motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

bagheera
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jan 2013, 13:13
Locatie: Begijnendijk

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door bagheera »

Binnen een goede maand gaat mijnen moto voor mij gewassen worden.
De tectyl eraf laten halen. Alleen de motor ziet er dan niet uit in de winter (motorblok) maar erna blinkt hij terug als nieuw :grin:
En wie weet is dat terug mijn eerste ritje met de motor :alien:
ik weet dat je van die Indiërs hebt die autos kuisen , met 4 zijn ze dan bezig aan 1 auto maar naar het schijnt wel met goed resultaat .
Heb jij zo iemand gevonden voor je motor dan ?
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Tazke »

bagheera schreef:
Binnen een goede maand gaat mijnen moto voor mij gewassen worden.
De tectyl eraf laten halen. Alleen de motor ziet er dan niet uit in de winter (motorblok) maar erna blinkt hij terug als nieuw :grin:
En wie weet is dat terug mijn eerste ritje met de motor :alien:
ik weet dat je van die Indiërs hebt die autos kuisen , met 4 zijn ze dan bezig aan 1 auto maar naar het schijnt wel met goed resultaat .
Heb jij zo iemand gevonden voor je motor dan ?
Nope in de bmw-garage, moto moet dan meestal toch op onderhoud.
Kost inderdaad wel wat geld ...

En de rest in het jaar doe ik de wasbeurten zelf of vraag ik het eens lief aan mijn ventje, zoals na de conge.
Toen had ik een excuus dat hij me hielp :clown: :pig:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door WALTER GSAdventure »

Ik sproei hem eerst nat. Dan een sopje met spons. In de kleinste openingen of moeilijke stukken zoals ter hoogte van de remmen enz gebruik ik een verfborstel om daar in de hoeken wat te soppen. Soms stoort mij dat vuil daar. Nadien afspoelen met de slang.
Dan doe ik in een emmer een scheut petrol en de rest water dat klets ik er nog eens over. Afzemen en blinken doet ie.
Waarom petrol wel dat laat een fijne vette film na in kieren en spleten, het smeert de rubbers zonder ze aan te tasten en het laat het chroom blinken. Dan zeem ik af.
Resultaat is altijd wauw, toch een toffe motor.
Grtjs Walter
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Léon »

.
Driege
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2017, 20:19
Woonplaats: Geraardsbergen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Driege »

Heb het vorige week voorgehad toen ik mijn motor op een rapke wou kuisen.
Resultaat dat mijn buitenste blanke lak losgekomen is en dus de motor opnieuw wordt gespoten :oops:

Let er dus mee op. Natuurlijk ook allemaal te zien hoe sterk uw straal is :roll:
Beter 10 vliegen op je kuip, dan eentje in je slaapkamer
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door pat__ »

Omdat ik geen zout-, regenrijder ben kan ik mijn rt-tje zuiver houden met Vulcan (vochtige)doekjes. Reinigen zonder water. Twee a drie doekjes voor de ganse moto. Insmeren en opblinken en klaar is kees. Doet de zwarte of grijze plastic delen terug opleven van kleur. Insecten die het scherm bevolken na een rit gaan er ook gemakkelijk af. Laat je de lijken enkele dagen indrogen kost het wat meer moeite en moet je er twee keer overgaan.
Kom ik eens in een regenbui terecht of in de modder op een landweg wordt ie afgespoeld met de tuinslang en een borstel. Laten drogen en weer wat bewerken met de doekjes. Het Vulcan product op de doekjes geeft terwijl je het product droog wrijft met je speciale doek een glans en bescherming voor je lak.
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door allezvooruit »

Hoi Pat , waar kan je die doekjes vinden ?
Grtz
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door luc boxer »

allezvooruit schreef:Hoi Pat , waar kan je die doekjes vinden ?
Grtz
Op veel plaatsen, bij de meeste BMW dealers hier in de omgeving dat ik weet bij Meeusen Meerhout en ludwig motors Sint-Niklaas enz.....
Of op het net https://www.vulcavite.nl/c-458359/vulcanet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Danny »

ik denk da ge dan net zo goed wat WD40 kunt spuiten en openwrijven...

gewoon nat spuiten, inzepen (bv met castrol greentec) ff laten weken intrekken en dan afwassen is nog altijd 't beste, 't ergste grut kan je met een hoge druk wegspuiten maar ik heb nog nooit een motor proper gezien na een afspuitbeurt met een Kärcher ofzo...
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Bananaman »

Hier (als er al eens gekuist wordt), eerst hogedruk en dan zeep, spons, afspoelen en drogen.
Maar wat doen jullie om alle hardnekkige zwarte vuil op velgen en remschijven (waar de remblokjes niet opkomen) proper te krijgen?
Hogedruk, zelfs van dichtbij, krijgt het niet allemaal weg.
Ik heb al verschillende merken velgenreiniger geprobeerd (genre: inspuiten, laten inwerken, schrobben en afspoelen), maar echt content ben ik er nog niet van geweest.
Of zijn er eenvoudige huis-tuin- en keukenproducten die de job wel goed (en makkelijk) doen?

Faan
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Man in Black »

Ik gebruik al vele jaren gewoon allesreiniger van de LIDL of ALDI, in een tuinsproeier of dergelijke onverdunt erop spuiten, beetje laten inwerken en afspuiten.
Met de spons erover doe ik enkel als de motor heel smerig is.
Teer of ander hardnekkig vuil op velgen of andere delen gaat beste met wasbenzine.

Hogedruk en kortbij is sowieso uit den boze, en al zeker in de buurt van dichtingen en lak.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Dasty, kost weinig en werkt beter dan al die dure prutsen van dure dikke nekken merken...
koop het meestal in de wibra of de action.
Opspuiten, overgaan met nat sponsje of verborstel (voor de velgen bv) en afspoelen met veel water. Niet laten intrekken, tenzij heel even als de boel echt heel vuil is, of erg aangekoekt is.
Beetje oppassen met stekkers/electr contacten. Prima voor velgen en onderkant blok, voorkant cilinders enzo. Voor kuipdelen gebruik ik het niet.
Het is een ontvetter, dus nadien even met een doekje WD 40 erover (niet op de schijven natuurlijk)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Gixxer21 »

Horror verhalen.
Droog reinigen met doekjes, sponzen, producten met hoge ph waarde die alles aantasten na verloop van tijd.
Goede producten kosten doorgaans niet meer dan de auto5 producten zoals Turtle Wax ed.
Flat Twin Power

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Flat Twin Power »

Ik gebruik wel mijn hoge druk maar zet die niet volle kracht en spuit eigenlijk gewoon de motor nat waarna ik deze was met een goedkope autoshampoo uit de Action, Aldi of Lidl. Twee keer per jaar kun je ook in de Aldi en Lidl velgenreiniger en insectenverwijderaar kopen voor 1.49 euro voor een bus of zo. Ik leg daar dan een voorraadje van aan zodat ik een paar jaar verder kan.
Nadat de motor gewassen en droog is wrijf ik deze in met WD40, goed inwrijven en laten drogen. Uw plastic gaat ervan blinken en het legt een laagje zodat je de volgende keer het vuil er gemakkelijke af krijgt.
Wat ook helpt is uw motor regelmatiger kuisen. Als je maar 2 keer per jaar de spons hanteert dan krijgt het vuil de kans om er heel goed in te drogen en is het natuurlijk veel moeilijker om het er af te krijgen.
rogierst123
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 feb 2010, 21:28
Woonplaats: evergem
Locatie: oost-vlaanderen

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door rogierst123 »

kuis mijn motorfiets altijd met hogedruk
inspuiten met castrol,een beetje laten weken en afspuiten
dan een ritje met de motor(ong 5km)
al het water is weg of verdampt
dan met zeemvel er nog eens overgaan
na 42 jaar motorrijden nog nooit problemen gehad
de metalen delen (remmen ,ketting)zullen nooit roesten,omdat deze warm zijn geweest
bmw r1200gs lc rallye(17)
bmw c650 sport(17)
Jama
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2019, 12:23
Woonplaats: oostende

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door Jama »

Ik schuim de motor eerst in met schuimlans en even laten weken.
Daarna gewoon alles wassen met washandschoen, spoelen met tuinslang en drogen met microvezeldoeken.
Ik heb mijn motor wel voorzien van een keramische coating waardoor deze water en vuilafstotend is.


zie link voor filmpje https://www.facebook.com/XCDetailing/vi ... 643091444/" onclick="window.open(this.href);return false;
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: motor kuisen met hoge druk spuit goed idee ?

Bericht door noek »

willy schreef:Ik denk ook dat een hogesrukspuit op zich niet schadelijk is, maar zoals met alle dingen hangt het ervan af
hoe je ze gebruikt. Ik neem ook wel eens de HDspuit, maar dan wel niet om van vlakbij en met de hoogste
druk in of op zaken zoals lagers, elektrische spullen te spuiten.
Kuis al jaren met hogedrukspuit mijn moto. Nooit op de sterkste stand,of afstand bewaren.
Daarna spuit ik alle water resten weg met perslucht,bijv tussen de koelribben. Nooit problemen gehad.
Plaats reactie