radio op intercom aansluiten

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Peewee
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 apr 2008, 18:03
Woonplaats: Nederland

radio op intercom aansluiten

Bericht door Peewee »

Ik wil graag mijn originele BMW radio aansluiten op mijn intercom.
Zit er op de radio een aansluiting aan de onderzijde ?
De intercom heeft een 3,5 mm aansluiting voor een radio.
Wie weet mij meer te vertellen
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

Peewee schreef:Ik wil graag mijn originele BMW radio aansluiten op mijn intercom.
Zit er op de radio een aansluiting aan de onderzijde ?
De intercom heeft een 3,5 mm aansluiting voor een radio.
Wie weet mij meer te vertellen
Op de radio zijn er normaal gezien vier luidsprekeruitgangen : linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter. Ik weet niet welke moto je hebt, maar op een RT (1100, 1150, 1200) zijn enkel de voorste luidsprekers aangesloten.
Betekent dus dat de luidsprekeruitgangen voor de achterste luidsprekers ongebruikt zijn.
Het is op deze uitgangen dat je de intercom moet aansluiten. Het is kiezen : een avondje zelf prutsen, of een aantal werkuren betalen aan je dealer.
Er bestaan speciale kabels van Autocom en Starcom om de luidsprekeruitgangen te verbinden met de muziek-ingang van de intercom. Deze kabels zijn voorzien van enige elektronische componenten om het luidsprekersignaal om te zetten naar het juiste signaal voor de intercom.

Als alles op deze manier is aangesloten kan je met behulp van de fader op je radio instellen in welke mate er meer of minder geluid naar de speakers en/of de intercom gaat.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Peewee
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 apr 2008, 18:03
Woonplaats: Nederland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door Peewee »

thanks voor je reactie p@rick. Ik ga eens op zoek naar zo een kabeltje
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

Peewee schreef:thanks voor je reactie p@rick. Ik ga eens op zoek naar zo een kabeltje
Als je ons laat weten in welke regio je woont, kunnen we je hier misschien zeggen waar je terecht kan. Ook nuttig om weten is dat het kabeltje van Starcom 'n beetje goeiekoper is dan dat van Autocom.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Peewee
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 apr 2008, 18:03
Woonplaats: Nederland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door Peewee »

ik woon in nederland, regio rotterdam !
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

Peewee schreef:ik woon in nederland, regio rotterdam !
Jammer, maar daar ben ik niet bekend :grin:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door poestexas »

Op de radio zijn er normaal gezien vier luidsprekeruitgangen : linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter. Ik weet niet welke moto je hebt, maar op een RT (1100, 1150, 1200) zijn enkel de voorste luidsprekers aangesloten.
Betekent dus dat de luidsprekeruitgangen voor de achterste luidsprekers ongebruikt zijn.
Het is op deze uitgangen dat je de intercom moet aansluiten. Het is kiezen : een avondje zelf prutsen, of een aantal werkuren betalen aan je dealer.
Er bestaan speciale kabels van Autocom en Starcom om de luidsprekeruitgangen te verbinden met de muziek-ingang van de intercom. Deze kabels zijn voorzien van enige elektronische componenten om het luidsprekersignaal om te zetten naar het juiste signaal voor de intercom.

Als alles op deze manier is aangesloten kan je met behulp van de fader op je radio instellen in welke mate er meer of minder geluid naar de speakers en/of de intercom gaat.
Patrick,
Ik heb een r1200rt van 2008 en heb de originele radio/cd van Bmw. Kan ij mij zeggen waar ik bovenvermelde uitgangen juist vind ? Ik wil er een autocom op aansluiten. Volgens de gebruiksaanwijzing dien je de speciaal daarvoor bestemde kabel aan de sluiten op de boxen. Persoonlijk vind ik dat maar niets maar een speciale aansluiting op de radio zou een volledig ander verhaal zijn. Volgens ik jou begrijp, zou het niet meer nodig zijn om de speciale kabel van intercom te plaatsen om het geluid van de boxen op de motor te kunnen afzetten.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

poestexas schreef:
Patrick,
Ik heb een r1200rt van 2008 en heb de originele radio/cd van Bmw. Kan ij mij zeggen waar ik bovenvermelde uitgangen juist vind ? Ik wil er een autocom op aansluiten. Volgens de gebruiksaanwijzing dien je de speciaal daarvoor bestemde kabel aan de sluiten op de boxen. Persoonlijk vind ik dat maar niets maar een speciale aansluiting op de radio zou een volledig ander verhaal zijn. Volgens ik jou begrijp, zou het niet meer nodig zijn om de speciale kabel van intercom te plaatsen om het geluid van de boxen op de motor te kunnen afzetten.
Hugo,
Ik heb ook een R1200RT modeljaar 2009 met originele radio/cd, dus volledig vergelijkbare situatie (al gaat dit voor andere modeljaren idem dito zijn)...
Eerst en vooral : pieker je geen punthoofd over wat er in de handleiding over de intercomfunctie wordt gezegd, dat heeft hier helemaal niets mee te maken.

Om jouw radio op jouw Autocom aan te sluiten, moet je om te beginnen je radio helemaal uitbouwen. Hiervoor moet natuurlijk eerst de tupperware eraf, maar ik veronderstel dat je daar geen schrik van hebt.
Als je de radio hebt uitgebouwd zie je aan de achter-/onderzijde dat daar een zwart stekkerblok op geklikt is. Vanuit dit stekkerblok vertrekken er verschillende gekleurde draadjes (luidsprekers, voeding...)

Afbeelding

Dit is een detailfoto van dat stekkerblok, je ziet duidelijk dat er nog vrije kontaktjes zijn :

Afbeelding

Er circuleren schema's om te verduidelijken op welke kontakten de achterste luidsprekers aangesloten moeten worden. Het is dan ook vanuit deze lege kontakten dat je met een speciale kabel naar de intercom moet. Dit moet inderdaad wel de specifieke Autocom- of Starcom kabel zijn, omdat er in die kabel wat componenten verwerkt zijn om het uitgaand radiosignaal aan te passen voor de intercom. Rechtstreeks aansluiten gaat dus NIET.
Als je op deze manier de verbinding tussen radio en intercom gemaakt hebt, krijgt je intercom het stereo-signaal van de (fictieve) achterste luidsprekers binnen.

Let wel, om die (speciale) kabel op dat zwarte stekkerblok te bevestigen moet je aan de vrije kabeluiteinden van die speciale "pennetjes" solderen, die kan je vinden bij de betere autoradio-installateur (soms ook wel in een auto-onderdelenspeciaalzaak). Let wel, er bestaan tientallen verschillende soorten van die pennetjes, maar er is er maar één soort die gebruikt kan worden in jouw situatie.
Zelf kon ik hiervoor een oud stekkerblok op de kop tikken voor 2 euro, met veel geduld (eigenlijk : héél veel geduld) heb ik hier vier pinnetjes uit kunnen prutsen.

Afbeelding

De Autocom-kabel die jij nodig hebt, is de kabel met part. nr. 2273 (oude ref. 1319) Er bestaat ook een duurdere kabel (part nr. 2275 - oude ref. 1321) maar die heeft een schakelaartje ingebouwd om te kunnen switchen tussen de speakers in het dashboard en de intercom. Dit is handig als je op de radio slechts één stel luidsprekers kan aansluiten, maar vermits wij op de RT-radio twee paar speakers kunnen aansluiten (voor en achter) kom je toe met de goeiekoopste kabel (part 2273).
Starcom heeft ook een soortgelijke kabel, ik dacht dat die kabel iéts goeiekoper was.
Zelf gebruik ik op dit moment de Autocom-kabel (had ik nog van vroeger) tussen de radio en mijn Starcom-intercom, en dat werkt prima.

Is dit een beetje duidelijk, of heb je nog bijkomende vragen ?
Van waar ben je eigenlijk ? Indien een beetje uit de buurt kunnen we dit eventueel eens samen bekijken...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

p@rick schreef: Van waar ben je eigenlijk ? Indien een beetje uit de buurt kunnen we dit eventueel eens samen bekijken...
Op deze vraag heb ik inmiddels zelf al het antwoord gevonden : je hebt me ooit een kopie van een factuur doorgemaild waarop je adres stond (was factuur van speciaal stekkertje om de 12V voor je Zumo af te takken van het speciaal daarvoor voorziene punt op je RT, remember ???)
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door poestexas »

Hallo Patrick,
bedankt voor de reactie.
Waar ik woon, ligt natuurlijk niet bij de deur.
Kun ge mij zeggen, de radio, ligt die onder het besturingspaneel van de radio of langs de andere kant onder de cd-speler.
Binnenkort gaar er toch alle tupperware af (plaatsing intercom, xenon en aansluiting Zumo)!
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

poestexas schreef:Hallo Patrick,
bedankt voor de reactie.
Waar ik woon, ligt natuurlijk niet bij de deur.
Kun ge mij zeggen, de radio, ligt die onder het besturingspaneel van de radio of langs de andere kant onder de cd-speler.
Binnenkort gaar er toch alle tupperware af (plaatsing intercom, xenon en aansluiting Zumo)!


Hugo,
Ik veronderstel dat je al eens een cd'tje gespeeld hebt onderweg ? Wel, dan heb je de radio al gevonden :wink:
De zwarte unit waarin je de cd steekt (onder de klep rechtsvoor), da's eigenlijk de hoofd-unit van de radio die je moet uitbouwen als je 'm wil aansluiten op de intercom.
Als je dit zelf wil doen is het wellicht handig dat je de cd-rom met de werkplaatshandleiding van de RT bij de hand hebt...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door poestexas »

p@rick schreef:
poestexas schreef:Hallo Patrick,
bedankt voor de reactie.
Waar ik woon, ligt natuurlijk niet bij de deur.
Kun ge mij zeggen, de radio, ligt die onder het besturingspaneel van de radio of langs de andere kant onder de cd-speler.
Binnenkort gaar er toch alle tupperware af (plaatsing intercom, xenon en aansluiting Zumo)!


Hugo,
Ik veronderstel dat je al eens een cd'tje gespeeld hebt onderweg ? Wel, dan heb je de radio al gevonden :wink:
De zwarte unit waarin je de cd steekt (onder de klep rechtsvoor), da's eigenlijk de hoofd-unit van de radio die je moet uitbouwen als je 'm wil aansluiten op de intercom.
Als je dit zelf wil doen is het wellicht handig dat je de cd-rom met de werkplaatshandleiding van de RT bij de hand hebt...
Ik meen mij te herinneren dat ik dat ooit eens geprobeerd heb (uitbouwen van radio) bij mijn andere r1200rt en toen de tupperware er allemaal af was, ik hetopgegeven heb. Een cd'tje met handleiding heb ik ooit eens gehad in een ander leven, maar zou niet meer weten waar ik nu zou moeten gaan zoeken.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: radio op intercom aansluiten

Bericht door p@rick »

poestexas schreef:
p@rick schreef:
poestexas schreef:Hallo Patrick,
bedankt voor de reactie.
Waar ik woon, ligt natuurlijk niet bij de deur.
Kun ge mij zeggen, de radio, ligt die onder het besturingspaneel van de radio of langs de andere kant onder de cd-speler.
Binnenkort gaar er toch alle tupperware af (plaatsing intercom, xenon en aansluiting Zumo)!


Hugo,
Ik veronderstel dat je al eens een cd'tje gespeeld hebt onderweg ? Wel, dan heb je de radio al gevonden :wink:
De zwarte unit waarin je de cd steekt (onder de klep rechtsvoor), da's eigenlijk de hoofd-unit van de radio die je moet uitbouwen als je 'm wil aansluiten op de intercom.
Als je dit zelf wil doen is het wellicht handig dat je de cd-rom met de werkplaatshandleiding van de RT bij de hand hebt...
Ik meen mij te herinneren dat ik dat ooit eens geprobeerd heb (uitbouwen van radio) bij mijn andere r1200rt en toen de tupperware er allemaal af was, ik hetopgegeven heb. Een cd'tje met handleiding heb ik ooit eens gehad in een ander leven, maar zou niet meer weten waar ik nu zou moeten gaan zoeken.
MIjn RT was welgeteld twee weken oud toen ik 'm de eerste keer helemaal uitgekleed heb om een en ander aan te sluiten. Ik ben ook maar 'n amateur, maar met behulp van die cd-rom was dat eigenlijk kinderspel, alles staat daar heel duidelijk op uitgelegd.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Plaats reactie