bike-to-bike systemen

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

Ikzelf heb op mijn RT een MIT200 systeem (met ingebouwde PMR). Ik heb hier tevens mijn GPS op aangesloten, en af en toe mijn GSM (hoewel ik niet echt gebeld wil worden op de moto :grin: ) En ik moet zeggen, deze installatie doet z'n ding! Ik ben zeer zeker tevreden!
Voor mijn vrouwke had ik een lossen PMR met weliswaar een handige headset en PTT-knop aan het stuur. En ik moet zeggen, dit was echt wel OK. Alleen is het soms zo'n gedoe met die kabels.
Daarom zou ik bij haar ook graag iets degelijkers installeren. En indien nodig, of handig, zou ik eventueel ook de mijne vervangen. Maar nu is de vraag: wat is een goed bike-to-bike systeem? En dan liefst zonder al te veel losse componenten (aparte PMR's, oplaadbaar, ...)

alvast bedankt!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door WimLT »

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

Is die BT-technologie echt betrouwbaar en goed?

Ik zit professioneel in de IT-sector, en gevoelsmatig sta ik enigszins sceptisch tegenover dit alles. Maar misschien is dit geheel ten onrechte hoor!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door WimLT »

Fel verbeterd de laatste tijd en de laatste nieuwe (G4) is toch echt zeer de moeite. Heb hem laatst nog getest met PVDK en dat spul is echt loepzuiver zonder vervelende (wind)ruisgeluiden. Tot op een ± 500 m afstand heb je een goeie verbinding, daarna moet je geluk hebben met het terrein of je nog verbinding houdt. Maar ik zou zeggen: lees de test, want Philippe beschrijft dat allemaal als de beste :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jupke
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 mei 2007, 22:57
Locatie: schuin achter den dool en't jupke

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door jupke »

ik heb de Q2.
geen problemen met de verbinding binnen de 300m, daarna krijg je ruis tot tenslotte de verbinding verbreekt.
en de Q2 is ook nog eens betaalbaar.
maar het klopt wat wim zegt.
lees de verslagen van philippe maar eens na.
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Harald »

Kunnen de scala rijders contact maken met iemand die een PMR zender gebruikt?
Zijn dit dezelfde frequenties ?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Nascar »

Daar vrees ik voor Harald.

Het zijn 2 verschillende technologieën en dus ook verschillende frequenties.
Ook de manier van doorsturen is verschillend, dus denk ik niet dat je ze zo maar kan combineren.

Er zal wel een mogelijkheid zijn om via intercomapparatuur wel over te zetten van het een naar het ander maar dan zullen er wel weer kabels aan te pas komen.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

Ik heb de artikels van Philippe eens goed doorgenomen, en heel wat info eruit gehaald.

Alleen blijft het toch moeilijk om echt uit te maken wat een goede bike2bike is... PMR, Chatterbax, Bluetooth, ...
Het is echt niet makkelijk om je weg te vinden in al deze verschillende technologiën (met uiteenlopende en overlappende functies.)

Op zich lijkt me PMR voorlopig nog het meest betrouwbare (deels onder invloed van mijn sceptische houding t.o.v. BT misschien...) maar BT is natuurlijk volledig draadloos...

Niet makkelijk om een juiste keuze te maken!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Nascar »

Wij hebben destijds gekozen voor PMR in combinatie met een intercom.
Dit is een keuze die we nu moeten verder zetten want het is geen goedkope oplossing.

Maar een oplossing die uitbreidingsmogelijkheden en flexibiliteit met zich meebrengt.
De PMR's kunnen gebruikt worden los van de motor als we gaan wandelen in de bergen en geven een bereik tot 1 km in stad en 6 km in open ruimte (veld, bergen).
Op de intercom van de motor kunnen andere accessoires aangesloten worden zoals GPS, MP3-speler, telefoon, ...

Het nadeel is dat je een extra lader moet meenemen voor de PMR's. ze gaan ongeveer 1 dag mee maar dan moeten ze op de lader.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

Ik denk dat ik inderdaad wel bij mijn MIT200 ga blijven. Dit heeft immers tot nu toe perfect gegeven wat ik ervan verwacht. Niks opladen, niks prutsen...gewoon de helm inpluggen en klaar is kees. De PMR heeft een bereik van iets meer dan 1 km, geluid van mp3 en GPS is zeer duidelijk...en tegenwoordig is het probleem van de kwetsbare stekkers ook opgelost.

Vraag me niet waarom, maar ik geraak gewoon niet overtuigd van die BT. Nog niet!

Toch erg bedankt om jullie mening en informatie kenbaar te maken!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door WimLT »

Chinto schreef:Vraag me niet waarom
Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

Okay...I'll shut up!

Ik heb gisteren de Q2 van een collega mogen "testen". Mijn argwaan was niet terecht! Integendeel... Wennen moet je altijd natuurlijk om iets vlot en intuïtief te gebruiken...maar ik moet toegeven dat het wel best OK was.

Als ik het dus goed voorheb, schaf ik mij gewoon de Cardo Scala Rider G4 Microphone Boom Powerset aan, installeer er eentje op mijn helm en eentje op die van mijn vrouw...en klaar is kees? Een mens zou toch voor minder enig argwaan krijgen...tegenwoordig is er toch niks meer ZO eenvoudig? :twisted:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door WimLT »

Toch is het zo simpel 8-)

Niks geen uuuuren installatie "plezier" niet meer :-( Monteren -> pairen -> weg :-( Stom, hé Afbeelding

En de G4 is nog net iets beter dan de Q2 zelfs 8-) :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: bike-to-bike systemen

Bericht door Chinto »

O nee...straks wordt ik toch nog een BT-fan!!!!! :grin:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
Plaats reactie