Banden GSA

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Banden GSA

Bericht door pirre105 »

Na jaren met RT's gereden te hebben ben ik overgestapt naar de GSA en waar ik bijna toe ben voor een eerste bandenwissel.
Momenteel staat er de Michelin Anakee III op maar mijn bandenboer raadt mij aan om de Bridgestonde A 40 te monteren aangezien er blijkbaar nogal veel klachten zijn over de Anakee.
Ikzelf reed nog niet zoveel km met de GSA (was een occasie motor) en heb dus weinig ervaring met de Anakee.
Dus voor de km.vreters, graag jullie ervaring hiermee, alvast bedankt.
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Banden GSA

Bericht door Zeppe »

Ik heb de Anakee II onder mijn GSA zitten, en kan daar geen verkeerd woord over schrijven/zeggen.
Voor de Anakee II heb ik tourance en tourance exp gehad. Hebben mij ook overal en veilig gebracht. Maar Persoonlijk hou ik dan iets meer van de Anakee II, zeker bij nat weer.
Ik ben ook aan vervanging toe en twijfel tussen de Anakee III of de Dunlop road attac.
Hoe meer ik hier lees over banden (maar dit geldt ook voor andere zaken) hoe verwarrender het allemaal wordt. Er zijn steeds zo'n uiteenlopende meningen. Eenzelfde band wordt door de ene de hemel ingeprezen, terwijl een andere er geen goed woord over kwijt kan! Uiteraard is er een verschil in rijstijl, solo of met duo, rond de kerktoren of rond de wereld, goede wegbedekking (niet in België) of slecht onderhouden asfaltering, uitsluitend weg of ook af en toe naast de weg (off road). Maar ik denk dat voor de gemiddelde rijder onder ons, elke band zal volstaan. De uiterste limieten opzoeken is niets voor mij. Dat de ene band meer km's zal meegaan dan de andere, daar twijfel ik niet aan. Een zachte band, geeft meer comfort, maar zal sneller aan vervanging toe zijn. Bij mij gaat hij er sowieso na 10 000km af. Je staat tenslotte maar op twee wielen, en een schuiver wil ik niet meemaken (daar kost mijn motor iets te veel voor !).
Succes bij uw keuze
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Banden GSA

Bericht door janneman »

Ik rij al jaren met de TOURANCE van METZELER. Daar ben ik heel content van.

Heb ooit eens de TOURANCE EXP laten monteren en die gaven mij niet het vertrouwen van de gewone TOURANCE.
De TOURANCE gaat lang mee vind ik en het profiel doet ook wat stoerder aan (is meegenomen vind ik). Qua wegligging mij nog nooit teleurgesteld.

Ben nu net terug van Zuid Afrika en Namibie waar we moto's huurden.
Ik reed er met de ANAKEE III rond, goeien band vond ik zelf. Alleen het profiel vind ik niet zo mooi om naar te kijken. En ja, ik ben nogal visueel ingesteld en speelt mee bij mij.
Maar de band gedroeg zich wonderwel op droge offroad behoorlijk oké.

Nu toeval of niet, maar allebei de motoren met de TOURANCE EXP, reden lek.
We reden behoorlijk wat offroad (zand en steenpistes, woestijn en bergpaden), maar ook veel asfalt.
Heb er wel niet met in het nat gereden.

j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Banden GSA

Bericht door Bob »

Ik heb op mijn R1150GSA een tijdje met Anakee III gereden omdat de II niet verkrijgbaar bleek te zijn toen de oude banden aan vernieuwing toe waren. Die Anakee III stuurt strak en kleeft aan de (natte en droge) baan. Ik werd echter gewaarschuwd voor vervelende rolgeluiden. Bij rechtdoor rijden was daar niks van te merken, maar van zodra je een beetje de bocht ingaat maken de Anakee III's inderdaad lawaai. Aanvankelijk dacht ik "wat een gedoe voor een beetje rolgeluiden", maar na verloop van tijd begon het toch ferm te irriteren. Ook nog : bij het minste zandweggetje zwalp je van links naar rechts, die zogenaamde 10% offroad waar ze geschikt voor zouden moeten zijn mag je louter op het conto van de publiciteitsmakers schrijven.

Ik heb die Anakee III's er voortijdig afgesmeten en vervangen door Anakee II die inmiddels weer verkrijgbaar waren (vanwege teveel klachten over de III's ???). Bij vertrek uit de bandencentrale schrok ik me een hoedje : in vergelijking met de Anakee III's sturen die Anakee II's als een tractor. Maar eens ik weer gewend was dat er wat gewerkt moest worden in een bocht was ik tevreden over mijn beslissing : de Anakee II kleeft evenzeer aan de baan, maakt geen vervelende geluidjes en verteert het occasionele zandweggetje probleemloos. Inmiddels al weer vele leuke Alpenkilometers afgelegd en nog steeds erg tevreden van mijn Anakee II.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: Banden GSA

Bericht door JoB »

Een dikke twee maand geleden heb ik een RT 2011 gewisseld voor een nieuwe gsa lc. Hierop staan anakee 3's. Wat me stoort is het rolgeluid en het volgen van pekstrepen nat. In de bochten mochten ze ook wat stabieler.
Met 'allroad' (voor 90 road) banden heb ik niet veel ervaring. Wel met road banden op de rt, een goeie 20k km per jaar en ongeveer 2 sets per jaar op de rt. Bij het wisselen van banden heb ik me vaak laten leiden door de testen van motorrad-online. Hun bevindingen heb ik vaak kunnen beamen en bedrogen ben ik nooit uitgekomen. Tot nu toe heb ik nog maar 2 keer dezelfde set opnieuw laten steken. Dat was de pilot road 4. Niet omdat ik er zo wild van was, wel omdat de winter voor de deur stond en nat toen pr4 de beste keuze was.
Met de anakees op de gsa ga ik nog wat rond rijden, een dikke 2000 km vind ik wat snel om er af te gooien om de volgende weken woon werk te rijden. Wat vast staat is dat de opvolger scorpion trail 2 wordt, net als eerstdaags op de f700 gs van mijn madam.

Als je 100% op de weg rijdt, zou je er ook wegbanden kunnen opleggen. Roadsmart 2 was zeker beschikbaar en daar heb ik ook op gs(a) heel veel goeds over gehoord. Ondertussen is er de 3 die misschien ook verkrijgbaar is

Succes met de keuze
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Banden GSA

Bericht door roadster »

Hier ook een GSA op Anakee III's. Buiten inderdaad wat rolgeluiden heb ik daar weinig negatief over te zeggen, 1x vooraan een schuiver gemaakt op een natte zebrapadstrepen, maar dat heb je wslk met elke band voor. Toch geven ze mij niet het vertrouwen dat ik had in een MPR4 of dunlop Roadsmart 2.
MPR4 vind ik veel te gevoelig voor lekrijden, dus mijn volgende worden Roadsmarts, ondertussen zitten we al aan de 3.
Geen ervaring met de Bridgestone A40 wat een allroadband is en imo altijd een compromis zal blijven (idem voor de Anakee III).
R1200GS LC
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Banden GSA

Bericht door Koppel!! »

Simpel, als je voor een allroadband (nuja, 10% all-road en de rest straatgebruik) kiest kan je kiezen uit volgende aanbevelingen:
- Dunlop Trailsmart, als grip primordiaal is en levensduur van minder belang is.
- Pirelli Scorpion Trail2, idem als bovenstaande maar naar 't schijnt nog minder levensduur.
- Bridgestone A40, als de levensduur belangrijker is dan de geboden grip en vertrouwen, ik heb deze nu steken en ze slijten niet maar geven me ook geen vertrouwen.

Kies je voor een straatband kan je kiezen uit de volgende banden:
- Michelin Pilot Road3 (zelf ervarning mee, met de 4 nog niet), als grip en vertrouwen in de regen en koude belangrijk is, levensduur is ook super (+17000km), grip in heet weer kan al eens minder zijn.
- Dunlop Roadsmart2, alles goed, iets meer grip in heet weer (gaat niet zo makkelijk smeren dan de PR3), goeie grip in regen en koud weer, en meer dan aanvaardbare slijtage.

Zijn er hiernaast nog keuzes? Tuurlijk, maar als je hieruit kiest kan je weinig verkeerd doen me dunkt.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Banden GSA

Bericht door Michelleke »

De A3's zijn op zich geen slechte band, prima stabiliteit en levensduur (11000km) al maken ze wel veel lawaai.
Ze hebben me toch een paar keer verrast door een stapje opzij te zetten bij droog weer.

Heb er nu de Tourance Next onderliggen: veel meer vertrouwen, minder input nodig om in te sturen, minder lawaai en iets comfortabeler. Over de levensduur kan ik nog niets zeggen.
R1200GSLC / K1200RS
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Banden GSA

Bericht door ZWIEP 01 »

anakee 3 heeft buiten de rolgeluiden nog een vervelende eigenschap van heel gevoelig te zijn aan pekstrepen en witte markeringen, meer dan andere banden die ik al had, eerste setje die op de lc lag waren continental trailattack, en die komen er nu terug op, de pilot road 4 slijt te snel en eigenlijk was ik heel tevreden over die continentals naar grip in nat en droog en levensduur
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Banden GSA

Bericht door jovdt »

Gisteren Tourance Next laten steken ter vervanging van de EXP . Het eerste gevoel was zachter en goede rechtuit stabiliteit. Hopelijk gaan ze even lang mee(20 000 Km) De prijs was ook ok 265 euro"'s gemonteerd.
Plaats reactie