Optimate 4

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Taaf
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2020, 13:34
Woonplaats: Aalst

Optimate 4

Bericht door Taaf »

Druppellader bmw ...Ik heb nog een optimate 4 en naar het schijnt kun je deze niet aansluiten op de bestaande aansluitingen vanwege het canbus systeem ....ze hebben me wel verteld dat je deze rechtstreeks op de batterij mag aansluiten met aparte fiche rechtstreeks op de batterij ...het betreft een rt van het bouwjaar 2018 lc met canbus systeem ...heeft hier iemand ervaringen mee?
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Optimate 4

Bericht door willy »

Gewoon rechstreeks op de accu mag, daar komt de stroom via de DIN-plug ook terecht.
Als de motorfiets slechts één plug heeft en er is (zoals bij de modellen tem 2009) plaats om een
tweede te monteren (opzij van het zadel van de passagier) kan je overwegen om een
bijkomende DIN-plug te monteren en ze rechtstreeks aan de accu aan te sluiten.
Zo heb je altijd 12V ter beschikking en kan je daar ook een lader aansluiten.
De Optimate 4 bestaat ook in een CAN-bus compatibele uitvoering, de "Dual Program".
Die heb je toevallig niet?
Taaf
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2020, 13:34
Woonplaats: Aalst

Re: Optimate 4

Bericht door Taaf »

Blijkbaar zou dit zo ook moeten lukken ...heeft hier iemand ervaring mee en geen problemen geeft op deze manier aan het canbus systeem?

https://youtu.be/Ksy-zEYxxVM" onclick="window.open(this.href);return false;
Taaf
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2020, 13:34
Woonplaats: Aalst

Re: Optimate 4

Bericht door Taaf »

Hier zie je nog een link ...iemand dit al gedaan op recente bmw rt lc via de aansluiting rechts vooraan?

https://youtu.be/3OUNza4Opho" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Optimate 4

Bericht door willy »

Dat gaat lukken, mits je de "Dual Program" versie hebt ("gewoon" + CAN-bus).
in het tweede filmpje is dat goed te zien, het staat onderaan op de lader.
Als je die versie van de Optimate 4 in de CAN-bus mode zet dat praat die mat
de CAN-bus zodat de poort open blijft en er kan geladen worden. Dat is althans
de theorie, want ik las wel een berichten van mensen waarbij het maar niet wou lukken.
Zegt misschien niet veel, er zijn nu eenmaal mensen waarbij niet veel lukt :mrgreen:
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Optimate 4

Bericht door bert111bel »

Taaf schreef:Druppellader bmw ...Ik heb nog een optimate 4 en naar het schijnt kun je deze niet aansluiten op de bestaande aansluitingen vanwege het canbus systeem ....ze hebben me wel verteld dat je deze rechtstreeks op de batterij mag aansluiten met aparte fiche rechtstreeks op de batterij ...het betreft een rt van het bouwjaar 2018 lc met canbus systeem ...heeft hier iemand ervaringen mee?
De gewone optimate 4 gaat niet lukken , ik heb 2 bmw en 2x optimate 4 gewoon en lukt niet als de stekker , heb er wel draadjes aangehangen rechtstreeks op de accu en dat lukt dan wel
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Optimate 4

Bericht door Danny »

Zoals reeds beschreven, de properste oplossing is een 12v stekker van BMW rechtstreeks op de batterij zetten. Zekering ertussen en klaar.
Onopvallend , efficiënt en handig
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Optimate 4

Bericht door willy »

Als ik me niet vergis is die stekker als na-inbouwset bij BMW verkrijgbaar.
Je zal enkel de bedrading moeten aanpassen want er zal een aansluiting
aan zitten om met de CAN-bus te verbinden.
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: Optimate 4

Bericht door smignon »

optimate 4 doet het hier wel (r1250rt)
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Optimate 4

Bericht door bert111bel »

smignon schreef:optimate 4 doet het hier wel (r1250rt)
en is dat de gewone of de duo ?
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Optimate 4

Bericht door st1100 »

Als je via de din stekker aansluit zal het enkel werken met de optimate 4 duo in canbusmode. De lader in canbusmode krijgen is wel een gedoe , je moet de krokodillenklemmen aansluiten en kortsluiten , dan de lader in het stopcontact steken en 15 seconden wachten dan de krokodillenklemmen losmaken (normaal branden er 2 gele leds onderaan canbusmode om aan te geven) en dan de moto aansluiten.

Echter als je de gewone hebt , dat werkt evengoed qua laden. Maar dan kan je niet via canbus geschakelde contacten . Een extra din plug (recht met een zekering op de batterij) is mogelijk. Je zou ook zoiets bv ergens onder de zadel kunnen laten uitkomen :

https://www.rad.eu/nl/c/p/39139-optimat ... uiting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Optimate 4

Bericht door Bob »

Ik heb de fiche (voorzien van zekering) die bij de Optimate geleverd wordt rechtstreeks op de accu gemonteerd. Ze komt net onder het zadel uit. Probleem opgelost.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Taaf
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2020, 13:34
Woonplaats: Aalst

Re: Optimate 4

Bericht door Taaf »

Op mijn rt 1200 lc zit een contact om te laden vooraan rechts mits met aangepaste lader canbus.

Links zit er ook een soort van contact net onder het zadel soort van sigarette aansteker plug in ...Is deze ook.aangesloten via het canbus systeem ...het betreft rt 1200 lc bouwjaar 2018 ...zitten er hier bmw techniekers op het forum ...misschien je deze rechtstreeks kunt aansluiten op de batterij en of deze misschien is aangesloten rechtsreeks op de batterij?
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Optimate 4

Bericht door st1100 »

Dat kan je zelf makkelijk checken. Als er met contact uit... spanning opzit ... dan is het rechtstreeks op de batterij. Iets inpluggen met led ofzo : een usb oplader , desnoods de optimate zelf , een lamp....... :!: Of met een voltmeter.
Het kan geen kwaad om de niet canbus optimate aan te sluiten , alleen als het via canbus is zal de gewone optimate 4 niet (blijven) werken want die houdt de canbus niet open. Dan stopt het laden na een paar minuten.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Optimate 4

Bericht door Danny »

zit er ook een soort van contact net onder het zadel soort van sigarette aansteker plug in ...Is deze ook.aangesloten via het canbus systeem ...het betreft rt 1200 lc bouwjaar 2018 ...zitten er hier bmw techniekers op het forum ...misschien je deze rechtstreeks kunt aansluiten op de batterij en of deze misschien is aangesloten rechtsreeks op de batterij?


Bedrading knippen en rechtstreeks zetten en opgelost...
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: Optimate 4

Bericht door smignon »

bert111bel schreef:
smignon schreef:optimate 4 doet het hier wel (r1250rt)
en is dat de gewone of de duo ?
duo wel te verstaan
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Optimate 4

Bericht door willy »

Danny schreef:zit er ook een soort van contact net onder het zadel soort van sigarette aansteker plug in ...Is deze ook.aangesloten via het canbus systeem .
Behalve wanneer BMW zijn folosofie zou veranderd hebben bij de LC modellen dan schakelt de CAN-bus de stekker
onder het zadel ook af. Het zou ook een beetje raar zijn indien er één poort zou openblijven. Het kan natuurlijk :-)
Het is denk ik nu wel stilaan duidelijk dat enkel de Dual Program versie van de Optimate 4 via de CAN-bus
gecontroleerde poort kan laden.
Taaf
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2020, 13:34
Woonplaats: Aalst

Re: Optimate 4

Bericht door Taaf »

Ik heb net bij optimate bedrading besteld om rechtstreeks aan de batterij aan te sluiten ...Dit ging niet al te gemakkelijk omdat draadlengte redelijk kort is en hier aan bevestig de zekering op de draad maar is net te kort en batterij plaats kan dit er niet deftig bij en of zit geklemd ...ik heb draden doorgesneden en verlengd en terug alles mooi aan mekaar gesoldeerd zoals het hoort ...nu zit alles netjes weggewerkt
Plaats reactie