K1300S- verstandige aankoop?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door Bart Bever »

Goeiemiddag beste motorvrienden,

Na 10 jaar onderbreking door ongeval en 2 kindjes ondertussen ben ik terug bijna een jaar actief motorrijder geworden.
Na twee R1100S -en te hebben gereden heb ik enkele maanden geleden voor een prijsje een VFR 800 Vtec gekocht en op orde gezet.
Ondertussen gaat het motorrijden terug goed af en ben ik aan t snuffelen om weer iets anders te kopen.
De K1200S altijd mooi gevonden maar nooit overwogen door de 'te veel dure' probleemgevallen.
Deze zouden overigens onder controle zijn bij de laatste modeljaren +2007.
Maar.. ondertussen is de K1300S gelanceerd en kriebelt het om zo eentje op te halen.
De Prijzen zijn veel lager dan enkele soortgenoten.
Wat zijn jullie ervaringen en uitkijkpunten voor de 1300?

De versnellingsbak zou ondertussen in orde zijn.. stuurschakelaars zouden ondertussen allemaal moeten vervangen zijn mag ik hopen, ABS pompen/systemen ..
Waarom zitten er zulke enorme prijsverschillen tussen dezelfde modellen en zelfs bouwjaren?
Kan makkelijk enkele duizenden euro's schelen voor 'dezelde' motor..
vb.
https://www.2dehands.be/a/motoren/motor ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
zulke versies vind je ook voor 7 tot 8000 euro... Waar zit het verschil? of mis ik iets?

Ook ben ik hier aan t meelezen:
https://www.motor-forum.nl/threads/het- ... 16/page-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Graag jullie advies!

Groeten,
Bart
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door st1100 »

Ik heb 5 jaar eentje gehad. Een beest van een moto , altijd graag mee gereden. Ik had wel het gevoel dat het chasis/vering/grondspeling niet meekon met de motor/vermogen. Kon soms venijnig uit de hoek komen in bochten met iets minder wegdek of oneffenheden , bv.

Maar voor het huidige verkeer.... zie de meerwaarde niet tov een vfr800 . Honda is ultrabetrouwbaar , niet te duur in onderhoud enz ... en toch ook meer dan sportief/wendbaar genoeg.

Zelfs toen hij nog in het gamma zat , kwam je amper één tegen. Zijn dus nooit echt populair geweest , dat kan aan de basis liggen van de grote prijsverschillen.... kleine vraag , lagere prijs en dat moet nog doordringen bij sommigen. Ook de opties , bij aankoop kwam er nog een derde bij als je een paar dingen bijnam.

Ik heb een GS nu en daar heb ik overal meer plezier aan , maar aan het rode licht als een halve sloef vertrekken , dat gaat met weinig motoren beter dan met K1300S met quickshifter.....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
111wim
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 23:26
Locatie: Gent

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door 111wim »

Rijn na 5 jaar K1200R Sport nu iets meer dan 2 jaar met K1300S

Motorblok is soepeler dan de 1200
Zou niet twijfelen, ik ben er uiterst tevreden over
Heeft natuurlijk veel power, maar rustig rijden is geen probleem
Ik heb een full option. Heerlijk om soms met de quickshifter te rijden.

Let op met te goedkope motoren met weinig km, meestal bedrog
Gewoon eens letten op de slechte vertaling in de beschrijving....
Op deze krijg je ze allemaal samen :

https://www.deparking-moto.be/tweedehan ... tri%3Ddate" onclick="window.open(this.href);return false;

succes met de zoektocht, Wim
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door Bart Bever »

Bedankt voor de respons..

De Vfr is ondertussen natuurlijk door en door gekend en de weinig issues ervan zijn netjes in kaart gebracht. Je hoeft ook geen professionele mekanieker te zijn om hieraan te sleutelen zonder de nodige kopzorgen.
En inderdaad, super betrouwbaar en netjes opgebouwd (voor een motor van die periode).

Zijn de onderhoudskosten van de K zoveel duurder? en wat zijn de intervals?
Vb, op de VFR 'moeten' de kleppen gesteld worden op 48k km maar de dealer zegt zelfs dat ze zelden of nooit buiten spec aangetroffen worden en dat een hele dag werk en 750 euro het eigenlijk niet meer waard zijn... als hij netjes loopt zeggen ze zelf om er niet aan te komen, tenzij je echt wil natuurlijk.
Kan ik zulke dingen ook op de K riskeren? Ik bedoel dan niet het noodzakelijk onderhoud maar het blijft een oude en goedkope motor waarbij je toch een en ander kan afwegen...

Ik probeer ondertussen vd verkoper het chassisnr te krijgen om bij BMW even te checken naar de historiek en uitgevoerde recalls..
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door st1100 »

Het enige wat ik gehad heb op m'n k1300s was dat hij niet wou starten als hij warm was. Was een iets te ijverige beveiliging , iets in combinatie met een batterij die niet meer in topconditie was. Daar is toen een stukje kabelboom vervangen om het te verhelpen. De knoppen zijn ook vervangen (garantie).

En ja natuurlijk , ik was het al bijna vergeten , alle 3000 km een halve liter olie natuurlijk !!!!
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door Bart Bever »

st1100 schreef: En ja natuurlijk , ik was het al bijna vergeten , alle 3000 km een halve liter olie natuurlijk !!!!
Just! Dat herinner ik mij nog van de R1100S...Ze kunnen het nog steeds bij BMW dus :roll:

Zijn de veranderingen van de K1300S ergens terug te vinden naargelang het bouwjaar?
Ik zie verschillende versies Esa, Dtc, Asc,.. nog zaken?
111wim
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 23:26
Locatie: Gent

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door 111wim »

Geen olieprobleem met de K reeksen ! dit is voor boxer motoren
Batterij is vernieuwd na 9 jaar, maar da's normaal
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door st1100 »

WEL olieprobleem met de K-reeks ! Het is te zeggen bij K1200R een klein beetje. De K1300S zoop olie , 0,5l/3000km. Dat is 1,5liter op 10000km. En dus constant olie meesleuren enz...

De R1200GS had er geen last van.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door Bart Bever »

Hit and miss dus met het olieverbruik.. Was met sommige boxers niet anders.
Wat zegt de kilometerstand van 72.000? Zit er iets aan te komen?
Mijn vfr is van 2004 en heeft net 47.000 km.

De K is van 2009. Ik ben in afwachting van het antwoord ivm de '100 pk' papieren.. Scheelt 650 euro BIV :roll:

Greetz!
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: K1300S- verstandige aankoop?

Bericht door Bart Bever »

Vanmiddag bij de locale dealer geweest en een print gekregen van de betreffende K13

Op 60k km werd de versnellingsbak vervangen (schoot uit versnelling)
verder een wielflens, een stuurschakelaar en een keerring ergens...
Er werd op de print nergens melding gemaakt van het 'verlaagde vermogen' tewijl dit blijkbaar wel gebruikelijk is.
Hij adviseert om dit te bevestigen op de boorddocumenten en zeer duidelijke afspraken te maken ivm de garantie bij aankoop.

Wordt vervolgd..
Plaats reactie