geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door Patrick V »

Hallo ik heb een zumo 660 gekoppeld aan een Beahr verso via de radioingang. Nu is het volume van de uitgang zumo (zelfs op 100%) te laag om de navigatierichtlijnen en de flitspaalwaarschuwing goed te horen in mijn helm. De radioingang op de verso is niet regelbaar. Bestaat er een manier om het geluidsniveau tussen de zumo en de verso te verhogen?
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door John »

De radio ingang is bedoeld voor....juist! Een radio! Ook ik deed dat zo, maar eigenlijk is die ingang niet te gebruiken als je bvb ook je GSM koppelt via je GPS. Dan moet je één van de geringde ingangen gebruiken. Dit dan weer op voorwaarde dat er ook "iets" gekoppeld is aan de radio ingang. Dat kan evengoed een MP3 spelertje zijn. Wat het volume betreft zou je geen problemen mogen hebben. Of je speakertjes zitten niet juist voor je oor.
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door Patrick V »

John
ik denk dat je over de verso XL spreekt. De gewone verso heeft slechts één audioingang (radio of mp3 of cd player of walkman of gps) en verbinding met de helmen van de twee rijders.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... xl#p318660
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door John »

Oeps! Je kan op het net stemgeluid downloaden dat op een hoger volume staat. Maar normaal zou het volume toch luid genoeg moeten doorkomen hoor. Ook bij een "Verso".
De 660 heeft twee maal volume regeling, net als de 550 toch?
Daniel Tempelaere

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

Mogelijks helpt dit je verder:
Kwestie is allereerst om de juiste kabels te gebruiken, gebruik de standaard kabels van Baehr, ’t is een vrij delicate materie, tenminste als je geen storingen wil introduceren!
1) De allerbeste kabel (mij bekend) om een radio te koppelen is deze:
AEF-01-02 Suppressor cable 6 pin BMW radio CD player 6 pin (Suits all models)
Die neemt alle storingen (van de ontsteking o.a.) weg, met alle andere kabels had ik miserie.
(De AEF-02-02 bestaat blijkbaar ook en ziet er identiek uit)

2) De allerbeste kabel (mij bekend) om een Zumo 550 te koppelen is deze:
AEF-03-01 Audio noise filter for Garmin® Zumo®, 6-pin to Universal Interface
Volgens mij de enige ontstoorder waarbij het ook mogelijk is om vlekkeloos te GSM-en via een BT gekoppelde GSM aan de Zumo.
(Deze filter gebruiken voor de radio b.v. neemt wel een pak storingen weg, maar onvoldoende!)

3) Een andere mogelijkheid om de zumo te koppelen is deze:
AKU-02-01 : Adapter cable, Garmin 2820 or Zumo to Baehr Universal Interface
(for ULTIMA XL, K1200LT, R1150RT, VERSO XL, ACTIVE and SOLOonly).
Of die goed werkt (zonder GSM functie) weet ik niet echt, want nu even een recent vreemd verhaal:
Ik kocht deze kabel afgelopen zaterdag omdat ik mijn oude zelfgesoldeerde verbinding naar de zumo (audio en micro) die al enkele keren doorgeknipt werd (veranderd van GPS….op andere plaats gezet….) wilde vervangen.
MP3 spelen perfect, maar GSM-en en “Truus” navigatie was nauwelijks te horen! Hoe kan dit nu, toch via zelfde audio uitgang?? Nieuwe kabel uitgemeten en de common (zwarte geleider) van de audio was onderbroken!
Mijn oude kabel er terug in (dealer was al gesloten) en doet het weer perfect.
Je weet maar nooit dat je een kabel probleem hebt, zelfs met een nieuwe!
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door Patrick V »

Hallo Daniel
ik heb een nieuwe kabel van Beahr zelf (walkmankabel ontstoord, geschikt voor zumo 67€).
Het geluid is zwak zelfs als de 3 schuifjes van de mixer op 100% staan. Zonder oorstopjes is Truus redelijk duidelijk te verstaan. De melding van flits-POI's blijft zeer zwak. Met oorstopjes kan ik bij 25 km/uur al niets meer verstaan.
Bij mijn vorige GPS een 2610 was het geluid meer dan voldoende ook met oorstopjes.
Ik zal die kabel AEF-01-02 Suppressor cable 6 pin BMW radio CD player 6 pin (Suits all models) eens proberen maar ik vrees dat het geluid dat uit de zumo komt veel te zwak is. Bij de verso kan ik dit geluid niet versterken.
Jou derde mogelijkheid is enkel voor de verso XL.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Daniel Tempelaere

Re: geluid tussen zumo 660 en beahr-verso intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

Opgelet patrick!

Die AEF-01-02 is specifiek voor een radio!
Die AEF-03-01 en AKU-02-01 zijn voor zumo's.
De eerste twee zijn spoelen met korte eindjes kabel met langs weerzijden een 6-polige din fische, je hebt dus nog verlengkabels met de juiste connectoren nodig.
Een radio op de AEF-03-01 werkt beter dan zonder, maar bijlange genoeg niet voldoende goed.
Die AKU-02-01 zal ook wel op een 'gewone' verso werken hoor.
En ik rij ook steeds met oortjes (wel een zumo 550 van mij)
Plaats reactie