Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Bericht door Toedel »

Hello y'all,
kortgeleden kocht ik een Schuberth C3. Dat betekende het inbouwen van de Autocom headset in de C3.... maar hoe ?

Allereerst heb ik mijn licht opgestoken op de verschillende fora. Wat mij opviel is dat de autocom kabel bij elke methode op één of andere manier moet worden weggepropt in de helm, bvb in de isomo.
Daarna bekeek ik het Schuberth filmpje over de plaatsing van het SRC (bluetooth) systeem in een C3.
Hier de link voor het filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=jlEI_ZgHzDA" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je goed kijkt naar het filmpje, zie je dat Schuberth de knoppen en draden in de losse kraag heeft gestoken. Daaruit heb ik afgeleid dat dat wellicht niet storend is voor de rijder.
Ik vermoed ook dat Schuberth de kraag gebruikt om de integriteit van de helm (bescherming) niet aan te tasten.
Last but not least kan iedereen een Schuberth helm op die manier gemakkelijk achteraf 'bluetoothen', want het is een losse set.

Zo kwam ik op het idee de headset van Autocom net zoals een SRC set in te bouwen.
Er zijn wellicht andere methodes, maar ik had geen zin de autocom kabels weg te knellen in de helm zelf.
Hierbij de uitleg stap-voor-stap. Er komt wat simpel naaiwerk aan te pas, maar ik vermoed dat de meesten wel iemand kennen die dat kan...
... en anders hebben de naailessen op de middelbare school toch nog hun nut. Laat de grappen maar komen :lol: .

Ik heb op deze manier twéé Schuberths C3 tot volle tevredenheid omgebouwd.
Het opvolgen van deze methode geschiedt op uw eigen risico, maar het is zo simpel als maar kan zijn :

1. Neem de kraag uit de helm (zoals te zien in het Schuberth filmpje).
2. Leg de kraag vòòr je neer, met de binnenzijde naar boven (zoals op onderstaande foto).
3. Knip 2 gaten : eentje in de 'mesh' structuur aan de onderzijde, en eentje bovenaan.
Ik heb bovenaan links gekozen omdat de autocomkabel links op mijn bike bevestigd is.
Let op : deze gaten moeten groot genoeg zijn om de autocom 7pin stekker door te laten.
4. Duw de autocom 7pin stekker onderaan in de mesh-opening, en duw hem naar boven totdat hij daar uit het gat komt.
Dit is eigenlijk het moeilijkste : de 7pin stekker door de kraag duwen vergt wat doorzettingsvermogen, maar het lukt.

Zoals het nu voor u ligt lijkt het sterk op het SRC systeem :

Afbeelding

5. Nu het naaiwerk : naai beide gaten dicht zodat de kabels geklemd zitten.
Om helemaal zeker te zijn dat de kabel niet beweegt (bvb bij het trekken aan de 7pin stekker) kun je de kabel ook nog eens vastnaaien halverwege (zie linkerzijde van foto), dan zit alles muurvast.
Het naaiwerk hoeft niet net te zijn, want als de kraag weer is ingebouwd zie je er toch niets van.

Afbeelding
Afbeelding

6. Nu gaan we de autocom microfoon vastzetten. Daarvoor moet je allereerst de binnenvoering (bij mij links) ter hoogte van de kaak effe losklipsen.
Bekijk hoeveel het microfooneinde moet uitsteken, en zet de steun vast met stevige (bvb Duck-) tape.
Ik heb een gaatje gemaakt in de Ducktape om de voering weer vast te kunnen klipsen (te zien rechts op de foto).

Afbeelding

7. Zet de luidsprekers vast (zie Schuberth video) in de uitsparingen, en sluit alle kabels aan.
8. Zet de kraag terug op zijn plaats (zie Schuberth video).

That's it !!!
Nogmaals, er zijn andere methodes, maar deze bevalt mij het meest. Het eindresultaat is namelijk een mooie afwerking, omdat de kabels in de kraag zitten waar ze geen ruimte innnemen, en waar ze niet storen (3000 km ervaring). Misschien kan iemand dit gebruiken. Veel succes en plezier ermee !

BTW Voor de insiders : mijn 2e R1200GS is een droom. :wink:
Laatst gewijzigd door Toedel op 03 jun 2010, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Bericht door John »

Ge zijt nen artiest! Maar voor dat naaiwerk bracht je me toch op andere gedachten zelle! :mrgreen:
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Bericht door Toedel »

:lol: :lol: Ja, ik weet het, maar ja, hoe leg je dat uit met andere woorden :lol: :lol:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Octavia
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2010, 10:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Bericht door Octavia »

Duidelijke handleiding en inderdaad het is inderdaad eenvoudig om een autocom communicatieset aan te brengen, ik heb de aansluitstekker alleen niet door de halskraag maar achter de halskraag laten doorlopen omdat ik het zonde vond om deze te beschadigen..

Ik heb echter nog wel een vraag en wel deze, is het nodig om de bekleding van het wanggedeelte eruit te knippen om een maximale luidspreker geluid te kunnen krijgen? Ik krijg nl. de indruk dat het laten zitten van deze bekleding een negatieve, lees zachtere, geluid zal voortbrengen. Ik hoor nl. bij wat hogere snelheden (120km) maar moeilijk wat er door mij passagier gezegt wordt, ik rij trouwens met een BMW K1300S.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen voordat ik de schaar in de beide wanggedeeltes zet.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Autocom headset inbouwen in Schuberth C3

Bericht door Toedel »

Hoi,

De luidsprekers zitten recht naast m'n oren, en met het geluidsvolume op maximum is het voor mij luid genoeg, dus dat probleem heb ik niet, zelfs niet met oordopjes.

De enige reden voor mij om de textiel weg te knippen zou zijn als m'n oren gekneld zitten, maar dat is niet het geval.
Ik heb de wanggedeelten daarom intact gelaten.
Sterker nog : ik heb de textiel die om de luidsprekers zit ook niet verwijderd.
Als je de wanggedeelten wegknipt zit het risico erin dat je oren geïrriteerd worden door het 'schuren'.

Misschien eens 'proefdraaien' door de textiel tijdelijk te verwijderen ? Hoe dan ook, suc6 !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Plaats reactie