R1150RT valt in de bochten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

Hallo, net eigenaar geworden van een occasie R1150RT 2003 twin spark. Heb vroeger ooit nog een R1100R gehad, voor de rest heb ik veel K-modellen gereden.
De boxer is toch wel iets waar ik weer moet aan wennen. Qua rijkarakter is het toch wel heel anders dan de K-modellen, maar dat wist ik wel toen ik hem kocht.
Eén ding stoort mij echter enorm, en dat wist ik niet. Hij valt namelijk in de bochten, niet op hogere snelheid maar tot 80km/u moet ik telkens het stuur tegenhouden en dit zowel bij links als rechts insturen. De R1100R had dat niet. Die was gewoon neutraal.
Nu heb ik al de mogelijkheden geprobeerd met schokbreker instellingen, verlagen en verhogen van bandenspanning van voor en achter, maar dat helpt niet.
Spijtig dat de voorste schokbreker niet instelbaar is zoals de R1150GS. Dat had misschien iets kunnen verhelpen.
Dus mijn vraag is, wie heeft dat ook aan de hand, en wat heb je er aan gedaan om dit ongemak te verhelpen.
Eén antwoord heb ik al gehad, nl. 'daar moet je aan wennen want de mijne doet dat ook'. Daar ben ik dus niets mee. Ik zou graag een echte oplossing willen. Andere schokbreker steken?
O ja, en de banden zijn Pilot Road 4 GT, vooraan 50%, achteraan 100% nieuw.
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door mondesi »

Ga je zelf genoeg meehangen in die bochten?
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Danny »

De R1100R had dit ook maar dat ben je vergeten allicht en merkte je minder omdat die lichter was.
Gas erop houden in de bocht, desnoods met voet op de achterrem...
Laatst gewijzigd door Danny op 04 nov 2019, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Droozy »

Als de achterband nog nagelnieuw is zal het na +/- 500 km, x aantal bochten en langere gewenning wel beteren, maar zoals Danny zegt in de bocht gas erop houden.
R100RS/R100R Mystic
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

ja ik ga meehangen in de bochten, maar gas erop met achterrem dat is nieuw voor mij. en het zal wel beteren na 500 km dat betwijfel ik.
Mijn vraag is of er iemand iets aan heeft gedaan, nieuwe schokbreker bijvoorbeeld. Want het standaard exemplaar lijkt me aan de slappe kant. Een put van 10 cm wordt heel droog opgevangen, alsof het balhoofd er door vliegt.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door alfa »

Ik rij toch ook liever met stuurdemper door bocht dan zonder.
Wereld van verschil
BMW R1100R zonder KFR
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Danny »

Alain48 schreef:ja ik ga meehangen in de bochten, maar gas erop met achterrem dat is nieuw voor mij. en het zal wel beteren na 500 km dat betwijfel ik.
Mijn vraag is of er iemand iets aan heeft gedaan, nieuwe schokbreker bijvoorbeeld. Want het standaard exemplaar lijkt me aan de slappe kant. Een put van 10 cm wordt heel droog opgevangen, alsof het balhoofd er door vliegt.

voet op de achterrem wordt vaker gedaan als je tractie wil houden maar toch niet waanzinnig wil vooruit gaan...
de schokker gaat er niks mee te zien hebben.

Je kan hem testen of hij nog dempt. Bij een RT kan je flinke klappen krijgen daar gaat een andere schokker "iets" aan helpen maar aan het in de bocht vallen zeker niet.

probeer het eens eerst met wat gas erop ipv op de motorrem... en probeer ook even te wennen een RT heeft nu eenmaal die neiging zeker de 11xx reeks.
van de 1200 is het dag en nacht verschil maar daar ben jij niks mee
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

alfa schreef:Ik rij toch ook liever met stuurdemper door bocht dan zonder.
Wereld van verschil
Welke stuurdemper heb je en hoe is deze bevestigd?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door alfa »

Alain48 schreef:
alfa schreef:Ik rij toch ook liever met stuurdemper door bocht dan zonder.
Wereld van verschil
Welke stuurdemper heb je en hoe is deze bevestigd?
Staat er standaard op van BMW.
Heb die er eens afgenomen om te reciveren en zonder rijden
zat er toch wat instabiliteit op stuur, voelde onveilig aan.
BMW R1100R zonder KFR
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

alfa schreef:
Alain48 schreef:
alfa schreef:Ik rij toch ook liever met stuurdemper door bocht dan zonder.
Wereld van verschil
Welke stuurdemper heb je en hoe is deze bevestigd?
Staat er standaard op van BMW.
Heb die er eens afgenomen om te reciveren en zonder rijden
zat er toch wat instabiliteit op stuur, voelde onveilig aan.
Kan je een foto posten van de stuurdemper en vooral waar deze bevestigd is? en zijn er hulpstukken nodig voor de bevestiging?
Ik heb hier namelijk nog een Matris regelbare demper liggen die ik zou willen gebruiken.
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Bigfoot »

klopt als en bus gasgeven (toeren hoog genoeg) in de bochten en snelheidsregelen met de achterrem. Door bij te remmen krijg je meer grip (band wordt breder) en kan je sneller door de bochten. Eens op cursus gaan bij JP (moveon)
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door alfa »

Met een stuurdemper kan je stabieler plat gaan in bocht ,in GP hebben ze allemaal een stuurdemper
Voelt stukken veiliger aan voor mij.
Deze demper hangt eraan.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... er#p806084" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zie je de demper .
https://www.anibis.ch/fr/moto--x/x--25939283.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Relax »

Bigfoot schreef:klopt als en bus gasgeven (toeren hoog genoeg) in de bochten en snelheidsregelen met de achterrem. Door bij te remmen krijg je meer grip (band wordt breder) en kan je sneller door de bochten. Eens op cursus gaan bij JP (moveon)
J-P geeft (voorlopig?) geen cursussen meer. Hij heeft zijn knie gekwetst.
I respect your opinion. But I don't give shit.
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door poestexas »

Droozy schreef:Als de achterband nog nagelnieuw is zal het na +/- 500 km, x aantal bochten en langere gewenning wel beteren, maar zoals Danny zegt in de bocht gas erop houden.
Droozy heeft gelijk. Als het nieuw van de achterband zal zijn, zal dit wel beteren. Ik had dat met mij rt's ook altijd. Ik vond dat zelfs fijn. Dat was toen precies met een fietske dat ge aan het rijden waart, zo handig.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

alfa schreef:Met een stuurdemper kan je stabieler plat gaan in bocht ,in GP hebben ze allemaal een stuurdemper
Voelt stukken veiliger aan voor mij.
Deze demper hangt eraan.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... er#p806084" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zie je de demper .
https://www.anibis.ch/fr/moto--x/x--25939283.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok maar dat is een R1100R dus plaats genoeg voor een demper. Ik zoek nog wat verder want blijkbaar is er niemand dat heeft op een R1150RT, ook niemand die een andere schokbreker heeft gestoken.
Toch een minpunt voor mij die "in de bochten vallende" R1150RT. ik heb dat nooit eerder voorgehad.
De tijd zal het uitwijzen of ik hier gewoon aan geraak. Thanks voor uw meningen.
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Danny »

Laat je nu niet zot maken en geef gas in de bocht, de rest is vrijwel niet merkbaar
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

R1150RT valt in de bochten

Bericht door st1100 »

Ik dacht dat een stuurdemper geen invloed heeft op trage/normale stuurbewegingen.... en snelle bewegingen tegen gaat. Hoe die dan kan helpen tegen ‘in de bocht’ vallen??? Want daar zijn geen snelle (stuur)bewegingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Man in Black »

st1100 schreef:Ik dacht dat een stuurdemper geen invloed heeft op trage/normale stuurbewegingen.... en snelle bewegingen tegen gaat. Hoe die dan kan helpen tegen ‘in de bocht’ vallen??? Want daar zijn geen snelle (stuur)bewegingen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laat het maar zijn, komt enkel onzinnige reactie van :roll:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door st1100 »

Yep , het is stil aan de overkant..... na het stellen van één vraag


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door willy »

Relax schreef:J-P geeft (voorlopig?) geen cursussen meer. Hij heeft zijn knie gekwetst.
Oeij! Rijdt die met een BMW?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Dirk Pauwels »

Nee, die is slimmer en rijdt met een honda. :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Dirk Pauwels »

Voorband 50%, achter nieuw, kan dus ad voorband liggen. Bandenspanning 2.5 en 2, 8

Stuurdemper is niet nodig bij rt. Die heeft al heel veel gewicht op het voorwiel.
Zet de achtervering flink zwaarder van veervoorspanning, demping in verhouding aanpassing. Dan staat ie meer op de kop. Waarschijnlijk te hard dan maar kun je eens proberen of het wat uitmaakt. De rt's die ik binnenkreeg stonden nagenoeg allemaal te zacht achteraan, dus laag + lage zitpositie geeft wat een speciaal gevoel bij insturen. Stuurt verder prima en makkelijk voor zo'n toerfiets
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Alain48 »

Ik heb op een oude post iemand gevonden die hetzelfde probleem heeft gehad.
Voorband was ook 50% en achter 100%.
Na het vervangen van de voorband was het euvel verholpen.
Ik ga dus eerst naar de bandenboer en zien wat dat geeft.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Bob »

Alain48 schreef:Ik ga dus eerst naar de bandenboer en zien wat dat geeft.
Dat lijkt me al een goeie stap. Want 50% of 100 nog in het midden gelaten: gewoon al veranderen van profiel (merk of type) kan een groot verschil opleveren. Op mijn R1150GSA was ik niet zo te vinden voor de rolgeluiden van de Michelin Anakee III en ik heb er na één Alpenreis terug Michelin Anakee II op laten zetten. Bij het buitenrijden dacht ik dat ze er een tractor van gemaakt hadden. Maar na een dag went dat weer en neem je weer bochten als vanouds.

Idem voor mijn werkmoto R1200RT: nieuwe Michelins PR4 deden hun werk prima maar aangezien er plots een nagel in de achterband zat werden er 's ochtends vlak voor een trainingsrit in de Ardennen Bridgestones opgezet. Ik heb een ganse dag gevloekt en kon precies geen bochten meer nemen. Daags nadien was het probleem voorbij, dus er even een nachtje over slapen doet niet enkel spreekwoordelijk wonderen ;-)

Kortom: nog 500 km doorbijten of nieuwe banden laten steken. Persoonlijk was ik van de eerste meter super tevreden over de Pirelli Angel GT II, zonder enig katelmoment of tegenwringen rij ik die van zijkant naar zijkant. Die hebben ze voor de R1150RT ongetwijfeld ook en ik durf ze vol vertrouwen aanraden (net zoals de Pirelli Scorpion Trail II voor de hoogpoters). Tot er hier natuurlijk iemand komt vertellen dat die Pirelli's op niks trekken, want het is en blijft een zeer persoonlijke zaak, die motobanden :-)
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1150RT valt in de bochten

Bericht door Bob »

Alain48 schreef:Ik ga dus eerst naar de bandenboer en zien wat dat geeft.
Dat lijkt me al een goeie stap. Want 50% of 100 nog in het midden gelaten: gewoon al veranderen van profiel (merk of type) kan een groot verschil opleveren. Op mijn R1150GSA was ik niet zo te vinden voor de rolgeluiden van de Michelin Anakee III en ik heb er na één Alpenreis terug Michelin Anakee II op laten zetten. Bij het buitenrijden dacht ik dat ze er een tractor van gemaakt hadden. Maar na een dag went dat weer en neem je weer bochten als vanouds.

Idem voor mijn werkmoto R1200RT: nieuwe Michelins PR4 deden hun werk prima maar aangezien er plots een nagel in de achterband zat werden er 's ochtends vlak voor een trainingsrit in de Ardennen Bridgestones opgezet. Ik heb een ganse dag gevloekt en kon precies geen bochten meer nemen. Daags nadien was het probleem voorbij, dus er even een nachtje over slapen doet niet enkel spreekwoordelijk wonderen ;-)

Kortom: nog 500 km doorbijten of nieuwe banden laten steken. Persoonlijk was ik van de eerste meter super tevreden over de Pirelli Angel GT II, zonder enig katelmoment of tegenwringen rij ik die van zijkant naar zijkant. Die hebben ze voor de R1150RT ongetwijfeld ook en ik durf ze vol vertrouwen aanraden (net zoals de Pirelli Scorpion Trail II voor de hoogpoters). Tot er hier natuurlijk iemand komt vertellen dat die Pirelli's op niks trekken, want het is en blijft een zeer persoonlijke zaak, die motobanden :-)
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie