Airbag

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Airbag

Bericht door mondesi »

Hallo,

Zijn er hier mensen die rijden met een airbag?

Onder het motto better safe than sorry - gevaar zit in een klein hoekje - was ik aan het rondkijken naar airbagvesten.

Ik vind enkele mogelijkheden

- Airbag ingebouwd in vest
- Soort hesje dat je over of onder je vest kan dragen.
Deze worden bevestigd met een koord aan de moto en gaan af zodra het koord losgetrokken wordt.

Nu is er ook een versie zonder koord dat afgaat als je richting de grond aan het gaan bent - dus als je nog op je moto zit. Dat moet je wel opladen want zit een ontvanger in (die geupdatet wordt obv rijdersinfo - én ze verplichten je van een maandelijks of jaarlijks abonnement om dat te gebruiken.

Wie rijdt met airbag en waarvoor hebben jullie gekozen? Ben op zoek naar wat ervaringen.

Dank voor jullie input!
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Airbag

Bericht door luc boxer »

Ik gebruik de Hit Air MLV-RC Light Weight REFLECTIVE Motorcycle Airbag Vest
door dat ik voor mijn woon werk verkeer altijd in het donker rijd is de reflectie meegenomen, zeker over een zwart Klim pak.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Heb hem gelukkig nog niet nodig gehad :wink:
Heb deze gekocht bij Meeusen Motoren Antwerpen die hebben dit weekend juist hun BMW Motorrad Ride & Test Days :idea: https://www.meeusenmotoren.be/event.php ... 1D6WGB6Ghs" onclick="window.open(this.href);return false;
Ken ook iemand die de versie zonder koord gebruikt maar dan voor op het circuit te rijden, en deze zijn wel wat duurder in aankoopprijs en passen in de leren motor overall.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: Airbag

Bericht door bommelaar »

Ik rij met een Helite airbag vest. voordelen (voor mij):
- mechanisch, dus werkt in principe altijd, niet afhankelijk van een op te laden batterij
- prijs valt mee
- bij gebruik zelf terug gebruiksklaar te maken dmv een nieuwe cartouche (kostprijs 23 euro). Andere vesten moeten opnieuw opgestuurd worden naar de fabricant.
- zeer compleet qua bescherming, bij opblazen wordt de helm mee vastgezet en wordt het staartbeentje ook beschermd.

Het vastklikken van de vest is een automatisme geworden. De benodigde druk om hem te laten afgaan is rond de 25 kg dacht ik. Dus mocht je het vergeten bij het afstappen, dan wordt je er toch subtiel aan herinnerd door een lichte tegendruk.

Nadeel:
- de ventilatie openingen op de borst van mijn 4 seizoenenpak worden geblokkeerd.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Airbag

Bericht door GStephen »

Ik rij met het Frans HiAirbagConnect.
Voordeel: geen kabels te bevestigen. Dus gewoon aandoen en je kan van de ene op de andere moto springen.
Nadeel: als dat een nadeel is, van tijd tot tijd op te laden. Maar dat laat de vest zelf weten door een signaal.
Nog een nadeel: duur! Maar ja, je hebt maar één rug hé.
En buiten Frankrijk niet echt gekend
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Airbag

Bericht door jovdt »

bommelaar schreef:Ik rij met een Helite airbag vest. voordelen (voor mij):
- mechanisch, dus werkt in principe altijd, niet afhankelijk van een op te laden batterij
- prijs valt mee
- bij gebruik zelf terug gebruiksklaar te maken dmv een nieuwe cartouche (kostprijs 23 euro). Andere vesten moeten opnieuw opgestuurd worden naar de fabricant.
- zeer compleet qua bescherming, bij opblazen wordt de helm mee vastgezet en wordt het staartbeentje ook beschermd.

Het vastklikken van de vest is een automatisme geworden. De benodigde druk om hem te laten afgaan is rond de 25 kg dacht ik. Dus mocht je het vergeten bij het afstappen, dan wordt je er toch subtiel aan herinnerd door een lichte tegendruk.

Nadeel:
- de ventilatie openingen op de borst van mijn 4 seizoenenpak worden geblokkeerd.
Hier idem...
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Re: Airbag

Bericht door mondesi »

Dank allen voor julle reacties

Ik heb uiteindelijke deze van In motion gekocht https://www.airbagmoto.be/nl

Zit zeer goed. Ja je moet hem opladen, maar ik rij elke dag heen en terug Brussel Gent en heb hem na 1 maand nog niet moeten opladen.

Goedkoper in aankoop maar je moet wel 3 jaar lang een jaarlijks abo van 120 euro nemen voor het bakje. Erzonder werkt je vest niet.

Ik heb voor deze gekozen omdat hij ook werkt in een val waarbij je nog rond je moto zou geklemd kunnen zijn.
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
Plaats reactie