Vering K1600GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
HugoBmw
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2019, 12:11
Woonplaats: Terhagen

Vering K1600GT

Bericht door HugoBmw »

Ik ben nieuw aangemeld op het forum,
Voorgeschiedenis, Ik rijd al enkele jaren met een K1300GT bwj2009 60.000km, prachtige motor, heb juist een week Dolomieten achter de rug, 400km per dag zonder enig probleem, motor heeft een zeer eerlijke, correcte en zachte vering, maar de machine wordt wat oud.
Heb vervolgens 3 maand geleden een K1600GT aangeschaft, model 2017 met 20.000km, nu komt het probleem…
De K1600GT is een droom van een machine….maar rijdt als een dweil over de weg, heeft een heel vervelende vering, mijn onderrug wordt constant gepijnigd.
De stand Road kan ik alleen gebruiken op autostrade en op perfect vlak wegdek, anders dweil je van de weg.
Op stand Dynamic wordt de motor harder maar de vering verliest zijn comfort, zeer onaangenaam om mee te rijden, ik voel niet echt "Dynamica" eigenlijk doet, snel of traag rijden maakt geen verschil,
Snelheidsdrempels nemen zijn in beide standen een ramp, idem met oude beton banen.
Beid standen zijn veel minder aangenaam dan de comfort stand van de oude K1300GT
Het is zelfs zo erg dat ik overweeg om de K1600 terug te verkopen, de vering voelt zeer goedkoop aan.
Iemand die mij kan helpen, ervaring heeft met de veerkwaliteiten van de K1600 Dynamic versie
Of iemand die ook de omschakeling heeft gemaakt van K1300 naar K1600
Iemand ervaring met WESA van Wilbers, biedt deze een hoger comfort dan de standaard vering van BMW.
PS Als extra referentie ben ik gaan proefrijden met een R1250RT, deze machine heeft wel een perfect werkende vering, voelt zeer zacht aan en biedt een correcte wegligging, prachtig, zelfs veel beter dan de K1300.
Alle info is welkom
Hugo
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Vering K1600GT

Bericht door Freddie »

Tja met Dynamic ESA valt er niet veel meer te kiezen. Wat het dweilen betreft, probeer eens andere banden b.v. Dunlop Roadsmart 3. Ervaring van ombouw naar Wilbers WESA vindt je hier:
http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php ... g#p9446209" onclick="window.open(this.href);return false; .
Zou dit alles niet helpen dan is het overstappen naar de RT of GSA altijd nog een optie, wat misschien in jouw geval toch de betere oplossing is?
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Flat Twin Power

Re: Vering K1600GT

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb geen ESA (gelukkig maar) en heb er dus ook geen last van. De mijne rijdt als een trein.
Philip Van Neste heeft ook een 1600 GT gehad met enorme ESA problemen en heeft deze ten einde raad van de hand gedaan.
Misschien eens met hem contact opnemen. Hij zit hier ook op het forum.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Vering K1600GT

Bericht door Danny »

ESA of geen ESA doet niks af aan de kwaliteit.
De vering is goedkope rotzooi, ESA is enkel de regeling laten overnemen door electronica of een motortje. Bij gewone vering draai je aan de stelknop of regel je zelf de demping.

Daar een motor voor verkopen is te zot voor woorden.

Het verstand moet er zijn voor je hem koopt, in deze ook geen deftige proefrit gedaan of eentje gehuurd voor een dag. Dan reed je nu nog gelukkig rond met die oude 1300GT met 60.000 km ( net uit rodage dus)

Experimenteren met andere vering is duur en heeft zelfs met de duurste/beste veer niet altijd het verhoopte resultaat.
Lukraak maar een andere kopen is ook weer kort door de bocht. Laat eens iemand met je motor rijden of rijd eens met een andere 1600.
Dan weet je gelijk of t zin heeft of niet.
Ik vind dat elke 1600 een zwalpend schip is dus vering of banden gaan er (bijvoorbeeld) voor mij niks aan veranderen.

Test en ondervindt ipv op iets anders te springen waar je misschien ook niet blij van wordt...
Plaats reactie