Originele Luchtfilter G 650 X Challenge voldoet niet!!!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Originele Luchtfilter G 650 X Challenge voldoet niet!!!

Bericht door Indierock »

Probleem met de slechte luchtfilters is nu meermaals door verschillende eigenaars gesignaleerd. Stef werd met dit probleem reeds bij de aankoop van z'n motor geconfronteerd. Zie topic "graag waardering van BMW G 650 X Challenge". Tijdens de laatste GS rit (ook voor beginners) van 25/04 jl. maakte hij me er op attent om zeker het luchtfilterhuis onder de luchtfilter na te kijken. Inderdaad de wand hangt vol zéér fijne stofdeeltjes. Nog erger op de bodem ervan liggen grotere gruisfragmenten van 2 mm!!!!! Onbegrijpelijk. Stef heeft ondertussen contact gehad met Bart Bronckaert, hier op het forum gekend onder het pseudo "de kleine".
Vanuit zijn rallye-ervaring is hij bekend met betere én EFFICIENTE luchtfilters. Eerstdaags zal hier wel een reactie verschijnen met wat afdoende alternatieven.

Het is alleszins niet geruststellend dat, om reden dat je enkele km door stof rijdt, je je zorgen moet beginnen maken over "wat ga ik morgen weer in het luchtfilterhuis aantreffen?", zoals Stef terecht aanhaalt in een mail naar mij toe, het betreft de ruimte ACHTER de filter én VOOR de motor. Hier zou de pure zuiverheid moeten heersen.
Nog geen minuut spijt gehad van die X Challenge, onwaarschijnlijk leuk om op rond te hossen, maar dit kan niet. Ik heb ook alle twijfels over de efficiëntie van het plastic afdek"koordje" naar dat luchtfilter huis.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
de-kleine
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2005, 15:48
Locatie: Sint-Truiden

Re: Originele Luchtfilter G 650 X Challenge voldoet niet!!!

Bericht door de-kleine »

dat klopt,
Na een rally, gereden met de papieren luchtfilters, ( dagelijks ververst) is mijn motorblokje stuk gegaan, net geen 10000km ! wwarvan een 4000km rally; Symptomen waren : koelvloeistof verbruik en olie verbruik, ook was er een degelijke slijtage te zien in de cilinderwand, voor en achter was hij uitgesleten, of het stof erbij te maken had of de lange ritten of misschien door teveel op het koppel te rijden, wie zal het zeggen? natuulijk is stof nooit goed, maar als een goei week dagelijks 6-8uur per dag in de hitte rijdt , zware ondergrond hebt is het normaal dat je motor er niet beter uit komt, trouwens als rijder kom je er ook niet beter uit, slijten doen we samen met onze machine. :-?

nu voor de laatste rally (details op http://www.endurofun.be/doc/LDC%20Rally ... _04-10.pdf )waar ik uitgevallen ben had ik heel andere maatregelen genomen,of deze beter waren betwijfel ik niet maar zoals gezegt heb ik ze niet volledig kunnen testen.
Enerzijds merk ik op dat als je wat afstand houd van die op kop rijd het stof aanzienlijk minder is, dus als je op kop rijdt heb je bijna geen last, anderzijds zien we dat het voorwiel veel vuil opgooid en direkt aan de linkerzijde word aangezogen door de lucht inlaat. Dus oftewel de inlaat toe maken en andere openingen maken oftewel er een extra mousse voorzetten zodat het vuil niet rechtstreeks door kan vliegen naar het bovenste deel van de luchtfilterkas en ooit toch zijn weg naar beneden vind. Ik heb geopteerd voor de 2, de originele luchtinlaat met een extra mousse maken , en extra gaten maken op de luchtfilterdeksel die ik op hun beurt weer afspanden met een (cross) zandhoes, onder het motto: als er zand op komt te liggen waait het terug weg en komt het niet in de kas terecht.(ik zal stef een foto mailen die hij dan op het forum kan zetten)Ook heb ik een goed ingeoliede twinair filter gestoken die wellis waar wat meer werk vergt maar stukken beter is.(deze word niet bevestigt met het origineel plastiekje maar met een alu stukje dat identiek is, ga naar een vakschool en ze maken het u of koop het aan twin air en betaal 100€)

natuurlijk moeten we allen eens goed beseffen dat off-road rijden NIET goed is voor een moto! wij zijn gewend te rijden met degelijke bmw's die nauwelijks of nooit problemen maken, maar als je bij een bmw of een ander merk off-road gaat ga je sowieso de moto pijn doen en vroeg of laat stukken rijden, daar kun je niet uit. Het enigste wat je kan doen is em extra goed onderhouden en tijdig slijtage opsporen, zoals balhoofdspanning na elke rit controleren, na een 5000km off-road beginnen de glijbussen van de vorkpoten uit te slijten, ook de lagers in de wielen hebben dan hen beste tijd gehad , en zeer belangrijk alle schroeven nadraaien en aantrekken! zeker die van de bevestiging van de achterbrug aan het chasis aan de linkerkant, heb ik al 2maal weten los te komen.
Nog een tip, doe op alle schroeven(NIET op lagers) hoogdrukvet,(geen smeervet) dit zorgt ervoor dat uw schroeven niet vast komen te zitten waardoor je ze kunt overdraaien en ze beschermen tegen slijtage van de draad en tegen lostrillen!

Kortom het blijft voor mij een pracht moto-tje :wink:
G650xchallenge RALLY-- R1200GsA--KTM990adventure S
Plaats reactie