Naar Snowdonia

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Naar Snowdonia

Bericht door Lukas »

Oorspronkelijk had ik het plan opgevat om een toertje te doen door Engeland langs enkele memorabele plaatsen die verband houden met m'n muzieksmaak. Dat tripje zou me leiden langs o.a. Brighton (Quadrophenia van The Who), Manchester (o.a. Oasis), Liverpool (ja, The Beatles), London (Bowie, Pink Floyd,...). Tijdens het uittekenen van de route en door het rondsurfen op het www is het opzet stillekesaan veranderd naar een tripje met een hoog postkaartgehalte. Zo kwam Wales mee in het plan geslopen en is de muziek naar de achtergrond verschoven.

Voor mij begint Engeland op de boot (en niet op een trein onder de grond). Dus hop naar Calais om een ticket te kopen. Dat ticket bleek 2x zo duur te zijn als wat op de websites staat aangegeven. Die prijzen zijn de prijzen voor wie op voorhand boekt. Maar allez, dit is de eerste dag en mijn portemonnaie zit nog goed vol. :grin:

Op de boot moet ik m'n moto zelf vastsjorren. Ik laat me helpen door een andere motard die dat precies al vaker deed.
De traditionele foto...

Afbeelding


In Dover zet ik de gps aan en start het eerste deel van m'n route. Wat een geweldig ding, zo'n gps. De afleesbaarheid valt wat tegen. Maar gelukkig ben ik zo slim geweest op het laatste moment nog de luidsprekers in te bouwen. Hop naar links, hup naar rechts, neem de derde afslag,... Geweldig! Tijdens de hele reis ga ik blij zijn wanneer ik Claire (zo heet de stem) hoor. We zijn vrienden geworden!

Die eerste rit voert me via de kleine baantjes naar Royal Tunbridge Wells. Daar heb ik in m'n jeugd ooit een talenkamp gedaan en dat wou ik eens terug zien. Meer dan een watertje drinken op een terras heb ik er niet gedaan. Het is nl. al een goed eind in de namiddag en ik wil nog naar de South Downs om een slaapplaats te zoeken.

The Seven Sisters...

Afbeelding

Het zoeken naar een slaapplaats verloopt niet zo vlot en het is al dik 20h00 wanneer ik aanbel bij een B&B die nog plaats heeft. De Chinese uitbater heeft geen bier in huis voor de dorstige reiziger maar belooft wel een uitgebreid 'blekfast' in de morgen. Gelukkig is er bier in de pub wat verder. Wanneer ik daar aankom staat Bayern Munchen al 0-3 achter tegen Real. Niks leuker dan voetbal op café. En als voetbalminnende Belg ben ik welgekomen. Het zachte romige bier smaakt. En niet alleen bij mij. Wanneer de match gedaan is, zijn enkel de kinderen nog nuchter. En de uitbaatster. Die ziet er ook zacht en romig uit, trouwens. Tijd om naar mijn vriend uit China te gaan.

Het blekfast mocht er inderdaad zijn. Het zal me een heel eind door de tweede dag brengen.
Vandaag rijd ik door The South Downs tot Winchester...

Afbeelding

Afbeelding

Arundel...

Afbeelding

Het laatste stukje door The South Downs op weg naar Winchester loopt over de A272. Die stond beschreven als een must voor de motorrijder. Ik vond het zeker ok. Maar ik vond alle vorige baantjes ook al dik ok. Of hoe kleine puntjes verbinden in Basecamp zo'n mooie rit kan opleveren.
In Winchester neem ik stuk grote baan/autostrade tot iets voorbij Oxford. Daar duik ik immers de Cotswolds in.
Dit is postkaartenland! Anton Pieck op een bedje van Engelse kneuterigheid. Uw hond laten kakken op het gras kost u hier 1000,- pond, lees ik op een bord. Hier spot ik ook de eerste Japanner. De prijzen voor logement zijn dan ook navenant. Maar geweldig schoon...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze route zou me moeten brengen tot Worchester. Maar ik besluit al iets vroeger op zoek te gaan naar een slaapplaats. In het vervolg ga ik toch proberen om op voorhand logement vast te leggen. Ik denk dat dat minder stresserend is. Maar vandaag heb ik geluk. Hotel The White Horse in Avesham (15-20 km vóór Worchester. Uitgebaat door Pio en Tony. 2 niet meer zo jonge Italianen. Een kamer voor 20 pond. Zonder ontbijt want morgen vroeg moet Pio naar de dokter. Er is een restaurant en een bar met veel couleur local. De gesprekken gaan uiteraard over de match van deze avond, Chelsea - Atletico. Als Belg mag ik de winnaar voorspellen.

Afbeelding

Afbeelding

De derde dag begint zonder ontbijt maar wel met regen. Hoort erbij.
Van Avesham snel naar Worchester en wederom via kleine baantjes verder richting Wales. Die baantjes liggen er wel vettig bij. De boeren zijn aan het werk en dat zorgt voor nogal wat modder op de weg.
Kronkelkronkel, op en neer, hellingen van 20%...

Afbeelding

Ergens bij het ontbijt word ik aangesproken door een oudere man. Those were the days, zegt ie terwijl hij naar m'n moto staat te kijken, I'm 90 years old, I'm stuck to my car now. En hij vertelt over zijn moto van vroeger. Ene zonder versnellingsbak maar met een hendel. Ik probeer er me iets bij voor te stellen. Hij wenst me een mooie trip verder.

In de motregen kom ik aan in...

Afbeelding

Soms komt de zon erdoor. Wat een prachtige kleuren! 50 tinten groen...

Afbeelding

Plots kom ik na een afdaling, jawel, weer in de regen, aan een meer dat ik hier nog in verslagen heb zien passeren. Ik rijd over de stuwdam om aan de andere kant langs het meer te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de kop van het meer stuurt de gps me een baantje op. Ik twijfel. Is dit wel juist? Een ezelspad? Ondertussen hebben Claire en ik echter een relatie ontwikkeld waarin van mijn kant geen tegenspraak geduld wordt. Dus draai ik gedwee linksop.
Het is geen ezelspad...

Afbeelding

Afbeelding

Ik word langs wegen gestuurd, de een nog mooier dan de andere.
Mag je een gps kussen?


Afbeelding

Het schiet wel niet zo goed op.
En op een bepaald moment besluit ik om de gps richting jeugdherberg te sturen. Die ligt aan de voet van Mount Snowdon. Ik vind het wat jammer van m'n route maar de weg ernaartoe die Claire voor me uitkiest, is beslist geen straf.

Afbeelding

Afbeelding

In de jeugdherberg 'Snowdon Ranger' is er een bed in een gemeenschappelijke kamer, avondmaal en ontbijt. En lekker bier! Iedereen die ik daar ontmoet, komt om te wandelen.
Zicht op het meer aan de overkant van de straat...

Afbeelding

's Avonds maak ik de route voor de terugweg. Het is een moeilijke keuze. Nog een dagje in Wales? Alvast terug richting huis via Peak District? Nog een dagje Londen? Of toch nog Manchester, Liverpool of Birmingham? Een berichtje van het thuisfront dat de kids me toch wel missen, doet me de knoop doorhakken. Het wordt nog een kronkelingske door Snowdonia en dan via Wrexham richting Londen over de autostrade.

De volgende ochtend dus zet ik aan voor mijn kronkelingske richting Llanrwst. Onderweg passeer ik de afslag naar de Llanberis-pas. Die heb ik gisterenavond niet in m'n route opgenomen. Ik stop en twijfel maar besluit om bij m'n beslissing te blijven. Heel de weg tot in Llangollen zit ik te denken hoe ik dat nu heb kunnen voorbijrijden.
Zelfs het lammetje kijkt me onbegrijpend aan...

Afbeelding


Als troostprijs koop ik in Llangollen een postkaartje van de Lanberis-pas en stuur het naar mezelf. ik neem toch nog een omweggetje langs de Horseshoe-pas...

Afbeelding

En daarna gaat het in bijna 1 ruk over Birmingham naar London.
Daar heb ik 2 dingen te doen:

Voor mijn dochtertjes moest ik een foto maken van die mooie brug uit de tekenfilm...

Afbeelding

En voor mezelf? Een streepje muziek!
Herken je het?

Afbeelding

Voilà!
't Was prachtig.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Naar Snowdonia

Bericht door p@rick »

Love it !
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Vanguard »

Tof verslag!!!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Naar Snowdonia

Bericht door WernerVS »

Prachtig verslag .
Altijd leuk om zoiets te lezen .

En ja , ik herkende direct "Animals" Van Pink Floyd .:-)
R1150GSA
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Naar Snowdonia

Bericht door panneman.be »

Mooi, mooi, was jaren geleden ook één van mijn eerste buitenlandse motortrips en ben er sindsdien al verschillende malen terug geweest.
Is altijd fijn om dergelijke verslagen te lezen :!:
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Relax »

Meer van dat. Véél meer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Naar Snowdonia

Bericht door patrick k100 »

Spijtug dak gene conge kreeg
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Naar Snowdonia

Bericht door costerke »

Leuk om te lezen en vooral zeer mooie foto's. Prachtig. :thumleft: :thumright:
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Koppel!! »

:thumright:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Naar Snowdonia

Bericht door V »

Prachtig. :thumleft:
Grtz V
Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Jo De Paepe »

prachtig , :grin:

roept bij mij herinneringen op en de goeste om nog eens terug naar ginder te gaan
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Wiedewa »

Prachtig verhaal en erg mooie foto's, dank je Lukas kan der van genieten.

mvg Nico
MG Breva 850
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Den Woesten »

Prachtig Lukas, die kleuren,of dat je er zelf staat, met wat zijn die beelden gemaakt ?

Groeten, Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Naar Snowdonia

Bericht door jakke »

Knap verslag en dito reis!
Wist je dat de foto, van het fabriek, op de hoes van "Animals" niet bewerkt is?

Ooit een docu over Pink Floyd gezien waarin de fotograaf dit bevestigde! 8-)

Ook bij jouw foto's zitten er mooie exemplaren! Vooral de foto met het Lam is een opstekertje hoor. 8-)
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Lukas »

Amai mannen, bedankt voor de leuke reacties.
Zo heb ik 3 keer plezier aan dat reisje.
De eerste keer bij het voorbereiden.
De tweede keer bij het rijden.
En de derde keer bij het herkauwen en delen van m'n ervaringen.

Wat de foto's betreft; die met dat lammetje vind ik ook schitterend.
De meeste foto's zijn genomen met een Pentax K10D. Enkelen met m'n telefoon.
Vele waren eerder onderbelicht. En wanneer niet onderbelicht, was de lucht uitgebrand.
De weersomstandigheden zaten niet altijd mee.
In Windows fotogalerie zit een eenvoudig tooltje om de belichting aan te passen. Vier schuifbalkjes: helderheid, contrast, schaduwen, hihglights.
Een beetje spelen hiermee kon van een slecht belichte foto nog iets moois maken. Overbelicht blijft wel overbelicht.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: Naar Snowdonia

Bericht door tommeken »

Tof reisverslag Lukas.

Zal dus blijkbaar ook eens naar ginder moeten bollen !!
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Naar Snowdonia

Bericht door tweecilinderke »

Schoon verslagske Luc!
Jo ge kunt nog altijd mee he in juni :wink: Alleen gaat ge gewoon moeten volgen want de route ligt al vast :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Naar Snowdonia

Bericht door p@rick »

jakke schreef:Ook bij jouw foto's zitten er mooie exemplaren! Vooral de foto met het Lam is een opstekertje hoor. 8-)
Soms kom je die pluizige schatjes ginder ook wel eens 'anders' tegen...

Afbeelding
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Naar Snowdonia

Bericht door jakke »

Voer voor Wolven? :-?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Lukas »

Zitten daar wolven?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: Naar Snowdonia

Bericht door tommeken »

Neet, p@trick had gewoon een hongerken :-)
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Naar Snowdonia

Bericht door toeternietoe »

Ik ben al in jaaaaren niet meer op reis geweest en al zeker met de motor niet. Maar als ik dit soort verslagen lees bekruipt mij de goesting op onmiddellijk te vertrekken. Ik heb er alleen geen idee van hoe je zo'n reis het best voorbereidt. Zomaar naar Wales rijden lijkt mij het ideale recept om alle interessante dingen net te missen. Welke hulpmiddelen gebruiken jullie om dit soort reizen voor te bereiden? (websites, documentatie, bestaande routes,...?)
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Naar Snowdonia

Bericht door p@rick »

toeternietoe schreef:Ik ben al in jaaaaren niet meer op reis geweest en al zeker met de motor niet. Maar als ik dit soort verslagen lees bekruipt mij de goesting op onmiddellijk te vertrekken. Ik heb er alleen geen idee van hoe je zo'n reis het best voorbereidt. Zomaar naar Wales rijden lijkt mij het ideale recept om alle interessante dingen net te missen. Welke hulpmiddelen gebruiken jullie om dit soort reizen voor te bereiden? (websites, documentatie, bestaande routes,...?)
Als je voor het eerst een reisje naar en door Wales wil voorbereiden hoef je het warm water niet opnieuw uit te vinden. Alleen al op dit forum vormen de rijkelijk geillustreerde reisverhalen van anderen inspiratie genoeg voor minstens een maand toerplezier. En als je ginder bent vooral je ogen goed de kost geven, op dat moment ben je immers je volgende rit al deels aan’t voorbereiden 
Eerst moet je voor jezelf wel uitmaken wat je van je reis verwacht. Als je een week weg kan, kan je én veel rijden én veel bezoeken. Als je echter maar een drie- of viertal dagen onderweg bent moet je een keuze maken : ofwel minder rijden en wat vaker stoppen om iets te bezichtigen, ofwel (en dat doen wij) toch redelijk veel rijden, volop genieten van de streek die we doorkruisen en ondertussen toch zoveel mogelijk proberen te zien maar dan ‘vanop de moto’. Bijvoorbeeld : de ene zal bv. zijn moto parkeren op de parking van Stonehenge (ok, da’s wel nog geen Wales, maar toch ‘onderweg’) en het domein op z’n gemakje bezoeken, wij zetten onze moto gewoon even opzij en maken vanop de vlak ernaast lopende weg een paar foto’s van die hoop ouwe stenen. Of bij Snowdon Mountain de moto beneden laten staan en te voet of met ’t treintje naar boven, klinkt leuk, is wellicht ook leuk, en wij zullen dat misschien ook ooit nog wel eens doen als we lang genoeg van huis mogen, maar voorlopig houden we ’t bij vanop afstand kijken nààr de berg 

Als je leuke verhalen leest of foto’s ziet van bv. een bepaalde pas, tik die naam dan eens in in Youtube, de kans is groot dat je er filmpjes tegenkomt die je alleen nog maar meer goesting doen krijgen om liever vandaag nog dan morgen te vertrekken. Of die je net overtuigen om die weg om een of andere reden toch maar niét te nemen.
Als je dan je rit hebt voorbereid in Basecamp, projecteer ze dan eens in Google Earth, zoom voldoende in en overloop dan je rit eens, dan heb je al een beter een idee van de streek waar je door zal rijden, en ‘vanuit de lucht’ gaan er je dan misschien nog een paar andere leuke plekjes in de directe omgeving opvallen. Als je in Google Earth ergens veel symbooltjes van foto’s ziet staan kan je er donder op zeggen dat er daar wel iets speciaals te zien is. In dat geval : klik eens een paar van die foto’s aan, you never know…

Tenslotte : in welk gezelschap ga je reizen ? Moederziel alleen ? Met duo ? Met twee of meer moto’s ? Als je alleen reist hoef je alleen met jezelf rekening te houden en kan je desgevallend je planning makkelijker aanpassen. Als er iemand achterop meereist is dat wellicht je vrouw/vriendin en dan moet je er rekening mee houden dat het voor haar niet altijd even leuk is om urenlang achterop te zitten. Meer pauzes inlassen dus. En als je echt in een groepje van drie, vier of meer reist moet je je pappenheimers echt wel al een beetje kennen, de neuzen moeten allemaal een beetje in dezelfde richting staan. Je hebt dan immers je overnachtingen op voorhand vastgelegd, en dan is enige discipline in de groep soms wel nodig om ’s avonds op tijd in de B&B of het hotel toe te komen. Hoe groter de groep, hoe meer tijdsverlies onderweg, maar ook hoe meer kans dat er meningsverschillen, soms zelfs echte frustraties kunnen optreden die je in’t ergste geval een “never again” gevoel kunnen bezorgen, terwijl het allemaal toch zo veelbelovend begon…
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Nepal »

Ik vertrek in de tweede helft van juni naar Wales : twee motoren, kamperen. Ik had graag de routes van Lukas een langs mijn voorbereide route gelegd, temeer daar ik de foto's idd mooi vind en dus deze wegjes ook in zou willen slaan. Verschillende vragen zijn nog altijd onbeantwoord gebleven.
Flat Twin Power

Re: Naar Snowdonia

Bericht door Flat Twin Power »

Nepal schreef:Ik vertrek in de tweede helft van juni naar Wales : twee motoren, kamperen. Ik had graag de routes van Lukas een langs mijn voorbereide route gelegd, temeer daar ik de foto's idd mooi vind en dus deze wegjes ook in zou willen slaan. Verschillende vragen zijn nog altijd onbeantwoord gebleven.
Geef Lukas eventjes de tijd. Vermoedelijk hebben heel wat mensen de routes gevraagd (ik ook). Ik heb ze ondertussen gekregen, waarvoor merci Lukas
Plaats reactie