Advies ivm allroadband gevraagd

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door janl »

Mannen, binnenkort zal zich een bandenwissel opdringen. Momenteel rijd ik op Michelin Anakee 3. Opgelegd in juli (zie http://jeanlemotard.wordpress.com/2013/ ... -anakee-3/" onclick="window.open(this.href);return false;) en we zijn nu bijna 13.000 km verder. Vreemd genoeg lijkt de voorband er eerder door te zitten dan de achterband, ik dacht dat dat omgekeerd moest zijn?

Hoe dan ook, ik ga waarschijnlijk niet opnieuw voor de Anakee 3 kiezen. Ik ben er tevreden van, maar omdat ik wat meer offroad wil gaan rijden, wil ik toch ook een meer offroadgerichte band. Want tijdens mijn eerste offroadavontuurtje bleek de Anakee niet zo ideaal (zie http://jeanlemotard.wordpress.com/2014/ ... erit-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Dus nu mijn vraag: welke? In het achterhoofd houdend dat ik 95% asfaltkilometers doe, in alle weersomstandigheden.

Ik sprak tijdens de offroadrit met iemand die goeie ervaringen had met de Heidenau K60 Scout. Reed ook veel asfalt, maar vond dat daar ook een zeer geschikte band voor. En offroad al capabeler dan de Anakee’s.

Of zou ik richting Conti TKC 80 durven gaan? Maar hoe gedraagt die zich op asfalt?

Alternatieven/ervaring voor de Heidenau en de Conti’s zijn uiteraard welkom.

Bijkomende vraag: is het te doen om eerst enkel de voorband te vervangen (door iets Heidenau- of Conti-achtigs) en achteraan de Anakee’s op te rijden? Of is dat door het verschil in type band een afrader?

Bedankt voor jullie advies!
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Mil »

Schijnt bij die anakee3 een normaal verschijnsel te zijn, mijn voorband is ook sneller versleten dan de achterband.
Als je in modder rijdt zijn alleen noppen afdoend, en dan nog.
Ik heb er al een tweede set anakee3 op liggen en vind dit een zeer goede band.
Zowel nat als droog gaat hij alsof hij op rails rijdt, en voor dat beetje off road dat ik rijd, en dan nog enkel als het droog is, wil ik die anakee3 niet verwisselen.
Leven is het meervoud van lef...
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Koppel!! »

Alternatief voor de Conti of Heidenau is de Metzeler Karoo3, maar zowel die als de Conti gaat 't op asfalt, nat of droog, moeten afleggen tegen de Heidenau.

Meest geschikt voor off-road: Karoo3
Meest geschikt voor asfalt: K60 Scout
Beste allrounder volgens mij: K60 Scout

Grtz, Philip.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door mecapuet »

Mil schreef:..... en voor dat beetje off road dat ik rijd, en dan nog enkel als het droog is.
Mmmmm....moeten we iets aan doen. :twisted: :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door janl »

Koppel!! schreef:Alternatief voor de Conti of Heidenau is de Metzeler Karoo3, maar zowel die als de Conti gaat 't op asfalt, nat of droog, moeten afleggen tegen de Heidenau.

Meest geschikt voor off-road: Karoo3
Meest geschikt voor asfalt: K60 Scout
Beste allrounder volgens mij: K60 Scout

Grtz, Philip.
Bedankt Philip, da's nog eens advies :-)

En combinatie K60 Scout vooraan, Anakee achteraan, wat denk je daarvan?
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Mil »

mecapuet schreef:
Mil schreef:..... en voor dat beetje off road dat ik rijd, en dan nog enkel als het droog is.
Mmmmm....moeten we iets aan doen. :twisted: :wink:

Gr, meca.
Denk het niet... :grin:
Er zijn te veel sluitspiermomenten, naar mijn goesting, als het 'vettig' is :grin: :wink:
Leven is het meervoud van lef...
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door ®win »

janl schreef: En combinatie K60 Scout vooraan, Anakee achteraan, wat denk je daarvan?

Combineren van verschillende type banden wordt niet aangeraden. Bandenkarakter van voor- en bijbehorende achterband zijn op elkaar afgestemd. Bij verschillende typen band kan dit onder zware last (bijv situaties om een ongeval te vermijden) tot gevaarlijke situaties leiden.

Moest je uit noodzaak gaan combineren, zorg er dan voor dat achter de betere band zit ( bv diagonaal voor en radiaal achter).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Koppel!! »

Jan, waarom zou je achteraan een Anakee steken als je vooraad een K60 Scout steekt? Dat snap ik gewoon niet. Die K60 Scout geeft acheraan vertrouwen en heeft ruim voldoende grip, geen enkele reden om die niet te nemen.
Of ga je enkel met je voorwiel onverhard rijden :wink:

Imho, een Anakee is gewoon een wegband, zoals een Tourance, een Trailmax, een Batlewing etc. De iets diepere en bredere groeven geven het een iets ruiger uiterlijk, maar voor te all-roaden in België waar je al snel een modderig stuk tegenkomt zijn deze totaal niet geschikt.

Mvg, Philip.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Dirk Pauwels »

Voorband nwe Scout en achter de anakee oprijden zou ik niet doen. Meteen nieuw setje erop leggen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door janl »

Koppel!! schreef:Jan, waarom zou je achteraan een Anakee steken als je vooraad een K60 Scout steekt? Dat snap ik gewoon niet. Die K60 Scout geeft acheraan vertrouwen en heeft ruim voldoende grip, geen enkele reden om die niet te nemen.
Of ga je enkel met je voorwiel onverhard rijden :wink:

Imho, een Anakee is gewoon een wegband, zoals een Tourance, een Trailmax, een Batlewing etc. De iets diepere en bredere groeven geven het een iets ruiger uiterlijk, maar voor te all-roaden in België waar je al snel een modderig stuk tegenkomt zijn deze totaal niet geschikt.

Mvg, Philip.
Ik heb momenteel Anakee's steken. De voorband gaat een heel stuk eerder aan vervanging toe zijn dan de achterband. Dus dacht ik misschien eerst vooraan de K60 Scout te steken en achteraan de Anakee op te rijden. En dan ook de achterband te vervangen door de K60.
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Den Woesten »

Ik heb momenteel Anakee's steken. De voorband gaat een heel stuk eerder aan vervanging toe zijn dan de achterband. Dus dacht ik misschien eerst vooraan de K60 Scout te steken en achteraan de Anakee op te rijden. En dan ook de achterband te vervangen door de K60.[/quote]

als je motorijder bent is het van levensbelang goeie banden te hebben.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door janl »

Den Woesten schreef:als je motorijder bent is het van levensbelang goeie banden te hebben.
Helemaal akkoord, dus is het af te raden om vooraan met een nieuwe K60 Scout te rijden en achteraan de Anakee op te rijden?
Heb al gelezen dat met twee verschillende banden geen probleem is, maar ik ben niet zeker of dat ook het geval is als het bandentype (allroadband vooraan, wegband achteraan) nogal verschilt.
Laatst gewijzigd door janl op 03 apr 2014, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door mecapuet »

janl schreef:Helemaal akkoord, dus is het af te raden om vooraan met een nieuwe K60 Scout te rijden en achteraan de Anakee op te rijden?
Volgens mij niet af te raden...als je graag die Anakee nog op rijd.
Ik rij meestal met twee verschillende banden...op het moment vooraan: Road Attack 2 en achter Anakee 2.
Bewust voor gekozen...RA geeft mij vooraan het meeste vertrouwen bij nat op asfalt en de A2 doet km.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Dirk Pauwels »

janl schreef:
Den Woesten schreef:als je motorijder bent is het van levensbelang goeie banden te hebben.
Helemaal akkoord, dus is het af te raden om vooraan met een nieuwe K60 Scout te rijden en achteraan de Anakee op te rijden?
Heb al gelezen dat met twee verschillende banden geen probleem is, maar ik ben niet zeker of dat ook het geval is als het bandentype (wegband vooraan, allroadband achteraan) nogal verschilt.
De scout zou ik niet echt als een wegband bestempelen.
Kunt altijd eens proberen, bevalt het niet kun je nog altijd de nieuwe scout achteraan ook laten leggen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door janl »

Was een foutje, ik bedoelde natuurlijk "allroadband vooraan, wegband achteraan".

Misschien 's aan de bandenboer vragen of hij het een goed idee vindt.
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door MidlifeCruise »

Ik hoor zo veel goeds over de K60 Scout, nog steeds een favoriet van velen?
Plakken jullie die "190 km/h" sticker op de 1200GS?
http://moto.permission.jfnet.de/HEIDENA ... 507017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Just call me Luc
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Dirk Pauwels »

Wat zegt de wet als je met een voertuig dat 200km kan met banden rijdt die maar een snelheidsindex hebben tot 160-170?
(Anakee Wild, TKC80 etc....)
Bij auto's mag het niet dacht ik?

In duitsland hebben ze de tuv en toch komen die 1100/1150 en 1200 met banden met een te lage index blijkbaar door de keuring.

Zou op een extra set velgen Anakee Wild willen leggen voor op de 1150GS. Die set kan ik dan ook al eens onder de 1100R project steken (meer voor de looks dan)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door MidlifeCruise »

Met M+S zoals de K60 Scout zal dat wel volstaan om die sticker inderdaad te hebben.
Bij mijn auto voldoet ook een sticker voor sneeuwbanden met lagere snelheidsindex (althans voor de keuring gedurende een bepaalde periode in de winter), weet niet voor de verzekeringsjongens.

Toegevoegd:
Maar ik lees en hoor dus dat die wreed goed moet zijn, alleen meer lawaai en nogal fluffy (wegzoekend) bij het remmen vooraan.
Blijkt ook wel snel vlak te worden bij iets te veel verhard... en dan is het voordeel dat de noppen plooien in de bochten (lijkt mij, minder kantelen).
Ik geloof in het feit dat noppen niet perse minder grip moeten hebben in de bocht, maar toch zeggen de meesten meer rubber in de bocht is beter?
En ja dan is de vraag of ik ze niet eens zou proberen, een aantal keer dat onverhard weggetje of die paar keer op gras een beetje bergop en je niet vertrokken geraakt...
Just call me Luc
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door speedi007 »

hieronder het eindresultaat van een testverslag, daar werden de gepubliceerde banden uitvoerig getest op oa. slijtage, wendbaarheid, stuurprecisie, bochtenstabiliteit, grip in de bochten, grip bij acceleratie, rechtuitstabiliteit volbeladen, rijeigenschappen met passagier, gedrag in grensbereik, oprichtmoment, remvertraging, remweg bij 100km/u, snelheid in omega-bocht, ronde tijd.
zie afbeelding met het eindresultaat. :thumbleft:
banden eindresultaat2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Petrik »

Koppel!! schreef:Alternatief voor de Conti of Heidenau is de Metzeler Karoo3, maar zowel die als de Conti gaat 't op asfalt, nat of droog, moeten afleggen tegen de Heidenau.

Meest geschikt voor off-road: Karoo3
Meest geschikt voor asfalt: K60 Scout
Beste allrounder volgens mij: K60 Scout

Grtz, Philip.
Philip, hoe zou je rangorde vandaag zijn want we zijn nu al weer enkele jaartjes verder?
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Bob »

De Pirelli Scorpion Trail III lijkt tegenwoordig een goede keuze te zijn (niet vergelijkbaar met K60 voor allroad, wel met Anakee 3). Die ga ik eens testen van zodra mijn huidge Metzelers aan vervanging toe zijn (tegen mijn bergweek in september).
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Advies ivm allroadband gevraagd

Bericht door Koppel!! »

Petrik schreef:
Koppel!! schreef:Alternatief voor de Conti of Heidenau is de Metzeler Karoo3, maar zowel die als de Conti gaat 't op asfalt, nat of droog, moeten afleggen tegen de Heidenau.

Meest geschikt voor off-road: Karoo3
Meest geschikt voor asfalt: K60 Scout
Beste allrounder volgens mij: K60 Scout

Grtz, Philip.
Philip, hoe zou je rangorde vandaag zijn want we zijn nu al weer enkele jaartjes verder?
Volgens mij nog altijd 't zelfde, aangezien het nog altijd dezelfde banden zijn. Ja, er is de Pirelli Scorpion Rally STR bijgekomen, of z'n Metzeler compaan, maar ondanks de stoere looks heb ik al horen vertellen dat deze niet stevig genoeg zijn om een steenpiste oid te overleven. Die mogen we dus eigenlijk ook als straatbanden met een stoere aanblik omschrijven.
En dan kom ik uiteindelijk nog altijd bij dezelfde conclusie uit, daarom dat mijn mening ook onveranderd is gebleven.
Let wel, er zijn banden die nog véééééél meer geschikt zijn om off-road te rijden dan de Karoo3, maar janl z'n eisen indachtig is dat compleet overkill, dat zijn dan ook banden waar je nog amper mee op het asfalt terecht kan.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie