Helm vraagje

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Helm vraagje

Bericht door Dr.Funkenstein »

Ik ga me binnenkort een nieuwe helm aanschaffen en zou misschien wel eens een systeemhelm willen proberen. Nu rijd ik met een Arai Chaser integraalhelm maar die is intussen aan vervanging toe. Bovendien heb ik ergens gehoord dat je in principe een helm om de 5 jaar moet veranderen ook als die ongevalvrij is. Klopt dit? En zo ja, wie doet dit effectief?
Ben momenteel aan't twijfelen tussen een C4, Neotec 2 of BMW.
Maar dat terzijde. Ik heb eigenlijk een stomme vraag, maar een helm, moet die een beetje klemmen (zonder dat het pijn doet natuurlijk) of totaal niet?
Ik heb vorige week de C4 eens gepast in de winkel en de L klemde een beetje en de XL was eigenlijk een beetje aan de grote kant.
Dus eigenlijk, om comfortabel te zijn, zou ik een tussenmaat nodig hebben.
Dus zou ik voor de L of de XL gaan? Of misschien een ander merk proberen en zien of die maten beter uitkomen.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Helm vraagje

Bericht door Dirk Pauwels »

Mijn laatste shubert C3 (2010) was een ramp. Ik heb hem nog wel, doet dienst als er snel effe een testritje moet gedaan worden of voor korte ritjes.
De C2 daarvoor was ok., was na een jaar of 4 versleten.
Nu al een paar jaar een Shoei neotec 2, veel beter voor mij persoonlijk.
Die laatste is iets kleiner van maatvoering dan de Shubert lijkt me.
Als een nieuwe helm te groot zit bij het passen zeker niet kopen. Een te kleine kan nog wat "rekken", een te grote zal zeker niet krimpen.... :mrgreen:
Ook meerdere merken proberen, pasvorm is altijd anders. (net als elk hoofd....)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Helm vraagje

Bericht door Bob »

Dirk Pauwels schreef:Ook meerdere merken proberen, pasvorm is altijd anders. (net als elk hoofd....)
Heel nuttige tip! Schuberth wordt bejubeld maar past mij niet zo goed. Dan ben ik persoonlijk beter af met Shark (en mijn portemonnée ook). Voor mijn vrouw past de Neotec dan weer beter. De Evo7 van BMW heb ik recent ook gekocht, terwijl je daar op internet wel commentaren op leest, andere pasvorm dan de vorige BMW-helmen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Helm vraagje

Bericht door st1100 »

Bij rad kan je shoei testrijden ;-) En de prijs is ook niet verkeerd , bovendien doen ze elk jaar in juni? 'helmweekend' met kortingen
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Helm vraagje

Bericht door roadster »

Ik heb een Shuberth kop, eerst een C2 daarna een C3.
Toen ik mijn C3 gekocht heb, heb ik bij RAD ook een Shoei (Neotec?) gepast. Die paste mij voor geen meter. Drukpunten op mijn voorhoofd, trekken aan mijn oren, echt niet OK, allemaal kwaaltjes die ik in mijn C3 niet had en nu nog niet heb. Buiten dat de C3 soms wat water binnenlaat dat aan de binnenzijde van het vizier afloopt ben ik daar wel zéér tevreden van.
Passen is due de boodschap, en niet zomaar eventjes opzetten, maar echt langere tijd ophouden en dan nog liefst tijdens een testritje.

Elke 5 jaar een helm vervangen? Dat zijn marketing praatjes... 8-)
R1200GS LC
Flat Twin Power

Re: Helm vraagje

Bericht door Flat Twin Power »

Een helm is zeer persoonlijk. Dus echt wel goed passen.
Ik ben ook een Schuberth man. Ook eerst een C2 en dan een C3. Op het werk heb ik een BMW Evo 6 en die zit ook goed, maar niet zo goed als mijn C3.
Ik rij met een helm tot ie versleten is. Momenteel is mijn C3 toch al een jaar of 7-8 oud denk ik.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik plaats heb voor mijn oren. Bij het minste geduw of geklem aan mijn oren krijg ik hoofdpijn.
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Helm vraagje

Bericht door poestexas »

ik heb steeds een Schuberth gehad. Qua pasvorm zat die eigenlijk goed. Ik heb mij in het verleden steeds behoorlijk geërgerd aan die klep die maar steeds naar beneden viel. Misschien is die C4 daarin wel verbeterd.
Ik heb dan vorig jaar mijn 1e Bmwhelm (6) gekocht. Deze helm was in feite een eindereeks zodat ik niet zoveel keuze had. Toen ik die kocht spande die in feite langs alle kanten een beetje maar in het bijzonder op mijn voorhoofd.
Ondertussen toch al wat gereden met die helm en wonder boven wonder past die mij nu ondertussen als gegoten. Daarom de raad om een helm zeker niet te kopen als hij een ietsje te groot is. Op het einde waren mijn helmen van Schuberth wel iets te groot.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Helm vraagje

Bericht door Relax »

Ik koop geen systeemhelm meer omdat ik dan de hele tijd met open kinstuk rond rij en dat is me te gevaarlijk bij het dagelijkse filefilteren.
Nu heb ik een Shoei GT-Air, die ik tijdens een 'helmweekend' kocht bij RAD voor €450 ipv €600. Het ding is nu 5 jaar oud en behalve de onderzijde (die tegen m'n jas schuurt) is er niks op aan te merken. Ik blijf er nog een paar jaar mee doen.
4 jaar en vervangen zijn volgens mij commerciële praatjes.
I respect your opinion. But I don't give shit.
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Helm vraagje

Bericht door ronnyb »

roadster schreef:Ik heb een Shuberth kop, eerst een C2 daarna een C3.
Toen ik mijn C3 gekocht heb, heb ik bij RAD ook een Shoei (Neotec?) gepast. Die paste mij voor geen meter. Drukpunten op mijn voorhoofd, trekken aan mijn oren, echt niet OK, allemaal kwaaltjes die ik in mijn C3 niet had en nu nog niet heb. Buiten dat de C3 soms wat water binnenlaat dat aan de binnenzijde van het vizier afloopt ben ik daar wel zéér tevreden van.
Passen is due de boodschap, en niet zomaar eventjes opzetten, maar echt langere tijd ophouden en dan nog liefst tijdens een testritje.

Elke 5 jaar een helm vervangen? Dat zijn marketing praatjes... 8-)
Had ook wat water insijpeling ....binnengebracht bij dealer ( EKO) deze heeft hem verzonden en terug gekregen met vernieuwde rubbers ( gratis)
Helmpje was toch al een jaar of 4 oud.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Helm vraagje

Bericht door adventurer »

Dr.Funkenstein schreef: Ik heb vorige week de C4 eens gepast in de winkel en de L klemde een beetje en de XL was eigenlijk een beetje aan de grote kant.
Dus eigenlijk, om comfortabel te zijn, zou ik een tussenmaat nodig hebben.

Alleen daarom al zou ik dus ook eens een ander merk proberen.


De Shuberth past mij ook niet zo goed, mijn Neotec zit als gegoten. Ik heb blijkbaar een Shoei hoofd, want ook Arai ligt me niet.


Ik weet niet van waar je bent, maar bij Felix en Jos in Beringen zag ik een paar dagen geleden een hele boel Neotec helmen aan opruimprijzen. De Neotec 2 is sinds kort ook beschikbaar.
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Helm vraagje

Bericht door Gixxer21 »

Aan de kaken moet die wat spannen en aan het voorhoofd zeker niet.
Ik ben het best met Arai en Shoei.
Schubert is niet voor mij gemaakt. :D
Heb ook nog een x-Lite en Caberg tourmax.
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Helm vraagje

Bericht door ZWIEP 01 »

schubert laat ik na twee miskopen links liggen, het scherm is gelijk een slappen dinsdag, kan je niet mee open rijden (kinstuk naar beneden en scherm open) zonder dat het dichtklapt, het zonnevizier rammelt bij slecht wegdek en bij gemonteerde kraag moet je het kinstuk met twee handen dichtklappen. past je hoofd in een shoei moet je niet twijfelen dat is een tophelm
Plaats reactie