Richting Schotland

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
GSluckie1
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2017, 20:15
Woonplaats: Halle

Richting Schotland

Bericht door GSluckie1 »

Hallo,
5 mei rijden we met 2 moto's richting Schotland.
Dag 1 : vertrek Halle (Vlaams-Brabant), aankomst reservatie in Dalton-on-Tees (zo'n 500 km van Folkstone-Dover)
Tot nu toe gaat onze voorkeur naar een overtocht per boot, eerder dan de shuttle.
Gezien de resterende 500 km daarna op dag 1, vraag ik mij af of dit haalbaar is qua tijd
Hoe zit het met de drukte in Dunquerke ten opzichte van Calais?
Hoe lang op voorhand moet men aanwezig zijn?
Op voorhand te reserveren?
Tijdsverlies aan de aankomst?
Of al bij al toch de shuttle reserveren?
Bedankt voor de reacties
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Richting Schotland

Bericht door Danny »

geen nachtbootje, Zeebrugge Hull of IJmuiden Newcastle??

je rijd van de boot de Highlands binnen...

Duinkerken of Calais is 't zelfde qua drukte en beschikbaarheid. optijd vertrekken en dan gaat die 500 km vanzelf.
Ik neem 4 mei calais Dover om 0850uur om daarna nog 550 km te bollen tot noord wales...

De dame van de reservaties adviseerde me in t donker niet te stoppen naast de weg tussen de snelweg en de ferryterminal. Teveel miserie van kapoenen die u van uw brommerke willen trekken en graag uw centjes willen uitgeven in uw plaats :roll:
GSluckie1
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2017, 20:15
Woonplaats: Halle

Re: Richting Schotland

Bericht door GSluckie1 »

Bedankt Danny.

Hogerop in GB toekomen OK, maar eerst 12 u proberen te slapen in de buik van zo'n boot, leek ons niet niet zo aangenaam.
En dan is er toch ook het duidelijke verschil in prijs voor de overzet.
Met welke maatschappij vaar jij over?
Boot van 8.50 zeg je. Hoe laat moet je dan op voorhand aanwezig zijn?
Gr
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Richting Schotland

Bericht door Danny »

Oi

Calais is 60 minuten op voorhand, heb je wel een beetje speling maar ze checken redelijk goed en dat vraagt tijd.
Ik moest al meer dan één keer alles uitladen en dan zochten ze zeker niet naar verstekelingen...

Ik neem nu P&O in combinatie met Irish Ferries, de landbridge formule. rechtstreeks geboekt bij Irish Ferries.

wat IJmuiden aangaat, ok kost iets meer maar je neemt een hutje met zeezicht, gaat 's avonds lekker eten, eens iets drinken in de bar... geniet van een zonsondergang op het buitendek, daarna lekker bedje in en 's ochtends na een uitgebreid ontbijt rijd je 35 km verder een andere wereld in.
Ik nam deze ferry al dik 20 keer, ook zeebrugge Rosyth, R'dam Hull, Oostende Ramsgate, Calais dover, Hoek Van Holland Harwich... noem maar op.
Alles hang ter vanaf waar je naar toe wil.
Nu nemen wij de ferry vanuit calais om dan de ferrry in Holyhead te nemen en daarna terug Dublin Holyhead en Hull zeebrugge. kostprijs voor de 4 ferries 330euro, kajuit,ontbijt en avondmaal incluis op de nachtboot. tss holy en Dublin de superfast ipv de gewone ferry.

Wat rondkijken en informeren dan valt het best mee.

vanuit Calais naar Schotland is een mooi snokje maar kost ook brandstof en tijd, een overnachting komt er ook aan te pas en de ferry zelf, als je dat vergelijkt dan is IJmuiden plots niet meer zo duur :mrgreen:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Richting Schotland

Bericht door Lukas »

Op voorhand reserveren is goedkoper, denk ik.

De nachtboot is prijzig. Een woelige zee vond mijn maag niet tof. De ganse dag zeebenen gehad.
Maar inderdaad, je bent wel bijna direct waar je wil zijn.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Richting Schotland

Bericht door pirre105 »

3x via Duinkeren naar Dover gevaren. Ze melden 1 uur op voorhand maar kom je met de moto een kwartier op voorhand is dat evengoed ten minste als je je ticket al bijhebt. De motos rijden gewoon zonder problemen naar binnen en dienen zich gans vooraan te plaatsen om als één van de eersten in te schepen. Ook nooit last van die vluchtelingen of files gehad.
Als je nog 500 km wilt bollen vanaf Dover is het best van de boot van 10 uur te nemen dan kom je om 11 uur lokale tijd in Dover. Via de autobaan ben je zo voorbij Londen als hun ring niet te vol zit.
Wij gaan in mei naar Schotland via dit schema en zouden rond York (ongeveer 500 km van Dover) een slaapplaats zoeken.
Ik hou van Lut en mijn GSA.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Richting Schotland

Bericht door roadster »

pirre105 schreef:3x via Duinkeren naar Dover gevaren. Ze melden 1 uur op voorhand maar kom je met de moto een kwartier op voorhand is dat evengoed ten minste als je je ticket al bijhebt. De motos rijden gewoon zonder problemen naar binnen en dienen zich gans vooraan te plaatsen om als één van de eersten in te schepen. Ook nooit last van die vluchtelingen of files gehad.
Als je nog 500 km wilt bollen vanaf Dover is het best van de boot van 10 uur te nemen dan kom je om 11 uur lokale tijd in Dover. Via de autobaan ben je zo voorbij Londen als hun ring niet te vol zit.
Wij gaan in mei naar Schotland via dit schema en zouden rond York (ongeveer 500 km van Dover) een slaapplaats zoeken.
dat zal 9h lokale tijd zijn want je wint een uur op weg naar Dover 8-)

Al meermaals overgestoken naar Dover, meestal uit Calais maar ook als eens uit Duinkerken. Duinkerken is rustiger dan Calais maar de laatste keren in Calais ook al goede ervaringen gehad. Ik heb de indruk dat ze toch wat coulanter met inschepen zijn, zeker voor motoren. Vroeger was te laat = te laat, pech, dat wordt een nieuw ticketje betalen. Vorig jaar door wat oponthoud onderweg te laat aangekomen om nog tijdig te kunnen inschepen (de boot stond er nog), zonder zever of bijbetalen konden we op de volgende boot meevaren. In Dover hebben we ook al een paar keer op een boot vroeger mogen terugvaren omdat we gewoon te vroeg in Dover stonden.
Dat was steeds met P&O.
R1200GS LC
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Richting Schotland

Bericht door pirre105 »

Als de boot om 10 uur in Duinkerken vertrekt en de overvaart duurt 2 uur dan denk ik wel dat het bij aankomst in Engeland 11 uur is . Ge wint effectief een uurtje.
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Richting Schotland

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb ook alle ferries al genomen,Voor Schotland is Ijmuiden-Newcastle het beste.
.S,morgens van de boot af en 170km later ben je in Edinburg.Ik vertrek in Augustus
via Duinkerke-Dover,met de boot van 10u,na 2 uur varen,ben je om 11u plaatselijke tijd
in Dover. Ik rij dezelfde dag nog naar Windermere in het Lake District,een goede 600km
vanuit Dover. Daar de jeugdherberg in en s,anderendaags naar Aviemore(nog eens 450km).
Ik hou er wel van om die kilometers te rijden,en ik heb tijd.Duinkerke is van hieruit 200km,
efkens relaxen op de ferry,en dan er weer tegenaan gaan in Engeland.
In 2014 heb ik de North Coast 500 gereden,van Apllecross via Ullapool en de North&West Highlands
Tourist Route tot in Durness,dan verder tot in Tongue. Van daar de A 836 op naar de Crask inn,een
koffietje gaan drinken,en verder via Lairg naar Inverness,en naar Aviemore. Zeer mooie route,met alle
soorten weer,t,is zoals ze in Schotland zeggen:Als het weer U niet aanstaat, wacht 5 minuten.
(soms moet ge wel wat langer wachten :mrgreen:) Geniet er van,en doe ze ginder de groeten.
Salu.
Chris.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Richting Schotland

Bericht door roadster »

pirre105 schreef:Als de boot om 10 uur in Duinkerken vertrekt en de overvaart duurt 2 uur dan denk ik wel dat het bij aankomst in Engeland 11 uur is . Ge wint effectief een uurtje.
dat klopt idd :oops:
R1200GS LC
Plaats reactie