ernstige nevenschade door defecte starter

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JANDS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2020, 15:31
Woonplaats: NINOVE

ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door JANDS »

Gedurende reeds vele jaren ben ik een trouwe bezoeker/lezer van jullie forum en volg ik het wel en wee van de eigenaars van BMW Boxermotoren. Ikzelf ben sinds zes jaar in het bezit van een R1200RT - bouwjaar 2011 . Gedurende zes jaar was er geen enkel probleem met mijn motor tot de Coronacrisis toesloeg... Toen ik midden de maand maart de motor startte gebeurde dat precies in 2 stappen... bij het induwen van de startknop was het net of er gedurende een fractie van een seconde niet genoeg batterijspanning voor handen was waarna de motor zich dan bijna onmiddellijk herpakte en probleemloos aansloeg. Dit fenomeen manifesteerde zich niet bij elke startpoging. Bij het rijden met de motor was alles normaal, vandaar dat ik me niet te veel hieromtrent maakte, ik heb ook niet zo veel kaas gegeten van motortechniek. Begin deze week kon mijn motor eindelijk op onderhoud bij mijn officiële BMW-concessiehouder. 's anderdaags kreeg ik evenwel een telefoontje met de melding dat er iets mis was met de startmotor en dat er een stukje van de startmotor moest vervangen worden omdat anders de motor ernstig defect kon raken. Ik gaf uiteraard mijn fiat om het betrokken stuk te vervangen (originele BMW prijs 550 EUR, alternatief van een ander merk 205 EUR). Wat later kreeg ik echter een nieuw telefoontje van de concessiehouder. Bij het vervangen van de startmotor of een stuk ervan bleek dat de ravage reeds was aangericht... het vliegwiel en nog een as of zo zouden zwaar beschadigd zijn...De technieker sprak van een 'worst case scenario' en zal me waarschijnlijk morgen een bestek van de herstellingskosten laten geworden, doch ik dacht zo wel een beetje te kunnen afleiden dat het defect in feite een beetje gelijk staat met een 'economische total loss' gelet op de leeftijd en de km-stand (86000km). Heeft één van de techniekers en ervaringsdeskundigen op het forum enige ervaring met dit defect. Iemand enig idee van een eerlijk kostenplaatje op basis van mijn vage omschrijving. Iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak: motor voor een appel en ei overlaten aan de concessiehouder en op zoek gaan naar een ander exemplaar, motor laten ophalen door een andere BMW-motortechnieker uit de omgeving van het Aalsterse (waar en hoe vind ik die dan???) Alle info is welkom, waarvoor alvast dank.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door Droozy »

Aan de hand van uw omschrijving lijkt mij dit toch zwaar overdreven, indien er geen zwaar "geratel" hoorbaar is geweest gedurende meer dan "langere" tijd kan volgens mij de starterkrans op het vliegwiel nooit ernstig beschadigd zijn geraakt. Ik heb geen ervaring met de 4 kleps boxers (er zijn betere experts op dit forum daaromtrent, hopelijk reageren ze asap).
Bij de laatste 2 kleppers wilden de (gelijmde) magneten van de startmotor wel eens lossen, wat ook wel voor bepaalde ellende kon zorgen, maar toch niet van die orde!
Ik ben toch wel benieuwd hoe dit verhaal (hopelijk tot een goed) einde komt.
R100RS/R100R Mystic
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door alfa »

Tweedehands vliegwiel zal je zeker vinden, enkel werkuren??
Laat dat uitvoeren bij een goede huis mekanieker die je hier wel kan vinden. Danny of Dirk?
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door aantzeetje »

ik vraag me af hoe ze die schade vastgesteld hebben van het vliegwiel en die as????
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door alfa »

aantzeetje schreef:ik vraag me af hoe ze die schade vastgesteld hebben van het vliegwiel en die as????
ééns starter eruit zie je de tanden van vliegwiel, straf dat die tanden hun duimen hebben moeten leggen tov tandwieltje starter .
Metaal van vliegwiel is harder dan tandwieltje starter.
Net zoals de tanden van koppelingsplaat , die hardheid is ook minder dan tanden van prise-as boite, en dat heeft een duidelijke reden.
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door aantzeetje »

Alfa, vandaar mijn vraag. Dat de starterkrans van het vliegwiel beschadigd werd leek me ook heel straf. En een as beschadigd? De enige die daar in de buurt zit is die van je pignon?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Muug
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2013, 13:38
Locatie: East Flanders Fields

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door Muug »

Droozy schreef: Bij de laatste 2 kleppers wilden de (gelijmde) magneten van de startmotor wel eens lossen, wat ook wel voor bepaalde ellende kon zorgen, maar toch niet van die orde!
Zelf mogen meemaken met mijn R80GS van 1995.
Zondag nog een mooie rit gedaan, maandagochtend drukte ik op de startknop en KLABANG de startmotor was om zeep.
Losgekomen magneten,door de "mixer" van de rotor gedraaid. :shock: :shock: :shock:
Valeo eruit, en een goeie ouwe Bosch er weer in.
http://www.motorpraat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door OlivierToebosch »

wat is eigenlijk de juiste keuze voor zo'n nieuwe starter (op een 1150RT)
er zijn schijnbaar verschillende merken....
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
JANDS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2020, 15:31
Woonplaats: NINOVE

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door JANDS »

Vooreerst dank voor de tips waarvan sommige letterlijk en figuurlijk van 'goudwaarde' bleken te zijn.
Ondertussen werd mijn motor werd hersteld door een gepassioneerd BMW-sleutelaar en ... Beemertje snort als nooit tevoren.
Ook het starten verloopt opnieuw probleemloos en nu hoor ik daar inderdaad ook een merkelijk verschil met het verleden. Vermoedelijk is er in het verleden ooit eens een intern mechanisch incidentje geweest dat de starterkrans wat beschadigd heeft en heeft deze gedurende lange tijd steeds beetje bij beetje meer schade (noem het gerust ravage) aangericht aan de tanden van het vliegwiel. Nu het probleem werd verholpen door de starter en het vliegwiel 'efkes' te vervangen. Van het beschadigde tandwieltje van de starter heb ik geen foto genomen, maar van de schade aan het vliegwiel heb ik wel wat beeldmateriaal voor de liefhebbers . 1e foto toont het beschadigde vliegwiel in de motor na demontage van de starter, 2e foto toont de tanden van het vliegwiel zoals ze er horen uit te zien en foto 3 toont de toestand van de beschadigde tanden van het originele vliegwiel.
Hopelijk opnieuw vertrokken voor nog vele probleemloze kilometers.


https://imgur.com/UdxLmIR
https://imgur.com/GWbvk84
https://imgur.com/TtmST5h
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door aantzeetje »

Dank je voor je feed back. Starterkrans ziet er inderdaad niet meer zo "apetijtelijk' uit. De bendix kan ik me voorstellen.
In elk geval heeft jouw hobby sleutelaar je heel wat geld bespaard.
Er was je eerst ook verteld dat er een as zou beschadigd zijn (wat iedereen al vreemd vond). Info hier over?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
JANDS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2020, 15:31
Woonplaats: NINOVE

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door JANDS »

aantzeetje schreef:Dank je voor je feed back. Starterkrans ziet er inderdaad niet meer zo "apetijtelijk' uit. De bendix kan ik me voorstellen.
In elk geval heeft jouw hobby sleutelaar je heel wat geld bespaard.
Er was je eerst ook verteld dat er een as zou beschadigd zijn (wat iedereen al vreemd vond). Info hier over?
Bij de technische uitleg door de concessiehouder had ik inderdaad iets opgevangen van een kapotte as die mee aan de oorzaak van het defect zou gelegen hebben. Vermoedelijk werd daar verwezen naar de as van de startmotor.... en heb ik dat met mijn gebrekkige kennis over een startmotor en een starterkrans verkeerd ingeschat. In elk geval moest er geen as vervangen worden.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door aantzeetje »

als je start slaat de bendix van de startmotor uit. Die zal wel wat slagen gekregen hebben met die afgebroken tanden op je starterkrans met een gebogen bendix-as als gevolg.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door Droozy »

Idd, die starterkrans heeft afgezien, ik geloof het als U zegt dat het verschil duidelijk hoorbaar is met voorheen.
Gelukkig heeft iemand dit voor U kunnen fiksen, eind goed, al goed :thumbright:
R100RS/R100R Mystic
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: ernstige nevenschade door defecte starter

Bericht door ferdi »

lijkt wel een zaagblad in plaats van een starterkrans .....
Plaats reactie