Gestest: Scalarider G4
Moderator: GVN
Re: Gestest: Scalarider G4
Hoi allemaal,
Ook ik zal onze eerste ervaringen met de G4 aan dit forum toevertrouwen.
Voorheen had ik een scalarider zoals geleverd bij de TomTom Rider. Leuk voor de navigatie en de GSM, maar geen mogelijkheid tot communiceren met mijn (v)echtgenote die vaak met haar 850 achter mij rijdt. Dus soms koos ik voor mijn andere verbinding met daaraan verbonden een portofoon.
Daar wilden we dus vanaf.
Wat was ons doel :
- afscheid van onze portofoons met alle daarbij behorende draadjes etc;
- MP3 muziek in de helm
- navigatie
- telefoon
We hebben ondertussen een vierdaagse trip naar het Saarland gemaakt en ik ben redelijk tevreden.
- bike tot bike gebruiken wij de handmatige bediening. Dus geen VOX maar gewoon de knop op de G4. Is een fluitje van een cent, óók met de handschoenen aan. Wel moet je even wennen omdat het enkele seconden duurt voor de verbinding is gemaakt. Dit komt omdat het systeem de andere functies moet uitschakelen. Dit geldt voor de MP3 ingang en de radio.
Het is ook even wennen dat de navigatie alles onderbreekt. Dus als je rijdt op een plek waar vele navigatie aanwijzigingen elkaar opvolgen kun je niet fatsoenlijk met je maatje communiceren. Die krijgt daar overigens niets van mee, dus zit wel eens in verwarring te wachten op antwoord. Verder blijft het inderdaad bleutooth en er valt dus wel eens wat weg.
- MP3 muziek is in één woord geweldig. Bij mij hangt die nog wel met een draad aan de helm, maar dat komt omdat ik geen MP3 met bleutooth heb.
- De navigatie stem is van mindere kwaliteit dan bij de oudere scalarider. Waarom dat is weet ik niet, maar de stem klinkt wat blikkerig. Ik heb gelezen dat bij andere gebruikers soms stukjes wegvallen. Dat herken ik wel. Ook dat heeft volgens mij te maken met het schakelen tussen de diverse functies.
- de GSM verbinding gaf in 1e instantie een probleem met mijn ook vrijwel nieuwe GSM. Telkens verbindingsproblemen. Nu ik echter mijn iets oudere GSM gebruik verloopt alles probleemloos. Wat daar de oorzaak van is, gaat mijn digibete verstand te boven.
- de batterijen hielden het tijdens onze trip naar Duitsland moeiteloos een hele dag vol.
Resumé : Ik ben tevreden in relatie tot de kostenpost. Je mag volgens mij niet verwachten dat je optimaal digtaal verbinding hebt met 4 functies door elkaar heen. Tenminste niet voor de € 395,- die onze powerset ( compleet voor 2 sets ) gekost heeft.
Volgende week gaan we het hele zaakje nog eens uitvoerig testen in de Zwitserse / Italiaanse Alpen. Als dat nog bijzonderheden oplevert laat ik weer van me horen.
Ook ik zal onze eerste ervaringen met de G4 aan dit forum toevertrouwen.
Voorheen had ik een scalarider zoals geleverd bij de TomTom Rider. Leuk voor de navigatie en de GSM, maar geen mogelijkheid tot communiceren met mijn (v)echtgenote die vaak met haar 850 achter mij rijdt. Dus soms koos ik voor mijn andere verbinding met daaraan verbonden een portofoon.
Daar wilden we dus vanaf.
Wat was ons doel :
- afscheid van onze portofoons met alle daarbij behorende draadjes etc;
- MP3 muziek in de helm
- navigatie
- telefoon
We hebben ondertussen een vierdaagse trip naar het Saarland gemaakt en ik ben redelijk tevreden.
- bike tot bike gebruiken wij de handmatige bediening. Dus geen VOX maar gewoon de knop op de G4. Is een fluitje van een cent, óók met de handschoenen aan. Wel moet je even wennen omdat het enkele seconden duurt voor de verbinding is gemaakt. Dit komt omdat het systeem de andere functies moet uitschakelen. Dit geldt voor de MP3 ingang en de radio.
Het is ook even wennen dat de navigatie alles onderbreekt. Dus als je rijdt op een plek waar vele navigatie aanwijzigingen elkaar opvolgen kun je niet fatsoenlijk met je maatje communiceren. Die krijgt daar overigens niets van mee, dus zit wel eens in verwarring te wachten op antwoord. Verder blijft het inderdaad bleutooth en er valt dus wel eens wat weg.
- MP3 muziek is in één woord geweldig. Bij mij hangt die nog wel met een draad aan de helm, maar dat komt omdat ik geen MP3 met bleutooth heb.
- De navigatie stem is van mindere kwaliteit dan bij de oudere scalarider. Waarom dat is weet ik niet, maar de stem klinkt wat blikkerig. Ik heb gelezen dat bij andere gebruikers soms stukjes wegvallen. Dat herken ik wel. Ook dat heeft volgens mij te maken met het schakelen tussen de diverse functies.
- de GSM verbinding gaf in 1e instantie een probleem met mijn ook vrijwel nieuwe GSM. Telkens verbindingsproblemen. Nu ik echter mijn iets oudere GSM gebruik verloopt alles probleemloos. Wat daar de oorzaak van is, gaat mijn digibete verstand te boven.
- de batterijen hielden het tijdens onze trip naar Duitsland moeiteloos een hele dag vol.
Resumé : Ik ben tevreden in relatie tot de kostenpost. Je mag volgens mij niet verwachten dat je optimaal digtaal verbinding hebt met 4 functies door elkaar heen. Tenminste niet voor de € 395,- die onze powerset ( compleet voor 2 sets ) gekost heeft.
Volgende week gaan we het hele zaakje nog eens uitvoerig testen in de Zwitserse / Italiaanse Alpen. Als dat nog bijzonderheden oplevert laat ik weer van me horen.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Re: Gestest: Scalarider G4
Klopt ook. De combinatie van "te veel "functies is niet altijd een voordeel. Het blikkerige kan te maken hebben met de manier van sampling. Normaal zou ik verwachten dat de analoog-digitaal omzetting net zou verbeteren gezien de ontwikkeling en toepassing van steeds betere technieken en software.
Het grootste probleem bij constante GPS interventie is dat de verbinding tussen twee motoren daar te veel onder lijdt. Ik adviseer meestal dat zolang de situatie toelaat om de stem achterwege te laten (volgen op kaart) dat je best de stem in de gps doos kan onderdrukken, geeft rust en een betere communicatie tussen de helmen.
Bluetooth is niet meteen het beste wat er is. Daar zijn gewoonweg regelmatig troubles mee. En inderdaad, oudere gsm toestellen werken gewoon beter gezien de simpelere aanpak en geen uitgebreide BT profielen en mogelijkheden. Mijn oude Nokia werkt vlekkeloos, nieuwere modellen haperen ook of vallen uit.
Het grootste probleem bij constante GPS interventie is dat de verbinding tussen twee motoren daar te veel onder lijdt. Ik adviseer meestal dat zolang de situatie toelaat om de stem achterwege te laten (volgen op kaart) dat je best de stem in de gps doos kan onderdrukken, geeft rust en een betere communicatie tussen de helmen.
Bluetooth is niet meteen het beste wat er is. Daar zijn gewoonweg regelmatig troubles mee. En inderdaad, oudere gsm toestellen werken gewoon beter gezien de simpelere aanpak en geen uitgebreide BT profielen en mogelijkheden. Mijn oude Nokia werkt vlekkeloos, nieuwere modellen haperen ook of vallen uit.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Re: Gestest: Scalarider G4
Ik heb onlangs het gehele bleutoothwinkel weggedaan en ben overgeschakeld op het bedrade systeem.
-1 Nu geen probleem met met wegvallen van gesprekken.
-2 Mooiere klank kwaliteit van muziek.
-3 Combinatie GPS, muziek en bijrijder geen probleem (lees vrouwtje kan ook horen wat Wilma te vertellen heeft).
-4 De draad tussen systeem en helm heb je enkel last van tijdens het afstappen van de motor, maar dat vergeet je geen 3 keer.
-1 Nu geen probleem met met wegvallen van gesprekken.
-2 Mooiere klank kwaliteit van muziek.
-3 Combinatie GPS, muziek en bijrijder geen probleem (lees vrouwtje kan ook horen wat Wilma te vertellen heeft).
-4 De draad tussen systeem en helm heb je enkel last van tijdens het afstappen van de motor, maar dat vergeet je geen 3 keer.
K1600 GT
Re: Gestest: Scalarider G4
Is en blijft de meest kwalitatieve en beste totaaloplossing.
Lange schreef:Ik heb onlangs het gehele bleutoothwinkel weggedaan en ben overgeschakeld op het bedrade systeem.
-1 Nu geen probleem met met wegvallen van gesprekken.
-2 Mooiere klank kwaliteit van muziek.
-3 Combinatie GPS, muziek en bijrijder geen probleem (lees vrouwtje kan ook horen wat Wilma te vertellen heeft).
-4 De draad tussen systeem en helm heb je enkel last van tijdens het afstappen van de motor, maar dat vergeet je geen 3 keer.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Re: Gestest: Scalarider G4
ik lees hier dat een bedraad systeem de beste oplossing is.... Ik zou voor een starcom willen gaan, voor mij is belangrijk dat ik met mijn vriendin die achterop zit goed kan praten, dat ik truus kan horen en dat ik er een radio of een mp3 op kan aansluiten.
Wat ik ook belangrijk vind is uiteraard de verstaanbaarheid en de kwaliteit van het geluid. waar ik een hekel aan heb: veel teveel knopjes, toeters en bellen. ik ben namelijk maar een simpele jongen. Gsm is niet nodig, als ik rij wil ik gerustgelaten worden. Oh ja, wij rijden met een J1 op een GS.
Wat is volgens jullie een aanrader, de Starcom advanced? de Digital of Scala...? waar ik blijkbaar toch regelmatig over hoor klagen , ondanks de prijs. Bluetooth hoeft niet, een draad is ok!
Btw, ik ben ook niet zo handig met het inbouwen van al dat spul, wordt dat bij starcom voor je gedaan? of is dat pies of keek
Wat ik ook belangrijk vind is uiteraard de verstaanbaarheid en de kwaliteit van het geluid. waar ik een hekel aan heb: veel teveel knopjes, toeters en bellen. ik ben namelijk maar een simpele jongen. Gsm is niet nodig, als ik rij wil ik gerustgelaten worden. Oh ja, wij rijden met een J1 op een GS.
Wat is volgens jullie een aanrader, de Starcom advanced? de Digital of Scala...? waar ik blijkbaar toch regelmatig over hoor klagen , ondanks de prijs. Bluetooth hoeft niet, een draad is ok!
Btw, ik ben ook niet zo handig met het inbouwen van al dat spul, wordt dat bij starcom voor je gedaan? of is dat pies of keek
Re: Gestest: Scalarider G4
Starcom digital is de beste keuze. Kan je bestellen en laten monteren bij een starcom dealer.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Re: Gestest: Scalarider G4
Het plaatsen is helemaal niet moeilijk. Op de RT heb ik de Starcom Advance zelf geplaatst.
Bij de levering van de GT heeft de Lex van http://www.Starcom1.be" onclick="window.open(this.href);return false; alles omgebouwd.
Bij de levering van de GT heeft de Lex van http://www.Starcom1.be" onclick="window.open(this.href);return false; alles omgebouwd.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Re: Gestest: Scalarider G4
Voor zij die het volgen :
Update 2.3 is beschikbaar voor de G4.
Updaten via het programma.
Maar ik heb geen idee welke wijzigingen er werden aangebracht.
Info is nergens te vinden.
Update 2.3 is beschikbaar voor de G4.
Updaten via het programma.
Maar ik heb geen idee welke wijzigingen er werden aangebracht.
Info is nergens te vinden.
Re: Gestest: Scalarider G4
URl in bericht aangepast. Zou ok moeten zijn. PVDK FILES wordt MOTOBLOG ...
bigfoot46 schreef:de PVDK files zijn niet bereikbaar?
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Re: Gestest: Scalarider G4
Nu en dan het forum volgen, kan ook helpenbigfoot46 schreef:de PVDK files zijn niet bereikbaar?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Gestest: Scalarider G4
Normaal werkt alles ook nog via http://www.pvdk.be" onclick="window.open(this.href);return false; hoor, maar dit bleek een uitzondering te zijn.
Een 'oude' verwijzing zeg maar. Beter toch maar de bookmarks of favorieten aanpassen. Vanaf nu dus http://www.motoblog.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 'oude' verwijzing zeg maar. Beter toch maar de bookmarks of favorieten aanpassen. Vanaf nu dus http://www.motoblog.be" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/