R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

vangheluwe
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2020, 17:30
Woonplaats: Zellik

R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door vangheluwe »

Hallo iedereen,

vraagje van een newbie hier: Ik heb zowel met een R1250 GS adventure alsook een R1250RT test gereden en beiden bevallen me eigenlijk prima.
Welke keuze zouden jullie maken rekening houdende dat ik eigenlijk enkel nog een auto wil gebruiken in extreme weersomstandigheden ( sneeuw en grote vrieskou)
Ik verander van job en zal misschien maanden aan een stuk woon-werk verkeer moeten doen van zellik naar brussel maar kan evengoed zellik - kortrijk of gent worden...
Zowel file rijden alsook lange stukken snelweg dus...
In geval de verplaatsingen korter zijn dan 10-15km neem ik meestal wel de E-bike.
Mag ik wat advies van jullie en welke keuze jullie in deze situatie zouden maken ( en waarom)? laat maar horen, alle informatie is meer dan welkom Als je alternatieve motoren wil voorstellen, graag!

thx
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Bob »

Ik stel me dezelfde vraag, dus ik ga dit topic aandachtig mee volgen.

Het cruciale punt lijkt me: wat verwacht je van je motorfiets en/of wat ben je ermee van plan? Dat je hem wil gebruiken voor woon-werkverkeer met mogelijks deftig wat kilometers op jaarbasis, in (quasi) alle weersomstandigheden, dat konden we al lezen. Maar ga je daarnaast nog met de moto op reis? Zo ja, hoe? Ga je de snelweg naar het Zuiden op om daar 14 dagen op het strand te liggen, of verken je liever alle uithoeken van de Alpen en de Dolomieten?

Ik rij op het werk met R1200RT en R1250RT en ik vind dat zalige machines, in de stad én op de autosnelweg. Ze zijn comfortabel, bieden veel bescherming tegen wind, regen en zelfs koude, een eventuele passagier zal er naar alle waarschijnlijkheid weinig klachten over hebben én je kan er nog meer dan aardig mee uit de voeten. Met een beetje oefening draai je met een RT achtjes waarvan een rijschoolinstructeur al blij zou zijn moest het gros van zijn leerlingen ze met een kleinere motorfiets vlot kunnen rijden.

En dan heb je de GSA. Je zit hoger en hebt zo een iets beter overzicht over het verkeer. Het imago is stoerder, voor mocht je daar belang aan hechten. In regen en wind wordt je iéts natter, krijg je het iéts kouder en worden je laarzen en broekspijpen aardig wat vuiler dan wanneer je met een RT de baan op gaat. Maar hij is nog nét dat beetje wendbaarder en speelser. In Ardennen of Alpen is het de kampioen van de smalle baantjes en de haarspeldbochten.

Omdat ik dus net met dezelfde vraag zit, heb ik ook hier en daar al wat aan infogaring gedaan. Een collega van mij vertelde dat hij tijdens het werk enorm tevreden is van de RT, maar hij rijdt terug naar huis met een grotere glimlach op zijn gezicht. Tenminste wanneer hij niet met de auto kwam werken, maar met zijn R1250GSA.

Dus, kort kan je hier niet over zijn. RT en GSA zijn allebei schitterende machines. De RT heeft meer comfort, de GSA is wendbaarder. Maar de verschillen zijn klein. De vraag is dus louter: waar hecht de koper belang aan, wat vind je een mooie machine, want wat je ook beslist, je koopt een goede motorfiets.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Danny »

Voor je koopt bekijk dit maar even...
De gebrekkige meerwaarde van een 1250 tegen een 1200 is verwaarloosbaar...
Interpretaties verschillen maar t blijft een ahum gebrekkig gekopieerd concept.

https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/82 ... -die-1250/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Danny op 26 mar 2020, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door jovdt »

ik rijd met een R1200 RT en een R1200GSA... In de winter gebruik ik de RT voor de bescherming .Het grote verschil zit hem in de zitpositie. Op de GSA kijk je over het verkeer waardoor je sneller kan anticiperen ,bij de RT zit je meer in de motor . Het grotere voorwiel van de GSA heeft ook meer stabiliteit waardoor richels veel minder voelbaar zijn dan met de Rt...Veiliger vind ik dat. Het verbruik van de RT zal iets minder zijn dan van de GSA. Mijn duo vindt de zitpositie op de GSA leuker dan op de RT(meer zicht door hoger te zitten).
De RT is op een halfuurtje proper daar waar de GSA een paar uur vraagt..... Zo zullen er nog wel dingen zijn maar deze kwamen direct bij me op . Succes met je keuze.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Bob »

Danny schreef:Voor je koopt bekijk dit maar even...
De gebrekkige meerwaarde van een 1250 tegen een 1200 is verwaarloosbaar...
Interpretaties verschillen maar t blijft een ahum gebrekkig gekopieerd concept.
Nuttige info. Ik vroeg me ook al af of een eenvoudige gebruiker het verschil van die shiftcam wel zou merken. Voor een iet of wat uitgeruste moto ben je nieuw al snel tegen de 25.000€ kwijt, terwijl er mooie 1200's in occasie aangeboden worden. Bij de dealer krijg je ook op die exemplaren vaak een volledige garantie.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
vangheluwe
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2020, 17:30
Woonplaats: Zellik

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door vangheluwe »

hartelijk dank voor al jullie reacties.
Als ik bij nader inzien voor mezelf check vind ik idd de wendbaarheid van de GSA een echt pluspunt.
Indien ik er een aanschaf ga ik wel zorgen voor een groter windscherm. Heb nogal wat last gehad op de helm. Ik ben 1m88.
Hartelijk dak voor al jullie hulp. Laat ons nu end of corona afwachten om te kunnen bestellen.
Bedankt voor alle tips betreffende de R1200. Gezien ik de motor op naam van mijn eenmanszaakje koop is het interessants om een nieuwe aan te schaffen.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Pol »

vangheluwe schreef:Hallo iedereen,

vraagje van een newbie hier: Ik heb zowel met een R1250 GS adventure alsook een R1250RT test gereden en beiden bevallen me eigenlijk prima.
Welke keuze zouden jullie maken rekening houdende dat ik eigenlijk enkel nog een auto wil gebruiken in extreme weersomstandigheden ( sneeuw en grote vrieskou)
Ik verander van job en zal misschien maanden aan een stuk woon-werk verkeer moeten doen van zellik naar brussel maar kan evengoed zellik - kortrijk of gent worden...
Zowel file rijden alsook lange stukken snelweg dus...
In geval de verplaatsingen korter zijn dan 10-15km neem ik meestal wel de E-bike.
Mag ik wat advies van jullie en welke keuze jullie in deze situatie zouden maken ( en waarom)? laat maar horen, alle informatie is meer dan welkom Als je alternatieve motoren wil voorstellen, graag!

thx
https://www.youtube.com/watch?v=cG8Z6RAaHb8" onclick="window.open(this.href);return false;
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Pol »

Bob schreef:
Danny schreef:Voor je koopt bekijk dit maar even...
De gebrekkige meerwaarde van een 1250 tegen een 1200 is verwaarloosbaar...
Interpretaties verschillen maar t blijft een ahum gebrekkig gekopieerd concept.
Nuttige info. Ik vroeg me ook al af of een eenvoudige gebruiker het verschil van die shiftcam wel zou merken. Voor een iet of wat uitgeruste moto ben je nieuw al snel tegen de 25.000€ kwijt, terwijl er mooie 1200's in occasie aangeboden worden. Bij de dealer krijg je ook op die exemplaren vaak een volledige garantie.
Filmpje eigenlijk meer voor jullie bedoeld.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door WILBIKE »

Hoi vangheluwe,

Sorry maar ik wou toch nog reageren...
Ik rij bijna 50 jaar motor en sinds 1979 quasi steeds BMW. Ondertussen heb ik al heel wat modellen gesleten en net zoals jij gebruikte ik de motor steeds ook voor woon- werkverkeer. Ook ik worstelde steeds met de vraag, is mijn K1...RT, mijn R1...RT of mijn R1...GS nu de beste keuze. Lang twijfelde ik maar uiteindelijk kwam ik toch tot de machine waar ik voor mezelf me het beste bij voelde.

Indien je kiest voor jaarlijks een verre trip (vakantie, weekends...) te maken met duo, twijfel dan niet en ga voor de RT. Wanneer je maar sporadisch grote ritten maakt of alléén rijdt ligt het als anders, bij vele nachtelijke, donkere ritten (bv. shiftwerk) met lange afstand over autosnelwegen (+ 30 km), ga voor de RT...
Wanneer je echter voor 90% alléén rijdt en regelmatig een toffe rit wil plannen in de Eifel, Ardennen, Elzas en voor de rest dagdienst doet met dagelijks hoofdzakelijk over gewone weg dan zou ik voor de GS gaan...
Hoe kwam ik hier aan voor mezelf, wel, vroeger maakte ik erg veel kilometers (30-50000 km) per jaar en maakte regelmatig clubritten en buitenlandse reizen met mijn echtgenote. Uiteindelijk kocht ik zelfs een K1200LT om in alle comfort (vooral voor de duo) reizen in Europa te maken.
Voor de jaren 2000 had ik een GS en op deze motor maakte ik de meest toffe reizen, meestal met mijn dochter (toen reeds +18) en af en toe met de eega. Toen er een RT kwam reed mijn vrouw meer mee maar eens de LT in gebruik werd genomen moest ik het zelfs niet meer vragen om op trip te vertrekken, dus een duo-machine. Door omstandigheden (kortere woon- werkafstand in randstad) kocht ik een T-max en nadien een SWT600 voor het werkverkeer, de LT was onze luxe-reisgenoot geworden en bleef voor de rest binnen.
In 2008 kocht ik dan een nieuwe R1200RT en ruilde de LT met ondertussen 100000 km in... mijn echtgenote was er niet gelukkig mee en haakte grotendeels af waardoor ik steeds terug meer alléén op pad was. Jaarlijks maakte ik nog steeds verschillende reizen naar vooral Frankrijk, Italië en Nederland maar als solo zocht ik toch wat anders... :wink:
Door gezondheidsproblemen en pensionering was de R1250 GS te zwaar geworden en stapte ik uiteindelijk over naar een F850 GS (baanversie). Tot op heden, gezien de medische achtergrond, is dit de beste aankoop die ik maakte, terug fun op de tweewieler en weer meer kilometers in het buitenland... maar nu alléén plezier en hobby. 8-)
Indien ik vandaag voor 100% mijn mogelijkheden terug zou hebben zou ik gewoon niet twijfelen en voor de R-GS gaan. Wanneer je met echt motorgevoel op pad gaat en niet naar een duo moet kijken die regelmatig deelneemt aan jouw hobby heeft een GS meer in petto dan de RT volgens mij... maar alléén jijzelf kan hierover beslissen naargelang de omstandigheden waarin je je dagelijks dient te verplaatsen. Maar als het over fun, handling en sturen gaat is voor mij de keuze snel gemaakt... :thumbleft:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Bob »

Pol schreef:Filmpje eigenlijk meer voor jullie bedoeld.
:thumbleft:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door K1200GT »

En waarom niet een..... R1250RS?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
vangheluwe
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2020, 17:30
Woonplaats: Zellik

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door vangheluwe »

interessante denkpiste die R1250RS. Heb er ook al naar gekeken en vindt het een zeer mooi ding.
Denk wel dat ik er wat benepen op zit met mijn lange benen. Ben 1m88. Qua postuur moet dat wel lukken. Ben een relatief mager ventje van 74kg.
Het overwegen waard. Rijd je zelf met een RS? Indien ja, wat zijn je bevindingen aub?
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door WILBIKE »

De RS is een erg mooie motor maar met minder overzicht op het verkeer en niet zo wendbaar in traag, druk verkeer als een GS. Ik had na een dagje (+ 400 km) regelmatig nekpijn door het licht voorover zitten, nooit gehad met GS, RT, LT... maar op zich een prachtige machine, lang proefrijden indien je kan! :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door K1200GT »

vangheluwe schreef:interessante denkpiste die R1250RS. Heb er ook al naar gekeken en vindt het een zeer mooi ding.
Denk wel dat ik er wat benepen op zit met mijn lange benen. Ben 1m88. Qua postuur moet dat wel lukken. Ben een relatief mager ventje van 74kg.
Het overwegen waard. Rijd je zelf met een RS? Indien ja, wat zijn je bevindingen aub?
:oops: Ik heb (nog?) geen R1250RS. Tgv. van mijn werk zit ik voor lange tijd in het buitenland en blijft er buiten enkele uitstapjes met de Guzzi en een 2017 Tuono V4 Factory 8-) weinig tijd voor motorrijden. Mocht ik een woonwerk- en reismotor zoeken zou de R1250RS zeker hoog in mijn verlanglijstje staan (PS: ben ook 1m88). Succes met de keuze alvast!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Danny »

het licht voorover zitten
Beetje wennen voor de nek maar nooit pijn aan je kont :mrgreen:
GSA1986
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jan 2017, 18:18
Woonplaats: 1540
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door GSA1986 »

Ik heb nu een 1200GSA, hiervoor had ik een 1250GS. Deze combineer ik met een 1200RT. Dus nu een RT en GSA 1200.
De 1250 is er snel terug uitgevlogen wegens motorproblemen (hebben er veel last van) en ik echt nood heb aan betrouwbaarheid (enigste vervoermiddel).
Een jonge 1200 (GSA of RT) lijkt mij de meest aangeraden keuze qua duurbaarheid en prijs.
De 1250 moet nog een door ontwikkeling krijgen vooraleer die echt de 1200 kan evenaren.
De shiftcam is leuk maar hierdoor verliest de boxer zijn zo gegeerde karakter. En het verschil is niet van die aard dat je kan zeggen: wauw!
BMW moest iets doen tegenover de evolutie van de concurrenten en heeft dit zo prima aangepakt, doch moesten de waarden dan hoger liggen.
Ik heb de 1250 indertijd gekocht uit pure fiscale reden, maar met de miserie die ik daarmee gekend heb... sorry dan maar een tussentijdse oplossing met een jonge 1200 GSA. Binnen 2jaar zien we wel opnieuw of een 1250 de moeite is of het iets anders zal worden.

Qua GSA of RT... ik vraag me soms af waarom ik de RT nog heb, ik ben continue weg met de GSA omdat die mij persoonlijk meer aanspreekt in het motorrijden. Toch kan ik de RT niet weg doen, ondanks men madam er niet mee kan rijden wegens te zwaar en te groot, denk ik dat ik ooit spijt ga hebben als de RT weg zou zijn.
Het is en blijft een toerbuffel waar zelf de GSA niet kan aan typen, al heeft de GSA het speelse in zijn voordeel en daar ligt het hem mss...ik ben 1,93m groot en zit bij de GSA rechter en daardoor beter in positie om het speelse naar boven te halen.

Veel succes met je keuze
1200GS 2007(sold)
1200RT 2012
1250GS 2019 (sold)
1200GSA 2017 triple Black (daily)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Bob »

GSA1986 schreef:.ik ben 1,93m groot en zit bij de GSA rechter en daardoor beter in positie om het speelse naar boven te halen.
En wat met windbescherming ten opzichte van de RT? Na 35 jaar motorijden, waarvan het merendeel in een tijdsgeest waarin er niet gesproken werd over oordoppen, heb ik wel wat last van gehoorschade en probeer ik windgeruis maximaal te voorkomen. Vandaar mijn vraag, ik ben ongeveer even groot, dus jouw ervaring is wel relevant voor mij.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Danny »

Er gaat niks boven goede oordoppen Bob...
Op eender welk model :mrgreen:
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door de Ron »

IK heb ook sinds 2007 constant met een R1200RT gereden. Nu, met een beetje ouder te worden voelde ik dat ik de RT niet meer kon rechthouden wanneer ik uit evenwicht geraakte, heb hem al een paar keer zachtjes moeten neerleggen toen in uit balans geraakte. Een 10-tal jaar geleden was dit niet waar geweest en kon ik hem gemakkelijk terug recht trekken.... Nu kon ik een koopje doen voor een R1200R met weinig km-ters, qwa gewicht is het toch een 30 à 40 kg minder dan een RT. Ik kan nu ook beter met de beide voeten plat aan de grond wat met de RT niet ging. Op de R1200R plaatste ik een hoger ruitje en ik kon er nog zijbakken voor vinden in okkasie. Is zeker niet dezelfde luxe dan een RT maar ik voel er mij zekerder op en ik denk dat ik er ook overal mee geraak. Het voordeel is wel dat met het lagere gewicht, de moto ook wat vinniger is. Ik heb beiden een tijdje gehouden en heb de RT dan toch maar verkocht, een veel te goede machine om te lang te laten stilstaan, de passagier is nu natuurlijk wat minder tevreden...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
GSA1986
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jan 2017, 18:18
Woonplaats: 1540
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door GSA1986 »

Bob schreef:
GSA1986 schreef:.ik ben 1,93m groot en zit bij de GSA rechter en daardoor beter in positie om het speelse naar boven te halen.
En wat met windbescherming ten opzichte van de RT? Na 35 jaar motorijden, waarvan het merendeel in een tijdsgeest waarin er niet gesproken werd over oordoppen, heb ik wel wat last van gehoorschade en probeer ik windgeruis maximaal te voorkomen. Vandaar mijn vraag, ik ben ongeveer even groot, dus jouw ervaring is wel relevant voor mij.
Iedereen spreekt en gaat ervan uit dat een RT betere windbescherming heeft dan een GS(A).
Ik vind van niet, bij de RT kom ik meer boven het scherm uit dan bij de GSA, de zijdelings wind stroomt bij een GSA betere weg dan bij een GS. De GSA en RT zijn qua zijdelingse wind hetzelfde, enkel is de hoogte van het scherm (kan je op beide modellen mee spelen en aanpassen) bij de GSA meer beschermend.
Ik voel dit aan de hals en het windgeruis.

Wat de oordoppen betreft: ik heb hierin geïnvesteerd en heb op maat gemaakte oordoppen. Kosten redelijk wat geld maar de moeite op langere termijn.
1200GS 2007(sold)
1200RT 2012
1250GS 2019 (sold)
1200GSA 2017 triple Black (daily)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door Bob »

GSA1986 schreef: .../... Iedereen spreekt en gaat ervan uit dat een RT betere windbescherming heeft dan een GS(A).../...
Ik ga daar niet à priori van uit, anders zou ik je de vraag niet stellen ;-) Bedankt voor je reactie dus, alweer nuttige info voor mij :thumbright:
GSA1986 schreef:Wat de oordoppen betreft: ik heb hierin geïnvesteerd en heb op maat gemaakte oordoppen. Kosten redelijk wat geld maar de moeite op langere termijn.
en
Danny schreef:Er gaat niks boven goede oordoppen Bob...
Absoluut! Ik héb ook enkele sets, eentje voorzien door de werkgever en ook twee paar zelf betaalde. Mijn oudste set (van Laperre) is voor de vorm van mijn oren de meest geschikte. Maar die vorm evolueert ook met de tijd, dus de oordoppen zijn aan vervanging toe omdat ze niet goed meer afsluiten.

Daarnaast blijk ik niet enkel oud en stilaan doof, maar ook hardleers te zijn :oops: Ik neem me telkens voor om de oordoppen in te doen, en vergeet dat dan weer tot ik al aan het rijden ben, waarna ik te lui ben om opnieuw te stoppen :mrgreen: Maar ik moet er echt op gaan letten, ik krijg last van permanent oorsuizen en hoge tonen doen ronduit pijn. Daarom ook dat ik overweeg om een andere moto te kopen. De viercilinder van de S1000XR is qua motorkarakter helemaal mijn ding, maar het is ook een erg luidruchtig baasje. Je vindt daarenboven wel meerdere aftermarket uitlaten, maar die maken allemaal nog meer lawaai :-( Het geluid van de boxer is minder scherp, eerder een geroffel bestaande uit bas-tonen, en daar heb ik nauwelijks last van. Ideaal zou zijn (voor mij): het viercilinderblok dat maar net zoveel geluid maakt als mijn R1100RT 20 jaar geleden :-P Die werd destijds hier op dit forum al eens als "stofzuiger" omschreven :lol:

Maar terug on topic: ik zal beginnen uitkijken dus naar een mooie tweedehands R1200GSA vanaf 2017 (Euro 4) :thumbleft:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door smignon »

men op maat gemaakte oordoppen hebben me uiteindelijk 90€ gekost (na aftrekt van de korting en terug betaling van de "ziekekas" :)
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door st1100 »

Ik deel jullie euforie niet. Ik heb smallere gehoorgangen en heb zelf op maat gemaakte oordoppen. Ook oa van laperre en bij mij komen die los de eerste keer dat ik m’n hoofd meer dan 90° moet draaien bv op een hoek van een straat. En tijdens een concert enz is dat geen probleem je duwt er even tegen en ze zitten weer strak. Echter onder de helm kan je er niet bij .... en dat is dan evengoed als zonder rijden.(is ook meteen de achilleshiel van op maat gemaakte oordoppen , ze zijn maar zo goed als ze afsluiten. En idd het model van de gehoorgang kan veranderen)

Op maat gemaakte oordoppen met een ‘muziekaal’ filter om toch veilig van concert te kunnen genieten , zonder dat de klank naar de kl**en is , ja zeker!

Maar op de moto.... geef mij maar comfortabel mousse exemplaren. Ik gebruik Quies met een demping van -35dB. Zitten strak en comfortabel elke keer opnieuw. Alleen om de zoveel keer weggooien en een nieuw stel gebruiken :wink:


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door bert111bel »

Danny schreef:
het licht voorover zitten
Beetje wennen voor de nek maar nooit pijn aan je kont :mrgreen:
Ook juist , ik zit met de k1200gt veel rechtopper ( lol ) dan voorheen met mijn cbrxx1100 en nu moet ik een niergordel aandoen anders heb ik na 200-300 km rugpijn ... maar het moet gezegd , op de cbr1100 had ik dan wel kniepijn ... dus het één is het ander hoor :grin:
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: R1250 GS Adventure of R1250RT? Advies gevraagd

Bericht door JohanDB »

Ik rij toevallig met beide motoren... een 1250GSA privé/zelfstandige rijschool in bijberoep en een 1250RT op het hoofdberoep (ja bij die firma...)

't is zeer moeilijk aan te geven wat voor jou de beste zou zijn want het zijn beiden nagenoeg perfecte moto's, alleen, het is maar wat je wil natuurlijk.
De bescherming tegen de elementen is uiteraard beter op de RT en die z'n uitlaat is ook wat stiller dan die van de GSA.
Ik meet 1,86m en als ik lang op de RT zit krijg ik wel wat last in de knieën omwille van de wat scherpere kniehoek maar dat heeft vooral te maken met een judoverleden. Zadelpijn heb ik op de RT nagenoeg niet en da's op de GSA wel het geval, zij het na ettelijke uren. Verder laten beide moto's een zeer comfortabele zithouding toe, uiteraard verschillend.

Manoeuvreren aan trage snelheid bekijk ik nogal vanuit rijtechnisch standpunt en dan moet ik zeggen dat dit op zowel de RT als de GSA prima lukt. Ik zei echt geen supergroot verschil in de handelbaarheid van beide modellen, als is de draaicirkel van de GSA wel een stuk korter omdat het stuur simpelweg verder draait ... en zonder neerbuigend te doen maar dan moet je wel al technisch genoeg onderlegd zijn om de volledige stuuruitslag te benutten natuurlijk.

Een RT laat veel speelser en sneller rijgedrag toe dan je hem op basis van zijn uiterlijk zou nageven (2'01 rondje Zolder), de GSA gaat zeker even snel en heeft dan weer meer grondspeling en langere veerwegen als dat je ding is.
Wat ze de RT bij BMW nu wel al hadden mogen meegeven is het digitale dashboard, daar hinkt de RT nu echt wel achterop.
Als hobby rij ik regelmatig in wielerwedstrijden mee (heeeeel rustig nu :cry: ) en dan is de GSA echt mijn favoriete werkpaard, geen kasseistrook of verkeersdrempel te hoog of hij verteert ze wel. Daar zie ik collega's met hun RT of GT anders opwippen :shock:
Kortom, zoals mijn gebruik nu verdeeld is tussen de eigen GSA en de werk-RT vind ik het helemaal prima :lol: (luxepaard, i know :lol: )
Plaats reactie