ABS perikelen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

ABS perikelen

Bericht door BromBert »

Een tijdje geleden gaf mijn ABS (i-ABS III, RT van 2005) er de brui aan. Nazicht bij de dealer gaf aan dat een van de druksensoren stuk was. Zelf herstellen was dus geen optie, want losse sensoren zijn nergens te krijgen, ook niet bij ABS herstellers.
Optie 1: een nieuwe plaatsen. Kostenplaatje: een dikke 2000 € + werkuren als je het niet zelf doet. Voor mijn oude fiets te duur.
Optie 2: revisie laten doen bij een competent bedrijf. Er zijn er nogal wat, met RH Electronics op kop. Ook niet goedkoop (RH +/- 1000 €, andere bedrijven tussen 700 en 800 €) en bovendien wist mijn dealer mij te vertellen dat heel wat van zijn klanten die een revisie hadden laten doen vroeg of laat weer problemen kregen. Aangezien ik geen zin had om nog eens een ABS panne mee te maken, ook niet mijn keuze.
Optie 3: ABS verwijderen. Relatief goedkoop en bovendien remt de fiets ook zonder servo en ABS nog heel goed. Alleen moet je bij glibberig weer met wat meer gevoel remmen.
Uiteindelijk heb ik de ABS verwijderd en de Emulator uit Polen erin gezet. En daar ben ik heel tevreden mee. Gisteren een proefritje gedaan van pakweg 15 km, hoofdzakelijk in de bebouwde kom, zodat je regelmatig eens in de remmen moest en dat ging prima.
Als je de details wil weten: https://brombert.blogspot.com/ (in het Engels). Deel 1 geeft een overzicht van de mogelijkheden, deel 2 mijn ervaringen met de vervanging van de ABS.
Commentaar is altijd welkom. En bij deze nog eens een dikke merci aan Danny voor zijn bijstand om mijn startproblemen op te lossen.

Gilbert
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BMW-Lover
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021, 20:20
Woonplaats: Ternat

Re: ABS perikelen

Bericht door BMW-Lover »

Beste,
Waar heb je die onderdelen besteld ,heb je al de veranderingen zelf gedaan.
Groetjes
Pol
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS perikelen

Bericht door BromBert »

Emulator kit besteld bij Serwis ABS in Polen (zie blog https://brombert.blogspot.com/2021/03/b ... rning.html voor details). De kit is eigenlijk de ABS computer van jouw eigen ABS die omgeprogrammeerd wordt en dan gemonteerd wordt op een bypass kit.
Herprogrammeren en behoud van de ABS computer is nodig om
  • Centrale computer (ZFE) wijs te maken dat de ABS correct werkt en foutmeldingen omwille van ontbrekende ABS componenten te onderdrukken
  • Controle op juiste werking van ABS sensoren zoals bij origineel ABS systeem
  • Doorgeven van snelheidsinformatie aan centrale computer (ZFE, die deze info dan aan het dashboard doorgeeft)
  • Bediening van remlicht (de schakelaars van de remhendel and rempedaal worden via de ABS computer ingelezen)
Demontage van de oude ABS en montage van de kit heb ik zelf gedaan.
Noot: Serwis ABS heeft geen eigen web site. Hun kit vindt je op e-bay. Effe googelen naar "emulator abs pump" en dan kom je er wel.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Plaats reactie