Expansievat Xcountry

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

dag Forum,

mijn Xcountry verliest zo'n 125 à 250 cc koelvloeistof per 100 à 200 km maar het peil van
het expansievat blijft onveranderd op maximum staan, al dan niet bij warme of koude motor

mijn vraag :

los van de reden van het waterverlies ( koppakking,waterpomp,thermostaat enz ) hoe kan het
dat het expansievat op het maximumpeil blijft staan ?

expansievaten worden toch verondersteld van een buffer te zijn voor een teveel of, in mijn geval,
een tekort aan koelvloeistof op te vangen, niet ?

alvast bedankt
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door Danny »

zijde wel zeker dat het koelvloeistof is??
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door Jo De Paepe »

Als de Thermostaat niet opengaat , dan blijft het niveau in het expansievat ongewijzigd.
waar en hoe constateer je dat vloeistofverlies ?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

- bij volledig gevulde radiator waarbij er op gelet is dat zoveel mogelijk lucht uit het blok verwijderd is ( ontluchtingsnippel open tot er koelvloeistof uitloopt + zo veel als mogelijk de rubber darmen 'gemasseerd' ) kan ik maar tussen 100 en 150 km rijden alvorens het waarschuwingslampje koeling oplicht
- na afkoeling van de motor moet ik tussen 100 en iets meer dan 300 cc koelvloeistof toevoegen tot de radiator terug volledig gevuld is
- een en ander ( aantal km en hoeveelheid verdwenen koelvloeistof ) is sterk afhankelijk van de rijomstandigheden ( op snelweg wegens hulp van rijwind betere koeling dan bij stapvoets rijden )
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door Danny »

dan gaat het mee binnen he, merk je niks aan de oliekleur (drab erin of aan de de vulstop) of aan je uitlaatwolk??

kan een koppakking zijn maar ook erger , ik zou daar maar eens beginnen of er evt tijdelijk een dichtingsmiddel in te kappen en dan nog eens zien...
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

- de olie heeft een normale kleur, er is geen drab aanwezig maar met deze buitentemperatuur is het moeilijk te zien of de rookpluim al dan niet meer dan normale waterdamp afgeeft
- vermits er geen uitwendige lekken zijn gaat de koelvloeistof dus 'ergens' in de motor naartoe waar het niet hoort maar dat verklaart nog niet waarom het peil in het expansievat dan niet daalt om dat vloeistofverlies op te vangen
- ik heb Holts Leak Sealer, overigens zonder succes, toegevoegd; niet uit volle overtuiging maar ik was ver van huis bij de vaststelling van het probleem anders zou ik het zeker niet gebruikt hebben
- de meest voor de hand liggende oorzaak zou inderdaad de koppakking kunnen zijn; 'ergere' zaken zoals een defecte waterpomp zal ook wel leiden tot een abnormaal hoge temperatuur maar of er dan zo'n verlies van koelmiddel is betwijfel ik
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door tweecilinderke »

Uw water moet ergens naartoe he, ofwel loopt het eruit ofwel loopt het erin!
begin eens met de motor koelwater vrij te maken zodat je eventuele lekken kan localiseren :wink: (indien dit nog niet is gebeurt)
Is dit zonder resultaat dan loopt uw koelwater in uwe blok en dit moet te zien zijn aan uw olie .

t'is toch uw ruitenwisservloeistof niet die je ziet :lol: :lol:
Sorry ,grapje :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

- ik ga ervan uit dat het erin loopt ( vermits het er dus nergens uitloopt zelfs niet als ik de radiator gevuld heb en de motor stationair voldoende lang laat draaien tot het blok zo warm wordt dat de ventilator verschillende keren na mekaar aan en af slaat )
- als het erin loopt kan het ofwel weg via een oliekanaal in het blok ( maar dan kan je dat normaal zien aan de kleur en de eventuele smurrie die aan de oliepeilstok blijft kleven bij controle van het oliepeil ) ofwel komt het in de verbrandingskamer ( bij een buitentemperatuur van 12 à 14 C° was het onderscheid
tussen 'gewone' uitlaatgassen en 'uitlaatgassen met extra waterdamp' nu niet eenvoudig te zien ( noch voor mij, noch voor een aantal andere bikers )
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door tweecilinderke »

mijn Xcountry verliest zo'n 125 à 250 cc koelvloeistof per 100 à 200 km
Als dat in uw verbrandingskamer loopt!
gaat uw moto niet fijn rijden ,dus gaat ge dat voelen en zeker zien aan de uitlaatgassen .
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

iedereen bedankt voor de reacties maar eigenlijk is het hoe en het waarom van de reden van het waterverlies op dit ogenblik niet meer mijn ( grootste ) probleem omdat ik besloten heb met de motor naar de garage te gaan

ik was eigenlijk begonnen met de vraag :

los van de reden van het waterverlies ( koppakking,waterpomp,thermostaat enz ) hoe kan het
dat het expansievat op het maximumpeil blijft staan ?

expansievaten worden toch verondersteld van een buffer te zijn voor een teveel of, in mijn geval,
een tekort aan koelvloeistof op te vangen, niet
?

alvast bedankt
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door tweecilinderke »

hoe kan het
dat het expansievat op het maximumpeil blijft staan ?
Uw topic eens herlezen :wink:
Als de Thermostaat niet opengaat , dan blijft het niveau in het expansievat ongewijzigd.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door Bob »

De Xcountry ken ik al helemaal niet goed maar met mijn beperkte technische kennis zou ik denken dat de thermostaat de circulatie naar de radiator regelt, niet naar het expansievat. Ergens moet er tussen dat expansievat en de rest van het koelwatercircuit wel een overdrukventiel zijn dat regelt wanneer er al dan niet koelvloeistof van het circuit naar het expansievat (of omgekeerd) mag/moet stromen. Wanneer dat ventiel geblokkeerd zit, of gewoonweg de leiding naar het expansievat verstopt geraakt is, dan ontstaat er door opwarming een overdruk in het koelcircuit en gaat de koelvloeistof een andere weg zoeken om te ontsnappen. Ik zou dus sowieso daar eens gaan zoeken naar een mogelijk probleem.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: Expansievat Xcountry

Bericht door luwa »

Dag Bob,

Berichtdoor Bob » 15/06/12 12:02
De Xcountry ken ik al helemaal niet goed maar met mijn beperkte technische kennis zou ik denken dat de thermostaat de circulatie naar de radiator regelt, niet naar het expansievat.


Zo denk ik er ook over, toch als ik het koelschema bekijk.

Ik acht het niet uitgesloten dat er met de thermostaat iets niet klopt. Als ik nl. na het bijvullen van de radiator, bij koude motor en zonder afsluitdop, in de waterdarm knijp tussen de waterpomp en de radiator dan borrelen er luchtbellen op in de radiator. In de veronderstelling dat een thermostaat bij koude motor écht volledig dicht is dan sluit hij ofwel niet af ofwel zit er gewoon geen thermostaat meer in.

Momenteel staat de XC bij de verkoper voor nazicht dus ik kan het momenteel zelf niet controleren.
Plaats reactie