Telepéage in Frankrijk met moto?

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door gTa9000 »

Hoi,

In augustus haalde ik m'n K13R van Narbonne naar hier. Ik dacht zo slim te zijn om m'n telepéage-bakje uit de auto mee te nemen, met een reserve bevestigingsclip. Zou net zo makkelijk zijn op de terugrit.
Tip: je krijgt bij aankoop van zo'n bakje altijd een zilverkleurig of donker-doorzichtig foliezakje mee om het telepéage-bakje in te bewaren als je 'm in de auto mee neemt en je niet wil dat 'ie registreert als je door zo'n T-poortje rijdt.

Op de terugweg bedacht ik me echter dat de péage-prijs voor een moto vaak lager is dan voor een auto. Niettemin heb ik de ganse terugrit met 't T-bakje in m'n borstzak gereden. Ik nam nooit een T-only péage-poortje (de meest linkse, meestal) maar nam altijd eentje met een slagboom waar je ook telepéage kan doen. Steevast ging de slagboom mooi open als ik er een 3-4 meter vandaan was.

Ik heb m'n péage-afrekening nog niet ontvangen (meestal is dat maar 2 à 3 maanden later) dus ik kan niet nagaan wat ik nu heb betaald.

Daarom dus mijn vragen:
  • Mag je als motard met een telepéage-bakje rijden?
  • Registreert de péage-poort automatisch dat je een moto bent, waardoor je de lagere prijs aangerekend krijgt?
  • Bestaan er evt. speciale telepéage-bakjes voor motards?
  • Hoe doen jullie het?
Thanks!
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door props-n-blades »

Ik weet uit ervaring dat de meeste péage poorten herkennen van welke categorie het aankomende voertuig is.
Je betaalt dus minder met de motor.

Of de télépéage bakjes dat ook kunnen weet ik niet ...
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door mdc »

Telepeage stroken met aanduiding 2m of 30km afgezet met hoogte balken rekenen auto tarief. Met de moto heb je enkel moto tarief op de ander stroken met t boven zoals kassa, betaalkaarten en camionstrook , die kijken wat er passeert en krijg je ook juiste tarief
Marc

R1250RT 2020
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door gTa9000 »

mdc schreef:Telepeage stroken met aanduiding 2m of 30km afgezet met hoogte balken rekenen auto tarief. Met de moto heb je enkel moto tarief op de ander stroken met t boven zoals kassa, betaalkaarten en camionstrook , die kijken wat er passeert en krijg je ook juiste tarief
Zalig, zoals gehoopt. Thanks!
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Sven 12RT »

Ik heb het vorig jaar ook eens geprobeerd. Toen het bakje met plakband op het scherm gekleefd, werkte prima.
En aan het correcte tarief.
Maar je moet dus een bemand of automatisch tolpoortje gebruiken waar je (iedereen) verplicht moet stoppen.
Die speciale poorten waar je iets van 30 km/u mag rijden, is enkel voor auto's (met hoogtebeperking)

Een speciaal bakje voor motorrijders is er niet. Maar Bip&Go heeft wel een waterdichte armband
Afbeelding
Maar vermits het ook werkte in je borstzakje, zie ik niet waarom je het zou nodig hebben.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door roadster »

ik zou toch maar uw afrekening nakijken en uw betaalde bonnekes bijhouden...

Door de hoogte van de X5 met een skikoffer op het dak kregen wij steevast het vrachtwagentarief aangerekend :roll:
R1200GS LC
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door gTa9000 »

roadster schreef:ik zou toch maar uw afrekening nakijken en uw betaalde bonnekes bijhouden...

Door de hoogte van de X5 met een skikoffer op het dak kregen wij steevast het vrachtwagentarief aangerekend :roll:
Bonnetjes heb je niet als je enkel maar met Telepéage betaald hebt, hé. :mrgreen: Ik kijk zeker m'n afrekening na. Ik ging er van uit dat ik het auto-tarief zou moeten betalen, dus als ik alsnog maar het moto-tarief moet betalen is dat een meevaller.
Sven 16GT schreef:Ik heb het vorig jaar ook eens geprobeerd. Toen het bakje met plakband op het scherm gekleefd, werkte prima.
En aan het correcte tarief.
Maar je moet dus een bemand of automatisch tolpoortje gebruiken waar je (iedereen) verplicht moet stoppen.
Die speciale poorten waar je iets van 30 km/u mag rijden, is enkel voor auto's (met hoogtebeperking)

Een speciaal bakje voor motorrijders is er niet. Maar Bip&Go heeft wel een waterdichte armband
Afbeelding
Maar vermits het ook werkte in je borstzakje, zie ik niet waarom je het zou nodig hebben.
Ja, 't ging vanuit de borstzak. Vanuit de broekzak ging het enkel als ik me even kort rechtop stelde op de voetsteunen. Als ik in de toekomst door F rijd is de kans groot dat ik een tanktas mee heb, vermoedelijk gaat het dingetje perfect in de zijzakjes die je daar vaak op hebt. Da's ook waterdicht.

Merci!
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Waar kan je die bakjes kopen,of huren?en is het de moeite ,
als je maar enkele keren per jaar in Frankrijk komt?
Want ik kom er maar enkele keren per jaar,en veel tolhuisjes met
mensen er in,waar je kan betalen zijn er niet meer,en met de kaart
is het altijd een gedoe,kaart insteken, uithalen,en als je dan een regenoverall
aanhebt,moet ge die eerst losmaken eer je aan je kaart kan,en weer wegsteken,
en de Auto,s achter je hebben meestal niet veel tijd.
Salu.
Chris.
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Sven 12RT »

Je kan die péagebakjes ook in België bekomen. Touring, VAB en Auto5 hebben ze (gehad).
Qua formule zijn er verschillende opties. Een abonnement en "enkel bij gebruik" zijn mogelijk.
Er zijn verschillende aanbieders in Frankrijk. Naargelang waar je het aanschaft, heeft het een andere naam. Maar ze werken overal.
De formule "bij gebruik" heeft als voordeel dat het je niets kost wanneer je de rest van het jaar niet op Franse snelweg rijdt.
Je betaalt enkel iets van 1,70 euro per kalendermaand dat je het gebruikt. En de kost van de snelweg uiteraard.
Stel je rijdt op 2 juli in de ene richting en op 28 juli terug, dan betaal je 1,70 plus péage.
Rij je 31 juli op en 1 augustus terug, dan betaal je 3,40 plus péage.
En de rest van jaar niets.
Afrekening met Visa of Maestro, afhankelijk van de aanbieder.

O ja, de prijs van de péage is dezelfde, of je nu een kaartje neemt hetzij "bij gebruik"péage-bakje.

Het gebruik is strikt genomen niet gratis, maar niet meer klooien met het ticketje en geld/Visa is me dat geld waard.

***edit:prijs per maand aangepast***
R1200RT, again :-)


Afbeelding
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door RC30 »

en hoeveel kosten die kaskes op zich? En is dat onbeperkt geldig?
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Sven 12RT »

11 euro activatiekost.
Heeft een ingebouwde batterij die 5 jaar zou moeten werken.
Defecte toestellen worden gratis vervangen.
Of platte batterij ook als defect wordt beschouwd, weet ik niet.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door mdc »

Via Touring valt die 11 € weg, enkel verzend en gebruikskosten, ook als niet lid
AREA Péage
Marc

R1250RT 2020
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Kils »

Voor aanschaf kijk op site van Bip&Go
https://www.bipandgo.com/nl/
binnen een week heb je alles thuis gestuurd
Afbeelding
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door MidlifeCruise »

Ik had mij vorig jaar bij een promostand van Vinci ook zo'n bakje aangeschaft. Werkte direct, perfect!
Ware het niet dat de nobele jobstudent 1 cijfer gemist heeft bij het invoeren.
Dus ik kreeg 2 accounts...
Je wil niet weten wat voor miserie, e-mails in grote rode hoofdletters en telefoons (door mijn Waalse en perfect Frans sprekende collega) ik daarvoor verricht heb, alles bij elkaar wel 3 uur.
Dure de comprenure is hier echt wel aan de orde. Telkens kwamen die terug op dat bakje waarvan de code 1 cijfer anders was dan het mijne en dat ik dat moest terug sturen.
De status is dat ik een boete gekregen heb voor het niet terugsturen van dat mysterie bakje en mijn echt gemaakte kosten zijn ook nog niet afgerekend.
Mijn eigenlijke bakje heb ik uiteindelijk teruggestuurd, was gedeactiveerd en ik heb nu een nieuw gekregen, wat ik nog niet geprobeerd heb.
Ze hadden een gedeeltelijke terugbetaling toegezegd, maar die heb ik nooit gekregen.
Met Kerstmis gaan we nog een keer, als die slagboom dan niet werkt haal ik mijn zaag boven vrees ik :cry:
Just call me Luc
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Lukas »

Zonet besteld via de site van Touring.
Maandelijkse kosten (enkel in de maand waarin je je badge gebruikt) zijn nu 2,20 euro.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door roadster »

hoe werkt dat dan bij zo'n bemand/automatisch poortje?
wordt het bakje dan alsnog automatisch gedetecteerd of moet je beginnen klooien en dat bakje binnensteken bij de m/v die in het loket zit?
R1200GS LC
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door pvde »

Yep,

Zie volgende link voor meer info.

https://www.bipandgo.com/nl/?gclid=CJXI ... GwodFlcF_w" onclick="window.open(this.href);return false;

Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Gixxer21 »

Wordt automatisch gedetecteerd als je niet te snel rijdt tenminste. :D

Heb er ook ene van Area via Touring en heeft mij toen 80 cent gekost.
Door een verkeerd vakje aan te klikken lag mijn bakje te wachten in een winkel in Lyon. :D
Na 1 mailtje hebben ze die kosteloos verstuurd.
Normaal gezien gaan de batterijen 5 jaar mee maar als je dan toch in de buurt bent van zo een shop zou je die kunnen laten omwisselen.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Gixxer21 »

Die bipandgo kost dus al minimum 15€ per jaar ook al rij je er niet?
Dan blijf ik wel bij Area die 0€ kost.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door roadster »

Lukas schreef:Zonet besteld via de site van Touring.
Maandelijkse kosten (enkel in de maand waarin je je badge gebruikt) zijn nu 2,20 euro.
bedankt voor de tip
ik heb ook net mijn bakje besteld via Touring/Area
maandelijkse kost is zelfs maar 1,70€ ipv 2,20€ als je kiest voor een factuur via e-mail.
R1200GS LC
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Lukas »

Hieronder een linkje met info over de poorten:
Si exceptionnellement vous circulez en moto (classe 5), en camionnette (classe 2 : véhicule ayant une hauteur totale supérieure à 2 m et inférieure à 3 m, d’un PTAC inférieur ou égal à 3,5 tonnes), ou avec un chargement inhabituel sur le toit de votre véhicule, dirigez-vous vers une voie mixte ou une voie manuelle. Présentez votre badge au péager qui validera votre transaction.

Dus, doorrijden aan 30 per uur is er nog niet bij.

http://espaceclient.aprr.fr/faq/Pages/Q ... stion=1842" onclick="window.open(this.href);return false;


Ofwel dit alternatief natuurlijk...

https://www.youtube.com/watch?v=twJ_tmATKqE[/video]
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door roadster »

Lukas schreef:Hieronder een linkje met info over de poorten:
Si exceptionnellement vous circulez en moto (classe 5), en camionnette (classe 2 : véhicule ayant une hauteur totale supérieure à 2 m et inférieure à 3 m, d’un PTAC inférieur ou égal à 3,5 tonnes), ou avec un chargement inhabituel sur le toit de votre véhicule, dirigez-vous vers une voie mixte ou une voie manuelle. Présentez votre badge au péager qui validera votre transaction.

Dus, doorrijden aan 30 per uur is er nog niet bij.

http://espaceclient.aprr.fr/faq/Pages/Q ... stion=1842" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks voor de info.
't is toch altijd wat stress zo'n péage kotje kiezen...
ooit eens achteruit uit zo'n vak moeten manoeuvreren met de auto (dakkoffer + BMW X5 = net iets te hoog :roll: )... Niet tof. Helemaal niet tof... :oops:
Bij de automatische detectie van autotype werden we daarmee ook vaak als vrachtwagen beschouwd en moest ik het ticketje uit de bovenste gleuf van de automaat vissen... :roll:
R1200GS LC
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door gTa9000 »

Klopt, je kiest gewoon een normaal poortje, geen T-Express poort (waar je aan 30 door kan met de auto). Je moet dan wel stoppen maar 'ie detecteert dat je "maar" een moto bent en rekent dan 't verminderd tarief aan. Als je érg gehaast bent of niet wil aanschuiven in een ellenlange file kan je ook door de T-Express poort, maar dan kost 't je wel 't tarief van een auto. Wel opletten dat je zeker bent dat je bakje gedetecteerd wordt, bij mij zat die m'n eerste rit in F in m'n broekzak en ik moest op m'n voetsteunen rechtop gaan staan eer 'ie 'm pakte. Nu zit 'ie in een zijzakje van de tanktas en wordt 'ie zonder probleem gedetecteerd. Ook aan 30 per uur in 't T-Express poortje.
Gixxer21 schreef:Die bipandgo kost dus al minimum 15€ per jaar ook al rij je er niet? Afbeelding
Dan blijf ik wel bij Area die 0€ kost.
Neen, als je er niet mee rijdt kost 't je 0 euro. Je hebt enkel de gebruikskost van de maand waarin je 'm gebruikt.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door GSrijder »

Heb me net via Touring eentje besteld.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Telepéage in Frankrijk met moto?

Bericht door Gixxer21 »

Thanks voor de info gTa.

Bij die moto die meeschoof ging het alarm af.
Ze zullen hem daar toch via de vele camera's vinden en beboeten?

Vorig jaar regelmatig politie in de buurt van de péages gezien.
Plaats reactie