radio en speakers inbouwen

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

Mijn r 1150RT is nog niet voorzien van een radio. Dit wil ik veranderen door zelf een radio in te bouwen.
Ik lees dat er verschillende leden dat al zelf gedaan hebben maar enkele details mis ik.
Zo lees ik namelijk nooit hoe ze de radio bevestigd hebben, of ze gebruik gemaakt hebben van het frame van de radio zelf of een speciaal frame van BMW.
En welke speakers werden er gebruikt? Wat is de diameter van de speakers die er moeten inkomen? Zijn het ronde of ovale?

Met de antwoorden op deze vragen ben ik dan weer al een hele stap verder :grin:

Yves
K1200 GT 06'
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door WimLT »

Kan daar weinig over zeggen, want mijn R1150RT was al voorzien voor radio, alleen zat deze er niet in. Ook geen bediening op het stuur. Ik moest dus gewoon een radio vinden die er in kon, voorzien van de juiste BMW-stekker, inpluggen en klaar was kees. Ik kocht een Sony die ook werkte met een joy-stick voor op het stuur.

Afbeelding

Het frame heb ik wel een beetje moeten aanpassen zodat hij diep genoeg kon zakken:

Afbeelding

Op het stuur werkte ik dan met een joy-stick (gewoon bevestigen met klitteband - zo kan je hem makkelijk even opbergen bij regen):

Afbeelding

Ik kon die dus ook eender waar zetten op die manier:

Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

Die sony heb ik inderdaad al een paar keer zien langskomen. Alleen vrees ik ervoor dat de slede te klein zal zijn om hem mooi te doen passen in het linkervak en zal er wss vanalles moeten gebeuren om die mooi op zijn plaats te houden.

Wat is het type van jouw sony trouwens?
K1200 GT 06'
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door WimLT »

Dat zou ik echt niet meer kunnen zeggen :-? Rij al twee jaar met de LT :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door poestexas »

Een Sony met Joy-stick heb ik nog in één of andere kast liggen. Toen de radio uit de auto werd gehaald speelde hij perfekt. Wie er nog iets voor geeft, mag hem komen halen.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

je hebt PB
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

als ik zo rond kijk naar foto's van RT's waar radio en speakers inzitten, dan zie ik dat de speakers in een kunststof behuizing zitten. Klopt het dat die behuizing niet standaard aanwezig is op de 1150RT. Ik zie ze allesins niet direct zitten.
Als die behuizing er niet zo wij, zitten de bevestigingspunten er dan wel of ook niet?
K1200 GT 06'
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door John »

Je doet er eigenlijk veel beter aan van speakertjes in je helm te bouwen. Want van die rijdende disco ga je niet veel plezier hebben eens het wat sneller gaat. En als je toch wil volharden, die plastiek covers kan je los bestellen. De speakers zijn ronde, koop er dan die tegen water kunnen. :wink:
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

John schreef:Je doet er eigenlijk veel beter aan van speakertjes in je helm te bouwen. Want van die rijdende disco ga je niet veel plezier hebben eens het wat sneller gaat. En als je toch wil volharden, die plastiek covers kan je los bestellen. De speakers zijn ronde, koop er dan die tegen water kunnen. :wink:
speakers in mijn helm heb ik hoor, voor de intercom van scala. Maar de muziek hierover is als een goedkope transistorradio en ergert me enorm.

Het is niet zo dat het een rijdende disco wordt hoor, als ik in een bebouwde zone rij gaat de muziek een heel pak stiller, maar op de landweggetjes is het wel aangenaam om er een muziekje bij te hebben :grin:
K1200 GT 06'
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door John »

Dan heb je het eigenlijk niet goed gedaan. Ik heb er speakers in zitten van een koptelefoon (what a name!) de behuizing incl. met degelijke bas als resultaat.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door dr.trimble »

neen, het is gewoon de overdracht van het geluid van de telefoon naar de scala dat niet goed is. De stem van de telefoon zelf komt klaar en duidelijk over. Alleen de muziek klinkt echt slecht. Bij de duorijder is de muziek zelfs om niet aan te horen.
De scala ondersteund het a2dp protocol niet, moest die dat wel ondersteunen, dan zou het geluid normaal gezien wel ok zijn.
K1200 GT 06'
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: radio en speakers inbouwen

Bericht door edargpu »

Zulk een frame waar de radio in past "Die heb ik al liggen" dus met dit kan je al van start :grin:
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Plaats reactie