Reisverslag : The Countrymen Tour

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Het was weer eens snel beklonken. Even in elkaars ogen kijken en we hadden een voornemen. Een pint erbij en we hadden een windrichting.
En nog voor diezelfde avond om was hadden we al een bestemming voor de jaarlijkse roadtrip. Highlands en Skye. Whiskey en Haggis. Regen en wolken.

Nu nog eens diep in de ogen kijken van de GSA. Met wat geluk vindt ie het ook een goed plan.
Vanaf vrijdag of zaterdag of zondag ('t zal wat van de wifi en de whiskey afhangen) volgen er foto's en verslag.

Aye right.

Afbeelding
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Danny »

Neem maar een goed regenpak mee...
The forecast is er eentje om naast een Turf gestookte kachel te zitten met een goed boek :grin:
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door luc boxer »

:@: P-man :thumbright:
Afbeelding
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Den Dirk »

Skye is de max! :grin:
I like my bike!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 1: Herent tot Ijmuiden/Newcastle tot Lanark (UK) – 03 juli

Ach, de ferry naar Newcastle. Simpelweg een vlot geregeld massatransportmiddel over het kanaal met een halve charmezanger en een halve nachtrust. Om dit alles goed te maken compenseert Team-DFDS een ellenlange wachtrij om zowel uit de boot te geraken, als door de douane te geraken. Een valse start op Engels grondgebied dus. We schuiven aan tussen een massa Isle of Man liefhebbers die verder door trekken. ‘Tussen’ is eigenlijk een verkeerde woordkeuze. We schuiven achteraan de rij aan. Troosteloos. Traag. Miezerige regen. Een dik uur vertraging.

We blijven wat flirten met diezelfde miezerige regen doorheen de hele dag. Af en toe worden we getrakteerd op volwassen regen en sporadisch eens op een flauwe zonnestraal. Ondanks dit is het janvermille een ferm traject dat we op basis van kleine baantjes pal noordwaarts hebben laten lopen vanuit één van de Hadrian Wall historische locaties. Een ferme start van de roadtrip. Verbazend hoe snel je hier eigenlijk in de verlatenheid aan het rondrijden bent. Het ene moment schuif je aan achter een klein leger donderende Harleys, wat later rijd je moederziel alleen tussen de schapen en de lammekes.

Op dit moment zitten we in Lanark. Al een eindje in Schotland.

Morgen voorspellen ze droog weer.
Ik reken er wat op…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Flat Twin Power »

Die foto's. Ik krijg direct goesting om ook te vertrekken.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door GSrijder »

Flat Twin Power schreef:Die foto's. Ik krijg direct goesting om ook te vertrekken.
Verander in mijn geval 'ook' door 'terug'
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 2: Lanark tot Pitlochery– 31 mei

Ach, de rit naar Pitlochery.

Doorheen Scotland.

Het valt me ondertussen op dat Scotland zo’n beetje een land is dat wordt overschaduwd door zijn schoonheid. Als ik afweeg wat noemenswaardig zou kunnen zijn, verbleekt zowat alles tot kleurloze en saaie materie, in vergelijking met de Schotse scenerie.
Maken we hier iets mee? Belange niet.
Zijn er straffe verhalen te vertellen? Neen ook niet.
Leuke anekdotes dan? Neen, sorry.

We rijden gewoon wat rond. Stoppen eens bij de muur van Hadrian. Rijden weer verder. Kijken wat rond. Gaan een koffie met gebak opsouperen. Blijven wat te lang plakken op de tussenstops. Kortom een geweldig saaie roadtrip.

Ah ja, toch één noemenswaardige gebeurtennis vandaag: we zouden een whisky-distilleerderij gaan bezoeken. Leek ons een goed plan bij de voorbereidingen van de trip. Vlak bij ons hotel, dus volledig in het teken van veilig terug onze hotelkamer te kunnen vinden. Een top-plan. Maar spijtig genoeg bleven we te lang rijden. Sneu voor het bezoekje. Geen erg voor de whisky, in het hotel hebben ze ook een ferme voorraad. De hoofd-gebeurtenis van vandaag is daardoor ook al van de dag-menukaart verdwenen.

Pitlochery is ruimschoots voldoende gezellig en toeristisch voor ons. We schuiven aan in de één of andere hippe keet om te eten en maken dat we terug zijn in het hotel om het geannuleerde Eradour-bezoek gepast te kunnen vergeten. De barman ziet het alvast zitten

Wij ook.

En morgen , dan duiken we de regen in;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Danny »

Ik zie dat je 't glenlyon (Bridge of Balgie) post office, shop, tea room, restaurant hebt gevonden...

Hopelijk was de weg via Loch Lyon (over de pas) naar Killin alweer open of was het de shortcut??

Hoedanook ik herken enkele moto's dedju :mrgreen:
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Den Dirk »

chapeau, die foto's !!! zelfs met slecht weer maken uw foto's Schotland prachtig!
I like my bike!!
Flat Twin Power

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Flat Twin Power »

Waar is P-man gebleven? Hopelijk niet opgeslokt door Nessie.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Sorry motards
Het was even radiostilte, want er is daar in 'onze' schotse contreien nauwelijks verbinding met de rest van ... de wereld.

Dag 3: Pitlochery tot Dundonnel (Ullapool) – 01 juni

We nemen onmiddellijk een gepaste start en trekken de hoogte in via het Cairngorms National Park en de Cairnwell pas. Vollen bak regen. Het zicht daalt, de temperatuur ook. De vingers koelen af, de pinlock vizieren maken overuren. Geen kat op de baan. De auto’s hebben afgehaakt, de andere motorrijders hebben vermoedelijk op dit moment hun twaalfde tas koffie in hun handen in afwachting van beter weer. Hier en daar begint in ons groepje een waterproof insert het op de meest kritieke plaats te begeven. Als je ook maar enige feeling hebt met rijden in de regen, dan weet je waar deze kritiek plaats zich bevindt. Heil aan de gelamineerde regenbescherming ditmaal.

We trekken noordwestwaarts richting Inverness en blijven verder knodderen in die windrichting tot we aan de een of andere zeetong uitkomen. Ondertussen blijft dit brute land zich vanuit zijn natste en indrukwekkendste kant zien. Op de momenten dat er signalen vanuit de groep naar boven komen, die aanduiden dat er eens halte moet gehouden worden, breekt er meestal een zonnestraaltje door de wolkentroepen. Halt houden in de regen is nu eenmaal niet de meeste aangename activiteit. Zelfs een portie fish & chips kunnen we op deze manier op een terras binnenspelen.

Als apotheose van de dag vinden we vlakbij ons hotel in Dundonnel zowel een gezellig restaurant, als worden we getrakteerd op een zonsondergang om stil van te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 4: Dundonnel - Applecross -Skye (Staffin) – 02 juni

Gedaan met het ‘binnenland’ van Schotland. Vandaag varen, jetskiën, zeilen, noem het hoe je wil …, zolang het maar gelinkt is aan nattigheid, langsheen de westflank van de Highlands.
Vanuit Loch Broom trekken we zuidwestwaarts om nadien op Skye terug naar boven te manoeuvreren tot aan Staffin.

Vandaag ook een belangrijke dag in het Schots avontuur. De weersquotatie gaat nog wat verder naar beneden op de schaal van radeloosheid. Maar er komt ook een stem in m’n hoofd opdagen die me toefluistert dat ik hier nog eens moet terugkomen. Het is duidelijk dat de Applecross-pas eentje van visueel hoog niveau is, maar veel valt er ditmaal niet van te genieten. Je bent namelijk met andere dingen bezig in de stilte van je helm : Het ontwaren van de weg, het volgen van je voorganger, het zichtvrij houden van je vizier, of nog wat van die leuke waterspelletjes. De haltes zijn echter opnieuw relatief droog te noemen en op Skye klaart het alweer op.

Morgen mogen de motoren in de voormiddag wat rusten en gaan wij wat meer werken.
Onze beenspieren mogen het dan overnemen.
We trekken namelijk de bergen in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 5: Skye -Skye - 03 juni

In de voormiddag staat de Quiraing op het wandelprogramma. De namiddag wordt het motorprogramma reboot, kruisen we Skye en richten we de voorwielen nog wat meer noordwaarts.

Het plan was om ergens op de bergflank van de Quiraing naar de zonsopgang te kijken, maar ‘a’: een zonsopgang om 05u00 bleek voor sommigen toch te wat teveel van het goede en ‘b’: er zou toch geen zon te zien zijn. Zoveel was wel duidelijk toen ik om 04u00 mijn neus even door het raam stak. Het regende…

Bon, na het ontbijt trokken we toch de berg op, in de hoop dat het regenen wel zou stoppen. Een kwartier later kreeg de regen zoveel medelijden met ons, dat hij er maar de brui aan gaf. De zon nam het geleidelijk-aan over en begon de donkere wolken te overwinnen. Prima zo. Niets zo mooi om een kletsnat landschap te zien verlicht worden door de zon.

In de namiddag activeerden we onze scootertjes en trokken we vanuit Staffin naar Idrigill. Ginds een gezamenlijk lunchmoment en dan een kortstondig afscheid. Enkelen trokken zuidwaarts voor een flinke rondrit, enkelen voelden het noorden roepen voor een kleine rit.

En ook hier fluisterde dezelfde stem, me eenzelfde boodschap toe: hier kom ik nog terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 6: Staffin - Crianlarich – 04 juni

We verlaten ons tijdelijk onderkomen en nemen afscheid van Skye via de mini overzetboot vanuit Kylerhea. Op zich een kleine attractie omwille van het historisch karakter van deze turn-table ferry en omwille van Nak, de ferry hond, die onze motorlaarzen beschouwde als persoonlijk speelgoed om op te knauwen. Gelukkig raakte hij er met z’n tanden niet helemaal rond.

Van daaruit trekken we lager op de kaart in de richting van Fort William, dat we onomwonden voorbij rijden, maken een klein ommetje rond Loch Leven en worden we aangetrokken door de grote Glen Coe vallei. James Bond roept op z’n Skyfall’s, luidkeels vanuit zijn Glen Etive vallei, maar behalve het eerste deel van deze doodlopende single track, is het er voor mij eentje zoals er vele zijn. Het eerste deel is echter serieus de moeite waard.

Alleszins opnieuw een visueel mooie (en natte) dag doorheen de westelijke flanken van de Schotse Perthshire en Kinross. Crianlarich geeft ons wat lokale haggis, bedenkelijk bier en een cowboy-achtige bed & breakfast.

yiehaa...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Flat Twin Power »

Zag ik daar scones liggen bij het ontbijt. Jummie. Ik bak ze thuis zelf, zo heb ik ook een beetje het gevoel dat ik op reis ben haha. Gisteren heb ik er nog gegeten.
Het is toch een wondermooi land.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Danny »

Zag ik daar scones liggen bij het ontbijt. Jummie. Ik bak ze thuis zelf, zo heb ik ook een beetje het gevoel dat ik op reis ben haha. Gisteren heb ik er nog gegeten.

moogde wel is bellen he... dan komen we af :mrgreen:
Flat Twin Power

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Flat Twin Power »

:lol: . Het is poepsimpel om die dingen te maken.
Ik volg onderstaand recept maar de suiker vervang ik door stevia.
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-recept/4039/scones" onclick="window.open(this.href);return false;

De clotted cream voor erbij maak ik met room en mascarpone. Eerst de room opkloppen, dan de mascarone erbij en verder opkloppen. In de frigo zetten voor een uurtje en je hebt heerlijke clotted cream.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

euhm... Help me nog eens even ...
Wanneer moeten we ze komen proeven ?
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Dag 7: Crianlarich – Newcastle – Ijmuiden – Leuven

The long way home…

Gps’en op snelste weg, netvliezen op de laatste Schotse beelden die we meekrijgen en mindset’s gericht naar de terugkeer.
Sneu dat er een einde aan diende te komen.
Sneu dat het Schotse weer ons als speelballen heeft gebruikt. Maar opnieuw was het knap en indrukwekkend.

Gelukkig hebben we maar een deeltje van Schotland aangedaan. Dus een reden te meer om ooit nog eens terug te gaan.

Over & out.

wat sfeerbeelden als afsluiter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door Den Dirk »

magnifieke foto`s !!!!
I like my bike!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Bedankt Dirk.
Het foto-domein begint me te interesseren ...
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door WILBIKE »

Prachtig reisverslag, geeft weer goesting om de neus terug richting Schotland te richten... :grin:
Spijtig genoeg hadden we in het verleden verschillende 'natte' dagen die ons weerhielden om terug te keren maar na het genieten van dit verslag kan het misschien verkeren! :roll:
Proficiat aan de fotograaf met dienst, erg mooie foto's met kennis gemaakt. In deze mate 'tekenen met licht' is niet iedereen gegeven :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door WernerVS »

Jawatte .

Mocht ik minister van reizen en rondhangen zijn in Schotland.............ik betaalde je zeer gul voor deze reportage .
Kortom ..........een bek vol zever na het lezen/bekijken van al dit moois .
Wederom een pareltje P-man .

Ik moet echt dringend mijn wereldkaart is andersom draaien en die richting uit gaan .
R1150GSA
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : The Countrymen Tour

Bericht door P-man »

Merciekes Wilbike en Werner.

Voor de GSA,
Schotland is er grondig vanaf gewassen.
Binnenkort een onderhoud en hij is de reis alweer helemaal vergeten

Voor de berijder,
Ik heb me ook al gewassen ondertussen, maar Schotland blijft me achtervolgen...
Volgend jaar te voet met rugzak en familie (west highland trail)
En misschien ook terug met Meen , met de motor , naar een andere Schotse regio.
Plaats reactie