r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Moderator: GVN
r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Hallo allemaal,
Mijn 1200RT sputtert bij het accelereren. Hij geeft steeds het gevoel in te houden en niet door te kunnen trekken. Als ik abrubt snel accelereer gaat dit echt met horten en stoten. 120km/h rijden aan +/- 4000tr/min doet hij wel okee.
Bij nullast (uit versnelling) lijkt de motor wel goed te reageren.. Heeft er nog iemand ooit dit probleem gezien?
Het lijkt op of een onregelmatige ontsteking op één of beide cylinders OF onvoldoende/onregelmatige brandstoftoevoer.
Bij lager toerental voel je ook dat de motor onregelmatig trekt.
Motor is op groot onderhoud geweest en zou toen afgeregeld zijn.
Ik heb al gereden met een Water gekoeld model en het verschil met mijn 2010 model is ongelooflijk groot. Volgens mij scheelt er dus iets met die van mij.
Welke testen kan ik best doen of dingen kan ik nakijken om tot de oorzaak van het probleem te komen?
Mijn 1200RT sputtert bij het accelereren. Hij geeft steeds het gevoel in te houden en niet door te kunnen trekken. Als ik abrubt snel accelereer gaat dit echt met horten en stoten. 120km/h rijden aan +/- 4000tr/min doet hij wel okee.
Bij nullast (uit versnelling) lijkt de motor wel goed te reageren.. Heeft er nog iemand ooit dit probleem gezien?
Het lijkt op of een onregelmatige ontsteking op één of beide cylinders OF onvoldoende/onregelmatige brandstoftoevoer.
Bij lager toerental voel je ook dat de motor onregelmatig trekt.
Motor is op groot onderhoud geweest en zou toen afgeregeld zijn.
Ik heb al gereden met een Water gekoeld model en het verschil met mijn 2010 model is ongelooflijk groot. Volgens mij scheelt er dus iets met die van mij.
Welke testen kan ik best doen of dingen kan ik nakijken om tot de oorzaak van het probleem te komen?
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
waarschijnlijk stiftbobijn (bougiekop) stuk .
Jos.gs
Jos.gs
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Bedankt Jos,
Het lijkt inderdaad op een onregelmatige ontsteking maar alleen onder belasting.
Ik begrijp alleen niet dat de garage die er een proefrit mee gedaan heeft hier niks van gemerkt heeft...
Vanaf 3000 toeren moet ik toch soepel weg kunnen accelereren lijkt me?
Ik zal de bobijnen eens een voor een vervangen. Heb ergens gelezen dat dat de rechtse de meeste kans hebben? Waar dat op gebaseerd is weet ik niet.
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 jan 2016, 17:47
- Woonplaats: wijgmaal
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
had ongeveer hetzelfde op mijn 2012 R1200RT. Als je continu aan +- 3000tr/min reed en ineens gas gaf, hield hij in en dan pas verder.
Bij nazicht in garage was het de brandstofpomp die niet genoeg druk meer gaf voor de injectie. Na vervangen pomp alles terug ok. Trekt ook veel beter nu.
Bij nazicht in garage was het de brandstofpomp die niet genoeg druk meer gaf voor de injectie. Na vervangen pomp alles terug ok. Trekt ook veel beter nu.
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007
Bericht door jos.gs » 22/05/20 17:45
mogelijks kun je zien welke bobijn kop is doorgebrand, en/of die met een verbrande geur is de kapotte (ik gok op de rechts primaire)
Bericht door jos.gs » 22/05/20 17:45
mogelijks kun je zien welke bobijn kop is doorgebrand, en/of die met een verbrande geur is de kapotte (ik gok op de rechts primaire)
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Bedankt voor de tip... Ik heb eerst twee stiftbobijnen besteld om te kijken of het daaraan ligt. Als ik het goed zie is er aan iedere cylinder namelijk één bobijn met een haakse aansluiting naar de bougie en één met een rechte aansluiting.truckpilot schreef: ↑05 mar 2021, 22:59 had ongeveer hetzelfde op mijn 2012 R1200RT. Als je continu aan +- 3000tr/min reed en ineens gas gaf, hield hij in en dan pas verder.
Bij nazicht in garage was het de brandstofpomp die niet genoeg druk meer gaf voor de injectie. Na vervangen pomp alles terug ok. Trekt ook veel beter nu.
Mocht dit het euvel niet verhelpen dan zal ik de brandstofpomp ook moeten nakijken...
Ik zag in de Haynes manual dat om de brandstofpomp te vervangen de hele tank moet uitgenomen worden....
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Ik heb nog geen stiftbobijnen ontvangen maar wel al mijn GS-911.
Deze geeft mij 3 foutcodes: Beide knocksensors en de uitlaatklep zijn onzichtbaar?
Dit zou ook het een en ander kunnen verklaren. niet?
Deze geeft mij 3 foutcodes: Beide knocksensors en de uitlaatklep zijn onzichtbaar?
Dit zou ook het een en ander kunnen verklaren. niet?
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Heb de werking van de uitlaatklep bekeken en die ijkt het te doen. Bij het inschakelen van het contact gaat ze even dicht en gaat dan open staan. Begrijp dus niet dat de GS-911 hier dan een foutmelding op geeft?
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: r1200RT 2010 sputterd bij acceleratie
Hi Jos,
Je had helemaal gelijk. Primaire Stiftbobijn rechts vervangen en probleem helemaal van de baan.
Nogmaals bedankt voor de tip.
Patrick
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT