertraagde reactie van de ride-by-wire gasbediening (waardoor men soms stilvalt bij het vertrekken) vond ik dat de 2 grootste minpunten van de nieuwe 1600. :thumbdown: (ook het ontbreken van de achteruit (GTL) vind ik een ongelooflijke miskleun in het segment van de luxe-tourders... :-( °

Ik vind het wel vreemd dat sommige onder ons (zoals Erwin die toch de nodige ervaring heeft) er niks van merken en andere wel? Stel dat het toch exemplarisch is, dan loopt er toch iets fout bij de kwaliteitscontrole van BMW hé?

Alvorens ééntje te kopen zullen we best de "upgrades" maar afwachten zeker :?:
Spijtig, want ik heb wel zin in zo'n GTL :grin:

Groeten,
Dirk D.
"...Explore, Dream, Discover!"
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: K1600 klak

Bericht door Nick »

http://youtu.be/Nv5dsPnbVcw

In bovenstaand filmpje (en nog aardig om te zien) hoor je aan tijd 9:30 de 'klick' die topicstarter bedoeld?
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600 klak

Bericht door ®win »

Bij mij is er wel wat speling in de aandrijving, maar dat uit zich niet in harde knallen. En al zeker niet als ik de koppeling intrek. Vandaar dat ik dus meld dat ik geen last heb van het in de openingspost beschreven fenomeen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: K1600 klak

Bericht door Sven 12RT »

Nick schreef: In bovenstaand filmpje (en nog aardig om te zien) hoor je aan tijd 9:30 de 'klick' die topicstarter bedoeld?
Ik meen de "klick" op 9:30 de versnellingsbak is, bij het naar eerste gaan.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
indy
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:11

Re: K1600 klak

Bericht door indy »

Vroeg mij al af of ik de enige was met dat vervelend geklak.
Reeds een software update gehad en is iets beter in rain stand maar niet beter alsik in dynamic rij.
Bij een vriend is zijn olie vervangen met dikkere en het zou iets beter zijn.
Ik hoor zels een geratel aan 3000 toeren en vermoed dat het de ketting spanner is van de distributie
Zijn er nog mensen die dit voor hebben?
dainese
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 dec 2006, 10:43
Locatie: brugge

Re: K1600 klak

Bericht door dainese »

Het geratel aan +- 3000 toeren ( bij constante snelhoid +- 60) hoor ik ook, niet overdreven maar toch.
Voor de pk aanpassing was het er niet.
Norton,Harley,Yamaha,Bmw,Vespa '70,k1200lt,k1600gtl
pmarien
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2013, 08:17

Re: K1600 klak

Bericht door pmarien »

Hallo,bij mij de zelfde klak bij het gas terug nemen :-? heb nu wel al 4500km op de teller staan en blijkt dat het wel al minder gebeurt (bij warme motor)als in het begin maar ben er ook niet tevreden mee :-( ben dus terug naar de dealer geweest die mij vriendelijk gezegd heeft dat daar niets kan aan veranderd worden (zonder hem te testen) :-( ik ben wel van plan het hierbij niet te laten :-x en ga nog afwachten tot het voorjaar mocht de klak niet weg gaan dien ik een klacht in bij de hoofdverdeler en als dat niet gaat helpen rechtstreeks een mailtje sturen naar de fabrikant zelf, zo doende dat ik sevice krijg voor mijn geld dat ik voor de motor betaald heb :-)
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: K1600 klak

Bericht door Alain48 »

Dat is voor mij ook de reden waarom ik nooit een 'nieuwe' koop in het eerste productiejaar, ook al rijdt hij goed of geeft de indruk van goed te zijn.
Na mijn 1200LT-avontuur wacht ik toch nog liever. Ik hoop maar dat dit geen miskleun wordt, want er rijden al redelijk wat exemplaren rond.
Bull66
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2012, 17:46
Locatie: The Coastline of Flanders Belgium
Contacteer:

Re: K1600 klak

Bericht door Bull66 »

Hoi allen,
Ik heb vorig jaar de test gedaan met de 1600GT en vond het toen ook al verdacht die beruchte"KLAK" bij het schakelen en rijden!
Heb toen gevraagd of dit wel normaal zou kunnen zijn, en het antwoord was .....ja hoor ,is normaal ,niks van aantrekken ...toen heb ik maar besloten om zeker nog geen K1600GTL aan te schaffen!!
Ben nu in blijde verwachting van men nieuwe RT1200 full option , na men 1400GTR waar ik behoorlijk content van ben/was.
Greetz
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Re: K1600 klak

Bericht door -Wim- »

Oesje,

Ik heb net een nieuwe besteld! Op de demomotor waar ik mee test heb gereden, was die "klak" niet te horen. Het kan dus ook anders.
Dit is toch iets dat ik goed ga opvolgen...
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
peterls
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:11

Re: K1600 klak

Bericht door peterls »

Ik heb met mijn GTL, momenteel met 11.000 km op de teller, ook last van een "klak" wanneer ik de gas los. De klak hangt af van verschillende factoren: snelheid, toeren, mode motormanagement en beweging gashendel (is bijzonder gevoelig). Er zijn momentel dat deze klak bijna niet merkbaar is terwijl ik het op andere momenten heel goed opmerk. Persoonlijk rij ik momenteel liever in Dynamic mode omdat de klak minder aanwezig is.

Ook de welgekende klak wanneer je van neutraal naar eerste versnelling gaat is aanwezig.

Opmerkelijk, ik heb vorige week een R1200RT meegekregen als vervangmoto en die rijdt wat betreft het "klak"-euvel veel zachter. Schakelen van neutraal naar eerste was bijzonder zacht en bij gas los reageerde deze ook veel beter. Ik was dan wel geschrokken van de motortrillingen maar dat zal wel normaal zijn als je de 6-cilinder gewend bent.
K1600GTL
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1600 klak

Bericht door K1200GT »

peterls schreef:
Opmerkelijk, ik heb vorige week een R1200RT meegekregen als vervangmoto en die rijdt wat betreft het "klak"-euvel veel zachter. Schakelen van neutraal naar eerste was bijzonder zacht en bij gas los reageerde deze ook veel beter. Ik was dan wel geschrokken van de motortrillingen maar dat zal wel normaal zijn als je de 6-cilinder gewend bent.
OK, verschillend aandrijfconcept etc.. Maarrrrr, zoals bekend en berucht, de K1200GT heeft ook last van dit soort ongewenste geluiden. Altijd schrikken als ik van de Guzzi overstap op de K1200GT (terwijl je het omgekeerde zou verwachten). Als ze bij BMW perfecte automaten kunnen laten ontwikkelen voor hun auto's (de 8-traps automaat), waarom kan dit dan niet voor de motorfietsen??
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
oreo
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jul 2008, 12:05
Locatie: Oostakker

Re: K1600 klak

Bericht door oreo »

Heb nu reeds 4500km gereden met mijn K1600GT ... vervelende klak duidelijk aanwezig. Traag rijden, lichtjes gas lossen en terug gas geven en je heb een rammelbak alsof ze bij BMW nog nooit een motor gebouwd hebben. Volledig niet in verhouding tot de prijs die je voor deze machine moet betalen. Gelukkig is dit op het moment het enige negatieve wat ik over deze machine kan schrijven.
Persoonlijk vind ik dit zeer jammer ... getuige van gebrek aan respect voor de klanten die zeer veel geld betalen voor zo een machine. Ook dit had perfect moeten zijn. Ze kunnen het wel op de RT. Vorige Donderdag heeft een vriend die al 10 jaar met een K1200 rijdt een uurtje met mijn machine gereden. Zijn commentaren waren als volgt ... stabiel gelijk een trein... tot 5000 rpm = pure seks, daarboven ... echte porno. Maar wat is er met de versnellingsbak? Dit is een BMW onwaardig. En ik moet hem gelijk geven ... is een BMW onwaardig. :-( :-( :-(
PeterGT
Berichten: 232
Lid geworden op: 10 jun 2007, 18:06
Woonplaats: Lint
Locatie: Hove
Contacteer:

Re: K1600 klak

Bericht door PeterGT »

8500km op K1600GT op 1.5 maand. Geen 'klaks'.
'Van N naar eerste' : Even gas (Toerental) geven, voor doorduwen naar 1 (Ook bij Boxer-RT een klak van 0 naar 1 gewend)
'Lichtjes gas lossen en terug gas geven' : De juiste versnelling/toerental kiezen of voelen. Loopt als gesmeerd alsof we mekaar al jaren kennen ...
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: K1600 klak

Bericht door Freddie »

Vandaag met die hoge temperaturen is de bak helemaal niet geluidloos op te schakelen.
Het klakken zit er bij mij al vanaf nieuw in, en al diegene die dit niet horen moeten eens hun radio uitschakelen, hun oordoppen uitdoen, of eens naar de oorarts gaan.
Traag rijden, lichtjes gas lossen en terug gas geven en je heb een rammelbak alsof ze bij BMW nog nooit een motor gebouwd hebben. Volledig niet in verhouding tot de prijs die je voor deze machine moet betalen. Gelukkig is dit op het moment het enige negatieve wat ik over deze machine kan schrijven.
En zo is dat.......
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Re: K1600 klak

Bericht door -Wim- »

Hier idem ditto. Die klak zit er in vanaf de eerste kilometer. Dit zou toch niet mogen. Ik ga dinsdag eens horen bij de dealer. Blijkbaar hebben ze dat niet allemaal, als ik het goed lees...
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: K1600 klak

Bericht door poestexas »

Ik heb dit ook van in het begin. Gisteren heb ik het nog eens gevraagd bij de dealer. Ze kennen het fenomeen en verzekerden mij dat het absoluut normaal is.
En als ze dat allemaal (of de meesten) hebben zal dat dan ook normaal zijn.
Bij mij zeker geen onderscheid bij "rain" of dynamic".
Het schakelen van neutraal naar eerste stoort mij wel iets meer, maar als dat normaal is, laat ik dan mijn slaap daar niet voor.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1600 klak

Bericht door Danny »

Het schakelen van neutraal naar eerste stoort mij wel iets meer, maar als dat normaal is, laat ik dan mijn slaap daar niet voor
als ge al eens ooit een japanner in versnelling hebt gezet dan weet je 't wel... waarom zou deze halve Japanner made in Germany dit dan niet mogen hebben?
Patrick L(RT)
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 nov 2004, 17:10
Woonplaats: Bredene
Contacteer:

Re: K1600 klak

Bericht door Patrick L(RT) »

Dit doet mij heel hard denken aan de verhitte discussies rond de "schokkende" 1150 boxermotoren (KFR) destijds, ook al zijn beide fenomenen technisch niet verwant: ook toen had je 2 kampen, zij die het probleem hoogst vervelend vonden (waaronder ikzelf die het als eerste had aangekaart en tenslotte mijn RT om die reden heb ingeruild) en zij die beweerden dat hun motor het fenomeen hoegenaamd niet had... toch waren alle single spark 1150 boxers in hetzelfde bedje ziek.
Sedertdien ben ik geleerd: heb bij introductie de K1600GT proef gereden, en merkte meteen een vervelende speling (inderdaad, KLAK) in de aandrijflijn.... conclusie: geen motor voor mij, ik zou mij alleen maar ergeren, ook al is het fenomeen verder niet schadelijk voor wie er zich niet aan stoort. Maar als het je rijplezier bederft, dan ga je beter voor wat anders, of wacht je tot BMW er een mouw aan past. De oplossing zal wellicht ook nu weer niet toegepast worden op uitgeleverde motoren, maar ik voorzie wel dat het euvel bij volgende modeljaren ineens zal verdwenen zijn...
History repeats itself !
Donkere Freddy
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2015, 14:37
Woonplaats: Kapelle-op-den-Bos

Re: K1600 klak

Bericht door Donkere Freddy »

Mijn K1600 GT (bj 2012) heeft ook de beruchte klak. Ik heb deze tweedehands gekocht met 20.000 km. Heb al een paar mailtjes met mijn bevindingen gestuurd naar BMW Belgium in Bornem, maar daar sturen ze je wandelen en zeggen dat je maar naar een dealer moet gaan. Na een paar mailtjes antwoorden ze simpelweg niet meer. Na een testrit blijkt de speling inderdaad "normaal" te zijn volgen de dealer in Antwerpen.
Ik kan mij niet voorstellen dat het bij een motorfiets van die prijsklasse en uitstraling … “het normaal is”… dat de versnellingsbak en cardan zo’n kabaal maken.
Bij nazicht van verschillende fora in binnen- en buitenland blijkt dat het gros van de eigenaars van de K1600 met hetzelfde probleem zitten. Zie onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=wteKuKS5ijU" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb mijn bevindingen ook overgemaakt aan testaankoop die op hun beurt een schrijven hebben gericht aan BMW Belgium. Tot op heden nog geen reactie gekregen.
Groeten,
Geert
:glasses5:
Plaats reactie