Nieuw lid en eindelijk een BMW

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

Hallo, ik stel mezelf even kort voor. Mijn naam is Dieter, 35 jaar en woonachtig in Brussel. Ik heb mijn motorrijbewijs sinds 2008 maar het is al vele jaren geleden dat ik nog een moto gehad heb. Ik ben begonnen met een Suzuki Bandit en heb daarna een Honda Deauville 700 gekocht voor woon-werkverkeer. Met beide motoren heb ik een aardige afstand afgelegd zonder één mechanisch probleem. Nu, jaren later, begon het weer te kriebelen om met de moto te rijden. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor touringmotoren door het comfort en het gemakkelijke gebruik gedurende het hele jaar door. De BMW RT modellen heb ik altijd fantastisch gevonden en ik heb er altijd van gedroomd om er eentje te bezitten. De hoge kostprijs en de verhalen over verschrikkelijk duur onderhoud hebben mij daar tot nu toe van weerhouden. Enkele maanden geleden heb ik beslist op zoek te gaan naar een R1150RT. Ik had graag de twinspark gehad en dan nog liefst in zilvere metaalkleur. Na enkele weken zoeken heb ik bij een particulier een mooi exemplaar gevonden dat aan de wensen voldeed. Alles was in werkende staat. Enkel optisch waren er toch wel wat zichtbare krassen op de zijkoffers. Voor de rest ziet de motor er aardig uit. Het is een R1150RT twinspark van 2004 met 64500 km. De bedoeling is om er mijn dagelijks woon-werkverkeer mee te doen dus heb ik toch wel nood aan een betrouwbare machine. Vorige week heb ik een nazicht laten uitvoeren bij Robbysmotorservice in Bornem. Achterste remblokken waren volledig versleten en werden onmiddellijk vervangen. Verder een serieuze slok olie bijgevoegd en een onderhoud ingepland voor komende week. Hieronder valt het vervangen van alle vloeistoffen en het vervangen van de voorste remblokken. Ik heb reeds gelezen dat het vervangen van de remolie een tijdrovende en aldus dure handeling is door de ABS-module. De ABS werkt nog en dit was ook een vereiste bij de aankoop. Ik vermoed dat ik hier wel een rekening van een dikke 500 Euro zal mogen incasseren maar dit was voorzien bij de aankoop. De motor had de laatste jaren blijkbaar niet veel kilometers meer gemaakt dus een nulmeting met betrekking tot het onderhoud is misschien wel het beste.
Ik heb de RT eens een goede poetsbeurt gegeven en een behandeling met turtlewax. Dit maakt toch wel al een enorm verschil!
Verder zal ik in de loop van de week enkele foto's posten en jullie op de hoogte houden van de ervaring met Robbysmotorservice en de prijs van het onderhoud. Hopelijk heb ik nog enkele jaren plezier met deze fijne boxer :grin:
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

Mijn eerste ervaringen na een 500-tal kilometer:
Alles werkt effectief aan de motor zoals het hoort. Zeer aangename rijhouding en comfort zoals ik nog niet ervaren heb.
* Bij een koude start maak ik gebruik van de choke tot ongeveer 2000 toeren. Ik moet zeggen dat er dan toch wel wat rook uit de uitlaat komt. Normaal?
* Bij een rustige rijstijl en constante snelheid is er tegen de 3000 toeren een onrustigheid (KRF?) Niet echt storend maar gewoon een opmerking.
* Ik rijd voornamelijk in de stad dus een verbruik van een dikke 7 liter verwacht ik wel.
De motor klinkt lekker en heeft iets rauw ten opzichte van de japanse viercilindermotoren. Ik kan het wel appreciëren.

Iemand ervaring trouwens met Robbysmotorservice in Bornem? Ze staan momenteel op het punt om te verhuizen naar hun nieuwe pand maar mijn eerste indruk was erg positief. Benieuwd hoe de motor deze week verzorgd wordt en hoeveel euro's lichter ik zal worden na de ingreep :lol:
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door GVN »

Alvast welkom!
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

@moderator: ik slaag er niet in om de foto's te kantelen
Dirk 9700
Berichten: 688
Lid geworden op: 23 mei 2005, 18:43
Woonplaats: Oudenaarde
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door Dirk 9700 »

Proficiat met je nieuwe beemer :thumbright:

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door dieterfmd »

Ik ben deze middag de R1150RT kunnen gaan ophalen. Het was even slikken toen ik de factuur te zien kreeg maar ik was weliswaar telefonisch verwittigd dat de bobines vervangen werden en aldus ook de bougies. Wat eveneens op de planning stond was het vervangen van de twee voorste remblokken. Om de nulmeting na de aankoop te kunnen starten werden alle vloeistoffen van de motor vervangen. Ik had initieel een budget van 500 Euro voorzien maar toen kwamen er dus de remblokken, bobines en bougies bij. Ik ben heel goed ontvangen door de garagist die een duidelijke uitleg gaf van de staat van de motor. Dit was voor mij in feite het belangrijkste punt. Weten dat ik een gezonde motor gekocht heb. Blijkt dat er al een tijdje geen onderhoud meer was uitgevoerd aan de motor. Alle oliën zagen er zwart uit, de remblokken vooraan zaten ook tegen het einde en de bobines waren nog de eerste orginele exemplaren. Blijkbaar zijn er in de tussentijd zeven exemplaren de revue gepasseerd bij BMW. Het zal dus wel een gekend kwaaltje zijn. Dit nog samen met het vervangen van de remolie met spoelen van ABS-module en het afstellen van de kleppen. Dit was volgens de garagist eveneens als jaren niet meer gebeurd gezien de grote afwijking. Alles samen goed voor 5.5 werkuren en bovenstaande onderdelen en oliën.
Toch even verschieten als er 909.89 Euro op de factuur staat. Maar natuurlijk is daar weinig aan op te merken. Ik weet dat het een hoop werk is en de vervangen onderdelen zijn uiteraard niet gratis. Wel zei de garagist dat de mogelijk is dat in het begin het stationair toerental niet helemaal perfect is omdat het niet zo evident was om af te stellen. Indien dit geval zou zijn gaat hij het zonder meer aanpassen. Ik heb betaald en was dan ook benieuwd naar het resultaat. Vanaf de eerste honderd meter voelde ik reeds het verschil. Geen stotteren meer, veel minder witte rook bij starten, geen KFR bij constante snelheid, de boxer die veeeeeeeel soepeler draait, het rauwe geluid dat veel gezonder klinkt, geen plofjes meer uit de uitlaat bij het schakelen naar een lagere versnelling. Wat een verademing! Wat een machine! Het is precies een nieuwe motor na de behandeling! Het stationair toerental blijft mooi hangen rond de 1100 toeren dus de boxer draait lekker rond.
Ik weet niet wat jullie vinden van de prijs!? Het is natuurlijk een hele som geld maar bij het overlopen van de factuur lijkt het mij wel eerlijk en verdedigbaar. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaring bij robbysmotorservice top is. Hopelijk kan ik nu wat veilige kilometers maken. :mrgreen:
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Nieuw lid en eindelijk een BMW

Bericht door Danny »

Wel zei de garagist dat de mogelijk is dat in het begin het stationair toerental niet helemaal perfect is omdat het niet zo evident was om af te stellen.
crap, 't zou er nog maar aan mankeren dat hij met twee nieuwe stiftbobijnen niet beter loopt, enfin 900 voor een grote beurt voor een 1150RT met servokes spoelen en twee stiftbobijntjes zijn gewoon dealer prijzen. :roll:
Plaats reactie