Verslag Spanje 2018

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Verslag Spanje 2018

Bericht door adventurer »

Dit jaar stonden de Pyreneeën en Bardenas Reales op de planning, en omdat we toch door Frankrijk moesten had ik nog enkele zaken aangevinkt... (Georges de l'Aude, Georges de St Georges, Georges de Galamus, Combe Laval en en proevertje Cevennes mocht niet ontbreken)


Meestal schiet ik de eerste dag de snelweg op voor een kilometer of 700-800, maar omdat ik mezelf na onze rit naar Corsica plechtig beloofd heb om nooit geen péages meer te gaan rijden met de motor moes ik op zoek naar alternatieven. Ergens op het net vond ik een route van Bouillon naar Z-Frankrijk. Geschreven door iemand van een motortijdschrift, kan me niet meer herinneren welk.
De route: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... nkrijk-gpx

Deze route werd mijn leidraad om in een dag of 3 in Andorra te geraken. Hier en daar toch een stukje snelweg vond ik wel ok... het moet een beetje vooruit gaan ook he.

Op zondag vertrokken en werkelijk twee dagen gereden in niemandsland... zalig.. mooie 90km/h wegen waar je goed vlot kan doorrijden.

Afbeelding

Onze eerste overnachting was voorzien in Avallon, in Pub Vauban. We hebben ongeveer 500km gereden.
Hotel is geen aanrader.. er was niemand aanwezig en na een telefoontje met de eigenaar kregen we te horen dat we de motoren mochten stallen en dat kamer nr. (ik weet het al niet meer) voor ons voorzien was. Hier kon dus werkelijk iedereen binnen en buiten lopen.

Soit, overnachten en door... dat is het plan.


Om half acht zaten we aan de ontbijttafel, typisch Frans... een stuk stokbrood, wa gelei, een koffie en wat fruitsap. Slecht? Dat dan weer niet...


Hup, de motor op en door.... vandaag dik 400km over vlottere Franse wegen.
Aangekomen aan het volgende hotel, Segala Plein Ciel in Baraqueville. Het enige hotel deze trip dat ik rechtstreeks en niet via booking.com boekte... 97€ voor een kamer HP. Toen ik ons ging aanmelden viel m'n oog op een papiertje op de deur... "restaurant uitzonderlijk gesloten". Lap... en dan staat ge daar op een maandagavond... moet ge nog op zoek naar eten ook.
Soit, de vriendelijk heer aan de balie vroeg of we wel gebruik wilden maken van het ontbijt... Tuurlijk dat... ze gaan me hier geen twee keer wandelen sturen. :-|

Kreeg ik daar ineens een rekening gepresenteerd van 117€ ... tja, even van m'n oren moeten maken en uiteindelijk 58€ betaald voor kamer met ontbijt. Toch een beetje uitkijken daar anders hebben ze u bij uw pietje. :-?
In het centrum een pizza gaan eten en achteraf de motoren in de garage gestald.


Dag 3.... eindelijk richting de Pyreneeën... hier hebben we op gewacht.
We krijgen meteen wat kleinere wegen onder onze wielen ... zalig. Georges de l'Aude en Georges St. Georges zijn de hoogtepunten van de dag. Voor we aan de grens van Andorra komen doen we onze eerste hogere pas, col de Pailhères. Eén van de weinige keren dat we deze trip over de 2000m gaan.. De Pyreneeën zijn lang zo hoog niet als de Alpen. We rijden verder en rijden Andorra binnen, niet via de tunnel, maar via Port d'Envalira. Tanken, iets drinken en naar ons hotel. We verbleven in Hotel Pitiusa, midden in het centrum van Andorra La Vella. Achteraf gezien een prima keuze. Motoren mogen gratis in de ondergrondse parking van het hotel en we betaalden slechts 88€ voor twee nachten inclusief ontbijt in dit hotel. De koffie bij het ontbijt kon beter en de douche mocht wat ruimer, maar goed... prijs kwaliteit onklopbaar als je het mij vraagt. :duim: Wie met de motor dit drukke centrum wil bezoeken moet dit hotel zeker overwegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 4 had ik een rit voorzien, maar de verleiding om de stad te verkennen en wat te gaan shoppen was voor mijn medereizigster te groot... De motoren bleven die dag dus op stal.

Voor degene die graag Limoncello maken... een fles pure alcohol kost er slechts 3€... da's minder dan 1/10de van de prijs in de Colruyt hier.


Dag 5, richting Los Mallos de Riglos, naar hotel Spa Aguas Los Mallos, een 4* hotel met een prachtig zicht, het mag gezegd worden. Motoren mogen er in de garage en het eten is er prima.
Om Andorra te verlaten had ik gekozen voor een smokkelroute, net na de Col de la Botella kan je via een onverharde weg Spanje binnenrijden. Er stond een verbodsbord, maar dat heb ik niet begrepen. :wink:
Zalig trackske door het natuurgebied "de l'Alt Pirineu" Eenmaal aan Spaanse kant ben ik in tegenovergestelde richting nergens een verbodsbord meer tegengekomen dus heel illegaal lijkt mij deze smokkelroute niet.
In Spanje reden we een mix van de bekende N260 en enkele niet te onderschatten alternatieven.... praktisch geen verkeer en toch ook wel eens aan de kant om even te verfrissen... de temperatuur loopt hier al aardig op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6, Bardenas Reales! Eindelijk. Lang naar uitgekeken en zeer benieuwd.

's morgens vroeg, de Rider van m'n vrouw kan van de ingeladen track geen route maken, dat beloofd.... Ik maar op kop vandaag. Het is dan ook een beetje mijn dag. 8-)
De wegen die we voorgeschoteld krijgen zijn niet allemaal verhard, en zelfs op sommige stukken naast het "canal de las Bardenas" enkel voor plaatselijk verkeer.... tja... ik volg mijn route maar he... :engel: Het zal om deze reden zijn dat de Rider deze morgen niet wilde meeweken.
Net voor de middag stoppen we nog even om iets te drinken op een pleintje in Carcastillo. We zitten nog maar even en er rijden nog twee motoren het pleintje op. Moet lukken dat dit ook twee Belgen zijn. Ene van Vlaams Brabant en ene van Limburg. Maar goed dat we hun tegenkwamen, want ze wisten me te vertellen dat de Col d'Aubisque volledig afgesloten is wegens grondverschuivingen, en laat die col nu net de eerste zijn die ik op dag 7 wilde doen...

Ons drankje leeg, nog ne goeiedag aan onze landgenoten en wij eindelijk naar die woestijn. Niet veel verder dan het dorpje verlaten we het asfalt en rijden we richting het natuurpark Bardenas Reales. Even worden we opgehouden door een herder met een massa schapen en enkele geiten maar daarna kon het genieten beginnen.

Genieten ja... het is daar echt prachtig. Wie in de buurt komt mag dit park niet overslaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug aan het hotel tijd voor een biertje, m'n vrouw het zwembad in en ik kan aan de slag in BC.... die route voor morgen moet nog aangepast worden... Ik had al gezegd dat je hier een geweldig uitzicht hebt?

Afbeelding



Dag 7 Vandaag steken we even de grens over en rijden we door de Franse Pyreneeën. Jammer dat ik de originele route met de Col d'Aubisque niet kan rijden... de eerstvolgende jaren kom ik hier niet meer terug. De grens steken we over via de tunnel van Bielsa. In Frankrijk nemen we toch even de Tourmalet en zetten we de koerst terug richting het oosten om onze dag terug in Spanje te eindigen, in het gezellige dorpje Vielha. We hebben een kamer en een garageplaats geboekt in hotel Riu Nere. De garage is eigenlijk een parkeerplek in een grote ondergrondse parkeergarage iets verder op, maar goed... ik ben content.

Van deze trip onthou ik dat Col du Portillon bij de grensovergang ook best een mooie is.

Afbeelding

Afbeelding


Dag 8 Vamos a la playa….

Naar goede gewoonte lassen we toch telkens minstens één non-riding day in tijdens onze trip. Dit jaar hebben we zo al een dagje gehad in Andorra maar dat was niet gepland. Het korte verblijf in Roses wel. M'n vrouw is hier zo'n 30 jaar geleden met haar ouders op vakantie geweest en wilde er nog wel eens gaan kijken.
De rit van Vielha naar Roses was absoluut de moeite.
Eenmaal Ripoll voorbij stelt de N260 niet zoveel meer voor, maar goed... Roses komt in zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 9

De motoren blijven in de garage, wij genieten van een zomerse dag in Roses.
Oja, het hotel waar we verbleven is Hotel Marina... wederom met een parkeergarage voor de motoren. :t

Die avond er nog eens goed van genomen en lekker gaan eten en drinken... ah ja... morgen rijden we terug Frankrijk binnen... :D
Een aanrader in Roses: La Deliciosa, een klein restaurantje op een gezellig pleintje. Niet duur en superlekker. :thumbleft:

Dag 10

Richting de stal...
Ik had een route voorzien om langs de kustweg naar Frankrijk te rijden en daar voor Perpignan richting Georges Galamus af te buigen.
Een meerwaarde was die weg niet... en net over de grens in Frankrijk nog eens te druk naar m'n goesting.
Bijna in de buurt van de Georges begint het er terug op te trekken, ook mooi daar...
Na de georges rijden we door de Languedoc richting de Cevennes, daar slapen we in een B&B. Niet heel ons ding, zo'n B&B maar het lag nu eenmaal perfect op de route. Uiteindelijk terecht gekomen bij een tof koppel dat zelf ook van motorrijden houdt... kamer was erg basic en kamers heel gehorig maar goed... voor 43€ mogen we niet klagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 11

Een beetje proeven van de Cevennen en dan via de Ardèche naar Die... uiteindelijk moeten we richting Combe Laval…want die staat al even op m'n wishlist.
Beide mooie motorgebieden... niet veel foto's genomen deze rit. Mooi op tijd aangekomen in Die waar we onze weg zoeken naar hotel des Alpes. Midden in het centrum en lekker warm... de ideale combinatie. :P
De motoren mochten in de garage en wij op zoek naar bier, wijn en eten. 8-)

Afbeelding


Dag 12

De laatste dag met enige betekenis. Enkel Col du Rousset en Combe Laval staan op de planning, en dan via vlotte wegen richting België. Halverwege, in Gy, hebben we nog een hotel geboekt voor de nacht. Weer in zo'n typisch Frans dorpje waar je enkel in het hotelrestaurant kan eten.... Op voorhand gekeken of dit zeker open zou zijn op een donderdag maar toch bij aankomst weer de deksel op ons neus. Uitzonderlijk gesloten vandaag. :rolleyes: Dan maar een douche, en in korte broek en T-shirt terug de motor op en op zoek naar eten. Op dat gebied is het toch maar een triestig land... Frankrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dag 13

Naar huis, en snel... geen foto's, enkel gestopt om te tanken en een voorraad Aperol in te slaan in Martelange... :wink:



Het zit er weer op... Spanje wil ik nog wel eens doen, maar dan zonder Frankrijk te doorkruisen. Volgende keer toch eens kijken om onze motoren te transporteren... We zien wel.
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door Kater »

Sjiek! :love9:

Heb begin mei eveneens een weekje met den RT in noord-Spanje gereden, de Bardenas heb ik op gevloekt want het was minder ideaal met de RT haar bandenprofiel en het weer.
Door aanhoudende regen en sneeuw was er minder keuze, ben ik niet in Andorra geraakt en was de Col du Somport toen quasi de enige gewone bergpas die open was.
Jullie hebben blijkbaar nog een paar prachtige valleien/wegen gevonden die er nu bijkomen op mijn verlanglijstje :thumbleft:

Merci voor het delen van jullie ervaring, ik heb op mijn competuterlijstje weer wat tips kunnen aanvullen om binnen een paar jaar te gebruiken als ik die contereien opnieuw bezoek :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Poukah
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:50
Woonplaats: Herent

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door Poukah »

Mooi! Bedankt om te delen! :thumbright:
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door P-man »

Geweldig toch, zo'n reisverhalen.

I love it

bedankt om te posten
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door vacaro »

adventurer schreef:
Meestal schiet ik de eerste dag de snelweg op voor een kilometer of 700-800, maar omdat ik mezelf na onze rit naar Corsica plechtig beloofd heb om nooit geen péages meer te gaan rijden met de motor moes ik op zoek naar alternatieven. Ergens op het net vond ik een route van Bouillon naar Z-Frankrijk. Geschreven door iemand van een motortijdschrift, kan me niet meer herinneren welk.
De route: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... nkrijk-gpx

Deze route werd mijn leidraad om in een dag of 3 in Andorra te geraken. Hier en daar toch een stukje snelweg vond ik wel ok... het moet een beetje vooruit gaan ook he.

Op zondag vertrokken en werkelijk twee dagen gereden in niemandsland... zalig.. mooie 90km/h wegen waar je goed vlot kan doorrijden.
.

Deze route ben ik zelf ook aan het maken om in El Tarter te geraken in juni 2019.
Wij gaan daar met 5 personen/motors naartoe maar de 4 anderen nemen wegens tijdsgebrek de snelste route, snelweg dus.
Ik heb iets meer vakantie te plannen en hou niet van snelweg, dus ga ik binnendoor, deze route is dus een geschenk voor mij en kan ik als leidraad gebruiken voor men eigen route. Ik vertrek in Berendrecht en moet dus naar El Tarter in Andorra, maar ik moet zeker een tussenstop maken in Mazeyrolles(Fr) in de buurt van Cahors. Bezoek van vrienden die daar wonen en waar ik kan overnachten.
Ik ga de route ook in 3 dagen doen en de eerste overnachting ook in de buurt van Avalon, 2de overnachting dus in Mazeyrolles om dan 3de dag aan te komen in ons hotel te El Tarter, waar wij 6 nachten verblijven( Andorra route van Motortours.eu).

Wat zeggen de tank en eetgelegenheden op deze route? Tabkbeurten voor mijn (R1150RT) liggen ongeveer 300km uit elkaar om op zeker te spelen!
Tips voor overnachting in de buurt van Avallon zijn welkom.

Wordt vervolgd in eigen topic! Vacaro naar Andorra, 2019!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door WernerVS »

Zalig om te lezen en te zien .
Iets minder zalig om te weten dat ik nog ff zal moeten wachten om ook terug weg te kunnen .
R1150GSA
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door adventurer »

vacaro schreef:
Wat zeggen de tank en eetgelegenheden op deze route? Tabkbeurten voor mijn (R1150RT) liggen ongeveer 300km uit elkaar om op zeker te spelen!
Tips voor overnachting in de buurt van Avallon zijn welkom.

Ik heb die aanrijroute niet integraal overgenomen, maar tank en eetgelegenheden zijn zoals ik dat gewend ben in Frankrijk. Schaars en niet altijd uitnodigend....

Eerste avond hebben we in de slechtste Mc Do ooit gegeten. Tweede avond zijn we op zoek moeten gaan omdat het restaurant van ons hotel gesloten was en hebben gelukkig een pizzeria gevonden die open was.

We waren content dat we de derde dag in Spanje zaten... zowel om te eten, als om te tanken. :wink:
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door WernerVS »

Ik probeer in Frankrijk altijd 's middags een deftige maaltijd te eten omdat de prijzen dan een stuk lager liggen .
En dan nog liefst in een klein dorpje .
Ik heb altijd rond , of voor minder , de 10 euro gespendeerd voor een drie gangen menu .
En ja , het is altijd een beetje zoeken . Maar voor een goede maaltijd heb ik dat graag over :-) .

En ook hier elk jaar wel is een keer dat het de tank bijna leeg rijden is om nipt aan dat ene naftstation te geraken .
R1150GSA
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door Den Dirk »

heel mooi verslag !
mooie reis en foto's!

1 ding wou ik graag melden : een kloof is Gorge en niet George.... dat maakt sommige dingen duidelijker ... :wink:
I like my bike!!
vak m rat
Berichten: 227
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:42

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door vak m rat »

hallo ,

fijn reisverslag met mooie foto's , bedankt voor het delen .

mvg

vak m rat
every day a new GS moment

my travelpics at smug mug - larstravelpics -

R1200GS 2009
R1200GSA 2012
R1200GSA Rally 2018
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Verslag Spanje 2018

Bericht door GStephen »

Lap, ik wil terug.

Tor staat trouwens nog op de to do lijst.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Plaats reactie