oordopjes

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

oordopjes

Bericht door Hobgoblin »

heeft er hier iemand ervaring met oordopjes? alle info welkom, zowel negatief als positief.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ik gebruik die van Alpine , en zijn aanpasbaar , net geen 25€
ben er tevreden over , maar gebruik ze tot nu toe enkel op autoweg.
kan nog per :wink: fect naar de intercom/radio luisteren.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb oordopjes van Fit All. Gekocht bij RAD, ik denk zo'n 18 euro.
Ik draag ze in combinatie met een Schuberth C2.
Ik rij met een GS 1150 met GSA scherm
Qua pasvorm ben ik er heel tevreden van. Na drie minuten voel je ze al niet meer zitten. Qua demping zijn ze goed, op voorwaarde dat je niet op de autosnelweg rijdt. Daar vind ik dat ze ietske te weinig dempen.
Als ik op de autosnelweg moet rijden dan gebruik ik van die wegwerpdopjes die je in de apotheek kan kopen. Ik gebruik er met zware demping. Als ze goed aangebracht zijn dempen deze heel heel goed.
De beste manier om ze aan te brengen is ze heel fijn tussen je vingers rollen en dan die genoeg in je oor steken, zodat ze niet buiten de oorschelp steken. Dan zitten ze perfect.
Ik vind goede demping belangrijk omdat ik al een oorbeschadiging heb opgelopen (suizen bij stilte) en ik geen verdere beschadigingen aan mijn oor wil, daarom gebruik ik zwaar dempende doppen.
Voor mensen die minder paranoid zijn zullen de Fit All's ook wel volstaan voor op de autosnelweg. Eens uitproberen zou ik zeggen.
Die doppen bij de apotheker kosten iets van een 2 a 3 euro per set en ik gebruik ze een keer of 10-12 waarna ik ze in de vuiilbak kieper.
De Fit All's gaan ongeveer een jaar mee.

Je kunt ook op maat gemaakte kopen (rond de 100 euro) maar daar heb ik geen ervaring mee.
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Bericht door RUSOR »

Gebruik al jaren EAR. Gewoon van die gele dopjes die je bij de doehetzelfzaak haalt met het karton... zijn ze vuil gooide ze weg.
Zeer tevreden en doen niet pijn ook niet na lange ritten

GRTS Danny
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

oordopjes

Bericht door WilBikeRT »

Ik gebruik ook deze van Alpine (met groene filter).
Ben er eveneens zéér tevreden over. Indien je ze wekelijks met een bijhorende spray reinigt zijn ze ontsmet, blijven ze soepel en lichtjes vettig waardoor het inbrengen vanzelf gaat. Ik draag ze ook enkel op de autoweg bij langere afstanden.
Alléén bij het winterrijden met helmmuts stoort me soms dat het filtertje tegen de muts duwt waardoor je dit slechts licht voelt maar toch na enkele tientallen kilometers begint te enerveren.

Groeten, Wilfried. :wink:
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

heb deze van fit-all, en best tevreden over. :wink:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik gebruik merk "geen"
en ben er zeer tevreden over je voelt ze niet eens zitten :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

maar op je foto te zien is lawaai toch eeeeel slecht voor je huid :lol:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
brit

Bericht door brit »

ik gebruik alpine (gele filter geplaatst - dus zwaarste demping) in combinatie met een schuberth c1. ik gebruik ze zowat altijd. ze zijn gewoon onmisbaar geworden voor me...
Berre

Bericht door Berre »

Heb er op maat laten maken bij het Limburgs Hoorcentrum aan het Dusartplein in Hasselt. Kosten 75 euro en zitten altijd perfect! Draag ze alleen op lange autostraderitten.
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Bericht door Livin »

Ik heb Audisafe oordopjes laten maken op maat (via RAD) en ben daar zeer tevreden van. Ik denk dat ze ergens rond de 75 EUR hebben gekost. Ze gaan nu al +- 3 jaar mee en doen nog altijd perfect hun ding.
Zitten als gegoten.
Vroeger gebruikte ik ook die gele vervangdopjes. Het voordeel van de Audisafe is dat ze selectief geluid tegenhouden en dat je ze gemakkelijk terug kan steken na verwijdering. Wat ik hier mee wil zeggen is dat de mousse dopjes nogal flexibel worden als ze je lichaamstemperatuur hebben overgenomen en dan moeilijk snel kunnen teruggeplaatst worden. Nu heb ik wel vrij nauwe gehoorgangen, dus misschien ligt dit wel aan mij.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Koen kapoen
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 mar 2005, 14:46

Bericht door Koen kapoen »

Ik heb Fit all gekocht bij RAD, kostprijs ongeveer 20€
Na enkele min voel je ze niet meer zitten, ervaring kan ik niet meedelen :arrow: moet er nog mee beginnen rijden :lol:
PS: in M&T staat een special over gehoorbescherming (Feb 2005)
Groeten, Koen
den boete
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 feb 2005, 16:12
Locatie: Waasland

Wat zegt ge ?

Bericht door den boete »

'k Heb nen tijd met mijn vingers in mijn oren gereden, zeer stil maar op die manier is 't wel moeilijk gasgeven.
Ik heb daarna verschillende soorten dopjes geprobeerd, maar de meesten deden pijn na enige tijd.
Nu gebruik ik van die gele of rose schuimpjes, geen pijn meer.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Heb vrijdag ook oordopjes uitgetest van merk E A R (zoals gezegd, de standaard gele kunstof schuimpjes) en goed bevonden.

Enig nadeel, door mijn koffers (onlangs) hoorde ik al minder de uitlaat, nu hoor ik ook veeel minder de motor, en door niet constant op de instrumenten te letten, maar meer op het verkeer was het dus al eens zover, zonder het te weten tot aan de toerentalbegrenzer :oops:

Het rijdt wel lekker, zeker op een roadster en aan 120 km/h scheelt het een pak "oorlawaai..." Ik denk dat ik het steeds ga doen vanaf ik de autostrade op moet :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jurgen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2005, 17:51
Locatie: hoboken

oordopjes

Bericht door jurgen »

het is een schande het geluid van een boxer te dempen
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: oordopjes

Bericht door JüRgen »

jurgen schreef:het is een schande het geluid van een boxer te dempen
Vond ik ook, dus heb ik een Remus aangeschaft... :twisted:
Neen, toegegeven, het helpt wel als je in de wind (zeker op m'n R) lange trajecten doet, maar ik hou het liever autostrade-vrij...dus zonder dopjes. Maar in het achterhoofd ben je toch bezig met het artikel uit Motoren & Toerisme...gehoorschade vanaf een 1/2 uur blootstelling aan +80dB...

Wie gaat het zeggen...... :?:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: oordopjes

Bericht door Iron Gonzo »

jurgen schreef:het is een schande het geluid van een boxer te dempen
ben ik mee eens :twisted:
the sound of a bmw boxer its like muzik :P
vroeger maakten de motoren veel meer lawaai en was zelfs een helm niet verplicht.
ik heb mijn grootvader nooit horen klagen en doof was hij zeker niet.
het is gewoon weer een stunt om de bevolking iets wijs te maken en zo de economie terug te laten bloeien, wegens de onodige aankopen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Bart, zoals onze grootvaders over "vlaamsche" wegen hotsten met hun Norton, BSA,FN , of ouwe BMW boXer's is niet te vergelijken met onze manier van rijden.
Vroeger reden ze op een echte naakte motor en hadden ze geen last van turbulentie door de helm en het windscherm.
En als ze dan al eens een schedelbeschermer op hadden was dit er eentje uit kurk en een lederen lap ter hoogte van de oren.
Ik denk dat wij sneller doof kunnen worden dan onze grootvaders, gewoon door onze luxe op de moto =( windscherm dat turbulentie veroorzaakt , en dit uuren lang tijdens een toffe rit.) :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

zo was het dus vroeger ,

Afbeelding

hier kunt ge moeilijk turbulentie op krijgen. en het is nu juist het gebulder van de turbulentie die ons doof maakt :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb zo een helmpje liggen en met mijn oude knar heb ik toch meer kabaal dan met mijn moderne machine.
wat turbulentie betreft, denk ik dat dit meer een oefening is voor de nekspieren.
op mijn gewezen LT hoorde ik veel beter de motorgeluiden wegens de afscherming van de wind door het scherm.
het is allesinds veel stiller achter een groot scherm dan geen scherm.
na de toffe rit aan regelemetaire snelheid :wink: ben ik eens alleen in warp-speed er vandoor gegaan.
toch valt het mij op dat ik buiten het lichte windgesuis geen last heb van neven vervelende geluiden op mijn RODE RS :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Re: oordopjes

Bericht door brit »

het is een schande het geluid van een boxer te dempen
op een roadster (en tot op zekere hoogte ook op een gs) merk je vanaf 100 km/h maar weinig meer van dat boxergeluid. zondag heb ik 200 km aan 140 - 160 km/h op autosnelweg gereden en ik was maar al te blij dat ik doppen in mijn oortjes had.

(en aan 100 km/h op de autosnelweg rijden is vragen om omver gereden te worden hé)
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Re: oordopjes

Bericht door Stoffel »

rutger schreef:
het is een schande het geluid van een boxer te dempen
op een roadster (en tot op zekere hoogte ook op een gs) merk je vanaf 100 km/h maar weinig meer van dat boxergeluid. zondag heb ik 200 km aan 140 - 160 km/h op autosnelweg gereden en ik was maar al te blij dat ik doppen in mijn oortjes had.

(en aan 100 km/h op de autosnelweg rijden is vragen om omver gereden te worden hé)
En aan 140-160 is vragen om geflitst te worden ... :wink: :wink:
En dat verbruik dan Rutger! :roll: :roll:
Toedeloe

Stoffel
Afbeelding
brit

Re: oordopjes

Bericht door brit »

Stoffel schreef:En aan 140-160 is vragen om geflitst te worden ... :wink: :wink:
over de taalgrens gaat dat nog zonder enige vrees. in vlaanderen en nederland rijd ik als een strandjanet (het loont wel, nog geen enkele boete gehad :D ...)
Stoffel schreef:En dat verbruik dan Rutger! :roll: :roll:
Toedeloe
die 200 km op autosnelweg zijn eerder uitzonderlijk. dus daar zal het algemeen verbruik niet aan liggen denk ik.
jurgen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2005, 17:51
Locatie: hoboken

oordopjes

Bericht door jurgen »

ik ben blij dat er nog zijn die de boxersound waarderen anders koop je maar een jap :wink:
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hoi,

Ik rijd al sinds 'n eerste kilometers met oordopjes. Als ik zonder rijd (al is het maar voor een paar km) voel ik me zelfs niet op mijn gemak.

Persoonlijk vind ik die fluo wegwerp oordopjes nog het best van al. Als je ze goed inbrengt zitten ze perfect en dempt het uitstekend. Heb lang gedaan met een grote doos van 3M. Je steekt wat reserve in je zakken en je valt nooit zonder.

Onlangs heb ik ook die Alpine dopjes aangeschaft (25 euro geloof ik bij HG in Latem). Gele filter erop gestoken. Vallen best mee. Dempen alleen niet zo goed als de wegwerpexemplaren...en als ze slecht zitten word ik gek. :evil:

greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie