Roadboek een must??

Doe je graag mee aan opiniepeilingen? Dan is dit de plek om je stem uit te brengen.

Moderator: mdc

Gebruikt iedereen nog een papieren roadbook ?

Ja, papier roadbook is een must ! Ik heb geen GPS.
9
7%
Ja, papier roadbook is een must, en we kunnen niemand verplichten een GPS aan te schaffen...
24
18%
Ja, ik heb GPS, maar heb ook graag de papieren versie extra voor eventuele knelpunten op te lossen
22
16%
Ja, ik heb GPS, maar ik wil het als souvenir
6
4%
Neen, ik heb GPS, en dat volstaat !
73
54%
 
Totaal aantal stemmen: 134

K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Roadboek een must??

Bericht door K1200GT »

WimLT schreef:OEI, hier verleg je de discusie wel effe, zeg ! Een verhoging van het lidgeld is altijd algemeen. Dat wil dus zeggen dat (momenteel) 51% van de leden zou moeten bijbetalen voor iets dat ze helemaal niet willen
We zullen dit maar beschouwen als :bsofftopic:
:oops: :oops: Ben het met je eens Wim; het was inderdaad Pandora's doos :silent: :wink: . Maar ik heb de indruk dat het voornaamste argument tegen roadbooks, de tijd en moeite zijn die de voorbereiding van zo'n ding vergt. Het leek me logisch dat diegenen die zich het werk op hun nek halen om een roadbook voor de club voor te bereiden, op een gepaste wijze voor hun tijd en moeite worden erkend/beloond. Nogmaals, ik wil geen stok in het hoenderhok gooien, en nog minder mij met zaken bemoeien die mij als (passief) lid niet aangaan.

PS: Zonder de slimmerik te willen uithangen: om kopieerkosten (en onnodig boomvellen) te vermijden zou je ipv de hardcopies van de roadbooks bij de start te verdelen, ze als pdf files op de site kunnen posten, waar de leden ze dan voor de rit kunnen laden (net zoals een GPS file) en zelf afdrukken (dit impliceert wel dat je toegang hebt tot een printer).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door WimLT »

RUSOR schreef:Diegene die een roadbook willen hebben misschien geen GPS en daarom misschien ook geen computer en daarom krijgt ge hier misschien een verkeerd beeld :idea:
Als we daarvan moeten uitgaan, heeft heel dit topic met bijhorende poll, totààl geen zin :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door JH. »

De mooiste beloning is nog steeds de apreciatie die je krijgt NA de rit... dus financieel belonen om een route te maken... NO way!
Ook al regent het pijpestelen en waait de wind op full orkaankracht..., steeds zijn er opnieuw die woorden... "prachtig, schitterend, subliem, heerlijk, mooi, bravo, chique.... Dit zijn woorden met meer dan dubbele fun.
Wie zich niet geroepen voelt om belangeloos een route te maken voor de club, die maakt er gewoon geen ... eenvoudig maar simpel.

Of het nu op roadboek of op een vel wc-papier staat.... Het doel is samen rijden!

Ik herinner me nog de momenten waarop ik aanbood om de routes om te zetten naar tomtom-file... Kritiek vanuit alle kanten en hoeken, en ik moest zelfs smeken om de routes te mogen omzetten... enkel voor die paar tomtommers onder ons was de argumentatie van de tegenstanders. Garmin was toen oppermachtig en de woorden "gewoon de route doorsturen en iedereen kan ze rijden" .... zijn op heden al lang achterhaald. Het merendeel van de garminners zitten elke week te klooien en te klungelen om toch maar die route in hun ding te krijgen... en toch de volgende dag te moeten vaststellen dat ze verkeerd zitten. Dus ook met een gps-route loopt het fout.

Ondertussen zijn we reeds twee jaar na de introductie van de tomtom-routes ... en de WimLT neemt die taak nu ter harte... en moet resultaat! Hij doet het goed. Ook de aangeboden route in gdb formaat (garmin) die als basis dient voor de vele omzettingen naar allerhande formaten is fel verbeterd door de maanden heen.... maar steeds loopt er wel iets mis... bij zowel tomtom als garmin...

... en dan is zo'n papieren velletje meer dan welkom om toch maar EXACT die route af te werken.

Maar...


Motorrijden met een club... waar de groepsgeest toch zo belangrijk geacht wordt... resulteert in uitspraken van "Ik rij graag alleen" - "In een grote groep rijden is niks voor mij"... enz... Mogen we daaruit concluderen dat bij velen enkel het terrasje tussendoor als groepsgeest ervaren wordt? Sommigen gaan zover dat ze zelfs niet willen rijden met een GS in de buurt... anderen met een RT of LT in de buurt... Tja... waar blijft die groepsgeest dan?

... oeps ... we wijken af...

Waar ging het hier weer over? Och ja... dat papieren gedoe!

Het hoort erbij... en misschien terug to basics en enkel en alleen maar het papieren velleke meer aanbieden??? Gedaan met gezever over omzettingen en foutgelopen trajecten... Opnieuw het groepsgevoel van ... "Daar vijfhonderd meter verder rijdt een moto.. Zou het ene van de onzen zijn... Oef.. ik zit toch nog juist op het traject... VLug eens kijken achterom om er iemand ook mijn richting uitgaat..."

Terug naar pure fun en motorrijden in een club!

... en in nood kunt ge da velleke nog gebruiken om uw gat mee af te kuisen :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door JüRgen »

Mensen die een rit maken voor de Club krijgen uiteraard hun kosten van het kopieerwerk terug betaald op voorlegging van de rekening, en op voorwaarde dat er ook een roadbook-exemplaar op het secretariaat terecht komt.
Verder krijgen deze mensen uiteraard respect van alle andere leden voor hun inzet, en worden zij ook uitgenodigd op de brunch tijdens het eindejaar, waar alle organisatoren samen gezellig het komende jaar samenstellen, alsook genieten van een verkwikkende wandeling, en aansluitend een brunch.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bosse
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:33
Woonplaats: Beveren
Locatie: Oost Vlaanderen
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door Bosse »

Beste vrienden,

Mits ik mijn naam hier met regelmaat zie vallen, wil ik toch even op deze topic als toerisme coördinator een antwoord schrijven.

Zoals hier boven ergens mooi aangehaald is, is het samenbrengen van BMW rijders om er samen er op uit te kunnen gaan, een van de belangrijkste doelstellingen van onze club. Of je nu oud of jong bent, met de laatste nieuwe motor rijd of eentje dat al 20 jaar mee gaat, dit speelt totaal géén rol.

Op deze basis moeten we dan ook bouwen om onze clubactiviteiten te organiseren. Dit wil zeggen dat we niemand mogen uitsluiten. Als we even naar deze poll kijken, kan ik enkel maar beamen dat de resultaten niets voorstellen. 45 personen, waarvan we zelfs niet weten of ze allemaal wel lid zijn, tov de meer dan 1800 leden dat onze club telt, is totaal geen representatief beeld. Daarbij vind ik dan persoonlijk de 24 antwoorden met een egotrippers tintje “ik heb GPS en de rest pfff….” vrij onsportief.

Ik lees hier ook ergens dat de kosten die gemaakt worden voor een papieren roadbook samen te stellen, niet opweegt tov de mensen die dit nog effectief gebruiken. Hier ben ik totaal niet mee akkoord. Een goede rit maken, of dit nu op roadbook of op GPS is, houd in dat de rit effectief gereden moet worden. Dus dit kan echt géén verschil maken. En de rit enkele dagen voor het plaats vinden nog eens te controleren, dit moet een goede organisator ook doen als deze enkel op GPS is. Natuurlijk is het makkelijker een rit op GPS te maken en ze één maal te rijden. Als er tijdens de rit werken zijn “No Problem”. GPS even een omweggetje laten maken en iedereen is gered. Wel, dit is niet de kwaliteit van ritten die wij als club willen afleveren aan de leden. Wij hopen dan ook dat onze organisators deze mentaliteit niet zullen aankweken. Het is nooit uitgesloten dat er op het laatste moment toch nog ergens werken opduiken, of ergens door een of andere locale activiteit een baan afgesloten is. Maar op deze manier wordt dit echt tot een minimum beperkt.
In het voorbije jaar hadden we een GPS rit waarvan het oorspronkelijke traject slechts voor 60% kon gevolgd worden. Wel, dit vinden wij spijtig.

Wat betreft het verschil in kosten voor het maken van een GPS rit of op roadbook, dit is nihil. Beide moeten toch minstens twee maal gereden worden. Kosten voor het kopieer werk worden door de club volledig vergoed. Tevens krijgt elke organisator een tussenkomst in zijn brandstof in de vorm van een tankkaart van €25. En zoals Jürgen reeds aanhaalde, worden alle organisators op het einde van het seizoen uitgenodigd op een etentje.

Zelf als organisator van ritten en reizen vertel ik altijd tegen de GPS rijders, lees ’s morgens het roadbook voor je vertrekt. Je mist anders belangrijke informatie. In het roadbook kan ik zetten “opgepast – gevaarlijke bocht – ruim nemen”. Maar de GPS gebruiker, die mist dit.
In de GPS kan ik niet zetten, bezoek met voucher gratis tussen 10°° en 11°°. Bij bezoek van stadje, is zeker dit niet te missen. Kan zo nog honderden voorbeelden aanhalen.
Door de jaren heen zie ik meer en meer dat mensen de stops missen. De roadbook gebruikers zijn deze nog nooit voorbij gereden.

Wij rijden hier zelf ook meestal op GPS, maar vorig jaar hadden we zelf op een zondagsrit zo een onaangename verrassing. Het WP van de middagstop stond wel op de route, maar was niet verwerkt in de route zelf als tussenpunt. Dit lag ergens in het midden van een stukje route van 9km. Gevolg, WP was op het scherm voorbij gekomen, maar niet opgevallen mits het niet nodig was om voor die 9km nog naar dit scherm te kijken. Om 14 uur stonden we moederziel alleen aan de eindstop. Hebben daar dan nog een uurtje gezeten en dan maar huiswaarts gereden. Niet tegenstaande dit een mooie rit was, vonden wij dit een verloren dag. Wij hadden ’s middags niet samen gezeten met onze BMW vrienden. Het sociale aspect hadden we niet gehad. ’s Avonds wat napraten en zeveren, neen dit was er ook niet. Vele mensen gaat het niet enkel over het rijden. Het sociale tussen de vrienden wat er rondhangt is veel belangrijker. Daarom is het ook belangrijk iets te zoeken waar je bij de start een tasje koffie kan drinken. ’s Middags samen iets kunt eten, en bij het einde samen wat kan napraten. Laten we dit allemaal weg, dan zul je zien dat het aantal deelnemers aan deze ritten, snel zal slinken.

Daar ik veel contact heb met de organisators kan ik jullie zeggen dat dit de vergoedingen voor de meeste mensen enkel bijzaak is. Zij doen dit omdat het samenbrengen van BMW vrienden hun in het hart zit. Het respect dat ze krijgen, de lovende woorden bij het einde van een rit, de dank woorden die hier geschreven worden, dit zijn de dingen die voor hen véél méér betekenen dan die €25 en het etentje.

Organiseren heb je in je hart, en dan speelt dit beetje extra werk om een roadbook uit te schrijven niet mee. Als organisator wil je iets organiseren voor alle leden van de club. En niet voor een select groepje. Daarom kies je voor beide, zowel roadbook als voor GPS. Zo stel je alle leden gelukkig.

Wel is het zo dat wij niemand kunnen verplichten om in het bezit te zijn van een GPS. Noch de organisators, nog onze leden. En dit willen wij toekomst gericht zo houden. Onze doelstelling is alle leden te voorzien van hun gerieven. Dit wil zeggen liefst de ritten zowel op roadbook als op GPS. Doch GPS kunnen wij niet verplichten.

Wat betreft de vraag en opmerking van het ter beschikking stellen van een Tripy.
Hierop kan ik als betatester van het eerste uur zeggen dat dit een onbegonnen zaak is.
Eerst en vooral zouden we dan verschillende toestellen moeten hebben, wat niet onoverkomelijk is. Maar iedereen die dit wil gebruiken moet de software instaleren en registreren. Dit kan met elk toestel slechts 5 maal en dan is het gedaan. Neen hier is geen weg naast daar er een sleutel berekening inzit tussen een key in de kabel, processor nummer van de PC en toestel dat gebruikt wordt. Maar als je niet gewoon bent hoe je de software moet gebruiken, dan kun je best eerst een cursus van een week gaan volgen alvorens je er iets uitkrijgt. Ik heb binnen de club al verschillende organisators gekend, die zelf een toestel aangeschaft hadden. Maar dit na korte tijd weer weg gedaan hebben omdat ze er niet konden mee werken.

Een organisator die software nodig heeft om een roadbook te tekenen, kan bij mij altijd een kopij krijgen van de roadbook editor van touratech. Neen, geen illegale versie. Ik heb deze met 2 registratiesleutels. Verschillende mensen binnen de club gebruiken dit. Anderen teken het zelf liever in Excel. Aan hen de keuze.

Wat betreft enkel GPS ritten hebben wij binnen de club besloten dit toe te laten, in beperkte mate. En deze in te vullen na het samenstellen van de kalender op vrije plaatsen.
Maar zoals vermeld in de infobrochure "wat en hoe voor het organiseren van ritten", staat nog altijd vermeld dat de organisator van een GPS rit, zorgt dat iedereen deze rit moet kunnen rijden. Dit houd in dat vb een copy van een kaart, met daarin de route ingekleurd of aangeduid, moet ter beschikking gesteld worden voor de niet GPS bezitters. Of dat er moet gezorgd worden dat deze mensen worden opgevangen en met iemand kunnen mee rijden. Dit wel met de gedachte, dat er niet vanuit mag gegaan worden dat iedereen zelf wel iemand vind. Dit is dan de taak van de organisator om dit op te volgen en in goede banen te leiden.

Samengevat.
De club wil zeker en vast zijn doelstelling naleven. Het sociaal samenbrengen van mensen met een zelfde passie “BMW-rijden”. Of ze nu een GPS hebben of niet. En daarom zijn we nog altijd voorstander, en dit zal niet veranderen zolang een GPS nog geen 10 jaar deel uitmaakt van de standaard uitrusting, om beide versies te voorzien voor onze leden. Wij willen niemand uitsluiten. Integendeel, wij willen iedereen samenbrengen. En dit is zeker en vast één van de belangrijkste punten waarom iemand voor de leden van zijn club, iets wil organiseren.


Vriendelijke groeten,

Bosmans Peter, alias Bosse.
Toerisme coördinator BMWMCVL
De KorreRT
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:38
Locatie: Kallo

Re: Roadboek een must??

Bericht door De KorreRT »

Peter en alle lezers ,dit jaar de K-Tour gereden op 27/04/08 de tekeningen waren gewoon getekend zonder PC en ook dat ging heel goed,teksten en afstanden gewoon geschreven ,daaraan zie je dat ge geen PC held moet zijn om een rit samen te stellen Verder zou ik alle inrichters willen danken voor het vele werk dat ze leveren om ons een prettige ritten te bezorgen ,doe zo verder MANNEN
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door WimLT »

:bsofftopic: en toch ook weer niet.

Er waren ook (minstens) twee ritten met alléén roadbook. Hoe werden daar de gps-rijders opgevangen :shock: :scratch:

Meer en meer gps-rijders (waaronder ikzelf) kennen de ballen van roadbookrijden, hé :oops:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Roadboek een must??

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, dan moeten ze 't maar leren lezen hé, is echt geen rocketscience zulle ;)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door Tazke »

Ik heb ook nog nooit nen roadbook gebruikt.
Maar als ik er zie staan in sommige magazine's geraak ik er wel aan uit.
Dus dat kan niet zo moeilijk zijn he (als ik dat kan :clown: ).
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Roadboek een must??

Bericht door Iron Gonzo »

bij mijn roadbooks zit zelfs een gebruikshandleiding.
je moet ze dan wel effe lezen uiteraard :-?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Roadboek een must??

Bericht door Toedel »

Zeg mannen, dat is hier weer een rare disussie aan het worden. De vraag was gewoon : voor wie moet een roadbook nog ?
Het antwoord is denk ik nu wel duidelijk, de 2 systemen hebben allebei aanhangers. Daar is niks mis mee.

Maar wat opvalt is dat er alwéér kritiek wordt gegeven en hatelijke opmerkingen worden gemaakt op mensen die een andere mening hebben. AMAAI zulle. Is het nu zo moeilijk om een beetje aardig tegen elkaar te zijn ?

Ik ben een overtuigd GPS rijder, maar vind het OK dat er roadbookrijders zijn. Waarom zou ik daar een probleem mee hebben ? Ieder zijn goesting. En ik vermoed dat roadbookrijders ook wel begrip kunnen opbrengen voor GPSrijders die geen roadbook lezen. Emails en brieven bestaan ook naast elkaar. Het is juist de diversiteit die het interessant maakt.
Als de roadbookrijders de GPSrijders opvangen en andersom is er toch geen probleem ?

Waarom elke discussie moet uitdraaien op haat en nijd ...
Is dat de bmw-mc-vl waarvan ik lid ben ?
Laatst gewijzigd door Toedel op 25 nov 2008, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door WimLT »

Toedel schreef:Waarom elke discussie moet uitdraaien op haat en nijd ...
HOW ... niet overdrijven, hé Toedeltje :wink: Dat lees ik hier zeker niet, hoor :-)

Losstaand van het feit of je, zittend in uwe zetel en lezend in een boekske, die roadbooks wel dénkt te kunnen volgen (daar kan ik dat ook nog wel), heb je nog geen RBroller, hé. En waarom zou je daar nu nog in gaan investeren.

Ik wou alleen maar aantonen dat àls de RB-rijders moeten worden opgevangen op gps-ritten (kaartje ofzo), dit omgekeerd ook zo zou moeten zijn. Punt. Maar hoe ? Allemaal achter één RB-rijder :-P

Nu goed, ik vrees dat het systeem uiteindelijk toch ten dode opgeschreven is hoor. De vooruitgang, weet je wel. Tot zolang ieder zijn meug. Absoluut geen probleem mee :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door Tazke »

WimLT schreef:Losstaand van het feit of je, zittend in uwe zetel en lezend in een boekske, die roadbooks wel dénkt te kunnen volgen (daar kan ik dat ook nog wel), heb je nog geen RBroller, hé. En waarom zou je daar nu nog in gaan investeren.
Ik besef ook maar al te goed tussen het lezen in uwe zetel en al rijdend een groot verschil is. Maar wat ik gewoon bedoel is : als je het al snapt, dan lukt het op de weg ook wel. Je zal je misschien ook wel eens mis rijden, maar dat heeft ook zijn charme's.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door John »

Vandaar dat ik de vraag hier stelde. Men beweert dat er nog steeds véél leden zijn zonder PC en internet. Dat kan ik zeer moeilijk geloven. Iedereen heeft toch een GSM? Zelf heb ik nog een tijdje rondgereden met een MOB3 in de auto. Toen er al GSM toestellen op de markt waren. Simpelweg omdat die grote mobiele(?) telefoon in mijn wagen zat en omdat die het ook deed op hetzelfde (GSM) netwerk. Geen haar op mijn kop die er aan dacht om dat groot en lomp ding over te bouwen in mijn volgende auto hoor! Voor minder geld was er al beter op de markt, dus.
Nu de GPS toestelletjes goedkoper en goedkoper worden, zelfs tweedehands worden ze bij wijze van spreken al naar je hoofd geslingerd, vind ik dat de roadpapierkes zo goed als achterhaald zijn. Dat het evenveel werk kost om een rit te maken op roadbook is in mijn ogen larie. Of je moet er de nodige ervaring én software voor hebben. Dat heb ik dus niet. Als ik aan elke afslag of kruispunt notities moet maken op de motor ga ik zéér lang bezig zijn denk ik. Trouwens, die rol die nog ergens onder het stof in de garage moet liggen heeft gewoon geen plaats meer op mijn motokes, die plaats heb ik nodig voor een GPS toestel.
En wat ik al eerder aanhaalde, ik heb ook nog ergens een platencollectie, en misschien zelfs nog ergens een platenspeler liggen. Maar dat is achterhaald, dat is voorbij! Zelfs gewone CD´s komen al niet meer uit de kast want zo goed als alle muziek staat op geheugenkaartjes.
Mag ik dan één van de weinigen zijn die geen roadbook aanbieden? Maar wel al die mensen die graag de rit mee rijden op sleeptouw nemen? (Men heeft er mee gelachen op de vergadering te Waardamme maar ik meende het hoor :lol: )Een begeleide rit heeft zeker ook zijn charmes! Dan is er het (h)echte samenhorigheidsgevoel! Samen op pad, samen een terrasje of middagstop. Niemand die de stopplaatsen of bezienswaardigheden voorbij snort. Geen gedoe op gevaarlijke oversteekplaatsen want dan is er begeleiding.
OK! Misschien allemaal nieuw voor veel leden, in een iets grotere groep rijden. Maar de fun én de veiligheid hoeven er niet minder om te zijn.
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Roadboek een must??

Bericht door Vanguard »

WimLT schreef:heb je nog geen RBroller, hé. En waarom zou je daar nu nog in gaan investeren.

Ik wou alleen maar aantonen dat àls de RB-rijders moeten worden opgevangen op gps-ritten (kaartje ofzo), dit omgekeerd ook zo zou moeten zijn. Punt. Maar hoe ? Allemaal achter één RB-rijder :-P
Ik gebruik ook gene RBroller, steek het roadboek in het kaartvak van m'n tanktas.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Bruno
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2004, 12:17
Locatie: brussel-halle-vilvoorde

Re: Roadboek een must??

Bericht door Bruno »

Ik steek de John mee in mijn helm en zo kan hij mij alles influisteren. :lol: Geen roadbookroller en geen GPS. Ik volg en laat het altijd een verrassing zijn.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Roadboek een must??

Bericht door Bob »

John schreef: Trouwens, die rol die nog ergens onder het stof in de garage moet liggen heeft gewoon geen plaats meer op mijn motokes
Als je er vanaf wil en hij kan op een iet of wat deftige manier op een R1200RT geplaats worden, dan mag je me dat gerust laten weten. Ik vind het namelijk best nog wel plezant om op een archaïsche manier mijn weg te zoeken. :viking:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Roadboek een must??

Bericht door Jo De Paepe »

OK! Misschien allemaal nieuw voor veel leden, in een iets grotere groep rijden. Maar de fun én de veiligheid hoeven er niet minder om te zijn.
veel fun kan daar toch niet aan zijn ?????????
en de veiligheid daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. ikzelf wordt minder alert en begin te slapen als ik in een groep moet rijden :oops:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door John »

Jo, het is geen verplichting hé! Er kan nog steeds individueel gereden worden ook hoor. Op GPS. Het staat iedereen vrij om iemand met GPS te volgen. Dan ben je maar met zen tweetjes. :wink:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Roadboek een must??

Bericht door Iron Gonzo »

iedereen is vrij van keuze.
dit voordeel heb je bij ons, dus geen verplichtingen om in groep of alleen te rijden.

bij lange ritten +250km rij ik ook liever alleen dan in groep.
en zeker als ik al 200km heb moeten bollen naar het vertrekpunt.

de ene heeft ook zijn pic-nic mandje bij en de ander gaat liever in tea-room of restaurant.
zo is er altijd wel ergens een welles nietes spelletje.

zolang ik de roadbook kan maken en wil maken zal ik er ook 1tje aanbieden.
wat ik wel ga veranderen naar de toekomst toe (heb ik dit jaar ook al gedaan bij de zeeuw) is die mee op de ledenzone zetten zodanig die ook kan gedownload worden en thuis afgeprint.
op het vertrek punt zelf zullen er dus maar een 10tal meer aanwezig zijn.

zoals John hier ergens schreef, (vermoedelijk) 95% van de leden hebben een PC en kunnen dit dus thuis downloaden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door John »

BMW Motorrad Navigator (eender welk type)....................................... 4%
Garmin (eender welk type) ...........................................................65%
Tom Tom (eender welk type) ........................................................11%
Tripy .....................................................................................0%
Ander type ...............................................................................3%
Ik heb geen GPS, maar wil er wel eentje aanschaffen binnenkort ................8%
Ik heb geen GPS, en blijf op roadbook rijden voor het avontuur ..................5%
Totaal aantal stemmen : 346

Uit een andere Poll gehaalt. Dit zegt toch ook wel iets denk ik. :wink:
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Roadboek een must??

Bericht door Vanguard »

IRON GONZO schreef:(vermoedelijk) 95% van de leden hebben een PC en kunnen dit dus thuis downloaden.
Gelukkig staat hier "vermoedelijk" bij. Denk dat het een pak minder is.
Van het clubje waar ik ga mee toeren zijn twee op de drie lid, toch ben ik de enige die op het forum kom. En niet iedereen is bereid om een gps aan te schaffen. Goedkoop is het nog altijd niet!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Re: Roadboek een must??

Bericht door Rakthi »

:yawn: :yawn: :yawn:
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Roadboek een must??

Bericht door John »

OK, relevant of niet. Uit ervaring weet ik dat véél van de zogezegde roadbookrijders er nooit alleen op uit trekken. Eén die op kop rijdt en de rest volgt. Wat ik ook nog weet van vroeger is dat er aardig wat de mist in gingen met hun roadbook, den deze inkluis ja! :lol: (soms op GPS ook wel eens, om eerlijk te blijven :oops: , maar toch minder)
Trekken we er bvb met de Diegem Connection op uit is het ook in groep hoor! Zonder begeleiding omdat we nooit met velen zijn, maar dat is er net zo plezant aan. Dat in formatie rijden.



Wordt het geen hoog tijd dat we een beetje mee gaan met onze tijd beste heren en dames? We rijden toch BMW hé? Den deze wel met wat oudere machientjes :roll:
De feestdagen staan voor de deur, en warme sokken heb ik meer dan genoeg gekregen :mrgreen:
De fervente roadbookrijders misschien ook? Dus... :lol:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Roadboek een must??

Bericht door Iron Gonzo »

Wordt het geen hoog tijd dat we een beetje mee gaan met onze tijd beste heren en dames
We moeten inderdaad niet blijven stillestaan.
Maar we kunnen niemand verplichten dit te doen!!

Dus een roadbook + GPS voor clubritten, moet te doen zijn voor iedereen die een ritje wil organiseren.
Zo komt iedereen aan zijn ritje toe.

Wat de trippy betreft, effe iemand meenemen die het toestelletje bezit en het programma.
eens terug thuis de trippy aansluiten en ritje downloaden en afdrukken. Dan heb je direct het roadbook.

Ik maak mijn roadbooks, nog altijd met de hand en verwerk dan alles met WORD.
Ik besteed er dus ook veel tijd aan.
de dag voordien haspel ik de route dan ook nog eens in ijltempo af om te zien of alles nog juist is.
zo stond ik dit jaar met mijn zeeuw dus voor een probleem.
een afdruk van de probleem zone bijgevoegd (voor de GPS rijders) omdat de gekozen baantje nog niet bestaan op de GPS kaart.
het roadbook effe aangepast en klaar.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie