Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
xavier1
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 nov 2005, 23:55
Locatie: Meeuwen

Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door xavier1 »

Hoi ,

Kan er mijn iemand in het kort uitleggen welke kabel ik moet gebruiken om van de zumo 550 naar de starcom tegaan.

Dank bij voorbaat

Xavier1
Groetjes Xavier1
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door p@rick »

xavier1 schreef:Hoi ,

Kan er mijn iemand in het kort uitleggen welke kabel ik moet gebruiken om van de zumo 550 naar de starcom tegaan.

Dank bij voorbaat

Xavier1
Hangt er van af of je enkel de gps-instructies (en eventueel mp3-geluid) via je Starcom naar je helm wil sturen, of dat je eventueel ook wil telefoneren (gsm via bluetooth koppelen aan de Zumo)
In het eerste geval kom je eigenlijk toe met een goeie stereo-kabel met aan weerszijden een 3-polige 3,5 mm stereo-stekkertje (een voor in de Zumo, een voor in de Starcom). Deze kabel kan je in elke goeie audio-zaak kopen.
Als je ook wil bellen heb je wel een specifieke kabel nodig, met aan de Starcom-kant een vierpolige 3,5 mm stekker (moet je inpluggen in de phone-ingang), en aan de Zumo-zijde één driepolige 3,5 mm stekker en één tweepolige 2,5 mm stekker (als ik me niet vergis heeft deze kabel de Starcom-referentie CAB-55).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
selmon
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2006, 19:59
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door selmon »

Ik ben ook bezig met het aansluiten van mijn zumo 550 op starcom advance. Ik wou eigenlijk een systeem vinden waar de muziek van de Zumo in stereo doorkomt en de gsm connectie ook doorkomt en spraak mogelijk bljft. Na een beetje zoeken op internet kwam ik tot de vaststelling dat je de gewone 3.5 stereo muziek kabel op de audio input van de starcom kan gebruiken en een 2.5jack naar 3.5 jack kabel op de phone ingang van de starcom advance kan steken met alleen het micro signaal. De kabels die hiervoor nodig zijn noemen Mus-04 en MIC-01. Nu heb ik zelf een testopstelling gemaakt en het werkte nog ook. Echter, ik gebruikte een verloopstuk van 2.5 naar 3.5 wat heel veel brom veroorzaakte en het spraakgedeelte slecth verstaanbaar maakte.
Heeft iemand enige informatie betreffende de benodigde kabel layout, ik zou die kabel graag zelf maken. Het 2.5mm gedeelte lijkt me niet het probleem dit zal een mono aansluiting zijn met het signaal op de tip. De 3.5mm kant is lastiger, volgens mij zit het microsignaal niet op de tip maar op het midden gedeelte van de plug. Ik wil uiteindelijk een meeraderige afgeschermde kabel maken, waar ik ook nog even het signaal van de radio meeneem. Zodat ik geen 3 aparte kabels moet gaan trekken :-)
BMW rijder sinds 2006/ R1150RT
Lid BMW Motor Club Vlaanderen sinds 2007
sven
Berichten: 394
Lid geworden op: 04 apr 2005, 16:37
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door sven »

Selmon,

Gevonden in het topic : Problemen met Starcom Digital
Heb zelf ook een Starcom1 Digital en ben daar tot op heden zeer tevreden van. Wat ik erop heb aangesloten ? De radio van mijn 1200RT en mijn gps (Zumo). Mijn iPod is met een kabeltje rechtstreeks aangesloten op de radio, en voor de Zumo gebruik ik de tweerichtingskabel waardoor ik ook kan telefoneren via de Zumo (telefoon via bluetooth gekoppeld met de Zumo).
mvg, $ven
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.

Tripy II

Afbeelding
selmon
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2006, 19:59
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door selmon »

Hallo Sven,
Dank voor de ref. naar deze topic. Deze was me bekend. De betreffende kabel wordt aangesloten op de phone ingang van de starcom en geeft aldus de muziek in mono over de twee luidsprekers. Wat ik graag zou vinden is de signaal aansluiting van de phone ingang, dus welk signaal komt op welk onderdeeltje van de plug. Ik wil alleen het microsignaal aansluiten op de phone plug. Er zal wel ergens een techneut zijn die hiervan op de hoogte is :grin:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door p@rick »

selmon schreef:Hallo Sven,
Dank voor de ref. naar deze topic. Deze was me bekend. De betreffende kabel wordt aangesloten op de phone ingang van de starcom en geeft aldus de muziek in mono over de twee luidsprekers. Wat ik graag zou vinden is de signaal aansluiting van de phone ingang, dus welk signaal komt op welk onderdeeltje van de plug. Ik wil alleen het microsignaal aansluiten op de phone plug. Er zal wel ergens een techneut zijn die hiervan op de hoogte is :grin:
Gerrit,
Valt dit uit te testen met een voltmetertje, anders wil ik dit wel eens uitvogelen voor je...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door p@rick »

p@rick schreef:Als je ook wil bellen heb je wel een specifieke kabel nodig, met aan de Starcom-kant een vierpolige 3,5 mm stekker (moet je inpluggen in de phone-ingang), en aan de Zumo-zijde één driepolige 3,5 mm stekker en één tweepolige 2,5 mm stekker (als ik me niet vergis heeft deze kabel de Starcom-referentie CAB-55).
Ik moet mezelf hier even corrigeren, aan de Starcom-kant van deze kabel zit er een driepolige 3,5mm-stekker, die enkel mono-geluid toelaat.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door TimVV »

p@rick schreef: Gerrit,
Valt dit uit te testen met een voltmetertje, anders wil ik dit wel eens uitvogelen voor je...
Gerrit,

deze middag heb ik samen met p@rick :mrgreen: "gevogeld" :mrgreen: en er het is niet mogelijk om deze kabel zomaar door te meten met een voltmeter.
Volgens de electronicamensen bij ons op het werk is dit enkel doenbaar met Scoop en functiegenerator.
Dit door de filteringen die er gebeuren om te voorkomen dat de motorblok gaat storen.

Ik ben ook op zoek naar deze kabel omdat ik het nogal een dure oplossing vindt die aangeboden is door Starcom zelf (31euro).
Ik heb zelf voor de stereo audio ook een gewone 3,5mm naar 3,5mm.

Ik heb nog geen layout gevonden van de aansluitingen maar ik vermoed dat er niets opzit dan trail and error.
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door p@rick »

sweet_timmeke schreef:deze middag heb ik samen met p@rick :mrgreen: "gevogeld" :mrgreen:

Elaba manneke,
Wat gaan de mensen hier van mij denken...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door TimVV »

p@rick schreef: Elaba manneke,
Wat gaan de mensen hier van mij denken...
Dat wij hard werkenden vakmensen zijn. :clown:
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door jakke »

p@rick schreef:
sweet_timmeke schreef:deze middag heb ik samen met p@rick :mrgreen: "gevogeld" :mrgreen:
Elaba manneke,
Wat gaan de mensen hier van mij denken...
Bevestiging van datgene wat we al vermoeden???? :mrgreen: :mrgreen:
Graptje hé Pol. :lol: :lol:
Je hebt zelf de voorzet gelanceerd hé!!

Bij mij vertrekt vanuit de Starcom advance 1 kabel die voorzien is voor de GPS.
Mijn headset, met microfoon, is aangesloten aan de kabel die hiervoor voorzien is bij de Starcom "Phone 1".

Verder moet ik niets anders doen of aansluiten.

Ik kan via de Starcom alle functie's van de Zumo ervaren. GPS aanwijzingen volgen, MP3 luisteren in zeer goede kwaliteit, bellen en gebeld worden. Of het nu stereo is of niet!! Het geluid is goed en zuiver, dat is voor mij het belangrijkste.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door TimVV »

jakke schreef: Bij mij vertrekt vanuit de Starcom advance 1 kabel die voorzien is voor de GPS.
Mijn headset, met microfoon, is aangesloten aan de kabel die hiervoor voorzien is bij de Starcom "Phone 1".

Verder moet ik niets anders doen of aansluiten.

Ik kan via de Starcom alle functie's van de Zumo ervaren. GPS aanwijzingen volgen, MP3 luisteren in zeer goede kwaliteit, bellen en gebeld worden. Of het nu stereo is of niet!! Het geluid is goed en zuiver, dat is voor mij het belangrijkste.

Gr, Jakke. :wink:
Mja maar het spijtige is dan wel dat je veel stukken van muziek gewoon niet hoort.
Ik had ook eerst de CAB-55 aangesloten zoals u beschrijft maar bij het luisteren naar muziek merkte ik dat je gewoon stukken niet hebt doordat hij slechts links of rechts doorgeeft en niet de twee gecombineerd.
Probeer dan maar eens naar SPLHB te luisteren van de Beatles :-(

Heb net de MIC-01 dan maar zelf ook besteld aangezien we niet konden meten en dit voor een democratische prijs :-x

Maar ach dan valt er tenminste te telefoneren :-)
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door jakke »

Ik kan niet meer volgen hoor!! :-?

Volgens mij gaat ge er nog steeds vanuit dat de aansluiting van de microfoon en de oortjes twee apparte zijn.

Als er geen vloeiende doorstroming is van het geluid, dan zal het mischien te wijten zijn aan speling die op de Jack zit, trillingen bij een zwakke aansluiting of één of andere (bijna)onderbreking van één van de draden.
Ik ben ook zeker geen techneut op dit vlak, maar als geluid de ene keer doorkomt en de andere keer niet dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de bedrading of de aansluiting.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door TimVV »

jakke schreef:Ik kan niet meer volgen hoor!! :-?

Volgens mij gaat ge er nog steeds vanuit dat de aansluiting van de microfoon en de oortjes twee apparte zijn.

Als er geen vloeiende doorstroming is van het geluid, dan zal het mischien te wijten zijn aan speling die op de Jack zit, trillingen bij een zwakke aansluiting of één of andere (bijna)onderbreking van één van de draden.
Ik ben ook zeker geen techneut op dit vlak, maar als geluid de ene keer doorkomt en de andere keer niet dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de bedrading of de aansluiting.
Jakke,

om u terug te kunnen laten volgen :wink:

Ik heb geen probleem met het wegvallen van 1 van de twee kanten van mijn geluid maar met een slechte convertie stereo mono.
Geen enkele jack of connector is slecht.

De twee kanalen van de stereo worden niet geconverteerd naar een combinatie van de twee.
Je krijgt enkel het rechterkanaal te horen.

Dus als je muziek hebt welke speelt met de twee kanalen dan mis je de helft met de CAB-55 kabel.
Vandaar de aparte aansluiting met de twee kabels.
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
selmon
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2006, 19:59
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door selmon »

Na veeeeel prutsen en testen, zelf kabeltjes gemaakt enz, bleef ik een gezoem horen in de headset van zodra ik de ZUMO mic uitgang aansloot op de phone ingang van de starcom advance. Bij een van de probeersels bleef het kabeltje ergens onder de tank vastzitten, dus deze keer moest den plastiek eraf. Dan maar besloten om een mic-01 kabel te kopen en nu eens alles goed te bekabelen. Ook een aftakking van de radio gemaakt en een kabeltje gesoldeerd. In lang vervlogen tijden heb ik een electronica opleiding gehad en heb nog niet alles verleerd.
Resultaat,
1. vandaag is dat er nog steeds een gezoem in de headset te horen is, nu komende van de originele mic-01 kabel. Dus ik moet ergens te maken hebben met een storingsbron. Verder kan ik praten, maar krijg ik problemen met de vox waardoor het geluid van de spreker via de gsm bijna niet meer hoor. Zal wel een instelling zijn die ik over het hoofd zie.
2.Wanneer Ik de kabel van de radio in de starcom steek, valt het radio geluid uit. Nu blijkt dat de massa van het kabeltje via de starcom contact maakt met de massa van de moto en dat heeft mijn bmw radio blijkbaar niet graag. Sluit ik het kabeltje aan op gewone oortjes dan werkt het perfect.
Het werd nu tijd om de motor weer dicht te doen, zodat er ook nog eens gereden kan worden, daar dient hij toch voor. Als er mensen zijn die tips hebben, altijd welkom. Ik heb nu twee hobbies rijden en prutsen.
BMW rijder sinds 2006/ R1150RT
Lid BMW Motor Club Vlaanderen sinds 2007
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door Nascar »

Ik ben voornamelijk prutser als het op electronica aankomt :mrgreen:
Maar ik speel er ook wel graag mee.

We hebben zelf ook een Starcom Digital, maar geen GPS en ook geen radio of GSM aangesloten.
Enkel en alleen een Walkie voor Bike 2 Bike communicatie (in ons geval Bike 2 Car)
En dit werkt heel goed. Geen gezoem maar we hebben wel wat moeten spelen met de geluidsniveaus om het aanhoorbaar te krijgen :!:
De starcom heeft inderdaad veel instellingen en het kost even tijd om hem af te stellen, maar geduld wordt beloond :wink:

Ik heb vroeger nog informatie gelezen of storing met kabels als deze over bepaalde plaatsen passeren.
Al eens geprobeerd de kabel via een ander kant te laten lopen ? Misschien valt de storing dan weg ...

Sta altijd bereid om verder mee te zoeken naar de oorzaak/oplossing :wink:

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: Aan sluiten Zumo 550 naar starcom

Bericht door TimVV »

selmon schreef: 1. vandaag is dat er nog steeds een gezoem in de headset te horen is, nu komende van de originele mic-01 kabel. Dus ik moet ergens te maken hebben met een storingsbron. Verder kan ik praten, maar krijg ik problemen met de vox waardoor het geluid van de spreker via de gsm bijna niet meer hoor. Zal wel een instelling zijn die ik over het hoofd zie.
Beste Selmon,

ik kan u enkel op vraag 1 antwoorden dat ik ervaren heb dat er inderdaad een gezoem is in de headset bij het aansluiten van de MIC-01 kabel.
Bij mij is dit volledig weg zodra de zumo uit de houder is. Ik vermoed dat de versterking in de houder van de zumo pas opstaat als er een zumo instaat.
Nu heb ik dit gezoem kunnen minderen door de contacten deftig af te kuisen van zowel de Zumo als van de houder.

Er is nog steeds een licht gezoem maar ik draag oorstoppen op de moto en die toon wordt juist mee gefilterd door deze stoppen dus dat probleem is daarmee ook van de baan. :grin:

Hoe staat de versterking van je geluid ingesteld eigenlijk op de Starcom? Ik heb die halverwege gezet uit angst dat dit teveel storing/gezoem zou geven in het geval van meer.

Mvg,

Tim
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
Plaats reactie