Atlantis 3 of 4

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Atlantis 3 of 4

Bericht door edargpu »

Wie heeft ervaring met zowel een Atlantis 3 en Atlantis 4 pak. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze twee pakken.
Kan een mooi set, wel een 3aanschaffen,maar wou eigenlijk de verschillen afwegen.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
spoorman
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 jul 2005, 17:56
Woonplaats: Putte
Locatie: Putte

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door spoorman »

Ik heb al een paar jaar den 3 en vind het een fantastisch pak,het verbleken van de kleur valt bij mij erg goed mee maar doe het ook niet dagelijks aan,ik kan het zeker aanraden je zal geen spijt hebben van je aankoop,ervaring met de 4 heb ik niet,alleen spijtig dat deze pakken een stevig prijskaartje hebben maar ze zijn zeker hun prijs waard,mijn persoonlijke mening.
R1200GS.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Lukas »

Ik draag al een jaar of meer de Atlantis 4 broek.
Tot nu toe perfect droog gebleven. En ze heeft al regen gezien.
Warm genoeg wanneer het kouder is. En niet te zweterig wanneer het warm is.
Praktisch vind ik dat er niet geklooid moet worden met extra membramen.
Ook reeds mee gevallen, dat is ook waar. Niks aan te zien. Het was misschien niet hard genoeg...
Draagcomfort is prima. Misschien moet ik eens uitkijken naar andere protectoren op de knieën want die wringen soms tegen.

Mocht de vest niet zo pokkeduur zijn, ik had me al een gekocht.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Jo De Paepe »

ik heb de Atlantis 1 en de 3 .
beide broek en vest met de inserts.
Zelfs de 1 uit 1994 is nog altijd perfect waterdicht , enkel de voering van de zakken en de broek is versleten.Geen probleem voor mij na enkele 100.000 km's
De 3 is nog als nieuw ,heb ik nog maar amper gedragen.
Groot voordeel voor mij is dat in de zomer de voering er uit kan en het als een gewoon lederen pak gedragen kan worden .
Ik was ook aan het kijken naar een 4 maar door de afwezigheid van een apart membraan (insert) heb ik hem niet gekocht . Ik vertrouw niet echt die impregnatie in het leder zelf.
in plooien (vb binnenkant ellebogen) waar het leder dikwijls beweegt denk ik dat er op termijn problemen gaan komen.

Harald heeft een 4 dacht ik , misschien eens navragen
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Harald »

Ik heb de 4.( broek en vest )
heel tevreden van.
De 4 heeft geen binnenjas meer zoals de vorige generaties.
is perfect waterdicht, niet te warm in de zomer en warm genoeg tot tegen het vriespunt.
verkleuring los ik op door ze in te wrijven met zuur vrije vaseline ( Tip van ????? hier op het forum. )
Nadeel, vest is wat aan de korte kant, mocht 3 à 4 cm langer zijn en de kraag iets hoger.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door willy »

Bij de 3 is de vest ook kort, maar de broek zit lekker hoog in de rug waardoor dat eigenlijk
geen probleem is.
Is dat bij de 4 anders?
De korte jas heeft als voordeel dat hij onderaan zeker niet in de weg zit.
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door edargpu »

Bedankt mannen voor de nodige info. Er rest mij nu eigenlijk alleen de tijd nog om het pak te gaan passen en mijn bevindingen hier dan mee te geven.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
spoorman
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 jul 2005, 17:56
Woonplaats: Putte
Locatie: Putte

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door spoorman »

willy schreef:Bij de 3 is de vest ook kort, maar de broek zit lekker hoog in de rug waardoor dat eigenlijk
geen probleem is.
Is dat bij de 4 anders?
De korte jas heeft als voordeel dat hij onderaan zeker niet in de weg zit.
Ik denk dat je bij den 3 de broek en vest aan elkaar kan ritsen,is wel handig vind ik persoonlijk.
R1200GS.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door willy »

spoorman schreef:Ik denk dat je bij den 3 de broek en vest aan elkaar kan ritsen,is wel handig vind ik persoonlijk.
klopt, dat was ik vergeten!
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Lukas »

Bij de 4 niet?
Rits is nochtans voorzien.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Harald »

Bij de 4 ook.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door gTa9000 »

Ik heb een Atlantis 3 Pro. Da's de versie tussen de 3 en de 4: snit van de 3 (wat wijder aan lichaam, mouwen en benen), maar technisch de 4: zonder extra uitneembaar membraan, met het geïmpregneerd leder en de nieuwere ritsen van de 4. Het is 7 jaar oud en was (tot ik het in juni "adopteerde") maar 2 weken gedragen.

Ik ben er ongelofelijk tevreden van. Ik rijd nog maar (opnieuw) 5.000 km met de motor (op 3 maanden tijd) en heb er al 3 smerige autostraderitten in hevige regen mee doorzwommen. Echt hard regenen, eentje zelfs zo fel (in Frankrijk) dat de auto's vertraagden naar 30-40 per uur. Het pak zelf heeft nooit water door gelaten en bleef perfect droog binnenin. Die ene keer liep er wel een beetje regenwater langs m'n kin binnen, maar niet veel. (Ik rijd naked dus zit écht bloot, niet zoals LT/RT/GTL-rijders achter een étalage :wink: ). In de zomer is het nog net doenbaar van warmte (op 't randje van te warm, wegens niet winddoorlatend), maar met enkel een mesh t-shirtje onder en de rits niet helemaal dicht doenbaar (i.t.t. sommige andere lederen all season pakken).

Qua pasvorm vind ik de 3 een beetje wijd (maar m'n pak is eigenlijk ook een maatje te groot). De 4 paste ik al bij de dealer en dat vind ik super zitten.
- Pasvorm is dus top, ook de ritsen om broek en vest aan elkaar te ritsen zijn super (bij mij gaat dat met één hand in 5 seconden). Vlot en makkelijk.
~ Nadeeltje is dat de knieprotectoren voor mij een tik te laag zitten, de hoogteverstelbaarheid daarvan is beperkt en nogal zwakjes (is met knoopjes en geregeld gaan die open zodat de protectoren weer naar de laagste positie zakken).
~ Bijkomend nadeeltje is dat er maar weinig zakken zijn, vooral langs buiten. Geen zakje op de mouw om een telepéage-bakje in te steken, geen borstzakje voor je portefeuille, enz.
~ En ja, ook de kraag mocht wat hoger zijn, maar eigenlijk is 't nog beter om bij kou/regen een zo'n halswarmer met borststuk aan te doen daaronder, en door de wat lagere hals gaat dat zonder duwen.

Los van de heftige nieuwprijs, wat mij betreft een echte aanrader. Vooral voor motoren met kuip en bakken, waardoor je minder zaken in je pak moet wegstoppen (weinig zakken). Voor een naked is 't zeker ook OK, alleen zou ik voor een langere reis vermoedelijk al zo graag een Streetguard hebben met meer zakken en nog betere bescherming tegen weer & wind. Voor dagritten of weekendtrips echter ook perfect op een naked.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door K1200GT »

gTa9000 schreef:Ik heb een Atlantis 3 Pro. Da's de versie tussen de 3 en de 4: snit van de 3 (wat wijder aan lichaam, mouwen en benen), maar technisch de 4: zonder extra uitneembaar membraan, met het geïmpregneerd leder en de nieuwere ritsen van de 4.
Klopt niet; Bij de Atlantis 3 Pro is het de bedoeling Gore-Tex Inserts te dragen, wil je langdurig droog blijven; bij de Atlantis 4 zijn er geen inserts meer voorzien....
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Pol »

K1200GT schreef:
gTa9000 schreef:Ik heb een Atlantis 3 Pro. Da's de versie tussen de 3 en de 4: snit van de 3 (wat wijder aan lichaam, mouwen en benen), maar technisch de 4: zonder extra uitneembaar membraan, met het geïmpregneerd leder en de nieuwere ritsen van de 4.
Klopt niet; Bij de Atlantis 3 Pro is het de bedoeling Gore-Tex Inserts te dragen, wil je langdurig droog blijven; bij de Atlantis 4 zijn er geen inserts meer voorzien....
klopt.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door willy »

Ik vind de niet zo hoge kraag van de 3 Pro geen nadeel, zoals al geschreven kan dat door een
halsbeschermer opgevangen worden. Het voordeel is dat je bij warmer weer een sjaaltje of zo
kan dragen en zo is het aanpasbaar aan de omstandigheden.
Deze lederen nekwarmer van Held vind ik heel aangenaam om dragen (ja, 't madammeke is ook leuk)
http://www.ebay.co.uk/itm/Leather-Biker ... 1353210457" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze hebben bij RAD enkel de kunstof versie in huis maar op mijn vraag hebben ze hem besteld.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door gTa9000 »

K1200GT schreef:
gTa9000 schreef:Ik heb een Atlantis 3 Pro. Da's de versie tussen de 3 en de 4: snit van de 3 (wat wijder aan lichaam, mouwen en benen), maar technisch de 4: zonder extra uitneembaar membraan, met het geïmpregneerd leder en de nieuwere ritsen van de 4.
Klopt niet; Bij de Atlantis 3 Pro is het de bedoeling Gore-Tex Inserts te dragen, wil je langdurig droog blijven; bij de Atlantis 4 zijn er geen inserts meer voorzien....
OK, bedankt.

Dan kan ik alvast getuigen dat die inserts bij de 3 Pro absoluut niet nodig zijn.
Zoals gezegd: meerdere serieuze douches (zowel qua duurtijd als qua intensiteit) op een naked, op de autostrade ... en poeierdroog binnenin (tenzij door insijpeling via nek).
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door willy »

Ik gebruik de insert niet voor de waterdichtheid maar wel in de vest als het echt koud wordt.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door gTa9000 »

Aha, interessant. Bedankt.

Zaterdag vertrok ik om halfzes 's morgens naar Zeeland. Onder m'n Atlantis had ik maar 2 laagjes: een Odlo windstopper t-shirt en een themo longsleeve (soort van dunne fleece). Ook in blote benen in de Atlantis.
Het mistte vrij hard en was behoorlijk koud (4-5°C). Van Gent tot de Zeelandtunnel was afzien; de Zeelandtunnel kwam als geroepen (lekker 16°C warm binnenin volgens de boordcomputer).

Na terugkeer heb ik wat extra technische kledij uit de kast met wintersportmateriaal gehaald... :-D
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Pollt
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2007, 21:27
Locatie: Eksaarde

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Pollt »

Zaterdag 400km gebold met mijn atlantis, en nergens last van
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door gTa9000 »

Ik ook niet meer, na zonsopgang.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
tootje
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 aug 2006, 23:11
Locatie: asse
Contacteer:

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door tootje »

Ik heb nog ze alle twee, en Ik ben ongelofelijk gelukkig van mijn Atlantis 3 (met inserts)
Een nadeel ervan is als je in groep aan 't bollen zijt en het begint te regenen dat je je compleet pak moet uitdoen om de inserts aan te doen,
en dat je daar in je onderbroek op je kousen langs de weg staat.
Een ander doet een regenpak aan en rijdt gewoon door, zelf sta je daar toch dikwijls een 20 min te klooien.


Afbeelding


ik ben met mijn Atlantis 3 door Italie en Spanje gereden toen het warmer dan 30 gr was, en toch vond ik het aangenaam om mee te bollen.

Ik heb begin dit jaar een okkazie (zo goed als nieuw) Atlantis 4 op de kop kunnen tikken.
Ik ben er mee naar Spanje gereden en boven de 30 gr is dit echt te warm, ik neem in 't vervolg mijn 3 mee.
Echter 2 weken geleden door de Eifel, Schwartzwald en Vogezen gereden:
Op zondag 1 nov was het in de Vogezen 2 graden en mist gedurende 200 km.
De Atlantis 4 met de inserts van de 3 en daaronder 1 T-shirt is gewoon prefect.

Dus mijn raad:
heb je een 3 en koop je een 4 erbij, doe nooit je 3 weg.
heb je er geen, koop een 4. De hitte is naar een probleem van enkele dagen per jaar.

Ik heb mijn 3 nooit gewassen, wel stond ik er elk seizoen een mee in de douche, liet het goed drogen, en vette het in met bijenwas.
Het leder ziet er nog perfect uit, de inserts zijn wel een beetje versleten (na 13 jaar) en vele km.
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door Lukas »

Bedoel je dat je in de 4 nog de gore-tex insert van de 3 stopt?
Is dat nodig?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
tootje
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 aug 2006, 23:11
Locatie: asse
Contacteer:

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door tootje »

Lukas schreef:Bedoel je dat je in de 4 nog de gore-tex insert van de 3 stopt?
Is dat nodig?
Yep, Dat is lekker warm
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door willy »

Inderdaad, warm. Met waterdichtheid heeft het niet te maken, het zou tenminste niet mogen.
Men kan ipv de insert van de 3 onder de 4 te dragen een thermische laag dragen met hetzelfde goede resultaat.
Als je natuurlijk die inserts toch al hebt...
Het zogezegde nadeel onderweg te moeten strippen om de insertsonder het pak aan te trekken vind ik maar raar
(onafgezien van de persoon die stript). Het pak is van zichzelf tegen regen bestand en het beetje nat dat er
eventueel doorkomt (of het gevoel van vochtigheid hetgeen ook afkoeling kan zijn) is niet groter dan het natte
gevoel dat je kan krijgen in een regenpak. Daarom vind ik het Atlantis pak vrrl plezieriger om te dragen, ik hoef
ook op voorhand niet af te wegen of het zal gaan regenen (je kent dat wel, trek je een regenpak aan dan blijft
het droog, doe je het niet dan...)
Sinds ik het Atlantis 3 pak draag draag ik mijn regenpak enkel nog als ik met de hogedrukreiniger werk 8-)
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Atlantis 3 of 4

Bericht door K1200GT »

De inserts bij de Atlantis 3 zijn inderdaad niet ideaal bij heel warm weer (is dit trouwens niet een probleem met alle membraankleding?), maar met functieondergoed kan je het ongemak enigszins beperken. Voor de rest zijn de inserts niet alleen een bescherming tegen vocht, maar ook tegen koude (laagjes-denken). Ik heb er nooit aan gedacht om zonder inserts te vertrekken en die pas bij een stortbui aan te trekken :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie