Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door Indierock »

Op dinsdag 14 juni vertrokken naar Andorra, alle bagage op de motor. Woensdag 15 juni 's avonds laat aangekomen.
Begin van een pechweek : Woensdag in de vooravond achterband een snelle leegloper op N 20, nog voor Ax Les Thermes. Dus nog flink op Frans grondgebied. Geen middenbok en geen mogelijkheid om de motor ergens op te trekken om de achterband te herstellen. Dus Servicekaart BMW. Motor zou naar Toulouse overgebracht worden, 105 km terug !!! Dit scenario kunnen vermijden door een herstelling in een allroundgarage 2 km verderop met eigen reservebinnenband.

Donderdag 16 juni, onze eerste allroadrit, samen met Luc Boxer, Platte Vis en Marc GS.
Omstreeks 17 u, hoog in de bergen, in het kader van bergbrem in volle bloei, kuddes van paarden en koeien, een bochtje genomen in 2de versnelling, net iets te hoog, waarschijnlijk dit willen corrigeren, verkeerd spoor gekozen, voorwiel op een uitstekende steen op een stijgend parcours, even motor en mezelf de lucht in en in tegengestelde richting neergekomen, motor op mij.
Zelf had ik niets. Spiegel eraf en ... een versnellingspook volledig intakt op de grond ... Wist eigenlijk onmiddellijk hoe laat het was. INGAANDE AS van de versnellingspook afgebroken!!
Keuze : gans het parcours dalend weerkeren, wat een enorme afstand inhield naar een gehuchtje.
Of "nog even" hogerop klimmen, dan een afdaling naar de bewoonde wereld, lees asfaltbaan, op gps alleszins veel dichter dan het eerste scenario.
Motor blijkt in 3de !!! te staan, waarschijnlijk onbewust tijdens de val nog in 3de gestampt. Uiteindelijk toch nog, dankzij de hulp van m'n 3 compagnons, motor naar het hoogste punt kunnen rijden om dan aan een lange hachelijke afdaling vol stenen te beginnen. In San Julia De Loria, een BMW Motorrad garage tegengekomen (geopend tot 20 u). Motor daar achter gelaten.
Volgende dag werd gestart met de demontage om al de benodigde stukken te kunnen bestellen tegen 13 u. Alles moest van Madrid komen. Met behulp van Speedpost waren deze maandag namiddag in Andorra.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Motor wordt terug opgebouwd. Vinden ze nog een licht beschadigde zwarte plastic kettingeleider vd transmissieketting.
Wordt besteld, komt woensdag aan, donderdag omstreeks 11u30 is ie klaar. Ben om 13u30 op de kamping vertrokken huiswaarts. Péage wegen genomen, rustig gereden, zéér vlot verkeer, zéér koude nacht dus perfecte koeling. Motor werkt perfect, nergens lekken bespeurd of wat dan ook.
De motor is volledig nagekeken, alles in perfecte (bijna nieuw)staat, koppeling, tandwielen, cilinder, ... Zelf met eigen ogen kunnen bevestigen.

Factuur van dit verhaal in Andorra, geloof het of niet, ... 1041 euro. Betaald met Visa.

En wat hebben we geleerd van dit avontuur : 1) een middenbok erop : ivm ketting onderhoud en lekke banden, 2) Inklapbare spiegels van Touratech en 3) Het allerbelangrijkste zo snel mogelijk een verzwakte geperforeerde of meerdere malen doorboorde versnellingspook, zoals van Touratech, zodanig dat de pook bij het minste trauma zelf breekt, maar niet zijn ingaande as.

Vakantie toch flink om zeep : me bezig gehouden met in slaap te vallen in de volle zon, resultaat ferm verbrand, veel te wandelen, ook waar het blijkbaar verboden was, in de grote tunnel van La Vella werd ik met zwaaiende lichten al stappend uit de tunnel geplukt, gelukkig zonder boete, wandelingen in de bergen die 100 keer gevaarlijker zijn dan er te motorrijden.
Maar het gezelschap heeft héél veel goedgemaakt. Waarvoor dank. Maar de eer vh reisverhaal laat ik aan Luc Boxer.

Zéér vriendelijk onthaal, goede telefonische contacten in het Engels, zéér degelijke mechaniekers, kortom héél tevreden. Hun website http://www.pyreneesmotorrad.com" onclick="window.open(this.href);return false; is niet up to date.
Garage Bmw Motorrad Andorra ligt op de grote weg, vlak voor je San Julia de Lorea binnen rijdt, komende uit richting Andorra La Vella.
Laatst gewijzigd door Indierock op 25 jun 2011, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door tweecilinderke »

Ja dat is inderdaad een pechweekje !
Maar geen been gebroken he ,zelf geen kweturen dat is toch nog steeds het belangrijkste.
ge gaat volgend jaar nog ne keer naar spanje moeten gaan en je tocht overdoen he :wink:
Ge hebt in elk geval een goede reden daarvoor.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door GSrijder »

Dat is pech hebben. Gelukkig zelf geen kwetsuren.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door demito »

Indierock schreef:Geen middenbok en geen mogelijkheid om de motor ergens op te trekken om de achterband te herstellen. Dus Servicekaart BMW. Motor zou naar Toulouse overgebracht worden, 105 km terug !!! Dit scenario kunnen vermijden door een herstelling in een allroundgarage 2 km verderop met eigen reservebinnenband.
Koffer eronder wil ook wel eens helpen. Als je niet alleen bent kan je hem daar toch opheffen? Zo zwaar is die motor toch niet. En een rustinneke plakken duurt niet zooo lang hoor.
Probleem met je versnellingspook is natuurlijk dikke pech. Helaas...
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door Indierock »

Klopt gedeeltelijk Demito.
Alleen tref ik altijd een nagel of een schroef in dat gedeelte vd binnenband waar die oervervelende ribbelzones zitten. Heb het hier thuis al geprobeerd : rustineke plakken en niet dicht te krijgen. Heb zelfs al eens geprobeerd om zo'n zone weg te schuren met een deltaschuurmachine : na 30' schuren sta je even ver, hopeloos. Het enige wat volgens mij misschien nog te doen is, is die ribbelkes met een scheermesje, in een houder uiteraard, voorzichtig proberen weg te scheren. Die ribbelzones herhalen zich ongeveer om de 8 cm en zijn zelf ongeveer 6 cm lang.
Enfin, er gaat steeds een reserve binnenband mee.
Het gewicht valt tegen. Ik weet het, ik heb hier een instructie-dvd liggen waar een kerel een F 800 GS op z'n koffer sleurt en aldus z'n achterwiel er kan uithalen. Truk is waarschijnlijk kantelen op de zijpikkel en dan op de koffer positioneren.
Maar die middenbok komt er sowieso op. Veel problemen opgelost.
Wat ik maar wou meegeven, was dat ik dit euvel niet graag hier in België had laten herstellen. Ik had hier met m'n 1040 euro voor stukken (bewuste as, alle dichtingen, olie, transmissiekettinggeleider, kleine onderdelen enz) EN WERKUREN niet ver gekomen, vrees ik.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door demito »

Ribbelkes of niet, ik heb altijd alle gaten dichtgekregen met rustinnekes. Je moet ze natuurlijk juist plakken he: Eerst goed opruwen met een schuurpapiertje, lijm erop, voldoende wachten tot de die helemaal droog is en dan pas de rustine erop. Mooi inmasseren zodat de twee vlakken mooi vulkaniseren en 15 min later is alles ahw met elkaar versmolten. Zelfs rustine op rustine is mogelijk.
Alleen als ik het raprap moest doen en de banden behoorlijk warm werden door lage druk, konden ze wel eens terug afpellen. Als een van de zijkanten van de rustine ook maar een beetje loskomt als je het vliesje eraf trekt, heb je gegarandeerd 1000 km verder prijs.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door pvde »

Yep,
Marc, wat een dikke pech, maar je bent er gelukkig zelf zonder letsels vanaf gekomen.
Wat die touratech versnellingspook betreft: ik had die ook op mijn X Challenge = zeker een must om aan te schaffen en overweeg ook aan de andere kant de achterrem te vervangen in ééntje van touratech.
Een behouden thuiskomst.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door luc boxer »

Hier de plek van het uitstekend steentje.

Afbeelding

Indierock je bent nog een pegmoment vergeten, wandelen over de stenen ging ook niet zonder brokken.
Gelukkig had je een goed waypoint in je gps om dit door te spoelen. (crazy horse)
Of moest dat dit waypoint zijn :?:
http://www.lecrazyhorseparis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door luc boxer op 05 nov 2018, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door Indierock »

Inderdaad, Crazy Horse, een kerel om jamais nog te vergeten. Van zodra we op asfalt kwamen, na het voorval, troffen we 200 m verder een terras. We gingen "iets drinken". Crazy Horse is een kelner die, naar eigen zeggen, 10 maanden in Malaga werkt en 2 maanden in Andorra. Zag er uit als iemand die ongeveer 48 u wakker was, ferme pupillen, stijf vd amfetamines?, deelde pakjes sigaretten uit als waren het flyerkes, héél bizar kerelke met een randje aan, ...
Hier vernam ik telefonisch ook de eerste kostenraming uit België, :shock: :shock:
Als we motor afgezet hadden aan de garage, gelegen aan een zéér drukke 2 x 2 rijstroken-weg, verkoos Luc Boxer om de 2 volle lijnen in het midden even te dwarsen ... Net voor de ogen van 2 "Policia" in hun auto. Boete van 460 euro, :shock: , net kunnen vermijden door te doen alsof hij ze niet goed begreep ...
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door luc boxer »

Hela hela Indierock nog niet alles vertellen hé, of ik vertel hier ook dat je bent blijven overnachten bij Crazy Horse :-P

Afbeelding
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door Rone »

Wegens tijdgebrek een tijdje niet meer op het forum geweest ... lees dit hier nu ... inderdaad dikke pech ... maar gelukkig had jij natuurlijk niets ...
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's

Bericht door Danny »

Zeg als ge koffers bij hebt dan is die middenbok toch nie nodig :mrgreen: blok gewoon op een koffer.

de rest is wel knudde maar wees blij voor 't zelfde geld breek je wat :mrgreen:
Plaats reactie