Sputterend optrekken R1200GS 2007

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gcgt@skynet.be
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 16:43
Woonplaats: Oosterzele Scheldewindeke

Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door gcgt@skynet.be »

Beste R –lovers , ik heb een probleempje met mijn 1200 GS van 2007.
Bij het optrekken , koud of warm, begint de motor te sputteren. Bij het doortrekken naar volgas ,moet ik er wel bijzeggen, is het precies of er een paar bougies uitvallen. Indien ik langzaam naar hetzelfde hogere toerental ga heeft ie het niet. Aan de bougies kan ik niets merken. Ik heb deze trouwens vervangen , zonder resultaat.
Ikzelf heb geen toestel om uit te lezen maar misschien weten de ervaren techneuten onder jullie of dit een gekend probleem is ?
Guido
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door bert111bel »

heeft hij regelmatig onderhoud gehad ?? wat /waar tank je ? flesje carb/injectie ingieten ?
is de grootste dooddoener
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door jos.gs »

meer dan waarschijnlijk een stifbobijn(bougiekop) stuk.
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door Danny »

Inderdaad trek die primaire bobijnen eens los, geen draziverschil dan zijn ze kapot
gcgt@skynet.be
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 16:43
Woonplaats: Oosterzele Scheldewindeke

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door gcgt@skynet.be »

Onderhoud en herstellingen voer ik zelf uit . Echter , wegens te weinig km (5a6 duizend /j) voer ik ieder jaar een periodiek onderhoud uit . Het enige wat ik niet kan is uitlezen . Ik dacht ook aan een bobijn kop maar het probleem is dat de motor niet continu sputtert en al zeker niet op ralenti . Ook niet als ik bij stilstand gas geef . Van de bougies kan ik alvast niets aflezen maar heb ze nu toch vervangen zonder resultaat . Deze hadden ongeveer 15000 km.
het volgende wat ik ga proberen is de benzinefilter vervangen . Deze gaat ondertussen ook al rond de 15000 km mee.
Met de carburator/injector reiniger ga ik nog even wachten. Ik tank 90% aan dezelfde pomp en heb nog nooit problemen gehad . De benzine filter is wel degelijk meen ik maar misschien geeft de injector reiniger wat smering .
Ondertussen tracht ik bobijn koppen van iemand te lenen . Ik zie anders geen mogelijkheid om de bobijn te testen .Dat wordt dan ook 4 x test rijden.
Guido
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door jos.gs »

mogelijks kun je zien welke bobijn kop is doorgebrand, en/of die met een verbrande geur is de kapotte (ik gok op de rechts primaire)
Danny
Berichten: 6457
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door Danny »

Benzinefilter vervangen...goodluck. niet apart te koop.
Kost een flinke duit, zou ik niet doen alvorens bobijnen te testen
Hoeveel km staan erop.

Enbeh zelf onderhoud is mooi maar als je constant moet lenen ist ook vervelend.
Hoe reset je adaptiewaarden dan, synchro etc
gcgt@skynet.be
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 16:43
Woonplaats: Oosterzele Scheldewindeke

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door gcgt@skynet.be »

Danny, mijn enige handicap is dat ik geen toestel heb om uit te lezen en te resetten . Ik heb dan ook nog geen noemenswaardige problemen gehad . En als er al problemen waren, waren die meestal in een klein hoekje te vinden .
Lenen is normaal mijn gewoonte niet. Maar het is nu dat of mijn motor binnen steken bij verdeler die maar al te graag van alles vernieuwd . Het is de eerste keer dat ik iets dergelijks kan lenen bij een vriend . Daar dienen vrienden voor en ik zou meteen hetzelfde doen . Trouwens , moest iemand mij een tip kunnen geven om een betrouwbaar uitleestoestel aan te kopen , laat maar komen he.
Danny, wat de benzinefilter betreft , heb je gelijk . Het is een ander systeem . Ik heb deze een paar jaar geleden er al eens uitgehaald en gans het zooitje gespoeld . (Zo maar bij wijze van onderhoud).
Dus meer kans op bobijn kop maar uiterlijk is er niets aan te zien (of te ruiken).
Het komt wel in orde.
Guido
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door bert111bel »

gcgt@skynet.be schreef: Met de carburator/injector reiniger ga ik nog even wachten. .
Guido
Mijn mecano giet er regelmatig eens een flesje in , is niet kwa kost het eind van de wereld ..
en altijd aan dezefde pomp tanken is ook geen garantie , ze hadden misschien net voor jij kwam tanken het ganse spul gevuld , dan roert ook alles dooreen..
Ik tank met mijn k1200 2007 altijd 98ron ...omdat dit op het tankdeksel staat , is misschien niet beter dan 95ron maar tja , het staat erop :grin:
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
gcgt@skynet.be
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 16:43
Woonplaats: Oosterzele Scheldewindeke

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door gcgt@skynet.be »

Het euvel is dus opgelost. Wat ik ook al dacht één bobijn kop.
Voordien had ik toch nog eens de injectoren gereinigd en getest onder druk . Vervolgens de benzinepomp en filter unit eruitgehaald , gedemonteerd compleet gereinigd en gespoeld. Er is heel wat zwart sop uit de filter gekomen maar zonder resultaat .
Uiteindelijk had ik nog een tool , nl. een hitte laserpistool. 5 cm buiten de cilinders gemeten op de uitlaatbuis had de rechtse kant bijna 100° minder . Deze kant de primaire bobijnkop eens vervangen (geleend) en meteen prijs . Dus Jos.gs , jij had goed gegokt . Je bent preciezer dan zo'n GS-911 toestel want daarmee lukt het blijkbaar niet .
Guido
gcgt@skynet.be
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 16:43
Woonplaats: Oosterzele Scheldewindeke

Re: Sputterend optrekken R1200GS 2007

Bericht door gcgt@skynet.be »

Graag gedaan.
Plaats reactie