Monte Jafferau

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Monte Jafferau

Bericht door WernerVS »

Ik ga in september de Monte Jafferau rijden .
Vraagje voor degenen die dit reeds gedaan hebben . Kan je doorsteken van Milaures ( aan Bardonecchia) naar Salbertrand ?
Of loopt deze route dood?

Alvast bedankt voor de feedback .

Afbeelding
R1150GSA
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Monte Jafferau

Bericht door Koppel!! »

Naar 't schijnt is de weg vanop links echt niet makkelijk, en is de weg via Salbertrand nog altijd gesloten door de tunnel. Ik zal er in september zelf ook moeten zoeken denk ik.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Monte Jafferau

Bericht door Harald »

kan je dat niet zien als je de route omzet naar Google Earth?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Monte Jafferau

Bericht door Koppel!! »

Nope, op Google Earth zie je een allegaartje aan pistes lopen, om dan in 't echt te merken dat je er nog geen ezel zou over sturen. Da's echt geen referentie.
Je kan daar trouwens ook niet zien of een piste al dan niet verboden is, de weg naar Fort Jafferau vanuit Slabertrand (via de tunnel dus) is al sinds 2014 officieel verboden wegens instortingsgevaar in de tunnel. Omdat velen zich niet lieten tegenhouden door een verbodsbord heeft de gemeente een flinke hoop stenen en aarde aan beide tunnelmonden gekieperd, daar loopt de dag van vandaag een mooi noppenspoor over. 't Is maar of je 't risico wil nemen om enkele tonnen aan gewelfsel en rotsblokken op je kop te krijgen.
Voor mij hoeft 't niet meer, ik heb die tunnel in 2009 al gereden, zal wel van Bardo (Gleise) of Savoulx omhoog en omlaag kachelen.

Afbeelding

Afbeelding

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Monte Jafferau

Bericht door WernerVS »

We zullen wel ter plaatse zien wat kan en mag .
Het is zo dat niets moet en alles mag hé (voor ons toch alvast) .
En het ontbreekt daar niet aan mooie wegeltjes om wat stof te vreten .
Naar waar we rijden is niet zo belangrijk , wel hoe we het beleven .

Ik zal wel verslag uitbrengen als we terug zijn .
R1150GSA
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Monte Jafferau

Bericht door luc boxer »

Koppel!! schreef:Nope, op Google Earth zie je een allegaartje aan pistes lopen, om dan in 't echt te merken dat je er nog geen ezel zou over sturen.
Grtz, Philip!
Oei voel mij plots nen ezel, :mrgreen: :wink: wij zijn daar over gereden :-?
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Monte Jafferau

Bericht door Jan en Greet »

Oei voel mij plots nen ezel
Wisten wij hier al lang hoor :mrgreen:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Monte Jafferau

Bericht door Koppel!! »

Wel, bij deze ff een kort relaas van de klim naar 't Fort Jafferau.

Na de Sommeiller (die toch de reputatie heeft om niet makkelijk te zijn) zijn Frank en ik via Gleise en over de skipistes naar boven gereden. Ttz, we zijn boven geraakt, maar 't heeft veel zweet, gevloek en enorm veel moeite gekost. De route vanuit Gleise (links op de bovenstaande kaart) is belachelijk steil op de meeste stukken, je hebt amper een stuk waar je kan op adem komen, je moet al stoppen op de weinige vlakkere stukken om weer op krachten te komen. De piste ligt bezaaid met stenen, gaande van 5cm tot een veelvoud er van, dat zorgt ervoor dat je zelden de route kan volgen die je in gedachten hebt aangezien de motor alle kanten op springt. Zeker wanneer je dan nog is de korte haarspelden moet overwinnen, met tegelijk minstens 30% stijging en op losliggende stenen.

Halverwege zijn we enkele Duitsers tegengekomen die het opgaven, een oude Africa Twin (ok, dat ding weegt ook door, zeker als je hoort dat de rijder al 2x z'n motor moest oprapen en er compleet door zat) en zelfs een KTM 690 Enduro die 't niet meer zag zitten.
Dan zitten wij dus daar met een F800GSA en een R1150GS die nog altijd te lomp is voor zo'n dingen. En dan zakt de moed je in de schoenen, of laarzen. Maar terugkeren zag Frank ook niet zitten, want afdalen zou ook niet makkelijk geweest zijn. Alhoewel, me dunkt nog altijd simpeler dan omhoog sukkelen.
Mijn grootste probleem was dat het achterwiel alle kanten opsprong, waardoor ik geen tractie kon vinden. Ik moest dus in 't zadel blijven zitten, en dat is niet handig wanneer je een GS van 240kg over stenen van 20cm en meer moet navigeren op zo'n steile piste.

Uiteindelijk zijn we boven geraakt, dankzij de hulp van een jonge Oostenrijker met een KTM Super Enduro, en de hulp van groepje van 3 andere Belgen. Samen de motoren terug in gang duwen wanneer je op een belachelijk steil stuk stil valt, samen een grootste stenen opzij schoppen om een stukje te hebben waar je ietwat van snelheid kunt maken, kortom, samen...

Anyway, bezint eer ge begint aan deze piste. Ik dacht dat ik m'n plan wel kan trekken op 't onverharde maar hier ben ik m'n eigen limieten (en een beetje die van de lompe GS) tegengekomen.
Bizar genoeg denk ik dat, indien we deze piste aan 't eind v.d conge hadden aangedaan, we 't veel makkelijker zouden hebben gehad, het was onze eerste dag, voor Frank zelfs na de Sommeiller en in 2007 ooit een stukje Parpaillon z'n derde piste pas in z'n leven. Zo'n beproeving, en doorzetten er van leert je wel veel, dingen die ik de komende dagen heb kunnen gebruiken en waardoor 't vertrouwen ook enorm groeit.
Op 't dak van het fort dan maar beslist om de makkelijke afdaling via de tunnel te nemen, ondanks de verbodsborden en de zogezegde afgesloten tunnel. De beide hoopjes aarde en stenen aan 't begin en eind v.d tunnel gaan je niet tegenhouden, daar bol je zo over zonder problemen.

Het is maar dat ge verwittigd zijt :mrgreen: :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Monte Jafferau

Bericht door luc boxer »

De skipistes vorig jaar naar beneden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KTM rijder ff de tijd geven om te sleutelen op de piste ;)
Afbeelding

Afbeelding

Vorige week piste nog eens gedaan.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Monte Jafferau

Bericht door Koppel!! »

Knap, maar da's naar beneden, al is in de andere richting geprobeerd? Ik verzeker u, 't is niet simpel :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Monte Jafferau

Bericht door Shulty »

Koppel!! schreef:Knap, maar da's naar beneden, al is in de andere richting geprobeerd? Ik verzeker u, 't is niet simpel :wink:

Grtz, Philip!
vorig jaar twee keer naar boven met Johan er vanachter op, moesten een paar moto's naar beneden brengen :grin: 8-) :mrgreen:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Plaats reactie