K1200GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Goodi
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:48
Woonplaats: waasmunster

K1200GT

Bericht door Goodi »

Hoi bikers.
Ik rijdt nu inmiddels een 34 jaar met de motorfiets, en nooit voorheen een BMW in mijn bezit gehad.
Mijn plaatselijke dealer heeft me overhaalt om dat nu wel eens te ervaren.
Het betreft een K1200GT van 2006 met wss de gekende opties er op.
Door het wat ouder worden had ik vooropgesteld om eens wat meer comfort te nemen, en dan hoop ik dat ik met deze motor goed zit.
Heb bijna altijd sportieve motoren bereden, en dan vermoed ik, volgens men dealer althans, dat deze buffel me niet in de steek zal laten.

Tips, jullie bevindingen, ervaringen, etc meer dan welkom.

Greetz
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: K1200GT

Bericht door luc.w »

Ik zou voor een R1200 RT kiezen. Ik heb ook met een K1200GT gereden, daarvoor ook sportievere japanse motoren, maar had het toch niet zo voor de K1200gt. Ben dan RT gaan test rijden..... wat een verschil en meer dan voldoende power.
Maar dat zijn mijn bevindingen hé. Ik zou zeggen, test beide motoren en beslis dan. :grin:

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K1200GT

Bericht door gTa9000 »

Bij mij was het eerder omgekeerd. Ik wou opnieuw een boxer, dacht ik, maar na testritten met verschillende 1150 en 1200 (geen watergekoelde) bleef ik op m'n honger zitten qua loopcultuur, sound, souplesse, toerentalbereik en pure punch. Eerder per ongeluk ben ik dan op een "slant four" (dwarsgeplaatste 4-cilinder generatie) terecht gekomen, eerst een K 1200 GT van een vriend en daarna een K 1300 R hier bij de dichtstbijzijnde dealer. Ik was de boxer-rammeldoos meteen vergeten. Wat een souplesse, koppel, stabiliteit, power, ... (voor mij) ongezien, toen. Ik was werkelijk van m'n sokken geblazen.

Om niemand voor 't hoofd te stoten: ik zeg nergens dat een R-boxer geen goeie motorfiets of motor zou zijn. De R 1200 RT die ik reed (huurfiets voor een 10-daagse reis, enkele jaren geleden) stuurde ongelofelijk soepel voor zo'n comfort-motor en ging uiteraard méér dan voldoende vooruit. De RT is binnen zijn segment een gevestigde waarde die vooral scoort met een enorme wendbaarheid en levendigheid. Een K weegt een pak meer en stuurt, door z'n lange wielbasis, minder vlot vanzelf (als je gewoon in het zadel blijft zitten) maar als je wat wil werken op de motor (= iets waar ik van houd) dan stuurt een K net zo snel doorheen bochtencombinaties. Als je van een sportmotor komt kan een K in het begin zeer log overkomen: sportbikes en ook de RT vallen als het ware vanzelf in de bocht, een K doet dat allerminst, die moet je in de bocht werken (maar als je dat doet, is hij net zo wendbaar en snel als een RT). De RT is wat comfortabeler dan de GT (je zit iets rechter, de windbescherming is beter, het zadel is comfortabeler, de gas is minder nerveus en minder on/off dus smeuïger, ...). De K GT zit een tik sportiever dan de RT en zeker de 1200 kan een nogal gevoelige gashendel hebben.
Qua karakter en rijden zelf: de RT is veel meer 'ride and forget': doet alles bijzonder goed maar een beetje vanzelf en zonder veel drama. De K GT is wat meer veeleisend, vergt een betere en vooral actievere rijder en/of betere rijtechniek (wat niét wil zeggen dat een zeer goede rijder geen fun kan hebben op een RT, au contraire!), kan (o.m. door z'n power) intimiderend overkomen, vergt meer toewijding tijdens het rijden, maar betrekt je dan ook meer bij het motorrijden, vind ik. Je krijgt er meer van terug maar je moet daarvoor ook wat meer (energie, rijtechniek, toewijding, ...) investeren. En uiteraard: die krachtbron, daar kan je niet om heen... Da's geen 2 maar 3 of zelfs 5 keer méér motor dan de boxer (sorry guys :oops: ). Helaas is hij best wel wat gulziger dan een boxer (zeker als je de gaskraan regelmatig tot 't eind draait) en het onderhoud is duurder (elke 30k km de kleppen stellen, b.v.). En de slant fours zijn ook niet zonder problemen, zeker de 2005/2006 1200's, en door hun bouwaard zijn ze ambetanter om aan te werken dan de boxers.

Ikzelf wou liever de GT niet, omdat hij mij te comfortabel is. Ik zit graag een tikje sportiever en helemaal in de wind. De K GT is echter een absurd comfortabele motorfiets. Misschien niet dé beste windbescherming op de markt, maar zeker goed genoeg.

Maar Luc.W zijn advies is goud waard: testrijden. Da's het enige dat écht uitsluitsel kan geven.




Qua aandachtspunten, Goodi, dit zijn de dingen die 'gekend' zijn:
  • De 1200 zijn de laatste die nog de 'oude' BMW-pinkerbediening hebben. Die week af van wat courant was op de motorfietsmarkt (m.u.v. Harley-Davidson, maar als je vroeger sportbikes reed ga je daar dus geen ervaring mee hebben :D ). Het kan dus zijn dat je wat moet wennen, eraan.
  • Laat nagaan bij een BMW Motorrad dealer of de betrokken motorfiets alle BMW terugroepacties heeft doorgemaakt. Die omvatten meestal belangrijke (grote of kleine) upgrades of verbeteringen, niet zelden met een betekenisvolle verhoging van veiligheid en langeduurkwaliteit. b.v.: de eerste 1200 hadden regelmatig last van een te hoge ralenti (vrijloop toerental), wat BMW oplost door verbeteringen aan de airbox en/of upgrades in de software en/of verbeteringen aan de brandstoftoevoer
  • Als je dan toch bij de BMW Motorrad dealer bent: laat controleren of de allerlaatste software is opgeladen. Helpt veel kleine dingetjes verbeteren.
  • Een mogelijke (kostelijke) bron van problemen is de eindaandrijving (het laatste stuk van de cardan). Laat een specialist goed nazien of er speling zit op het achterwiel en laat (als alles OK is en je koopt de motor) die ook voldoende vaak nazien en smeren.
  • Er zijn best wel wat 1200 (m.u.v. het laatste productiejaar, i.e. 08/2007 en later) die laag in toeren wat nukkig kunnen reageren. Er is een 'fix' voor bij BMW (heeft te maken met de brandstoftoevoer en afstelling).
  • De eerste 2 productiejaren van de 1200 hebben een koppeling die wel eens (excessief) kan rammelen en/of klutteren. De 1300 later (en eigenlijk ook al de 1200 vanaf midden 2007) hebben een verbeterde koppeling en die past perfect in de 1200. Vaak wordt die dan geplaatst (kost wel een duit...).
  • De eerste 2 productiejaren van de 1200 hebben een nokkenas-kettingspanner die makkelijk stuk gaat. Als die gaat, kluttert en rammelt je motor dermate hard dat je vanzelf naar de dealer rijdt (of 'm stil legt en laat slepen). Ook voor dit probleem is de oplossing een upgrade naar de spanner van de 1300, die is sterker en blijft normaliter goed.
  • De dwarsgeplaatste vierpitters hebben een hoge compressie en durven als ze warm staan (en zeker de eerste 1200 lopen goed warm...) soms moeilijk of niet starten, tenminste: als je batterij niet meer tip-top is. Zelfs 1300 hebben daar nog last van. Ik verving in de mijne de batterij door een Li-Ion batterij met (sterk) hogere startkracht en die krijgt de motor altijd gestart, ook in heet weer en als de motor bloedheet staat.
  • Kleiner probleempje, maar niet minder ambetant: de ring-antenne die rond het contactslot zit (en die controleert of de juiste sleutel in het contactslot zit, zgn. immobilizer) durft wel eens de geest geven. Ze doen dat niet vaak *pats* in één keer, maar kondigen hun teloorgang al ruim op voorhand aan door af en toe niet te willen starten.
  • De slant four K's hebben (door hun specifieke frame) een center stand / middenbok die vrij ver naar achter gemonteerd is. Het is niet altijd eenvoudig om een K 4-cilinder 'in een wip' op z'n middenbok te krijgen, dus.
Echte kenners en specialisten zullen hier en daar wel correcties kunnen aanbrengen, maar bovenstaand lijstje somt toch heel wat gekende probleempjes op. Laat je niet ontmoedigen, da's allerminst een "waslijst" aan problemen waardoor je die motorfiets niét moet kopen, maar daarmee weet je gewoon wat de minder goeie punten zijn (en élke motor heeft die) en waar je op kan letten.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: K1200GT

Bericht door luc.w »

gTa9000 schreef:Bij mij was het eerder omgekeerd. Ik wou opnieuw een boxer, dacht ik, maar na testritten met verschillende 1150 en 1200 (geen watergekoelde) bleef ik op m'n honger zitten qua loopcultuur, sound, souplesse, toerentalbereik en pure punch. Eerder per ongeluk ben ik dan op een "slant four" (dwarsgeplaatste 4-cilinder generatie) terecht gekomen, eerst een K 1200 GT van een vriend en daarna een K 1300 R hier bij de dichtstbijzijnde dealer. Ik was de boxer-rammeldoos meteen vergeten. Wat een souplesse, koppel, stabiliteit, power, ... (voor mij) ongezien, toen. Ik was werkelijk van m'n sokken geblazen.

Om niemand voor 't hoofd te stoten: ik zeg nergens dat een R-boxer geen goeie motorfiets of motor zou zijn. De R 1200 RT die ik reed (huurfiets voor een 10-daagse reis, enkele jaren geleden) stuurde ongelofelijk soepel voor zo'n comfort-motor en ging uiteraard méér dan voldoende vooruit. De RT is binnen zijn segment een gevestigde waarde die vooral scoort met een enorme wendbaarheid en levendigheid. Een K weegt een pak meer en stuurt, door z'n lange wielbasis, minder vlot vanzelf (als je gewoon in het zadel blijft zitten) maar als je wat wil werken op de motor (= iets waar ik van houd) dan stuurt een K net zo snel doorheen bochtencombinaties. Als je van een sportmotor komt kan een K in het begin zeer log overkomen: sportbikes en ook de RT vallen als het ware vanzelf in de bocht, een K doet dat allerminst, die moet je in de bocht werken (maar als je dat doet, is hij net zo wendbaar en snel als een RT). De RT is wat comfortabeler dan de GT (je zit iets rechter, de windbescherming is beter, het zadel is comfortabeler, de gas is minder nerveus en minder on/off dus smeuïger, ...). De K GT zit een tik sportiever dan de RT en zeker de 1200 kan een nogal gevoelige gashendel hebben.
Qua karakter en rijden zelf: de RT is veel meer 'ride and forget': doet alles bijzonder goed maar een beetje vanzelf en zonder veel drama. De K GT is wat meer veeleisend, vergt een betere en vooral actievere rijder en/of betere rijtechniek (wat niét wil zeggen dat een zeer goede rijder geen fun kan hebben op een RT, au contraire!), kan (o.m. door z'n power) intimiderend overkomen, vergt meer toewijding tijdens het rijden, maar betrekt je dan ook meer bij het motorrijden, vind ik. Je krijgt er meer van terug maar je moet daarvoor ook wat meer (energie, rijtechniek, toewijding, ...) investeren. En uiteraard: die krachtbron, daar kan je niet om heen... Da's geen 2 maar 3 of zelfs 5 keer méér motor dan de boxer (sorry guys :oops: ). Helaas is hij best wel wat gulziger dan een boxer (zeker als je de gaskraan regelmatig tot 't eind draait) en het onderhoud is duurder (elke 30k km de kleppen stellen, b.v.). En de slant fours zijn ook niet zonder problemen, zeker de 2005/2006 1200's, en door hun bouwaard zijn ze ambetanter om aan te werken dan de boxers.

Ikzelf wou liever de GT niet, omdat hij mij te comfortabel is. Ik zit graag een tikje sportiever en helemaal in de wind. De K GT is echter een absurd comfortabele motorfiets. Misschien niet dé beste windbescherming op de markt, maar zeker goed genoeg.

Maar Luc.W zijn advies is goud waard: testrijden. Da's het enige dat écht uitsluitsel kan geven.




Qua aandachtspunten, Goodi, dit zijn de dingen die 'gekend' zijn:
  • De 1200 zijn de laatste die nog de 'oude' BMW-pinkerbediening hebben. Die week af van wat courant was op de motorfietsmarkt (m.u.v. Harley-Davidson, maar als je vroeger sportbikes reed ga je daar dus geen ervaring mee hebben :D ). Het kan dus zijn dat je wat moet wennen, eraan.
  • Laat nagaan bij een BMW Motorrad dealer of de betrokken motorfiets alle BMW terugroepacties heeft doorgemaakt. Die omvatten meestal belangrijke (grote of kleine) upgrades of verbeteringen, niet zelden met een betekenisvolle verhoging van veiligheid en langeduurkwaliteit. b.v.: de eerste 1200 hadden regelmatig last van een te hoge ralenti (vrijloop toerental), wat BMW oplost door verbeteringen aan de airbox en/of upgrades in de software en/of verbeteringen aan de brandstoftoevoer
  • Als je dan toch bij de BMW Motorrad dealer bent: laat controleren of de allerlaatste software is opgeladen. Helpt veel kleine dingetjes verbeteren.
  • Een mogelijke (kostelijke) bron van problemen is de eindaandrijving (het laatste stuk van de cardan). Laat een specialist goed nazien of er speling zit op het achterwiel en laat (als alles OK is en je koopt de motor) die ook voldoende vaak nazien en smeren.
  • Er zijn best wel wat 1200 (m.u.v. het laatste productiejaar, i.e. 08/2007 en later) die laag in toeren wat nukkig kunnen reageren. Er is een 'fix' voor bij BMW (heeft te maken met de brandstoftoevoer en afstelling).
  • De eerste 2 productiejaren van de 1200 hebben een koppeling die wel eens (excessief) kan rammelen en/of klutteren. De 1300 later (en eigenlijk ook al de 1200 vanaf midden 2007) hebben een verbeterde koppeling en die past perfect in de 1200. Vaak wordt die dan geplaatst (kost wel een duit...).
  • De eerste 2 productiejaren van de 1200 hebben een nokkenas-kettingspanner die makkelijk stuk gaat. Als die gaat, kluttert en rammelt je motor dermate hard dat je vanzelf naar de dealer rijdt (of 'm stil legt en laat slepen). Ook voor dit probleem is de oplossing een upgrade naar de spanner van de 1300, die is sterker en blijft normaliter goed.
  • De dwarsgeplaatste vierpitters hebben een hoge compressie en durven als ze warm staan (en zeker de eerste 1200 lopen goed warm...) soms moeilijk of niet starten, tenminste: als je batterij niet meer tip-top is. Zelfs 1300 hebben daar nog last van. Ik verving in de mijne de batterij door een Li-Ion batterij met (sterk) hogere startkracht en die krijgt de motor altijd gestart, ook in heet weer en als de motor bloedheet staat.
  • Kleiner probleempje, maar niet minder ambetant: de ring-antenne die rond het contactslot zit (en die controleert of de juiste sleutel in het contactslot zit, zgn. immobilizer) durft wel eens de geest geven. Ze doen dat niet vaak *pats* in één keer, maar kondigen hun teloorgang al ruim op voorhand aan door af en toe niet te willen starten.
  • De slant four K's hebben (door hun specifieke frame) een center stand / middenbok die vrij ver naar achter gemonteerd is. Het is niet altijd eenvoudig om een K 4-cilinder 'in een wip' op z'n middenbok te krijgen, dus.
Echte kenners en specialisten zullen hier en daar wel correcties kunnen aanbrengen, maar bovenstaand lijstje somt toch heel wat gekende probleempjes op. Laat je niet ontmoedigen, da's allerminst een "waslijst" aan problemen waardoor je die motorfiets niét moet kopen, maar daarmee weet je gewoon wat de minder goeie punten zijn (en élke motor heeft die) en waar je op kan letten.

Wie kan nu een betere uitleg geven...amai top !! :thumbright:
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1200GT

Bericht door Danny »

Ik ben BMW fan in hart en nieren maar ik zeg altijd als je met dit type motor wil rijden koop dan een yamaha...
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K1200GT

Bericht door KeeS16 »

Danny schreef:Ik ben BMW fan in hart en nieren maar ik zeg altijd als je met dit type motor wil rijden koop dan een yamaha...
Dus de 4 in lijn Bmw-motoren zijn het dus niet!!
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1200GT

Bericht door Danny »

Ze bezitten toch een pak onhebbelijkheden voor een motor van deze prijsklasse.
Zijn erg duur in onderhoud en zeker 06 met servo's dat is om problemen vragen. Als je daar kan mee leven geen probleem he :mrgreen:
Flat Twin Power

Re: K1200GT

Bericht door Flat Twin Power »

Zijn er dan BMW's die goedkoop zijn in onderhoud ? :mrgreen:

Nu, ik heb aan het begin van mijn carrière met een K1100RS gereden, vervolgens heb ik 3 boxers gehad (R1150GS, R1150RT en R1200RT) en nu een K1600GT (het summum van de dure motoren :mrgreen: )
en het kan wel zijn dat een R misschien goedkoper is in onderhoud maar daar gaat het mij bij motorrijden niet om. Ik wil mij vooral amuseren en ik rij verdomd graag met mijn K.
Ik heb al heel wat motoren versleten, ook japanners maar ik heb nog nooit zo graag met een motor gereden als mijn 1600. Alleen al voor zijn geluid zou ik met plezier de gevraagde euro's op tafel leggen.
En als het voor het geld en de betrouwbaarheid te doen is koop je inderdaad beter een Yamaha of een Honda, maar in mijn ogen zijn dat motoren zonder ziel.

Dus T/S moet inderdaad maar eens testrijden en volg je gevoel en minder je portemonnee. Het is een hobby en alle hobby's kosten geld.
vdv
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 sep 2013, 16:03
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: K1200GT

Bericht door vdv »

Ik rij al enkele jaren met een K1200GT bouwjaar 2008 en kan me momenteel geen vervanger voorstellen. Zeker als je van sportievere motoren komt is dit een goed compromis tussen power en comfort. Ik doe er geregeld langere ritten mee en enkele keren per jaar een driedaagse trip naar de Moezel ofzo. Geeft vertrouwen bij alle snelheden en in alle weersomstandigheden.
De motor klinkt braafjes bij lage toeren, maar boven de 6000-7000 toeren brult hij als een echte racer, en ja hij gaat dan ook vooruit :grin: . Zie wel dat je een full power versie hebt.

Zelf heb ik liever de 4 in lijn dan een boxer omdat die zachter rijdt, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur zonder wetenschappelijk bewijs.

De nadelen?
- Mijn ABS is eens stukgegaan. Kost bij BMW 1600 euro, maar ik heb het elders laten fixen voor 700.
- Stuurgedrag: in haarspeldbochten is het harder werken dan op een RT, maar niet zo dat ze u per definitie los rijden.
GS550 Katana > VF750FD > VFR750 > 10 jaar niks, nul, nada > K1200GT
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K1200GT

Bericht door gTa9000 »

Danny schreef:Ik ben BMW fan in hart en nieren maar ik zeg altijd als je met dit type motor wil rijden koop dan een yamaha...
Als je Yamaha vermeldt, moét je ook Kawasaki vermelden, vind ik.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1200GT

Bericht door K1200GT »

Ik vond de K1200GT een dijk van een motorfiets, maar moest hem weg doen wegens te weinig tijd. gTa9000 heeft alles al duidelijk uitgelegd, maar toch nog even dit: koop geen 06 model!! Ga voor een 07 (of jonger, incl. 1300). De 06 modellen hadden meer last van "konstantfahrruckeln"en schakelden ook luider. Ik heb beide versies kunnen proefrijden en ondanks de meerprijs voor een 07 was de keuze snel gemaakt.

PS: off topic ik begrijp nog steeds niet waarom BMW geen 4 cylinder cardan sporttourer meer in het gamma heeft. Ik was het wachten beu en heb in Juni.... Aprilia RSV4 Tuono RF gekocht :shock: alles behalve tourer maar een beest van een machien!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie