sportieve(re) uitlaat R1100S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
zed
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 feb 2007, 18:02
Locatie: oosterzele

sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door zed »

Wie kan me helpen?
Vermits ik afzie van mijn plan om mijn R1100S weg te doen ( omwille van mijn sinusproblemen waarvoor ik nu medicatie neem) en ik de voorbije maand toch net dat ietsje extra plezier gehad heb van mijn R1100S, ben ik van plan om iets te doen aan de "sound" ervan...Ik vind het namelijk spijtig dat hij voor zo'n sportieve motorfiets maar zo weinig lawaai maakt. Niet dat dit mij stoorde voordien, maar nu ik met enkele vrienden rijd,wiens motoren harder brullen dan de mijne , begint dit wel in mijn gat te bijten. Bovendien ervaar ik het als net ietsje veiliger dat de overige weggebruikers je van net iets verder horen afkomen.

De vraag is de volgende : Volstaat het om enkel de originele einddempers te vervangen of moet de ganse uitlaat vervangen worden ? Welke merken van einddempers/uitlaten zijn goed (dwz sportievere sound dan origineel) en wat zijn de prijzen ? Heeft iemand nog iets in stock (voor model 2004 Twin spark)
Doen of niet doen...pro's en contra ? Graag reactie van mensen die ervaring terzake hebben.

groeten Zed
" beem me up, scotty !!"
catbustingdog
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:20
Woonplaats: Paal
Locatie: Limburg

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door catbustingdog »

zed schreef: Niet dat dit mij stoorde voordien, maar nu ik met enkele vrienden rijd,wiens motoren harder brullen dan de mijne , begint dit wel in mijn gat te bijten. Bovendien ervaar ik het als net ietsje veiliger dat de overige weggebruikers je van net iets verder horen afkomen.
"onvoldoende motivatie" zou mijnen sponsor zeggen! :sunny:
't is toch niet het lawaai dat telt ofwel, enne van dat van ver horen afkomen???
persoonlijk heb ik altijd den indruk dat je die "sportievelingen" pas hoort als ze voorbij zijn maar dan hoor je hen wel erg lang. :drunken: :drunken: :drunken:
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
TonTon

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door TonTon »

zed schreef:maar nu ik met enkele vrienden rijd,wiens motoren harder brullen dan de mijne , begint dit wel in mijn gat te bijten. Bovendien ervaar ik het als net ietsje veiliger dat de overige weggebruikers je van net iets verder horen afkomen.
en dan komen er straks nog enkele mooie stuurwegeltjes bij waar we niet meer met de motor mogen rijden wegens lawaaihinder... zoals er al zovele zijn :-?
lees er dit topic eens maar op na :-? : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... at#p264567

en wat betreft dat "iets veiliger zijn" :
1ste heb ik al persoonlijk opgemerkt dat je zo'n motor in de wagen pas hoort op het moment dat ie je voorbij knalt , dus te laat om alert te zijn
2de zijn de wagens nu zo goed geïsoleerd en hebben sommigen zo'n performante geluidsinstallatie dat je die pijpen niet meer hoort , maar des te meer ergens in een stille buurt.
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door Bart Bever »

Jow,
hier alvast de goedkoopste die ik gevonden heb. Op mijn vorige S had ik het pakketje:
katvervanger, Laser dempers en laser chip.. rijdt prima en het 'gebrom' is aanvaardbaar, ook voor langere afstanden.
Wel even meedelen dat je voor een 'iets' betere sound ook het Y-stuk kan kopen zonder andere dempers. Budgetvriendelijk en het scheelt al een beetje. En je bent ook van de kat. verlost. Die brooddoos dient immers toch tot niets.
Op mijn huidige S heb ik de hele Doma uitlaatlijn, deze is luider (diepere brom) dan de Lasers. Persoonlijk best tevreden maar moeilijk te krijgen en een stuk duurder.
Probeer ebay duitsland eens, komt regelmatig terug..
En goed kijken ook want er is verschil in de Y-stukken. Er bestaat ook een laser 2 in 2. Dus een demper per cilinder.
Bij het klassieke systeem komt alles samen in 1 demper en maakt men gewoon een brug naar demper 2. Beetje raar maar het werkt wel.
http://www.jossmit.nl/index1.html

En over het storende element... Ik reed vroeger Ducati, mijn buren lachen nog steeds heel vriendelijk als ik mijne gele buiten haal. Dus zo erg zal het niet zijn denk ik. Ook hebben wij geen rijstkokers die 15.000 t/m draaien en maakt onze boxer een diepe brom en geen kettingzaag geluid.

Greetz!
S-tijn
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:46

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door S-tijn »

Ik heb de volledige Laser uitlaanlijn (einddemper, sportscollector en chip).
Ik ben er héél tevreden van. Je krijgt een totaal andere motor :wink:
Ik heb er niet één nadeel van ondervonden...
De Twin Oval einddemper van Laser heeft standaard db-killers en is gehomologeerd (papieren zitten erbij trouwens). Je krijgt enkel iets meer gebrom door het plaatsen van de sportscollector (Y-stuk) ter vervanging van de kat.
Het gebeurt regelmatig dat collega-motorrijders en zelfs totale vreemden me aanspreken over het mooie, maar aanvaardbare geluid.

Let wel op : door het plaatsen van zo'n Y-stuk maakt de motor meer lawaai dan toegelaten. Die kat. vervangers zijn nooit gehomologeerd...
Laatst gewijzigd door S-tijn op 30 mei 2009, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door toine »

dus dat Y-stuk kost ongeveer 269 euro ? kzie da ook wel zitten..
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
S-tijn
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:46

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door S-tijn »

Ik zou dat Y-stuk wel niet plaatsen zonder de chip, omdat dan een andere een compleet andere afstelling nodig is. Zonder chip zal hij wss. te arm draaien. Mensen beginnen als eens te huiveren als ze het woord 'chip' horen, maar eigenlijk hoort bij dat Y-stuk een ander motormanagement en daar zorgt dat ding voor, meer niet...
De chip van Laser in combinatie met de kat. vervanger werkt heel goed. Ik denk zelfs dat bij sommige andere merken (zoals BOSS) het Y-stuk steeds met een chip komt... logisch dus.
Heb je liever niet dat de chip vervangen wordt zijn er nog andere alternatieven zoals Rapidbike, maar dat is duurder (en eigenlijk niet beter), behalve dan dat je die mee kan nemen naar je andere motor als je een nieuwe koopt.
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door Bart Bever »

niks meer aan toe te voegen...
toch geweldige charels hier he! :mrgreen:
zed
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 feb 2007, 18:02
Locatie: oosterzele

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door zed »

Bedankt voor de reacties, S-tijn en Bart en de anderen.
ook Arnolds' oneliner over de stuurwegeltjes is een moment van bezinning waard :grin:

Met de vlam in de pijp staat voorlopig synoniem voor met een gat in mijn hand , denk ik, want als ik het kostenplaatje zo bereken is het een dure opgave.
Als mijn ezelke nog eens naar achteren gaat, zal ik eens meegaan.

hoedanook, 't staat op mijn verlangljstje !! een andere sound :bom:
Zed
" beem me up, scotty !!"
TonTon

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door TonTon »

zed schreef:ook Arnolds' oneliner over de stuurwegeltjes is een moment van bezinning waard :grin:
ik ben blij dat je het zo opvat :wink: , is idd eens het overwegen waard , vooral als Je net zoals ikzelf moet vaststellen dat het toch een serieus kostenplaatje is voor wat je ervoor terugkrijgt :shock:
Sergie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2009, 10:43
Locatie: Schelle

Re: sportieve(re) uitlaat R1100S

Bericht door Sergie »

Verbieden die handel sportief rijden betekend iets heel anders dan scheuren en lawaai maken WEG ERMEE
"Never drive faster than your gardian angel can fly"
Plaats reactie