stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 04 okt 2017, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door alfa »

https://www.tirendo.nl/bandenspanning-motor" onclick="window.open(this.href);return false;

De voordelen van een hoge bandenspanning is een lager brandstofverbruik, minder slijtage aan de banden zelf, en het feit dat bochten strakker kunnen worden genomen. Echter, wel betekent een hoge spanning minder comfort omdat de vering minder wordt (de motor heeft meer de neiging te gaan ‘stuiteren’). Ook worden de banden minder snel warm, wat betekent dat u minder grip heeft. De voor- en nadelen van een lage druk laten zich nou gemakkelijk raden; u heeft meer grip en comfort, maar ook een hoger verbruik, een snellere bandenslijtage, en minder stabiliteit in de bochten. In ieder geval mag een band, om het even wat voor motor u rijdt en wat u ermee onderneemt, nooit een spanning lager dan 1 of hoger dan 3 bar hebben. Met minder dan 1 loopt u het gevaar dat de banden uit de velgen kunnen lopen, terwijl een spanning van boven de 3 maakt dat u bij de kleinste oneffenheid het contact met de weg verliest.

http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/bandenspanning/" onclick="window.open(this.href);return false;
De getallen uit het instructieboekje, en die 2 voor en 2,5 achter, zijn richtlijnen. Iedereen gebruikt z'n motor op een andere manier, en verschillende omstandigheden vragen om verschillen in bandenspanning.
BMW R1100R zonder KFR
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 04 okt 2017, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door alfa »

Léon schreef:Sorry Alfa maar waarom stel je een vraag om nadien met heel veel copy-paste antwoorden voor de dag te komen?
Zoveel zever maken om bandenspanning??
Op de openbare weg is de opgegeven bandenspanning om solo of met passagier/belading te rijden de juiste.
Meer moet je daar niet van maken tenzij je aandacht nodig hebt natuurlijk.
Nu ga ik wat rusten want ik word daar zo :sleepy1: :sleepy1:
Denk dat u rijp bent voor bij den Orka te gaan en neem u maatje Willy ook maar mee :-P
Zoveel zever maken om bandenspanning?? Is één van de belangrijkste punten .
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door aantzeetje »

In ieder geval mag een band, om het even wat voor motor u rijdt en wat u ermee onderneemt, nooit een spanning lager dan 1 of hoger dan 3 bar hebben.
Wat voor ne zever is dat? Je moet eens een bocht trachten te nemen met een voorband op 1.5 bar. Je gaat raar opkijken en ik hoop dat je goed met de motor kan rijden om niet op uw toot te vallen.
Zelfde met passagier en bagage staat die bij mij op 3.2 bar achteraan (anders 2.9), vooraan blijft die gewoon op 2.6 bar en ik rij zoals ik solo zou rijden met aangepaste achterveerspanning en demping.

De voorgeschreven bandenspanning door elke fabrikant is een "comfort bandenspanning" die moet je nog aanpassen aan je eigen rijstijl, inclusief achterveerspanning en demping wat veel belangrijker is.
Gaat je motor "zweven" zoals je beschrijft heeft dat eerder te maken met slecht afgestelde vering dan met bandenspanning zoals ik al aanhaalde. Maar als rustige bompa rijder ga je dat zeker niet voelen.

zelfde voor je auto, daar mag je gerust 100 tot 200g bijvoegen op de voorgeschreven bandenspanning winter EN zomer. Deze gaat wat "harder" lopen, als je het al voelt, maar je banden gaan wel langer mee. Net zoals met de motor rij ik bijna geen korte afstanden. Hooguit 30 km per maand. Voor de rest min 240 km, dus denk wel dat men banden de nodige bedrijfstemperatuur hebben.
En ja, elke week wordt de bandenspanning gecontroleerd, ook iets wat er veel vergeten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door Petrik »

Ik vind elke reactie interessant. Geciteerd of gebaseerd op eigen ervaring maakt niet uit. Bedoeling van het forum is toch ook dat we wat kunnen bijleren van respectvolle discussies en zo onze eigen mening kunnen vormen.
positivfoto
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2020, 13:42
Woonplaats: london

Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?

Bericht door positivfoto »

vond een goed artikel over autobanden
Plaats reactie