Hoogteregeling koplamp R200RT
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Hoogteregeling koplamp R200RT
De laatste jaren rij ik niet veel meer in het donker.
Niet dat ik er een probleem mee heb, maar gewoon omdat het zich niet echt veel voordoet.
Enkele jaren geleden, ik denk 2 om juist te schatten, heb ik mijn koplampen laten vervangen door nieuwe.
Het waren halogeen, en zijn nu terug halogeen. Maar dan van de "toen" laatste generatie.
En aangezien er 2 koplampen op mijn moto staan, en die lampen VEEL licht geven, rij ik nu rond met een moto met HEEL VEEL licht vooral.
Vandaag eens van Kortrijk naar Paal-Beringen gereden en terug.
't was nogal fris.
En aangezien het tegenwoordig donker is tot 8h30 en al terug donker rond 17h, heb ik de grootste afstand in het donker gereden.
En toen viel het mij op, vooral in het terugkeren, dat er nogal veel auto's naar rechts gaan wanneer ik eraan kom.
En sommige durven als eens met hun lichten pinken als ik ze voorbij bij.
Ik concludeer hieruit dat ze denken dat ik misschien van de politie ben, en dus maar aan de kant gaan en mij doorlaten. Snelheid tussen de 120 en 125Km/h. En dan zien dat dit duidelijk niet het geval is, en dus uit ontgoocheling maar een lichtsignaal geven.
Ofwel is het gewoon omdat mijn lichten hen stoorden toen ik achter hen aan kwam.
Ofwel gaan ze aan de kant uit sympathie en pinker ze enkele uit afgunst?
Het is wel zo dat die lampen er officieel bij de dealer zijn in gestoken. Ik heb dat niet gedaan en er ook niet aan geprutst. Dus denk ik dat ze reglementair wel in orde zijn.
En dus dacht ik van ze iets lager te zetten om de mensen niet te veel te storen, want dat is nadeliger voor DE "motar" in het algemeen.
Ik dacht dat dit mogelijk was.
De vraag is nu : Hoe?
Of laat ik het zo, en veeg mij kas aan het mogelijks storend effect?
Ik ben duidelijk zichtbaar, en voor mij is dat natuurlijk het belangrijkste!
Niet dat ik er een probleem mee heb, maar gewoon omdat het zich niet echt veel voordoet.
Enkele jaren geleden, ik denk 2 om juist te schatten, heb ik mijn koplampen laten vervangen door nieuwe.
Het waren halogeen, en zijn nu terug halogeen. Maar dan van de "toen" laatste generatie.
En aangezien er 2 koplampen op mijn moto staan, en die lampen VEEL licht geven, rij ik nu rond met een moto met HEEL VEEL licht vooral.
Vandaag eens van Kortrijk naar Paal-Beringen gereden en terug.
't was nogal fris.
En aangezien het tegenwoordig donker is tot 8h30 en al terug donker rond 17h, heb ik de grootste afstand in het donker gereden.
En toen viel het mij op, vooral in het terugkeren, dat er nogal veel auto's naar rechts gaan wanneer ik eraan kom.
En sommige durven als eens met hun lichten pinken als ik ze voorbij bij.
Ik concludeer hieruit dat ze denken dat ik misschien van de politie ben, en dus maar aan de kant gaan en mij doorlaten. Snelheid tussen de 120 en 125Km/h. En dan zien dat dit duidelijk niet het geval is, en dus uit ontgoocheling maar een lichtsignaal geven.
Ofwel is het gewoon omdat mijn lichten hen stoorden toen ik achter hen aan kwam.
Ofwel gaan ze aan de kant uit sympathie en pinker ze enkele uit afgunst?
Het is wel zo dat die lampen er officieel bij de dealer zijn in gestoken. Ik heb dat niet gedaan en er ook niet aan geprutst. Dus denk ik dat ze reglementair wel in orde zijn.
En dus dacht ik van ze iets lager te zetten om de mensen niet te veel te storen, want dat is nadeliger voor DE "motar" in het algemeen.
Ik dacht dat dit mogelijk was.
De vraag is nu : Hoe?
Of laat ik het zo, en veeg mij kas aan het mogelijks storend effect?
Ik ben duidelijk zichtbaar, en voor mij is dat natuurlijk het belangrijkste!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Zo verblindende lichten kan alleen maar irritatie opwekken. Dus stel ze gwoon wat lager af. In de kuip zijn vast wel een paar stelschroeven te vinden voor links/rechts boven/onder. Efkes googelen op headlight adjustement r 1200 rt en je kan vast wel wat vinden.
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
info koplamphoogteverstelling blz.55 van de handleiding rt 2006. in de rode cirkel.
Verdere info uit werkplaatshandboek geeft aan om de hendel vertikaal te zetten om vervolgens met de hand aan de stelschroef te draaien.
Links/rechts om te zakken weet ik niet maar 't zou beginnen met alleen de hendel te verzetten.
Deze kan in 2 standen gezet worden , namelijk een normale stand en een bij zware belading.
Terug naar de Limburg en afwachten hoe tegenliggers reageren!!
succes,
Pol
Verdere info uit werkplaatshandboek geeft aan om de hendel vertikaal te zetten om vervolgens met de hand aan de stelschroef te draaien.
Links/rechts om te zakken weet ik niet maar 't zou beginnen met alleen de hendel te verzetten.
Deze kan in 2 standen gezet worden , namelijk een normale stand en een bij zware belading.
Terug naar de Limburg en afwachten hoe tegenliggers reageren!!
succes,
Pol
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Pol,
Bij mij staat dat op pagina 49, hij is namelijk van 2005.
Maar de hefboom staat al in die "zwaar beladen srand"!
En verder is er geen regelmogelijkheid uitgelegd.
Waar mag\moet nog aan gedraaid worden?
Bij mij staat dat op pagina 49, hij is namelijk van 2005.
Maar de hefboom staat al in die "zwaar beladen srand"!
En verder is er geen regelmogelijkheid uitgelegd.
Waar mag\moet nog aan gedraaid worden?
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
De regeling van uw schokdemper speelt ook een rol.hla schreef:Pol,
Bij mij staat dat op pagina 49, hij is namelijk van 2005.
Maar de hefboom staat al in die "zwaar beladen srand"!
En verder is er geen regelmogelijkheid uitgelegd.
Waar mag\moet nog aan gedraaid worden?
Waarom zet je hem niet gewoon in de normale stand?
De regelvijs staat pal in 't midden van de cirkel / centrum van 't hendeltje.
Neem een spiegeltje , een zaklamp en 't wordt duidelijk.
Heb je een electronische instelbare vering ?
Pol
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Ik heb een aangepaste niet regelbare vaste vering!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
aan die hendel van solo of met duo zit een zeshoekige schroef (midden erin) die kan je verdraaien met de hand en dan regel je de lamp.
Bouwjaar onbelangrijk
Bouwjaar onbelangrijk
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Die vijs zit er inderdaad.
In het weekend, als het donker is, zet ik hem op straat met de lichten aan en dan probeer ik dit bij te regelen.
Dan zou ik de lichtbundel moeten zien bewegen.
In mijn garage zal dat niet echt zichtbaar zijn op zo'n korte afstand!
In het weekend, als het donker is, zet ik hem op straat met de lichten aan en dan probeer ik dit bij te regelen.
Dan zou ik de lichtbundel moeten zien bewegen.
In mijn garage zal dat niet echt zichtbaar zijn op zo'n korte afstand!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
op een meter of twee zal je 't zeker zien bewegen
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
- Woonplaats: Markegem
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Het is maar iets dat in me opkomt... Maar indien de motor niet nieuw is aangekocht door jou, kàn het om een model voor de UK gaan of kan het lichtblok ooit vervangen geweest zijn door een Brits model.
Bij die modellen staan de lichten anders afgeregeld, omdat ze daar links rijden en ook dat kan hinderlijk zijn voor tegemoet komend verkeer...
Bij die modellen staan de lichten anders afgeregeld, omdat ze daar links rijden en ook dat kan hinderlijk zijn voor tegemoet komend verkeer...
R 1200 GS (2006)
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Dat is geen probleem, ik heb hem nieuw gekocht en je ziet duidelijk dat ze naar rechts schijnen.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
- Woonplaats: Markegem
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
R 1200 GS (2006)
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Zet je motor op een paar meter voor een garagepoort en laat een hulpje op je motor plaats nemen.hla schreef:Die vijs zit er inderdaad.
In het weekend, als het donker is, zet ik hem op straat met de lichten aan en dan probeer ik dit bij te regelen.
Dan zou ik de lichtbundel moeten zien bewegen.
In mijn garage zal dat niet echt zichtbaar zijn op zo'n korte afstand!
Markeer met plakband een referentiepunt af op de poort (kan je nadien nog op terugkomen als je de weg verliest bij 't afstellen).
Je zal wel snel merken welke kant het uitgaat bij de afstelling.(links/rechts draaien)
En troost U want bij de Ténéré zijn er twee vijsjes van 8 die dan nog op een onmogelijke plaats zitten.
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
opletten voor teveel enthousiasme Heb ik gehad voor een paar jaar en de vijs "over" gedraaid" Gedaan met regelen want den stop achteraan op de vijs was weg.. Zelf een beetje creatief dag geweest om er terug een stop op te krijgen zodat de lamp toch nog vast stond. Probleem is immers dat achter die vijs een veer zit. Nieuw kost een bom geld!
(is wel al een paar jaar terug en dat is wat ik er mij van herinner nav. het plaatsen van xenon verlichting die ik ook te hoog vond schijnen.)
(is wel al een paar jaar terug en dat is wat ik er mij van herinner nav. het plaatsen van xenon verlichting die ik ook te hoog vond schijnen.)
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
En ? Verblind je de vogelstjes nog ?
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Ik moet eerlijk zijn, ik heb er nog geen tijd voor gevonden.
Als je een motor in gang steekt in de garage, dan riekt het binnen direct naar benzine en uitlaatgassen.
Een motor warm naar binnen duwen, die geeft ook een geur af. Een warmtegeur van benzine en olie en ik weet niet hoe het te omschrijven.
Mijn allerliefste vrouwtje wil dat niet, kan daar niet tegen.
Een warme moto, dat gaan nog. Als die naar binnen komt zonder te draaien.
Maar een koude motor in gang steken, dat is direct de bliksemdood.
Ik moet hem dus buiten krijgen, en liefst als ze niet thuis is.
En als het droog is, en als ik goesting heb.
Ja, dan loopt soms uit.
Ik hoop dat het deze week nog lukt, want ik zit er ook altijd aan te denken.
En dat vind ik ook ambetant.
Morgen en overmorgen is ze 's avonds weg!
Misschien de ideale gelegenheid om er werk van de maken.
Als je een motor in gang steekt in de garage, dan riekt het binnen direct naar benzine en uitlaatgassen.
Een motor warm naar binnen duwen, die geeft ook een geur af. Een warmtegeur van benzine en olie en ik weet niet hoe het te omschrijven.
Mijn allerliefste vrouwtje wil dat niet, kan daar niet tegen.
Een warme moto, dat gaan nog. Als die naar binnen komt zonder te draaien.
Maar een koude motor in gang steken, dat is direct de bliksemdood.
Ik moet hem dus buiten krijgen, en liefst als ze niet thuis is.
En als het droog is, en als ik goesting heb.
Ja, dan loopt soms uit.
Ik hoop dat het deze week nog lukt, want ik zit er ook altijd aan te denken.
En dat vind ik ook ambetant.
Morgen en overmorgen is ze 's avonds weg!
Misschien de ideale gelegenheid om er werk van de maken.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
- Woonplaats: Essen -Wildert
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Yep,
Koplamp afstellen
De motorfiets op een vlakke ondergrond plaatsen.
De instelling van het veerelement in de basisstand plaatsen.
De motorfiets met berijder belasten.
Instelmaat voor koplampafstelapparaat
Controleren
Technische gegevens
Afstand koplamp t.o.v. projectievlak 10 m
Afstand licht-donkergrens ter hoogte van het koplampmidden Motorfiets belast met 85 kg -15 cm
ESA op sologebruik (1 helm) en motorfiets belast met 85 kg -15 cm Versie, ESA
Resultaat: Koplampafstelling niet correct.
Maatregel:
Koplampafstelling corrigeren
De hoogte-instelling van de lichtbundel met behulp van de stelbout (1) met een dopsleutel maat 13 bijstellen.
Technische gegevens
Afstand licht-donkergrens ter hoogte van het koplampmidden
Motorfiets belast met 85 kg -15 cm
ESA op sologebruik (1 helm) en motorfiets belast met 85 kg -15 cm Versie, ESA
De asymmetrie van de lichtbundel met behulp van een steeksleutel op de stelbouten (2) afhankelijk van links/rechts verkeer instellen.
Houdoe
Koplamp afstellen
De motorfiets op een vlakke ondergrond plaatsen.
De instelling van het veerelement in de basisstand plaatsen.
De motorfiets met berijder belasten.
Instelmaat voor koplampafstelapparaat
Controleren
Technische gegevens
Afstand koplamp t.o.v. projectievlak 10 m
Afstand licht-donkergrens ter hoogte van het koplampmidden Motorfiets belast met 85 kg -15 cm
ESA op sologebruik (1 helm) en motorfiets belast met 85 kg -15 cm Versie, ESA
Resultaat: Koplampafstelling niet correct.
Maatregel:
Koplampafstelling corrigeren
De hoogte-instelling van de lichtbundel met behulp van de stelbout (1) met een dopsleutel maat 13 bijstellen.
Technische gegevens
Afstand licht-donkergrens ter hoogte van het koplampmidden
Motorfiets belast met 85 kg -15 cm
ESA op sologebruik (1 helm) en motorfiets belast met 85 kg -15 cm Versie, ESA
De asymmetrie van de lichtbundel met behulp van een steeksleutel op de stelbouten (2) afhankelijk van links/rechts verkeer instellen.
Houdoe
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
BMW F800GS
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Hoogteregeling koplamp R200RT
Zo doen gaat niet in mijn garage. Daar is ze te klein voor.
Dan zal hij nog een tijdje blijven staan en bij het begin van het volgend fotojaar rijden we wel eens naar een muur om da spel bij te regelen.
Dan zal hij nog een tijdje blijven staan en bij het begin van het volgend fotojaar rijden we wel eens naar een muur om da spel bij te regelen.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid