Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Petrik »

Hallo,
In juli dit jaar rijden we naar de Balkan met een stop in Griekenland. We zoeken nog interessante routeaanbevelingen om van Zuid naar Noord Italië te rijden. Het is ons niet om de steden te doen maar wel om de mooie motorwegen en natuur. Via de 1000 mooiste routes van Europa (http://www.bestbikingroads.com/motorcyc ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false; ) raak ik er niet echt uit. Een tent is in principe ons hotel. Ik kijk uit naar jullie adviezen. Alvast een dikke merci.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door GVN »

Hé Patrick,
Als je me zegt waar in Zuid-Italië je aan land gaat, waar in Noord-Italië je wilt toekomen en hoeveel tijd dit alles mag kosten, wil ik je wel een suggestie doen. Ik ken Italië als mijn broekzak :grin:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Petrik »

Dag Geert
In Italië vertrek ik vanuit Bari en dan gewoon naar het noorden (bv Verona). Bedoeling is vooral over mooie wegen en door prachtige natuur te rijden. We overnachten in een tent en trekken er een 3-tal dagen voor uit.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Petrik »

GVN schreef:Hé Patrick,
Als je me zegt waar in Zuid-Italië je aan land gaat, waar in Noord-Italië je wilt toekomen en hoeveel tijd dit alles mag kosten, wil ik je wel een suggestie doen. Ik ken Italië als mijn broekzak :grin:
or Petrik » 03/02/18 20:34

Dag Geert
In Italië vertrek ik vanuit Bari en dan gewoon naar het noorden (bv Verona). Bedoeling is vooral over mooie wegen en door prachtige natuur te rijden. We overnachten in een tent en trekken er een 3-tal dagen voor uit.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door GVN »

Patrick,
Bari-Verona snelste route is > 800 km. Als je dat op 3 dagen door de natuur wilt doen, komt er al gauw een derde bij en wordt het een iron butt prestatie :grin: .
Je moet dus compromissen maken.
Ik zou hem dus in Bari al gauw op de autostrade zetten richting Foggia en daar dan rechts het Parco Nazionale de Gargano in, richting Vieste. Daar vervolgens de kustlijn volgen richting Cagnano. Opgelet voor de minder goede asfalt. Dan weer de A14 op richting Pescara.
In de buurt van Pescara de SS602 op richting Parco Nazionale del Gran Sasso. Volg de SS17bis richting Castel del Monte en vervolgens Fonte Cerreto. Je bent nu in de hoogvlakte van de Campo Imperatore. Je voelt je dan ergens tussen de maan en Mars (maar dan zonder zwevende Tesla's :grin: ). Onaards mooi !! Halverwege kun je een abstecher maken richting de Gran Sasso (dead end).
Na Fonte Cerreto volg je de SP86 richting Campotosto en de SR577 naar Armatrice. Daar je tentje opslaan valt niet op sinds de aardbeving.
Je bent nu halverwege Verona. :lol:
Maar Italië is één groot nationaal park : het volgende is dat van de Monti Sibillini. Rij van Armatrice naar Castelsantangolo sul Nera en Visso. Daar zou ik naar het midden afbuigen richting Spello, over Assisi en dan de E45 nemen in de buurt van Perugia, tot Pieve Santo Stefano. De SP208 op en ... genieten van de eindeloze bochten links, rechts, links, rechts,... het houdt niet op. Het stadje Poppi passeert. Links, rechts, links rechts over de passo della Consuma, links, rechts,... Pontassieve komt in zicht en Firenze, maar ik zou aanhouden op Fiesole met het allermooiste Toscane zicht. Je kan van daaruit richting Bologna over de Futa pas (links, rechts,...) ofwel over Pistoia richting Abetone (links, rechts, links, rechts,...) en dan weer doorsteken naar Maranello (Ferrari Museum!) tot Modena. Vervolgens verstand op 0 tot Verona (alhoewel : je komt langs Mantova : erg fotogeniek)
Maar ik vrees dat je met 3 dagen niet gaat toekomen :grin: .
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Petrik »

Merci Geert. Hier ga ik zeker rekening mee houden en ik ga alvast beduidend meer tijd nemen om van zuid naar noord te rijden (bv ook de Amalfikust en Toscanië)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Wiedewa »

Miljaar GVN wat geef je hier mooie tips, ben dat niet gewend van dit forum, dank hiervoor :grin:

Zoals de meeste weten heb ik de K11100RS al meer dan 3jaar niet meer, was 'n heerlijke motor met stijl.

Valt me daar 'n Guzzi Breva 850 in de schoot voor weinig, in 3jaar 60k erbij gezet dus zeer betrouwbaar.
Zou er iemand zijn die niet alleen wil vertrekken met hetzelfde doel laat maar iets weten.

Elk geval zonder verplichting wederzijds, helpen staat altijd voor op.

Momenteel woont de dochter in Athene, volgt 'n cursus met de firma Canon.

mvg Nico
MG Breva 850
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Petrik »

Geert , vandaag bijna ganse dag bezig geweest om jouw voorstel in mijn routes te verwerken. Vanaf Pescarra ga ik netjes de route volgen zoals jij adviseert. Ik heb ook even op Google Earth gekeken. Het ziet er fantastisch en veelbelovend uit. Dikke Merci.
rudylexus
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 nov 2006, 23:18
Locatie: oostende

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door rudylexus »

Bedankt voor de tips GVN; heb er veel plezier aan gehad.
Rudy
Laatst gewijzigd door rudylexus op 11 nov 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Danny »

Miljaar GVN wat geef je hier mooie tips, ben dat niet gewend van dit forum, dank hiervoor


Se van zo'n zinnetjes krijg ik het apenzuur. :roll:


Dagelijks helpen mensen hier elkaar. De ene al wat duidelijker/beter dan de andere maar iederéén met de beste intenties.

Je onderschat dan allicht de waarde van een klein helpend handje dat voor sommige veel kan betekenen.

Droog blijven tijdens een rit, niet verloren rijden, de motor draaiende houden, mooie wegen/plaatsen.
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Supermario »

Ben vorig jaar van zuid naar noord gereden in Italie: wat er blijven hangen is: op veel plaatsen slechte wegen algemeen in Italie.
5-Terre: zeer mooi tussen La Spezia en Sestri Livante.
En (al meerdere keren gedaan) de Amalfi kust: zeer druk maar ook zeer mooi.
Toscane zeker doen.
In de Abruzzen opletten voor afgesloten wegen door de aardbevingen van enkele jaren geleden.
En het hoofdstuk apart waar ik al 30 jaar ga rijden: de Dolomieten daar probeer ik elk jaar terug te gaan.


Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door Supermario »

Ben vorig jaar van zuid naar noord gereden in Italie: wat er blijven hangen is: op veel plaatsen slechte wegen algemeen in Italie.
5-Terre: zeer mooi tussen La Spezia en Sestri Livante.
En (al meerdere keren gedaan) de Amalfi kust: zeer druk maar ook zeer mooi.
Toscane zeker doen.
In de Abruzzen opletten voor afgesloten wegen door de aardbevingen van enkele jaren geleden.
En het hoofdstuk apart waar ik al 30 jaar ga rijden: de Dolomieten daar probeer ik elk jaar terug te gaan.


Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
rudylexus
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 nov 2006, 23:18
Locatie: oostende

Re: Mooie routes van Zuid- naar Noord Italië

Bericht door rudylexus »

Lago Campotoste, met zicht op de Corne Grande, hoogste top van het Gran Sasso massief.
Amatrice was idd. nog altijd verboden voor motoren; omleiding van 30 km.
Grtz Rudy
Afbeelding
Plaats reactie