Lengte Zijstandaard XMoto ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

Kan er eens iemand mij zeggen hoelang de zijstandaard is van een XMoto ? (Gemeten van center scharnierbout tot onderkant)
Waarvoor ik dit wil weten : ikzelf heb een XChallenge en daarvan is door die iets te verlagen de zijstandaard te lang waardoor de moto loodrecht komt te staan en dus niet veel nodig geeft om om te vallen. Vandaar wil ik een kortere zijstandaard. En ik vermoed dat deze van een XMoto wel eens de goeie zou kunnen zijn.
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door tweecilinderke »

Stukje afslijpen van de originele en een padje oplassen onderaan! :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

tweecilinderke schreef:Stukje afslijpen van de originele en een padje oplassen onderaan! :wink:
ik vind het zonde om de originele zo te veranderen en ik heb ook mijn twijfels over de sterkte na het lassen ... mocht het een metalen zijstandaard zijn zou ik da direct hebben gedaan, maar van een aluminium zijstandaard denk ik dat dit de sterkte ervan niet echt ten goede komt ...
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Gaby »

Bij het inschatten van de goede lengte voor de zijstandaard niet vergeten wat er gebeurt
indien de achterband leegloopt. De motor komt dan een stuk rechter te staan en kan, als
hij niet schuin genoeg stond, omkieperen naar de andere kant.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Raketman »

Rone schreef:
tweecilinderke schreef:... mocht het een metalen zijstandaard zijn zou ik da direct hebben gedaan, maar van een aluminium zijstandaard denk ik dat dit de sterkte ervan niet echt ten goede komt ...
Als je dat laat doen door iemand die alu kan lassen is sterkte geen enkel probleem.
Nil volentibus arduum
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

Raketman schreef:Als je dat laat doen door iemand die alu kan lassen is sterkte geen enkel probleem.
Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn ... het aluminium van de zijstandaard moet blijkbaar wel een bepaalde legering zijn, want met gewoon aluminium zou zo'n zijstandaard gewoon doorbuigen.
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

Gaby schreef:Bij het inschatten van de goede lengte voor de zijstandaard niet vergeten wat er gebeurt
indien de achterband leegloopt. De motor komt dan een stuk rechter te staan en kan, als
hij niet schuin genoeg stond, omkieperen naar de andere kant.
Dit is nu net de reden dat ik een kortere nodig heb ... zelfs bij een niet lekke achterband heeft ie nu al de neiging om aan de andere kant te kieperen.
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Quickly
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2005, 15:21
Locatie: Haasdonk - Beveren
Contacteer:

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Quickly »

HALLO
wat ook kan is de aanslag een stukje weg slijpen zodat de de zijstaander iets meer naar voor komt
bij mij F800GS heb ik dat ook gedaan omdat hij te recht stond ZEKER in het terrein .

en hoe zit het met de velopomp :mrgreen: (achterdemper)

peter
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

Quickly schreef:en hoe zit het met de velopomp :mrgreen: (achterdemper)
De velopomp is ondertussen in orde gebracht ... achtervering is volledig open geweest en er is binnenin een spacer bijgestoken zodat ie iets lager staat en de zwarte moer om de demping te regelen is onderaan schuin afgedraaid zodat ie niet meer tegen die nok op de achterbrug aankomt ... De onderste veerschotel is ook vervangen door een model die lager komt zodat de veervoorspanning weer naar believen kan geregeld worden ...
De voorvork is ook onder handen genomen en nu voorzien van progressieve veren en nieuwe olie.
Jos Van Achter heeft da goe en snel klaar gespeeld ... maandagnamiddag bij hem binnengebracht en gisterenavond al telefoon dat ie klaarstond ...
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Ivo W
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2007, 23:18
Locatie: Middelburg NL

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Ivo W »

Voor het geval je nog geen antwoord op je vraag hebt gekregen:
Standaard Xmoto van center scharnierbout tot onderkant is 29 cm.
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Lengte Zijstandaard XMoto ?

Bericht door Rone »

Ivo W schreef:Voor het geval je nog geen antwoord op je vraag hebt gekregen:
Standaard Xmoto van center scharnierbout tot onderkant is 29 cm.
Dit scheelt 7 cm met de originele zijstandaard van een XChallenge ... die is 36 cm lang ... Zal wat teveel zijn vrees ik ... zal da binnenkort eens uitvissen ... Alvast bedankt ... :wink:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Plaats reactie