relais op intercom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

relais op intercom

Bericht door Chinto »

Om de storingen op te vangen heeft men mij aanbevolen een relais te plaatsen tussen de batterij en mijn intercom.

Fantastisch...alleen...welke relais ga ik kopen, waar ga ik die kopen EN hoe installeer ik die? Ik weet dat er hier een aantal handige harry's zitten, dus hoop ik dat jullie me kunnen verder helpen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: relais op intercom

Bericht door poestexas »

Beste,
Toen ik mijn intercom plaatste had ik de stroom vanuit het achterlicht genomen. Dit gaf ook veel storing (geronk). Daarna heb ik de stroom afgenomen van een stopcontact dat ook aangesloten is op het canbussysteem. Probleem was opgelost.
Misschien ook eens een ander punt proberen om stroom af te nemen voor je een relais plaatst. Zou ik toch doen.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: relais op intercom

Bericht door Lex »

Een relais dient eigenlijk om grote stromen te schakelen en heeft geen nut om iets te ontstoren.
Het verleggen van de kabels en een andere stroombron kiezen heeft meer nut en lost meestal alle problermen op.
In het slechtste geval kan je nog een ontstoorder voor de intercom schakelen.
Suc6.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: relais op intercom

Bericht door Chinto »

Het probleem is gewoon dat ik storingen krijg op elk apparaat dat voeding krijgt en op de intercom zit. (zelfs wanneer de motor niet draait!)
Geef ik de apparaten voeding via lichtnet, en sluit ik die dan aan op de intercom, dan heb ik geen storingen! Dus ik dacht: aardingslus! Alles losgekoppeld, alles netjes apart maar rechtstreeks op de batterij...tevergeefs.
Gisteren heb ik ontdekt dat de "perfect cradle" van mijn GPS niet werkt indien ik de intercom aansluit. Het lijkt alsof die stroom doorgeeft.

Geloof me, het komt niet door de plaats van de kabels. Die heb ik al verlengd en verlegd, zelfs al in folie ingepakt...helpt niets! En dan wordt een mens gauw grijs hoor! :grin:

Dus...heb ik een mailtje gestuurd naar notter...en die raadden mij aan om een relais te stoppen tussen de intercom en de voeding. %aar dat lijkt jullie precies niet echt "the way to go"?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: relais op intercom

Bericht door Lex »

Nog storingen zelfs als de motor niet draait? Echt dat kan niet, een batterij ''in rust'' is de beste dc bron zonder haken ern ogen in de sinus kurve.
Dan heb je blijkbaar een ander probleem wat die storingen veroorzaakt.
Doe gewoon de test en trek één voor één alle aangesloten apperaten eens uit tot die befaamde storing weg is
dan weet je toch al iets meer.
Beschrijf die storing eens...
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: relais op intercom

Bericht door Chinto »

Hey Lex,

Niet evident om storing te omschrijven... :scratch:

Het komt er op neer dat de muziek van bv. MP3 of zelfs mijn Tomtom (of mijn 2820 op externe stroom) netjes doorkomen...zolang ik ze maar niet laat opladen! Alles wat op de batterij komt te zitten geeft een constant, oorverdovend, brommende fluittoon weer. (En tegelijkertijd vermindert het volume van de stem. Als ik bijvoorbeeld oortjes aansluit op mijn 2820, ploppen mijn ogen er zowat uit als die aanwijzingen geeft. Sluit ik de intercom aan, dan bromt en fluit het en hoor ik slechts heel zachtjes de stem...)

Dus, voeding van de moto EN aangesloten op intercom lukt niet! En alles zit rechtstreeks op de batterij...

Op mijn R1100RT heb ik voorheen nooit problemen gehad met deze configuratie...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: relais op intercom

Bericht door Lex »

vb. De verbindingskabel tussen de gps en de intercom daar moet een galvanisch scheidingsfilter tussen zitten, trouwens bij al de toestellen die je aansluit
op de motoraccu. Zit die er bij u tussen??
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: relais op intercom

Bericht door CeesBmw »

Galvanisch scheiden bij DC heeft geen nut.
Hoe voedt je dan de applicatie?
Het probleem met BMW is dat je de radio modificaties moet uitvoeren. Tank seperaat aan massa hangen, motronic idem abs comp ook.
tevens de kern van de bobines moeten aan massa. Ook de dynamo moet op zo'n manier aan masse geknoopt worden.

Dit aan massa gooien moet met litze.

Dynamo interferentie kun je horen , is afh van het toerental.
Lex
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:09
Woonplaats: Tessenderlo
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: relais op intercom

Bericht door Lex »

Cees, de DC word niet ontkoppeld wel het signaal van de gps naar de intercom, dus de verbingingskabel zoals ik vermelde. ( is trouwens een must)
De dc kan je enkel nog wel ontstoren door er een ontstoorder ervoor te zetten.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: relais op intercom

Bericht door Chinto »

Op de kabels is er in elk geval niets terug te vinden van enige filter. Dus denk ik niet dat er een galvanische scheiding opzit. Waar kan ik die aanschaffen? En liefst vandaag nog...aangezien we morgen voor een 5-tal dagen weg zijn... :grin:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: relais op intercom

Bericht door OlivierToebosch »

Hallo Chinto, je bent wellicht terug...
Ik gebruik een Autocom (nu familie van starcom)
Zij hebben filters in hun gamma. Als ik me niet vergis is een filter een condensator in een mooie verpakking, maar daar kan ik evengoed verkeerd zijn.
Alles wat ook gevoed wordt door de batterij van de bmw zal een storing opwekken. Daar moet dus een filter tussen.
Heeft Starcom die trouwens niet?
Hopelijk was het niet de verkoper van die starcom die u aanraadde om die relais te steken om een storing te vermijden...
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: relais op intercom

Bericht door Chinto »

Ik ben inderdaad terug ja, en al weer eens weg geweest ook... :grin: Maar het probleem is er nog steeds. Alhoewel!

Noodgedwongen heb ik dus mijn GPS zonder geluid gebruikt. En eigenlijk was het geweldig. Eigenlijk heb ik die zeurkous niet nodig! Dus, zal ik die filter er wel eens tussen zetten, gewoon om het te laten werken.

Maar bike-2-bike vind ik toch zo leuk. Ook al wisselen we slechts enkele woordjes per dag.
En ook daar had ik dit maal problemen... Mijn zender (MIP200) werkte soms wel, soms niet. Vermoedelijk ergens een contact of kabeltje. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Die van de vrouw werkte perfect onder alle omstandigheden. Bij haar was het haar MP3-speler die moeilijk deed. :grin:

Ik blijf in de verleiding komen van die BT-systemen, maar voor bike2bike overtuigen ze me nog niet.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: relais op intercom

Bericht door MOTOBLOG »

bike2bike is dan ook niet met bluetooth. Daarvoor wordt een radioverbinding opgezet. Bluetooth is enkel voor de verbinding tussen gms, nav en helm(en).
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: relais op intercom

Bericht door OlivierToebosch »

euh bt wordt wel in b2b comms gebruikt. Cardo en andere merken passen dit al enkele jaren toe...schubert heeft een in helmet syteem, nolan ook, keuze zat eigenlijk.
Wel pech met de range die 'ietskes' minder ver gaat dan de PMR...
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Plaats reactie