R Nine T rijders en weetjes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Howdy folks!

Ik vroeg mij af wie er hier allemaal met een R Nine T rijdt. Aangezien de meesten hier waarschijnlijk met een GS of RT rijden vermoed ik dat we maar met weinig zijn.
Er is er al zeker ene (Wimper) buiten mezelf. Wie nog?

R Nine T rijders (wordt regelmatig geüpdate, laat gerust iets weten als je een R9T hebt):
- Dr.Funkenstein --> Schelle
- Wimper (ex-R9T) --> Antwerpen
- Dxamet --> Oost-Vlaanderen
- Oli4444 --> Sint-Truiden
- Cappelle --> Meise
- Guwol --> Heers
- Fastlove --> Brugge
- Jama
Laatst gewijzigd door Dr.Funkenstein op 14 jul 2019, 12:25, 9 keer totaal gewijzigd.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb er ene gehad, met wat wunderlich en wilbers spul op, weet er nog wel wat van als je iets moet weten.
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

Dirk Pauwels schreef:Ik heb er ene gehad, met wat wunderlich en wilbers spul op, weet er nog wel wat van als je iets moet weten.
Afbeelding
Waarom heb je’m weg gedaan Dirk? Niet tevreden van?
Die Puig rear hugger lijkt me ook nog wel iets.
Waar heb je die gehaald?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

Zithouding ging niet meer voor mij. Zelfs met pijnstillers. Artrose rechter heup en moet proberen nog een paar jaar te wachten voor operatie. Op een GS minder last. Rijden deed ie goed, stuurt niet zo flitsend als een GS, vraagt meer aandacht bij insturen om aan de goeie kant de bocht uit te komen anders zit je gegarandeerd aan de buitenkant bocht (of op de andere weghelft)
Power is prima, hangt goed aan de gas. Vering was totaal niet geschikt voor die motor, vroeg wat aanpassingen. uitlaatklep en klep motor zou ik eruit halen, kan ze al zeker niet vast komen. Heb ik ook gedaan en netjes met werkende klep ingeleverd :-)
Waar ik die Puig besteld heb weet ik niet meer, daar zou ik de factuur voor moeten opzoeken, maar zelfs bij louis hebben ze die:
https://www.louis.nl/artikel/achterspat ... n/10008066
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

Hey Dirk. De zithouding valt eigenlijk nog mee, ttz als je geen artrose in je heup hebt natuurlijk. En qua rijgedrag mag ik zeker niet klagen maar je mag het natuurlijk niet met een GS vergelijken hé. De GS is niet voor niets de best verkochte motor aller tijden. En ooit zal er ook ééntje in mijn garage staan. Als de tijd (en het budget :grin: ) rijp is. Wat de vering betreft heb je 100% gelijk. Die is in mijn ogen BMW onwaardig. Van de zomer ga ik een Wilbers of Öhlins achtervering steken en misschien ook de voorvering laten aanpassen. Op het rninetowners forum vind je enorm veel informatie hierover. Maar al bij al vind ik het toch een super motor! Ik was meteen verkocht toen ik een testritje deed. Die boxermotor is gewoon zalig. Het geluid, de gasrespons, het lage zwaartepunt. Ik ben fan! Ik zou ‘m zo terug kopen! Ik kijk al uit naar de zomer :grin:
Laatst gewijzigd door Dr.Funkenstein op 25 jan 2018, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik had de Wilbers 642 competition achteraan, 2.5 cm langer.
Vooraan Wilbers compleet binnenwerk (zuigers en veren) in de vork, regelbare in en uitgaande demping en veervoorspanning. Op de modellen voor 16 zat er standaard geen regeling op de vork. De Wilbers setup was een hele verbetering, wordt geen GS maar mag je er ook niet van verwachten. Prijs is even slikken, zat tegen de 2000€. Ik moest eigenlijk nog eens terug voor ander type veer in de vork, wat progressiever, bij remmen ging de vork wel heel diep, ook met de wilbers veren. En met een hardere voorspanning/demping was ie te hard. Maar nooit meer van gekomen, motor verkocht in juni.
Wil je meer info van de vering even contact op nemen met TRP racing (info@trpracing.be), die kunnen je haarfijn de alternatieven uitleggen en de boel afstellen.
Wel oppassen, een nine T schreeuwt om accessoires, aanpassingen, tuning etc..... Sla er de Rizoma kataloog er maar eens op na, maar dan wel eerst voor een gespekte bankrekening zorgen :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bedankt voor de tip ;-)
Je zei ook iets over uitlaatklep en klep motor. Wat bedoel je daar juist mee?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: R Nine T rijders

Bericht door DieterS »

Dirk Pauwels schreef:Vering was totaal niet geschikt voor die motor, vroeg wat aanpassingen. uitlaatklep en klep motor zou ik eruit halen, kan ze al zeker niet vast komen. Heb ik ook gedaan en netjes met werkende klep ingeleverd :-)
Waar ik die Puig besteld heb weet ik niet meer, daar zou ik de factuur voor moeten opzoeken, maar zelfs bij louis hebben ze die:
https://www.louis.nl/artikel/achterspat ... n/10008066
Amai, dat van die vering valt tegen. Die van de pure, scrambler en racer lijkt nog 'minder' te zijn. Klopt dat?
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

Dr.Funkenstein schreef:Bedankt voor de tip ;-)
Je zei ook iets over uitlaatklep en klep motor. Wat bedoel je daar juist mee?
Op de DOHC modellen 2010 tot 2013 en de nine T modellen zit een klep in de uitlaat, bedient door een electro motortje die gestuurd wordt door de ECU. Volgens BMW om meer koppel te genereren onderin, volgens de rest van de wereld om door de homologatie te komen..... :mrgreen: Er zijn 3 versies van die klep, mss dat de meest recente versie beter werkt, geen idee.
Die klep komt vast te zitten na verloop van tijd. Als dat in open positie is, is er weinig aan de hand, behalve dan dat je de klep motor kan beschadigen. In gesloten positie heb je vermogen verlies. Zonder klep een tikje meer geluid, geen koppel of vermogen verlies gemerkt onderin.
Dus halen sommigen met vooruitziende blik die klep en de klep motor er tussen uit, kan vervangen worden door een stukje RVS pijp. Dat klepje kost 330€, motortje 180€. Bij een eventuele verkoop steek je die klep en motor er terug tussen en alles kits.
Uiteraard als je garantie hebt maakt het niet zo veel uit, krijg je toch een andere. Maar bij een 2dehands zonder garantie, of eentje waar de garantie verlopen is zou ik aanraden het onding er tussen uit te halen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

DieterS schreef:
Amai, dat van die vering valt tegen. Die van de pure, scrambler en racer lijkt nog 'minder' te zijn. Klopt dat?
Geen idee, ik heb enkel ervaing met de nine T model 2014. Als je de nine T enkel gebruikt om in hipster mode van terras naar terras te cruisen ga je weinig problemen hebben. Als je er echt mee wil rijden wordt het snel duidelijk dat de vering van de nine T de beperkende factor is. Op een weg als een biljartlaken geen probleem, op belgische wegen miserie.....
Het is denk ik ook wel goedkoper op te lossen dan 2000€. Fatsoenlijke hyperpro veren voor en achter zullen al een behoorlijk verschil maken. denk iets van een 400€ max. Moet wel zeggen dat de moto veel beter stuurt als ie achteraan een tikje hoger staat.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

DieterS schreef:
Amai, dat van die vering valt tegen. Die van de pure, scrambler en racer lijkt nog 'minder' te zijn. Klopt dat?
Bij de originele R9T zijn er meer instelmogelijkheden. Zo is de voorvering bij de varianten (Pure, Scrambler, Racer en Urban) niet instelbaar als ik mij niet vergis.
Ook heeft de originele een USD voorvork en de rest een “gewone”.
Maar zelfs dat blijkt onvoldoende want, zoals Dirk, zijn er veel mensen die de vering zowiezo veranderen. Ook op een originele R9T. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik voor de Pure heb gekozen.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

Dirk Pauwels schreef:
Dr.Funkenstein schreef:Bedankt voor de tip ;-)
Je zei ook iets over uitlaatklep en klep motor. Wat bedoel je daar juist mee?
Op de DOHC modellen 2010 tot 2013 en de nine T modellen zit een klep in de uitlaat, bedient door een electro motortje die gestuurd wordt door de ECU. Volgens BMW om meer koppel te genereren onderin, volgens de rest van de wereld om door de homologatie te komen..... :mrgreen: Er zijn 3 versies van die klep, mss dat de meest recente versie beter werkt, geen idee.
Die klep komt vast te zitten na verloop van tijd. Als dat in open positie is, is er weinig aan de hand, behalve dan dat je de klep motor kan beschadigen. In gesloten positie heb je vermogen verlies. Zonder klep een tikje meer geluid, geen koppel of vermogen verlies gemerkt onderin.
Dus halen sommigen met vooruitziende blik die klep en de klep motor er tussen uit, kan vervangen worden door een stukje RVS pijp. Dat klepje kost 330€, motortje 180€. Bij een eventuele verkoop steek je die klep en motor er terug tussen en alles kits.
Uiteraard als je garantie hebt maakt het niet zo veel uit, krijg je toch een andere. Maar bij een 2dehands zonder garantie, of eentje waar de garantie verlopen is zou ik aanraden het onding er tussen uit te halen.
Dus als ik het goed begrijp heeft het geen effect zolang die klep goed werkt. Mijn motor is nog in garantie dus voorlopig ga ik passen. Maar wel bedankt voor de info! :thumbleft:
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: R Nine T rijders

Bericht door DieterS »

Dr.Funkenstein schreef:
DieterS schreef:
Amai, dat van die vering valt tegen. Die van de pure, scrambler en racer lijkt nog 'minder' te zijn. Klopt dat?
Bij de originele R9T zijn er meer instelmogelijkheden. Zo is de voorvering bij de varianten (Pure, Scrambler, Racer en Urban) niet instelbaar als ik mij niet vergis.
Ook heeft de originele een USD voorvork en de rest een “gewone”.
Maar zelfs dat blijkt onvoldoende want, zoals Dirk, zijn er veel mensen die de vering zowiezo veranderen. Ook op een originele R9T. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik voor de Pure heb gekozen.
Dat je niet tot het uiterste kan gaan met de vering van die varianten dacht ik wel doch over de vering van de 'gewone' nine t had ik niet gedacht dat die tegen zou vallen. Lijkt me dezelfde als van de R en de RS ?
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: R Nine T rijders

Bericht door dxamet »

Hallo,
Ik rij ook met een 9T sinds 02/2015, dus het eerste model, met niet regelbare dempers vooraan. Persoonlijk vind ik de vering niet echt slecht, nog nooit “doorgeslaan” of wiebelen in de bochten. Bij motoren uit de jaren 70 is het toch wat anders. Het is natuurlijk niet hetzelfde als mijn 1150GS met öhlins voor en achter, die gaat als een vliegend tapijt, tegen 70/u over een verkeersdrempel. Toch rij ik het liefst met mijn 9T, zeker geen gebrek aan power, koppel en remkracht. Net hetgeen wat ik zocht. Eigenlijk heb ik het ook een beetje gehad met die trend van de steeds groter en lomper wordende motoren. Lekker klein, krachtig en wendbaar, geen kuip nodig. Back to basic motorrijden maar dan wel met 110pk graag.
https://photos.app.goo.gl/mCmxum7wlpPidZrC2" onclick="window.open(this.href);return false;
Een nadeel aan de 9T is wel dat ik er van kop tot teen vuil op word (lees: onder de modder). Dit komt niet door te kleine spatborden, ik heb er zelf eens grote spatborden onder gefabriceerd, zonder beter resultaat. Blijkbaar ontstaat er een vacuum die de modder op mijn rug terug pletst. Zo erg heb ik dit nooit had met eender ander naked.
Moar doarveurn gien leppe, zegge ze in Gent
https://photos.app.goo.gl/I7unzUTSUCLBhfYC2" onclick="window.open(this.href);return false;
https://photos.app.goo.gl/gKXli2j6lv0osPkq2" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door dxamet op 06 feb 2018, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
:salut:dxamet
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dirk Pauwels »

Dr.Funkenstein schreef:
Bij de originele R9T zijn er meer instelmogelijkheden. Zo is de voorvering bij de varianten (Pure, Scrambler, Racer en Urban) niet instelbaar als ik mij niet vergis.
Op de eerste modeljaren was de USD vering op de nine T vooraan niet instelbaar. Enkel achteraan, maar ik merkte dat ik met mijn 88kg de veervoorspanning achter bijna op nul moest zetten om nog een beetje veerwerking te hebben, lijkt alsof de veer te zwaar is. Andere veer of complete demper is een hele verbetering. Natuurlijk als het niet stoort geen probleem, maar ik rijdt enkel langere ritten, heb een hekel aan rondrijden in vlaanderen/nl, dus ik probeer in noord frankrijk, ardennen, eifel etc te rijden en dan heb je meteen minstens 500-600km per dag, dan gaat een onwillige vering heel snel het plezier vergallen.
Van die modder kan ik ook meepraten, 1 vd eerste ritten ging richting pas de calais/opaal kust, een aantal dagen daarvoor hadden bijna alle wegen daar onder water gestaan, dus ik had na een paar uur een beige, modderkleurige 9T en een gtx pak van dezelfde kleur..... Lijkt wel alsof hij het vuil aantrekt :mrgreen:
Maar van al mijn motoren vond ik hem wel de mooiste en dat blokje hing ongelooflijk goed aan de gas, gewoon standaard zonder van alles te moeten veranderen. Was wel tof.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders

Bericht door Dr.Funkenstein »

Voor de liefhebbers, BMW houdt een dealer clash waarin de dealers de opdracht krijgen om een Pure te pimpen volgens bepaalde spelregels (ivm budget, etc...). Over een dikke maand krijgen we de resultaten te zien. Ik ben eens benieuwd ;-)

https://www.bmwmotorrad-dealerclash.be/
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

zal toch een stevig budget moeten zijn....... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Man in Black »

ik dacht 5000€ waarvan 70% of zoiets uit originele BMW accessoires moet komen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

Voor 5000€ koop je 2 1100GS'en :mrgreen: Maar voor een BMW dealer is dat natuurlijk maar een peulschil 8-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bwaa, voor 5000€ heb je enkel de opties op een nieuwe GS :lol: Dus al bij al is het een vrij klein budget.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, dit is mijn eerste post.

Ik rijd sinds vorig jaar op een nine t van 2014 die ik occasie kocht met zeer weinig km’s

Het zwakste punt vind ik inderdaad zoals hier gezegd de vering.
Ik ga bij trp binnekort een 642 achterschokbreker van wilbers laten zetten.

De voorkant heb ik minder een probleem mee, de vork duikt wel hard bij stevig remmen.. mss toch maar iets aan doen maar dat zie ik wel na het aanpassen van de achterkant.

Een ander zwak punt zijn de velgen.. deze zijn namelijk niet tubeless en dat vind ik niet meer van deze tijd en ook ronduit gevaarlijk als je lek rijdt..
Deze worden vervangen door Kineo wielen maar dat is nog niet voor dadelijk.. (2000 euro)

Enkele aanpassingen die ik al gedaan heb aan de motor;

- Fancy bike thing achterlicht (origineel vind ik die springplank spuuglelijk ) en de nummerplaat heb ik dan zelf een beugel voor geproduceerd.

- Bar end mirrors (zelfde reden als hierboven

- Catless headers van remus samen geïnstalleerd met een Pc5 en afgesteld op de vermogensbank.
Hierbij heb ik dan de optionele akra uitlaat van bmw die ik zowel hoog als laag kan monteren.

-cilinderkop beschermers van bmw in alu. (Nog niet uit of ik die mooi vind..)



Ik heb nog clipons ook voor de moto maar twijfel een beetje om deze te zetten, is een beetje een extreme zitpositie.(wel mooi..)
Liever ga ik dan voor een lager rizoma stuur.

Voor het seizoen terug begint ga ik zoiezo nog andere banden leggen, nog niet zeker welke maar zeker niet meer de originele metzeler Z8

Ook ga ik nog wat kleine cosmetische aanpassingen doen maar geen gekke dingen meer..
Die rizoma catalogus is idd verleidelijk maar o zo kostelijk..

Groetjes oli!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201801 ... 759c60.jpg[/img]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201801 ... b5bfe6.jpg[/img]

Lichtje aan , pinkers zitten hier ook in ingewerkt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201801 ... b9806e.jpg[/img]

Hier zie je de remus headers , zijn duidelijk anders van kleur als de originele,

De uitlaat staat hier ook onderaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201801 ... 92ee5c.jpg[/img]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie