Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Mijn nieuwe gore-tex handschoenen waren na een paar uur in de regen kletsnat (tot in de toppen van de vingers). Is dat 'normaal' te noemen?

Zijn er grenzen aan waterdichtheid?
Stel dat ik dat wil testen, hoelang moet ik dan met mijn handschoenen aan in een emmer water kunnen zitten?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door the riding man »

In of over je mouwen van je jas? Of anders gezegd, het water is er toch niet langs boven ingelopen? Want een nieuw paar gore tex handschoenen zou toch echt tegen een paar uur regen moeten kunnen.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Inderdaad over m'n mouwen.
Dus wil ik insijpeling niet uitsluiten. Maar tot in de toppen van m'n vingers?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Dirk Pauwels »

Schacht van handschoenen altijd in de mouwen bij regen, anders loopt het water gewoon in je handschoenen. Daar kan geen enkele handschoen tegen.....
Ik heb goretex lederen tussenseizoen handschoenen van rev-it. Al een jaar of 4 waterdicht ook in de zwaartste buien. Ik heb een hekel aan natte handen/voeten. :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door the riding man »

Lukas schreef:Inderdaad over m'n mouwen.
Dus wil ik insijpeling niet uitsluiten. Maar tot in de toppen van m'n vingers?
Ja zeer zeker! Je mouw fungeert als afwateringskanaal, alles loopt traag maar zeker je handschoenen binnen. Hoe snel is afhankelijk van het soort moto en uiteraard de hevigheid van de regenvlaag. Bij een RT zal dit veel langer duren alvorens doorweekt dan op bv een sportmoto, maar nat wordt het zowiezo. Je handschoenen in je mouw en ze zullen (zeker Gore Tex) poederdroog blijven bij de hevigste stormregens :thumbleft:

Dit is trouwens bij mij een belangrijk gegeven bij aankoop van zowel handschoenen als motorjas. De mouw van mijn motorjas moet zo ver mogelijk openkunnen met een ritssluiting en de handschoenen mogen aan de pols niet te dik zijn. Een heel pak kledij valt daardoor al af bij mij want ik vind het vreselijk om telkens weer te liggen sukkelen om die handschoenen mooi in de mouwen te krijgen. Wanneer je er je aankoop op afstemt, wordt het "klusje" veel makkelijker.
Droge handen gegarandeerd.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Ik heb een motorvest waar de handschoenen maar moeizaam onder raken.
Daarom was ik naar BMW getrokken om de Atlantis te kopen. Die hebben immers zo een neopreen polsstuk dat onder je jas past (https://www.youtube.com/watch?v=t8sXh40S5FU" onclick="window.open(this.href);return false;).

Maar blijkbaar zijn de nieuwe Atlantis 3 zonder dat stuk.
Ik heb ze toch maar gekocht...
Niet zo slim, blijkt nu.

Iemand tips voor een gelijkaardige handschoen die dat systeem wel heeft?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Man in Black »

Ape-hangers installeren :mrgreen:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Relax »

En binnenkort kom je vragen waarom je in je nieuwe laarzen met GoreTex natte voeten hebt?
Omdat je je broek in je laarzen draagt, niet erover.

Voilà, proactief denken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Ok, ik snap het.
Gelukkig heb ik mijn mond dichtgehouden of ik had een waterhoofd.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Relax »

:lol:

Zoals gezegd: handschoenen bij regen altijd IN de mouwen. De meeste jassen zijn er op voorzien. Zo niet: wat klooien en 't lukt wel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Ik start een zoektocht naar handschoenen die vlot onder mijn jas passen. Geen geklooi.

Daarna komen de atlantissen hier in de aanbieding. Met spijt want ze zitten geweldig.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door the riding man »

Eerst je handschoenen aan, dan je jas. Dan zitten ze netjes in je mouw. Lukt met wat oefenen perfect om met handschoenen aan je jas dicht te krijgen. Tis even wennen maar lijkt me een goede oplossing om je mooie nieuwe handschoenen te kunnen blijven gebruiken. En hoeft alleen zo als er regen in de lucht zit. Bij droog weer kan je ze er natuurlijk gewoon over doen.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door willy »

Lukas schreef:Stel dat ik dat wil testen, hoelang moet ik dan met mijn handschoenen aan in een emmer water kunnen zitten?
Dat is denk ik niet in overeenstemming met de werkelijkheid, er zit immers geen druk op het water in de emmer
dat per sé door de handschoen wil zoals wel het geval is wanneer het met (hoge) snelheid aangevlogen komt.
Als evenwel een stuk kledij al in een emmer lekt...
Bij sommige pakken is het echt niet makkelijk om de handschoenen onder de mouw te dragen, bij mijn Atlantis
pak zal dat met een winter- of zelfs met een tussenseizoenhandschoen slecht of niet lukken.
De meeste sportieve pakken van 't zelfde, niet?
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Lukas »

Daarom was ik verkocht voor dat systeem waarbij een waterdicht deel onder de mouw verdwijnt zoals ik in die video over de atlantishandschoen zag.
Daarna heb ik me laten overhalen door de verkoper in de winkel... :oops:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door KeeS16 »

Dus als ik het goed versta, de regen komt TEGEN uw handschoenen en TEGEN de rand van uwen jas, want de handschoenen zijn in de jas en men crieeerd hierbij een rand, (dit is het zelfde gelijk men afvoerbuizen zou omgekeerd monteren).
Dan in mijn inziens het logischer dat door de rijwind het water tussen jas en handschoen door kan dringen, ik heb in de regen nog nooit een druppel water tussen jas en handschoen voelen indringen daar ik het omgekeerd doe.
Muug
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2013, 13:38
Locatie: East Flanders Fields

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Muug »

willy schreef:
Lukas schreef:Stel dat ik dat wil testen, hoelang moet ik dan met mijn handschoenen aan in een emmer water kunnen zitten?
Dat is denk ik niet in overeenstemming met de werkelijkheid, er zit immers geen druk op het water in de emmer
dat per sé door de handschoen wil zoals wel het geval is wanneer het met (hoge) snelheid aangevlogen komt.
Er is natuurlijk wel druk van het water dat naar binnen wilt. Je voelt het water duidelijk drukken als je je gehandschoende hand in 't water steekt.... denk aan de wet van Archimedes aub. Anders zouden boten niet drijven...
Handschoenen aan doen en in 't water steken is een supergemakkelijke en zeer efficiënte test om de waterdichtheid van goretex (of enig ander membraam) te testen. Ik doe het zelfs met laarzen. Je. Mag. Geen. Water. Voelen. Binnenkomen. Punt.
Bij RAD te Drongen heb ik vroeger een aantal keer motorlaarzen of handschoenen in garantie laten vervangen en hun test was steeds dezelfde : bad of lavabo vol water laten lopen, goretexmateriaal er in en het water moest aan de goeie kant blijven.
http://www.motorpraat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door willy »

Muug schreef:
willy schreef:Er is natuurlijk wel druk van het water dat naar binnen wilt. Je voelt het water duidelijk drukken als je je gehandschoende hand in 't water steekt.... denk aan de wet van Archimedes aub. Anders zouden boten niet drijven...
Handschoenen aan doen en in 't water steken is een supergemakkelijke en zeer efficiënte test om de waterdichtheid van goretex (of enig ander membraam) te testen. Ik doe het zelfs met laarzen. Je. Mag. Geen. Water. Voelen. Binnenkomen. Punt.
Bij RAD te Drongen heb ik vroeger een aantal keer motorlaarzen of handschoenen in garantie laten vervangen en hun test was steeds dezelfde : bad of lavabo vol water laten lopen, goretexmateriaal er in en het water moest aan de goeie kant blijven.
Ajaj, vooruit dan: weinig druk, bijna geen zelfs.
Schepen drijven omdat hun soortelijk gewicht lager is dan dat van water, zoniet zinken ze (als een baksteen?)
Dat heeft met druk zoals die ontstaat op een voorwerp dat zich tegen mogelijk hoge snelheid door waterdruppels
beweegt niks te maken. De opwaartse kracht die een lichaam ondervindt dat in een beetje vloeistof (minder dan
een meter, althans in mijn emmers) is ondergedompeld staat in geen verhouding tot de druk die het water
uitoefend wanneer waterdruppels tegen hoge snelheid op een handschoen of laars inslaan.
En natuurlijk mag er bij onderdompeling in een emmer water niks in laarzen of handschoenen binnendringen, als
dat wel het geval is dan zijn ze zo lek als een zeef, dat weet het kleinste kind ook (vandaar ook de ..... in mijn
eerste antwoord) Misschien kan Gore zijn testlabo meteen vervangen door een reeks emmers 8-)
Zelfs wandelen in de regen oefent wellicht een grotere druk uit op kledij dan een onderdompeling in een emmer water.
Ik vermoed dat als iets al lekt in een emmer water, het mogelijk niet het membraam is dat lekt maar dat er ter hoogte
van de naden iets mis is. Misschien eens naar dit leuke fimpje kijken, vooral blijven kijken tot ze bij het vuur zitten,
misschien niet zo zeer naar de reclameboodschap luisteren (alhoewel):
https://www.youtube.com/watch?v=F9LoEMkl700" onclick="window.open(this.href);return false;
Of kijk eens naar de manier waarop waterdichteid in kledij aangeduid wordt, in mm waterkolom:
http://outdooridee.com/waterkolom/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om dat thuis in een emmer te simuleren lijkt me niet vanzelfsrekend.
PS: ik ben redelijk vertrouwd met de wet van Archimedes en de praktische toepassing ervan.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door JohanDB »

Alé gij :mrgreen: :lol:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door willy »

Jazeker!
Dat een boot drijft komt trouwens niet door Archimedes, die is al lang dood.
Een boot drijft omdat hij niet zinkt. Punt uit.
Hoe zou het trouwens komen dat dikke mensen beter drijven dan dunne terwijl ze toch meer wegen :shock:
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Danny »

Gore-tex ondervind onderweg toch geen druk het is een membraam dat als voering gebruikt wordt of is gelamineerd tegen de buitenkant.
Hoe blijft je vest dat dicht waar 't met 'hoge snelheid' tegen de mouwen aanvliegt...

wil je droge pollen en kunnen ze niet in je mouwen draag dan een regenjasje erover of koop een vest waar 't wel bij kan, hoe cru 't ook klinkt.

met gore-tex handschoenen die in goede staat zijn moet je droge handen hebben/houden, wachtend in een bushokje of rijdend aan 150 per uur...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door willy »

Als Gore-tex geen druk ondervindt, waarom wordt de waterdichtheid van membranen
dan gemeten door er een waterkolom op te zetten en te zien wanneer er water doorsijpelt?
De hoogte van de waterkolom bepaalt de druk waarbij dat gebeurt (10.000mm = 10m = 1bar).
Het is, samen met het ademend vermogen (de 2 mekaar tegenwerkende eigenschappen) het
belangrijkste gegeven om de functionaliteit van ademende en toch (verregaand) waterdichte kledij aan te duiden.
Zie bijv: https://www.snowcountry.nl/snowhow/arti ... 2pDAqJfaUA" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zit wel een fout in de getallen, men spreekt over 20.000mm als zijnde 20bar maar dat is slechts 2 bar.
Als 20.000mm (20 meter) als 20bar druk zou opleveren dan hadden de watertorens veel minder hoog gekund 8-)
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door KeeS16 »

Mijn skikleren zijn van het merk Spyder, deze hebben 20.000 waterkolom en 25000 ademend vermogen.

Maar dit heeft niets met de kleding voor de motoren te maken, anders werd het in de kleren vermeld!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door willy »

Geen verwijzing naar motoren betekent dat kledij niet geschikt is voor motorrijden, dat de nodige
(minimale) bescherming ontbreekt.
Maar ook al ga je er mee op de pot zitten, de gegevens die vermeld worden mbt waterdichtheid en
ademend vermogen hebben op precies dezelfde eigenschappen betrekking (en gaat men ermee op
de pot zitten, dan zal het resultaat weliswaar afhankelijk zijn van het feit of men voordien al dan
niet zijn broek heeft laten zakken :-) )
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door dxamet »

willy schreef:... (en gaat men ermee op de pot zitten, dan zal het resultaat weliswaar afhankelijk zijn van het feit of men voordien al dan niet zijn broek heeft laten zakken :-) )
Waarom de broek laten zakken? Dat is toch lekker warm en de pot blijft proper... Je hebt gelijk Willy, betreffende de waterkolom vermelding, regenkledij die waterdicht is voor de fietser is niet waterdicht voor de motorrijder.
:salut:dxamet
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoeveel regen kan gore-tex aan?

Bericht door Relax »

Ik liet ooit een herstelling van GoreTex membraan doen door de enige door GT erkende hersteller in België en die testte de waterdichtheid met een door GT geleverd toestel, dat hoge druk zette op het verstelde deel. Een waterkolom dus.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie