radio ontvangers-scanners

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
seppeyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:08

radio ontvangers-scanners

Bericht door seppeyam »

Hoy mannen,
Omdat ik een paar keer per jaar wielerwedstrijden volg als seingever op de motor zou ik mij een radio ontvanger-scanner willen aanschaffen.Met dit toestel kan men de wedstrijd veel beter volgen omdat je in verbinding staat met de wedstrijd radio,Alleen ben ik een volkomen leek op dit gebied en is er misschien iemand die me wat nuttige tips kan geven aangaande de aanschaf van dergelijk toestel.Greetzzzzz Seppe
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door MOTOBLOG »

Een scanner is bij wet verboden. Ik beweer niet dat je meteen de doos indraait maar een flinke boete en inbeslagname kan weer wel.
Je kan beter een toestelletje aanschaffen dat de kanalen kan ontvangen en een scanfunctie bezit om die kanalen af te tasten naar signalen.
Je zoekt dus een PMR-toestel met scanfunctie van de PMR-frequenties. Zou zelfs niet al te veel mogen kosten en is met oplaadbare AA-tjes te bedienen.
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Lex »

@ pvdk,

Scanners zijn wel toegelaten in Belgie voorwaarde, enkel de toegelaten freq. mogen ontvangen worden en dat is nu weer typisch Belgisch.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door MOTOBLOG »

Ik weet het Lex, maar gewoonlijk staan die dingen 'breed' en niet iedereen is daarvan op de hoogte. Je zou dus eigenlijk enkel de PMR kanalen (of radioamateur) moeten voorprogrammeren in het geheugen. Maar staat bijvoorbeeld de VFO op een kanaal dat niet toegelaten is, heb je prijs. Begrijpen wie kan... onze wetgeving zit vol gaten omdat er gewoon geen goede opstellers zijn :mrgreen: En dan is er nog de wettekst die zegt dat je een boodschap die niet voor jouw bestemd is, niet moogt ontvangen. Is nog gekker. Vroeger was het simpel, dan waren die toestellen gewoonweg verboden in België. Da's klare wijn schenken.
Lex schreef:@ pvdk,

Scanners zijn wel toegelaten in Belgie voorwaarde, enkel de toegelaten freq. mogen ontvangen worden en dat is nu weer typisch Belgisch.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Harald »

Persoonlijk denk ik dat ze die wetgeving terug moeten herzien.
Hulpdiensten maken gebruik van het Astrid netwerk,
dus veel afluisteren van zaken die je best niet weet of hoort zit er niet meer bij :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Gaby »

Lex schreef:@ pvdk,

Scanners zijn wel toegelaten in Belgie voorwaarde, enkel de toegelaten freq. mogen ontvangen worden en dat is nu weer typisch Belgisch.
Lijkt mij perfect logisch, wat is daar volgens u typisch Belgisch aan?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door MOTOBLOG »

@Gaby: Het zit namelijk zo. Vroeger kon je die dingen alleen illegaal kopen in een grijs circuit of in het buitenland. Elke Vlaming die er eentje wou, liep naar Nederland, daar kon het wel. Een tijd geleden werd de wetgeving herzien, je mag het toestel nu wel "bezitten" maar niet gebruiken voor wat het dient. Want als je de scanner activeert, scant hij een spectrum af tussen twee ingestelde frequenties of banden en dat mag nog steeds niet omdat je dan over kanalen komt waar uitzendingen op geschieden die je niet mag beluisteren. Je zou dus het toestel enkel mogen gebruiken als ontvanger op een welbepaalde toegestane frequentie. Dus de VFO afstemmen en laten staan op één kanaal kan, ook vrij te beluisteren kanalen programmeren in geheugenbanken kan ook. Maar de scanner in gang zetten kan niet. Dat is er weer typisch Belgisch aan. In al onze omringende landen is een scanner gewoon vrijgegeven. Want de officiële diensten zitten inmiddels op digitale gescrambelde kanalen met frequentiehopping. En dat kan een simpel scannertje toch niet aan. Wij Belgen willen altijd opnieuw het wiel uitvinden, we zouden beter eens wat meer over de grenzen heen kijken en terdege met elkaar opschieten (politiekers) om dan goede wetgeving te voorzien in plaats van onze duur afgegeven belastingcentjes te verspillen aan gekibbel in een federale en nog eens drie deelregeringen. Er zijn hier gewoonweg teveel politiekers en ambtenaren.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door MOTOBLOG »

Ook dat is al gekraakt. Maar je hebt er wel specifiek apparatuur of software voor nodig. Een gewone scanner doet dat niet.
Harald schreef:Hulpdiensten maken gebruik van het Astrid netwerk
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Gaby »

Dat eender welk toestel of apparaat voor sommige dingen niet mag gebruikt worden (wat je
er wel mee zou kunnen) lijkt me op zich niet zo vreemd, dat geldt voor zowat alles wat ik kan
bedenken, van een aardappelmesje tot een TV :-) Dat sommige dingen bij ons niet kunnen en
elders wel kan ik ook niet per definitie als zijnde in ons nadeel beschouwen, al naargelang het
onderwerp kan je evengoed stellen dat ze elders voorlopen in de achteruitgang.
De opmerking(en) ivm onze staatsvorm en politici kan ik wel volgen (van de ambtenarij ben ik
niet zo zeker, denken dat een moderne maatschappij kan functioneren zonder een deftig kader
is verregaand naiëf, alhoewel het sommigen dan weer goed uitkomt. Nu functioneert het systeem
weliswaar ook niet, maar dat ligt denk ik vaker aan de politiek dan aan de ambtenarij zelf)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Bob »

pvdk schreef:Ook dat is al gekraakt. Maar je hebt er wel specifiek apparatuur of software voor nodig. Een gewone scanner doet dat niet.
Harald schreef:Hulpdiensten maken gebruik van het Astrid netwerk
Kraken en kraken is twee. Dat je met de gepaste technologische snufjes de cryptering zou kunnen kraken, daar kan ik nog inkomen. Maar de ad random trunking, da's toch nog een ander paar mouwen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Harald »

Ik denk wel dat er iets moet bestaan om de Astrid frequenties te kraken,
de journalisten zijn soms voor ons ter plaatse :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door MOTOBLOG »

als het een troost mag zijn, ik heb zo geen bakske :thumright:
Harald schreef:Ik denk wel dat er iets moet bestaan om de Astrid frequenties te kraken,
de journalisten zijn soms voor ons ter plaatse :lol:
manu
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 sep 2006, 10:48

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door manu »

hallo,tegenwoordig moet u ook voor een gewoon bakje betalen
kijk eens op e.r.s telecom wachtebeke daar ga je al iets meer
vinden en die heeft zo bakjes en dat draait rond de 130a 150 euro
dat is dan met lader en zo
maar kijk eens daar en liuster eerst eens ik dacht dat u nog een
vergunning moet nemen van rond de dertig euro
ik heb gehoord in dwars door vlaanderen dat er een paar mensen met
zo een bakje kastje controle hebben gekregen van de politie wie geen
vergunning had moest het af geven

mvg
G ASS N
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door Bob »

Vergunningsplicht op de Citizen Band is zopas afgeschaft. Wat andere frequentiebereiken betreft weet ik het niet.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
seppeyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:08

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door seppeyam »

Ik heb me een Uniden UBC72XLT scanner aangeschaft,waar op ik 6 koersfrequenties heb vastgezet.Ik heb dit woensdag uitgeprobeerd tijdens de Scheldeprijs,werkt perfekt en is volkomen legaal ook heb je geen luistervergunning meer nodig.
kempen tuffer
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2009, 21:42

Re: radio ontvangers-scanners

Bericht door kempen tuffer »

seppeyam schreef:Ik heb me een Uniden UBC72XLT scanner aangeschaft,waar op ik 6 koersfrequenties heb vastgezet.Ik heb dit woensdag uitgeprobeerd tijdens de Scheldeprijs,werkt perfekt en is volkomen legaal ook heb je geen luistervergunning meer nodig.
Dan is het te hopen dat je de mensen van het bipt nooit tegenkomt die je vragen achter je luistervergunning, want als je geen luistervergunning kunt voorleggen kunnen ze in het slechtse geval je toestel in beslag nemen.
Dan betaal ik liever 25 euro aan een luistervergunning zelle.

greetz
Plaats reactie