gps op k1200r

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

gps op k1200r

Bericht door OlivierToebosch »

Voor een vriend een montage opdracht....
na enig onderzoek gezien dat het batterijvak juist naast het stuur zit. het zou geen grote challenge moeten zijn om stroom van de batterij af te takken. Moet ik op iets letten? Ga de gps meegeleverde, gezekerde kabel gebruiken, en het geheel monteren op een ram bolletje op de stuurnaaf. Een nieuwe garmin zumo xt
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: gps op k1200r

Bericht door ferdi »

ik zou nooit rechtstreeks van de batterij aftakken omdat er dan altijd stroom op de GPS staat , beter een stroomdraad nemen achter het contact
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: gps op k1200r

Bericht door OlivierToebosch »

Bedankt Ferdi. Ik rij zelf al 20 jaar met een gps direct op de batterij. Zou niet weten wat het probleem is... Als je hem niet gebruikt staat ie af of zit ie niet op de moto. En thuis hangt ie aan de druppellader...
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gps op k1200r

Bericht door st1100 »

ferdi schreef: 24 sep 2020, 08:58 ik zou nooit rechtstreeks van de batterij aftakken omdat er dan altijd stroom op de GPS staat , beter een stroomdraad nemen achter het contact
Persoonlijk vind ik dat een niet zo goede tip. De K1200R is namelijk een canbus moto. En met ergens in de draden te gaan foefelen kan je veel miserie veroorzaken. Terwijl zo'n houder slechts 5mA lekstroom veroorzaakt.... een goede motorbatterij kan die lekstroom weken zelfs maanden aan. Reken zelf maar uit : 5mA , dus per 200 uur verbruikt dat 1Ah. Dus een batterij van 10Ah zal pas plat zijn na 83 dagen.

Bij oudere garmin toestellen zat er een extra contact in de steun zodat de omvormer pas werkte zodra het toestel erin zat.... weet niet of dat bij de xt ook het geval is?

Ik heb vroeger een K1200R gehad en eerst stond m'n gps ook op de stuurnaaf maar zat in de weg voor de tellers en de tanktas. Heb hem toen naar het linkse stuureinde verzet.

https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... nting.html
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: gps op k1200r

Bericht door OlivierToebosch »

st1100 schreef:
ferdi schreef: 24 sep 2020, 08:58 ik zou nooit rechtstreeks van de batterij aftakken omdat er dan altijd stroom op de GPS staat , beter een stroomdraad nemen achter het contact
Persoonlijk vind ik dat een niet zo goede tip. De K1200R is namelijk een canbus moto. En met ergens in de draden te gaan foefelen kan je veel miserie veroorzaken. Terwijl zo'n houder slechts 5mA lekstroom veroorzaakt.... een goede motorbatterij kan die lekstroom weken zelfs maanden aan. Reken zelf maar uit : 5mA , dus per 200 uur verbruikt dat 1Ah. Dus een batterij van 10Ah zal pas plat zijn na 83 dagen.

Bij oudere garmin toestellen zat er een extra contact in de steun zodat de omvormer pas werkte zodra het toestel erin zat.... weet niet of dat bij de xt ook het geval is?

Ik heb vroeger een K1200R gehad en eerst stond m'n gps ook op de stuurnaaf maar zat in de weg voor de tellers en de tanktas. Heb hem toen naar het linkse stuureinde verzet.

https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... nting.html
Ai, dat bolletje heb ik al inmiddels. Zal de kabel wat langer laten, dan kan dat achteraf nog. Dat naafbolletje komt van dezelfde zaak, Hornig!
Ik denk niet dat de gps er 83 dagen op gaat blijven. Komt wel goed dus! Bedankt nog voor uw bericht!

Sent from my Samsung Chromebook Plus using Tapatalk

Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gps op k1200r

Bericht door Danny »

Persoonlijk vind ik dat een niet zo goede tip. De K1200R is namelijk een canbus moto. En met ergens in de draden te gaan foefelen kan je veel miserie veroorzaken
Dat is toch onzin, canbus, linbus maakt toch niks uit. fatsoenlijk gedaan is 't altijd beter dan iets constant onder spanning laten staan terwijl het niet nodig is.
Kan perfect op het voorziene aftakpunt of contactgeschakeld.

Het is niet omdat je iets 20 jaar doet dat het daarom goed is....
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gps op k1200r

Bericht door st1100 »

De gps staat er al 4 maand op ondertussen. :eye:
Plaats reactie