lager achterwiel/cardan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
AlainR
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2020, 15:25
Woonplaats: Antwerpen

lager achterwiel/cardan

Bericht door AlainR »

Hallo iedereen,
Mijn eerste bericht op zoek naar info. Ben eigenaar van RNineT van 2015, gekocht vorig jaar met 7500km. Dus niet veel gereden, minder dan 2000/jaar. Ik gebruik deze dagelijks voor woon-werk verkeer, +/- 6000 per jaar. Gisteren veel olie opgemerkt op achtervelg bij poetsbeurt. Vrees voor cardanlek dus naar dealer. Bij demontage bleek niet alleen de hoofdpakking maar ook het achterlager total loss. Mijn vraag nu voor de meer ervaren cardanrijders. Is dit normaal na +/- 13000km's? In mijn woon werk traject zit er elke dag +/- 500m kasseien. Kan dit er iets met te maken hebben? Of is er te weinig met gereden? Oh ja, ik ben al wat oudere rustige rijder. Ik laat de machine dus niet afzien.
Graag jullie mening/tips.
Alvast bedankt.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door st1100 »

Nee , dat is niet normaal en ja zelfs 200.000 lm te vroeg. Een ketting gaat zelfs langer mee dan.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door Pol »

st1100 schreef:Nee , dat is niet normaal en ja zelfs 200.000 lm te vroeg. Een ketting gaat zelfs langer mee dan.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
:shock: 200.000 km met een ketting ? Verklap mij uw geheim eens ? Nu met een Scottoiler en kettingzaagolie hopen we iets beter te doen dan +/- 30.000/35.000 km.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

lager achterwiel/cardan

Bericht door st1100 »

Nee , natuurlijk niet , dat schrijf ik toch ook niet. Een R nine T is toch een boxer met een cardan. En die is stuk na 13000 km.

Ik heb al eens 270.000 gedaan met een cardan zonder stukken. Dat was een Honda.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door Pol »

st1100 schreef:Nee , natuurlijk niet , dat schrijf ik toch ook niet. Een R nine T is toch een boxer met een cardan. En die is stuk na 13000 km.

Ik heb al eens 270.000 gedaan met een cardan zonder stukken. Dat was een Honda.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
idd :oops: sorry. langer dan 13.000 uiteraard.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door willy »

Normaal is het wellicht niet, maar echt uitzonderlijk is het denk ik niet.
Het lager van mijn RT van 2009 is als ik me goed herinner na zo'n 15.000Km vervangen geweest.
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door WG »

Neen dat kunnen we niet als normaal beschouwen. Zo’n motor moet minstens 100.000 km mee gaan zonder problemen.
R1200GSA: Deus ex machina
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door Danny »

Heeft niks met kasseien te zien maar eerder brute pech.
Ik ken er verschillende die er 200.000 probleemloos mee rijden en andere gaan plots heel snel stuk.
Het lager aan stukken op die km stand is wel heel straf maar alles kan natuurlijk. de dichting kan aan diggelen draaien door de kogelborgingen in 't lager.

Hopelijk heb je garantie, de herstelling kost wel wat bij een dealer.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door bert111bel »

stilstaan/weinig rijden is ook nooit goed ....
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door willy »

Zoals Danny schrijft kan alles falen, ook hetgeen dat dit niet zou mogen doen.
De kosten voor het vervangen van het lager vielen nogal mee,
't was weliswaar niet bij een officiële dealer 8-)
In mijn geval was het in de periode dat ik elke (werk)dag reed.
Cappelle
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2018, 21:02
Woonplaats: Meise

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door Cappelle »

Bmw Nine t. Mijn Cardan lager heeft het ook begeven na 20 000 km met olie op de achterband hetgeen extreem gevaarlijk is. Vervanging met groot onderhoud koste mij 995 euro. Bmw is voor mij niet meer te betrouwen. Heb ook al lek gereden door de binnenband die aan het ventiel twee gaatjes hadden. Volgens mij is de power van 110 pk en het te fel optrekken de reden dat hij stukgegaan is. De rollager kan de druk niet aan. Heeft iemand andere reden hiervoor ? Ik verkoop hem tot mijn grote spijt.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: lager achterwiel/cardan

Bericht door st1100 »

@ cappelle : ik weet niet wat ik van jouw schrijfsel moet denken. Wat je betaalde voor een groot onderhoud , hangt toch alleen maar af van wat er aan jouw motor moest gebeuren. Op de factuur staan toch de onderdelen en tijd apart per item , dan kan je toch ongeveer de kost van enkel de lager bepalen :wink: En dat is waar het hier over gaat. Al de rest stemmingmakerij :shock:

Was het geen garantie dan ? Over welke tijdsverloop spreken we hier dan? 20000km is dat van nieuw tot nu , in 1a2 jaar ? Of (veel) langer?

Als iedereen die eens plat reed z'n motor moet verkopen.....

Hoogstwaarschijnlijk is er eerst spelling op de lager ontstaan waardoor de pakking defect is gegaan. En nee , te snel optrekken kan/mag niet de oorzaak zijn. De lager moet gewoon voorzien zijn op het vermogen dat de motor levert , anders is er sprake van een constructiefout. En daarvoor heb je garantie : 2 jaar eventueel bij aankoop te verlengen tot 5 jaar.

En ja , het kan zijn dat een lager iets sneller de geest geeft als je er bruter mee omgaat .... maar 20000km nee dat is veel te snel :oops: . 90000 ipv 100000km ja dat zou kunnen.... :eye:
Plaats reactie