Carbtune

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Hallo,
ik zoek iemand liefst regio Oost/ West -Vlaanderen die me wegwijs wil maken in het gebruik van een carbtune, natuurlijk voor mijn RT eens juist af te stellen maar vooral om know-how op te doen zodat ik er dan later ook anderen mee kan helpen. De carbtune heb ik al jaren maar nog nooit gebruikt door mijn eerdere motoren, Pan European en ik 5 jaar niet kon rijden.
Het gaat me zeker niet om gratis hulp of kennis te kunnen krijgen want ik wil hier wel een vergoeding voor geven maar vooral om kennis op te doen.

Ik mag van mezelf zeggen dat ik technisch heel goed mijn plan trek en ondanks mijn medische toestand nog een koppeling vervangen heb van een auto bij mij op de oprit zonder brug of put. Het was voor een buur in nood die door de corona problematiek opnieuw het autootje in het verkeer moest zien te brengen ( Skoda Fabia 1.6 tdi ).

Tot nu toe verving ik aan mijn RT alle olien, remschijf en blokjes achteraan, nieuwe dichtingsring aan het cardanhuis en een nieuwe koppelingskabel met juiste afstelling van de koppeling en modificatie van het hendel zodat de nieuwe kabel blijft meegaan.
Ik heb hem ook nog niet lang en heb er nu +/- een kleine 1000km mee kunnen rijden.

Ik zou hulp of raad ten zeerste op prijs stellen en ook anderen hier in het forum in de toekomst eventueel willen helpen.
Grts
Paul
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Beste mensen,
ik heb ondertussen alweer een beetje een (medische) lijdensweg achter mij maar het gaat weer vooruit en dat is in deze tijden voor iedereen belangrijk.
Nu ook weer tijd en geduld om opnieuw voorzichtig de baan op te gaan maar,

bij deze nogmaals mijn oproep of er iemand bereid is me te helpen met de afstelling van mijn RT daar ik er vandaag naar uit keek om eindelijk weer eens te kunnen rijden maar eerlijk gezegd durf ik niet daar ik angst heb in panne te vallen en wel om volgende redenen.

De RT start onmiddellijk, zonder standgas (choke) in te stellen en blijft heel mooi draaien rond de 1000 rpm zonder opmerkingen maar van zodra ik een beetje gas geef en bv wil houden rond 1100rpm geeft ze om de zoveel seconden een "overslaan" ik weet anders niet hoe ik het moet beschrijven.

Ze neemt goed gas aan maar ik heb hierbij ook niet overdreven, ze valt niet stil, davert niet maar om erger te vermijden heb ik ze niet al te lang laten draaien laat staan rijden (belasting).

Ik heb een carbtune maar door de medische problemen en de combinatie van kleppen regelen zou ik dit heel graag samen doen met iemand met kennis van zaken.

Coronamaatregelen respecteren zijn zeker geen probleem, ook is er plaats en zou ik ervoor zorgen dat de RT ontmanteld is zodat ook de onderste poelie te gebruiken is indien nodig.
Voor spijs en drank wordt ook gezorgd alsook de enorme dankbaarheid!

Ik woon in Hooglede bij Roeselare en vandaar nogmaals mijn reup.
Ook oprechte dank voor de technische info die ik via mail mocht ontvangen, ik vertrouw mezelf veel toe maar een boxer afstellen (kleppen stellen en synchroniseren) heb ik nog nooit gedaan en weet/ken ik eenvoudig niet.

Uiteraard tegen vergoeding daar ik hier zeker waarde op leg.

Ik vertrouw het ook niet ergens naartoe te rijden daar ik bij dit fenomeen geen goed gevoel heb.

Verder wens ik iedereen een fijn en veilig weekend en blijf vooral gezond!!!
Grts,
Paul
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Kleine update,
ik heb nu rustig tijdens het weekend zelf de kleppen gesteld, mijn inziens was dit wel nodig, en dank zij de tips en bronnen is het me met veel geduld en keer op keer opnieuw controleren gelukt.

Alleen de synchronisatie lukt me niet, ik heb de indruk dat de motor enorm naar benzine ruikt GEEN LEKKAGES en de dop is DICHT.

Het overslaan na het starten eerder deze dagen is na het kleppen stellen weg en ze draait zo rond de 1100rpm.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Grts
Paul
Benji01
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 21:34
Woonplaats: Hoeselt

Re: Carbtune

Bericht door Benji01 »

Paul, wat lukt er niet bij de synchronisatie?
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Hallo,

ik heb de carbtune aangesloten zoals het hoort, dus korte eindje met buisje onderaan de gasklep.
Choke kabel geen speling.
Speling aan het stuur ( dus het beetje afstand dat ik de kabel uit de stelmoer ) kan trekken max 1mm.
Beneden links en rechts ken ik aan de stelmoeren ongeveer een 5mm uittrekken aan speling, als ik daar dan begin te regelen dan verhoogt alleen mijn stationair rpm maar de levels swingen uiteen op de carbtune.

Ik ben er me van bewust dat ik iets verkeerd doe of tenminste een volgorde niet respecteer maar gelijk hoe, ik krijg ze niet synchroon.

Grts
Paul
Benji01
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 21:34
Woonplaats: Hoeselt

Re: Carbtune

Bericht door Benji01 »

Het stationair toerental regel je met de messing schroeven, de stelmoeren gebruik je als je gas geeft tot+/- 3000 tr/min.
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Ok, super, ik probeer het vandaag of morgen nog eens, de tupperware is er toch nog af, merci voor de info en fijne dag nog.
Grts Paul
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Succes bereikt, ik ben steeds afgegaan op het uitslaan van de beide levels, en inderdaad dit speelt geen rol, dank zij de tip en met veel GEDULD ( heb vastgesteld dat ik dit soms met 55 nog moet leren ) en afgaan op het gevoel is ze naar mijn gevoel synchroon, zowel stationair als tot kort over 4000rpm houden, draait.
Kwiklevels gaan mooi gelijk op en keren terug gelijk op stationair.

Ze draait mooi rond nu, reageert nu ook op korte gasstoten, en valt na 25 meter rijden en koppelen voor een kruispunt niet meer stil....
Ik heb de hele namiddag nodig gehad uit respect voor het afkoelen tussendoor en ook voor mezelf (longkanker) en vooral te luisteren en voelen hoe de boxer reageert.

Ik ben blij, jammer dat het nu regent in Roeselare en dat ik sinds lang een pint op mijn succes gedronken heb anders was ik serieus gaan bollen!
Bedankt mijn problemen te kunnen meedelen en de tip!
Als iemand mijn toestel nodig heeft ben ik er graag bij. Het is effe zoeken maar eenmaal de truc vast is het een mooi resultaat.

Hopelijk gauw een treffen?

Grts Paul
stepkim9700
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
Woonplaats: oudenaarde
Locatie: Oudenaarde

Re: Carbtune

Bericht door stepkim9700 »

Hey paul

Welke olieen heb je gebruikt
Motor+ transmissie.

Heb de mijne ook nog niet lang
, ook wil ik mijn onderhoud zoveel mogelijk zelfdoen.
Omdat ik ook wa technisch aangelegd ben en zeker dat ik dat prettig vind van sleutelen.
Ingang kleppen 0.15mm
Uitgang 0.30mm

Motorolie 3.750l met oliefilter.
Boite 800ml
Cardanolie 230ml

Bougie best. BkR7EIX

Beste groeten peter uit
Oudenaarde
Laatst gewijzigd door stepkim9700 op 13 apr 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R850R 1999
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: Carbtune

Bericht door German Sheperd »

Goedemorgen Peter,
mijn excuses voor het late antwoord maar ik was een tijdje medisch out en had een beetje het interesse verloren.
Maar na regen komt zonneschijn.
Ik heb Motul 20W50 olie erin.
Boite en cardan is Gear Lube van Kroon 75/90 of 85/90, ik moet het nog nakijken.

Klepspeling is inderdaad 0,15 in en 0,30 out.
KOUDE TOESTAND, met de Carbtune gaat het nu, dankzij hulp van het forum hier, goed.

Mocht je interesse hebben kunnen we misschien zeker eens afspreken voor een tourke Vlaamse ardennen of Heuvelland en wie weet sluiten er zich hopelijk nog een paar rijders mee aan?

Ik ben voor iedereen gelukkig dat deze rot ellendige periode voorbij is en dat hopelijk veel mensen gezond mogen zijn en blijven!
Veel groetjes uit Gits,
Paul

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Plaats reactie