R Nine T rijders en weetjes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Idem van Antwerpen. Ritje sounds like a plan.

Wel, ik heb ondertussen al een pak motoren gehad (de pure is nr 26 :silent: ) en uiteraard is een goede vering belangrijk maar heb eigenlijk nooit de moeite gedaan om de vering aan te pakken.

Kan er iemand me eens uitleggen welk verschil het nu eigenlijk geeft bijv de genoemde wilbers vering?
Wat kost zoiets aanpassen als ik zo nieuwsgierig mag zijn?


PS: vandaag BMW aan de lijn gehad en ze hadden mijn papieren voor de garantie wel opgemaakt maar niet doorgegeven. Fout lag dus bij hen en hebben er meteen werk van gemaakt en de garantie pas laten ingaan vanaf vandaag dus dat mag ik als een mooie service en geste aanzien. Top!

Meteen ook de stuurrisers bestelt. Deze komen op 60€
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Met een Wilbers (of Öhlins) heb je meer instelmogelijkheden. Je kan de veervoorspanning en in- en uitgaande demping apart instellen. Je kan ze ook in hoogte verstellen (= optie). Eigenlijk is de vering instellen een aparte wetenschap (waar ik weinig van weet) omdat er zoveel factoren zijn die meespelen. Ik ben er zeker van dat er hier op’t forum wel mensen zijn die meer hierover kunnen vertellen. Ik weet alleen dat als ik een uurtje ga rijden mijn rug gebroken is. Vandaar mijn keuze voor een andere achtervering. De prijzen variëren van ong 500€ tot 1000€ of meer afhankelijk van het merk, type en de opties.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Ik vond de originele achtershok veel te springerig en ronduit gevaarlijk als je op hellingshoek een putje of andere oneffenheid op de weg tegen kwam..
De motor katapulteerde me er bijna vanaf zoals een wilde stier .

Ik plan deze motor lang te houden dus was de ophanging een van de eerste grote verbeteringen

Acherschok betaalde ik voor die van mij 730euro (adviesprijs min de korting) dit was voor de 642.
Er is ook een goedkopere variant beschikbaar de 640.

De cartridges voor de voorvork komen rond de 790 euro geloof ik.

De volledige voorvork is een kleine 2000 euro adviesprijs




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Ook de plaatsing moet je er nog bijtellen, maar dat valt wel mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

@Wimper:
Als de vering je niet stoort hoef je niets te veranderen toch :grin:

@Dr.Funkenstein:
Je begint steeds op de basis instelling. Bij Wilbers is dat voor in en uitgaande demping op de helft (bv 22 clicks mogelijk, dan op 11). Veervoorspanning staat normaal goed voor je aangezien je je gewicht, rijstijl, duo etc hebt opgegeven.
Basis voor veervoorspanning achter: Je moet de motor ongeveer 1 cm uit de vering kunnen tillen als je de achterkant even opheft, 2de persoon laten meten is handig. Rij je met duo dan ga je moeten meten hoeveel de moto inveert en demping ook aanpassen.
Daar rij je lang genoeg mee om het gewoon te worden, en een goeie indruk top te doen, dan pas ga je regelen.

Demping achter:
Schroefjes met de klok mee is dicht is dus harder, uit draaien is lichter.
Uitgaande demping is makkelijk: moto in de veren duwen en hij moet snel terugkomen, zonder na te deinen, dan staat de uitgaande goed.
ingaande demping is een beetje proefondervindelijk zoeken. Meestal iets meer clicks uit (lichter dus)dan de uitgaande demping (bij mij dan)

Vooraan trek je rond elke binnenpoot een tie wrap, die duw je tegen de keerring aan. Na een ritje kijk je of ze beiden evenveel zijn in geveerd en hoeveel van de beschikbare veerweg je gebruikt hebt.
3/4de a 4/5de van de veerweg mag gebruikt worden, minder dan 3/4 is te harde vering, meer dan 4/5de is te zacht.
Uitgaande demping (als die beschikbaar is) idem als achteraan: inveren en laten terugkomen, moet snel gaan zonder na te deinen.
Ingaande ook idem zoals achteraan, meestal net iets minder klikjes dan de uitgaande demping.
Daarna midden op de motor duwen, moet vooraan evenveel inzakken als achteraan.

Daarmee moet je op alle wegen uit de voeten kunnen, op circuit mag alles harder, Ardennen en woon-werk niet te hard zetten, beter wat zachter.
Bij elke wijziging van veervoorspanning hoort meestal ook een andere instelling voor demping, het gaat samen op.

Hoe meer instel mogelijkheden hoe meer er verkeerd kan gaan. Ben je de "tel" kwijt terug naar basis instelling.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Lol. Ik zei toch dat er mensen waren op 't forum die er meer over wisten ;-)
Bedankt voor de info Dirk!

Ik heb mijn gewicht moeten doorgeven samen met de vraag of ik regelmatig (>10%) met passagier of bagage rijd.
Wat dus niet het geval is.
Ik reken op de expertise van mijn dealer (Ludwig Motors) en de mensen van Wilbers dat ze mij een goed afgestelde vering bezorgen.
En vermoedelijk zal er in 't begin wat gezocht moeten worden naar de ideale afstelling.
Ik ben namelijk eerder een toeristische rijder dan een racer ... wat niet wil zeggen dat ik af en toe eens niet graag wat gas geef :lol:

En als 't niet gaat zoals ik wil zal ik wel langs u komen Dirk :lol:
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij Ludwig ben je in kundige handen.
Ik woon daar vlakbij eigenlijk maar mijn sleutelkot is is in Bazel.
Als je er niet uit geraakt altijd welkom.
je kan van een 9T onmogelijk een RT of een GS maken, daarvoor is de setup niet geschikt. Maar alles is beter dan wat er standaard onder zit. Snap niet welke engineer dat bij BMW heeft uitgedokterd, ik vermoed de sekretaresse of de kuisvrouw of zo..... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Idd, ik zou het verschil moeten kunnen ervaren.

Ik heb nu de motor voorzien van genoeg opties en nu moet ik ermee rijden. Ik hoop dat deze motor langer bij me blijft dan voorgaande. Uiteraard ligt dat aan mij maar ook aan de motor. Hij moet me blijven bekoren. Morgen ga ik nog eens een toertje rijden en mevrouw Wimper rijdt voor het eerst mee op de pure. Ben benieuwd naar haar ervaringen en hoe de motor zich gaat gedragen.
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Vandaag een ritje rond Antwerpen met de vrouw achterop. Achteraf en tijdens het einde vd rit toch last van polsen en schouder. Ik hoop en denk dat de stuurrisers wel een oplossing kunnen zijn. Woensdag zijn ze er. Het ruitje van Dart is besteld. Op de Ktm Duke had ik eerst een klein ruitje en dan een groot maar het groot gaf te veel herrie en ik heb dan toch terug het kleine er op gevezen. Nu voor het piranha (kleinere) exemplaar geopteerd. Vooral de stuurrisers zullen helpen.
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Wimper schreef:Vandaag een ritje rond Antwerpen met de vrouw achterop. Achteraf en tijdens het einde vd rit toch last van polsen en schouder. Ik hoop en denk dat de stuurrisers wel een oplossing kunnen zijn. Woensdag zijn ze er. Het ruitje van Dart is besteld. Op de Ktm Duke had ik eerst een klein ruitje en dan een groot maar het groot gaf te veel herrie en ik heb dan toch terug het kleine er op gevezen. Nu voor het piranha (kleinere) exemplaar geopteerd. Vooral de stuurrisers zullen helpen.
Zeker foto’s posten als alles gemonteerd is :grin:
En wat vond uw vrouw er van? Was het ook een beetje comfortabel voor haar?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Dr.Funkenstein schreef:
Wimper schreef:Vandaag een ritje rond Antwerpen met de vrouw achterop. Achteraf en tijdens het einde vd rit toch last van polsen en schouder. Ik hoop en denk dat de stuurrisers wel een oplossing kunnen zijn. Woensdag zijn ze er. Het ruitje van Dart is besteld. Op de Ktm Duke had ik eerst een klein ruitje en dan een groot maar het groot gaf te veel herrie en ik heb dan toch terug het kleine er op gevezen. Nu voor het piranha (kleinere) exemplaar geopteerd. Vooral de stuurrisers zullen helpen.
Zeker foto’s posten als alles gemonteerd is :grin:
En wat vond uw vrouw er van? Was het ook een beetje comfortabel voor haar?
Ze zit er goed genoeg op. Knieën wat hoog en op een RT, of Goldwing zal ze zich niet wanen maar het was ok. Ze zei me dat ze geen zicht had op de teller maar dat ze geen enkele keer het gevoel had dat dit moest. Ter verduidelijking: op pakweg de VFR of Duke kon ze dat wel en als ik wat gortig aan het gashendel draaide maakte ze zich zorgen dat het te snel was. Ze zei dat ze op geen enkel moment een onveilig gevoel had omdat de motor meer dan punch genoeg heeft voor een snel en veilig inhaalmanoeuvre.

We zijn vertrokken, zij gekleed in een 15jarige motorvest die volgens haar nog wel goed genoeg was voor de keren dat ze meereed maar we waren geen 5km ver toen we voor de lichten stonden en zei: heb een nieuwe motorvest nodig :mrgreen:
Een teken dat ze het wel weer kon smaken en gelijk bij Joma op de A12 te Aartselaar een nieuwe vest gaan kopen. Thuisgekomen zei ze: is het al gedaan? :grin:

Nee ze is heel tevreden al verdenk ik haar van het hebben van vooroordelen tov het propellerteken op de tank. Ze rijdt zelf met een wagen vh zelfde merk en zou het snobisme kunnen zijn :lol:
Mocht dat zo zijn dan zit ik goed als ik binnen afzienbare tijd een andere BMW wil kopen :lol:
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Foto’s volgen in de loop van volgende week!
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

@wimper
Nooit goed als uw vrouw zegt:"ist al gedaan".... :lol:
Stuurrisers wunderlich is een groot verschil. Zithouding is iets beter. Voor mij toch
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Dirk Pauwels schreef:@wimper
Nooit goed als uw vrouw zegt:"ist al gedaan".... :lol:
:lol: :mrgreen: :mrgreen:
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Relax »

Na een uur of twee kan ik dat wel hebben.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Jo De Paepe »

Relax schreef:Na een uur of twee kan ik dat wel hebben.
oei komt er sleet op ?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Droozy »

Da van die ouw mannen, was da geen ander topic? :lol:
R100RS/R100R Mystic
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door animal »

[quotedoor Dr.Funkenstein » 25/01/18 00:24

Voor de liefhebbers, BMW houdt een dealer clash waarin de dealers de opdracht krijgen om een Pure te pimpen volgens bepaalde spelregels (ivm budget, etc...). Over een dikke maand ][/quote]

Ondertussen tot 10 maart nog allemaal samen te bezichtigen in Brussel, Waterloolaan 22 . Allen daarheen, 't is de moeite.

Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

Is wel een flink budget dat ze hebben......5 of 7k dacht ik
Marketing technisch wel een goeie zet, de verkopen van de accessoires zullen weer in stijgende lijn gaan..... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Nice! Ik ga wel eens proberen langs te gaan. Dat wil ik wel eens gezien hebben 8-)
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Via Motoren&Toerisme Facebook kwam het al ter sprake met een foto van de winnende motor volgens M&T maar blijkbaar is het verdict nog niet beklonken.

De motor waarover het ging was een Heel mooie creatie in de stijl van de motorhillclimb crossers en het budget was 5000€

Mijn reactie daarop was dat dit niet kan gedaan worden voor 5000€. Aan stukken en materiaal zou het misschien net kunnen maar no way dat daar werkuren bijgerekend zijn. De motor in kwestie heeft als voornaamste kenmerk een verlangde cardanas. Een stuk dat handgemaakt moet worden en alleen dat al aan werkuren overtreft het budget.

Leuke reclame voor de dealers om te verkondigen aan de potentiële klanten maar volgens mij niet haalbaar.

De alu optionele tank voor de pure kost al een bom duiten samen met de deksels, de paint, cardanas en uitlaat handgemaakt enz enz

MAAR..... De resultaten mogen er natuurlijk wel zijn!
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Volledig mee eens Wimper! 5000€ is waarschijnlijk alleen voor de onderdelen (en misschien wel aan inkoopprijs zonder BTW?). Die groene van Meeusen staat trouwens al een tijdje te koop in hun winkel voor iets meer dan 20.000 €. Dus dus bijna 8000€ boven de prijs van een Pure. Wel een wreed schoon machien. 8-)
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door animal »

Nieuw berichtdoor Wimper » 01/03/18 01:11

Via Motoren&Toerisme Facebook kwam het al ter sprake met een foto van de winnende motor volgens M&T maar blijkbaar is het verdict nog niet beklonken.
De Hillclimb racer werd als winnaar verkozen door de professionele jury. Uitreiking van de prijs was vorige donderdag ( ik kan het weten, ik was er bij...... :grin: ). Nu kan ook het publiek nog kiezen en dus kan de uitslag nog veranderen natuurlijk.

Die 5000 € gaat inderdaad enkel over de aangekochte onderdelen (ik dacht aan particulierprijs). De werkuren en uitbestede werken tellen daar niet voor mee. Ik weet het, je kan en mag er een mening over hebben maar reglementen zijn wat ze zijn en iedere deelnemer kende ze en mocht zijn eigen ding doen. Eigenlijk zou je voor elke machine effkes met de eigenaar moeten kunnen praten want het zit 'm dikwijls in de details........een onnozel onderdeeltje waar je uren zoet mee bent om het wat te verfraaien, veranderen, polieren of volledig zelf maken ...... dus nog tot 10 maart te bekijken en daar mag je dan ook stemmen natuurlijk.

"and the winners" waren dus deze gasten:

Afbeelding
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Ik vind het een terechte winnaar zonder meer!!!
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

@animal: bestaan er close up foto’s van hoe de cardan verlengd is. Ben er heel benieuwd achter. :grin:

Wat me nog niet duidelijk is.... waren het enkel de dealers die meededen of ook particulieren?
Plaats reactie